Huisregels

17-10-2011 17:01 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met een actieve zoon van 7,5 (cognitieve voorsprong van 2 jaar, sociaal-emotioneel minstens 1 jaar achterstand) en een meer dan levendige dochter van ruim 5,5 jaar wordt het hoog tijd voor 'echte' huisregels. Die regels waren er natuurlijk al, maar ik wil ze graag op schrift stellen (zoonlief heeft namelijk trekjes uit autistisch spectrum, ik hoop met papieren regels te bereiken dat ze bij hem beter blijven 'hangen', omdat ze dan voor iedereen altijd en overal duidelijk zijn).

Mijn vraag is: wat voor afspraken/huisregels hebben jullie gemaakt met kinderen van deze leeftijd? En wat voor 'sancties' staan er op niet naleven?
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen. Uitzonderingen zijn dan niet meer mogelijk.

Aan wat voor soort regels denk je?
Uhh, even denken. Hier zijn de vaste regels; schoenen in de gang uit en jas op de kapstok. Handen wassen na het plassen, niet springen op de bank, niet stampen op de trap. Die weet ik zo snel.

Maar er zit geen sanctie aan vast.
Bedenk voor jezelf welk ongewenst gedrag je vooral wilt voorkomen (elkaar slaan, schelden, ...). En ik zou beginnen met niet meer dan bijv. 5 regels.

In de plaats van sancties zou je ook kunnen kiezen voor belonen. Een kind dat zich die dag aan alle regels heeft gehouden krijgt een sticker en bij 5 of 10 stickers een klein kadootje of zo.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Wij hadden vroeger een "systeem" dat ik later ook voor onze kinderen in wil voeren. Mijn broer en ik hadden om de week "de week". Als je "de week" had moest je helpen in huis (tafel dekken, afwassen of later toen we ouder waren een boodschapje doen oid) maar mocht je ook de leukere dingen doen. Als er bijvoorbeeld gebakjes waren mocht je als eerste kiezen. Als er 2 programma's op tv gekeken wilden worden mocht degene die "de week" had kiezen. Ik weet niet of zo'n soort systeem je kan helpen?