Iemand hier ervaring met voortgezet particulier onderwijs?

19-05-2022 06:20 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij overwegen onze zoon om verschillende redenen op een prive school te zetten. Wiens kinderen hebben daar ook op gezeten en wat zijn de voor en nadelen? Nadelen die ik zelf zo kan bedenken zijn de kosten. Maar goed dat weten we en dat is een keuze. Ik ben vooral benieuwd of er hier ouders zijn wiens kinderen nu of kort geleden op een particuliere middelbare hebben gezeten of nog zitten en of die daar wat over kunnen vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je Luzac of Winford?

Op dit soort scholen tref je een samenstelling leerlingen aan die geen afspiegeling is van de maatschappij.

De taak van een school is leerlingen opleiden om deel uit te kunnen maken van de maatschappij.

Ik zie hier een crux.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om een sprint jaar. Het is even niet anders. Maar ik zoek naar ervaringen van ouders of leerlingen die op een prive school gezeten hebben en wat die er van vonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb familieleden die dit, wel al een tijd terug, gedaan hebben. Het is gelukt, de kinderen hebben hun diploma gehaald. Dat kun je als een voordeel zien. Nadelen die ik gezien heb is dat je door de vele begeleiding ook een diploma kan halen dat eigenlijk niet haalbaar zou zijn voor jou zelfstandig. Maar de volgende opleiding moet je wel zelfstandig gaan doen en daar heb je dan helemaal geen ervaring mee en ook geen doorzettingsvermogen op dat gebied getraind op de middelbare. Het is een beetje als je rijbewijs krijgen zonder afrijden. Klinkt luxe, maar je bent weinig voorbereid op het echte verkeer. Bij beide heeft het uitgepakt dat ze nooit verder dan een middelbareschooldiploma zijn gekomen.
Voor kinderen die op regulier niet over mogen zou ik het dus niet doen.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Aanhakend op de opmerkingen hierboven. Ik kom uit het Gooi en ken heel veel mensen die Luzac gedaan hebben (eind jaren ‘90/begin jaren 2000), dus 2-in-1 jaren na zakken of blijven zitten.

Allemaal lekker hun diploma gehaald en daarna ook gewoon zonder noemenswaardige problemen gaan studeren en afgestudeerd. Een afspiegeling van de maatschappij was mijn reguliere school ook niet echt.

Ik denk dat veel afhangt van de reden waarom je naar zo’n school gaat. Die mensen die ik ken hadden gewoon iets teveel lol op hun gewone scholen.
Alle reacties Link kopieren
Deze zaken dragen bij aan een tweedeling in de samenleving
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
19-05-2022 07:42
Deze zaken dragen bij aan een tweedeling in de samenleving
Dat is waar, maar die is er sowieso al.
Als je het kan vermijden heeft dat natuurlijk de sterke voorkeur, maar zo’n 2-in-1 jaar is vaak niet omdat het te vermijden is. Ik had een paar klasgenoten die 2 keer bleven zitten en dan naar Luzac gingen en tadá, daar was een diploma.

Meer discipline etc., het was geen kwestie van dat ze het niveau niet aankonden.

Tsja.. liever niet.. maarja…

Misschien kun je er een les aan koppelen door het ze wel zelf (deels) te laten betalen?
Alle reacties Link kopieren
Lorem_Ipsum schreef:
19-05-2022 07:48
Dat is waar, maar die is er sowieso al.
Niet groter maken
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
19-05-2022 07:53
Niet groter maken
Dan moet de overheid dit soort opties maar verbieden, ik zou daarvoor niet zelf mijn kind zonder diploma van laten gaan, als ik het me kon veroorloven.

De mensen die ik ken die dit hebben gedaan hebben nu inderdaad ook allemaal goede banen, zoals advocaat en tandarts enzo. Ik kende ook iemand die op deze manier geneeskunde is gaan doen. Die stond niet op zakken, maar is Luzac gaan doen om zo hoog mogelijke cijfers te halen.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 19-05-2022 07:58
35.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lorem_Ipsum schreef:
19-05-2022 07:40
Aanhakend op de opmerkingen hierboven. Ik kom uit het Gooi en ken heel veel mensen die Luzac gedaan hebben (eind jaren ‘90/begin jaren 2000), dus 2-in-1 jaren na zakken of blijven zitten.

Allemaal lekker hun diploma gehaald en daarna ook gewoon zonder noemenswaardige problemen gaan studeren en afgestudeerd. Een afspiegeling van de maatschappij was mijn reguliere school ook niet echt.

Ik denk dat veel afhangt van de reden waarom je naar zo’n school gaat. Die mensen die ik ken hadden gewoon iets teveel lol op hun gewone scholen.
Eens, ik heb zelf op Stebo gezeten in Utrecht. Tegenwoordig heet het volgens mij anders. Ik vond het keihard werken, het onderwijs was heel erg goed maar ik was in die tijd nagenoeg overspannen. Avonden en zaterdagen hadden we ook regelmatig school. Als ik mensen hoor zeggen dat je op dit soort scholen een diploma koopt weet ik zeker dat ze er geen ervaring mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
19-05-2022 07:58
Eens, ik heb zelf op Stebo gezeten in Utrecht. Tegenwoordig heet het volgens mij anders. Ik vond het keihard werken, het onderwijs was heel erg goed maar ik was in die tijd nagenoeg overspannen. Avonden en zaterdagen hadden we ook regelmatig school. Als ik mensen hoor zeggen dat je op dit soort scholen een diploma koopt weet ik zeker dat ze er geen ervaring mee hebben.
Met kopen bedoelen mensen dat anderen hun diploma gewoon zonder die begeleiding halen.
Alle reacties Link kopieren
Lorem_Ipsum schreef:
19-05-2022 08:00
Met kopen bedoelen mensen dat anderen hun diploma gewoon zonder die begeleiding halen.
Bij kopen zie ik gewoon een ruil van geld tegen een diploma zonder inzet maar zoals jij het zegt kan natuurlijk ook.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
19-05-2022 08:06
Bij kopen zie ik gewoon een ruil van geld tegen een diploma zonder inzet maar zoals jij het zegt kan natuurlijk ook.
De meeste mensen zullen ze toch wel weten dat je niet simpelweg een diploma kunt kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ook wat langer geleden Luzac gedaan. Heel blij dat m'n ouders dat voor me hebben kunnen doen, want ik kom echt niet uit een rijke familie.

Mijn motivatie op school was ongeveer 0, eerste paar jaar vloog ik wel overal doorheen. Jaar 4 blijven zitten en daarna wel over gegaan, maar zag school echt niet meer zitten. 5&6 toen in 1 jaar gedaan, was inderdaad erg zwaar werk, wel diploma gehaald. Achteraf gezien had ik buiten school om wat meer rust moeten pakken van andere activiteiten. Dat heeft me wel even opgebroken daarna in het eerste jaar HBO. Ik was echt moe en op.

HBO heeft me daardoor 5 ipv 4 jaar gekost, maar wel gewoon gehaald en verder prima baan. Ben m'n ouders nog steeds dankbaar, want weet niet of ik m'n middelbare school anders had afgemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat de uitzending van ‘Sander en de kloof’ over dit onderwerp interessant voor je is!
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
19-05-2022 07:58
Eens, ik heb zelf op Stebo gezeten in Utrecht. Tegenwoordig heet het volgens mij anders. Ik vond het keihard werken, het onderwijs was heel erg goed maar ik was in die tijd nagenoeg overspannen. Avonden en zaterdagen hadden we ook regelmatig school. Als ik mensen hoor zeggen dat je op dit soort scholen een diploma koopt weet ik zeker dat ze er geen ervaring mee hebben.
Mijn nichtje heeft ook op het Stebo haar HAVO gehaald. Op de reguliere MAVO was ze een matige, niet gemotiveerde leerling. Ze heeft er echt leren leren op het Stebo. Hierna zonder problemen een HBO gehaald.
Alle reacties Link kopieren
We hebben een kennismakingsgesprek gehad. Het klinkt totaal niet als een diploma kopen. Ik snap ook weinig van dit vooroordeel. Je moet gewoon exact dezelfde toetsen en examens maken dus daar is landelijk nul verschil in. Het verschil zit hem in de kleinere klassen en 1 op 1 aanpak als nodig en het huiswerkvrije gedeelte (dat is voor onze zoon echt een meerwaarde)
Het is in 1 jaar een diploma halen wat op andere scholen nog minstens 2 jaar zou duren anders. Verschil zit hem vooral in het gebrek aan ruis. Er zijn geen projectweken of uitjes maar je ramt gewoon in 1 jaar de examenstof erdoor. Waardoor je kan compacten. De slagingspercentages hier zijn dan ook 99 procent. En dat komt natuurlijk door de goede begeleiding en het onder toezicht maken van huiswerk etc. Maar ze zijn ook echt streng en leren je daar leren en brengen je discipline bij. Wat betekent dat als je 1 min te laat bent op zaterdag mag terugkomen. Er zijn geen tussenuren en je bent van 9 tot 18 uur op school.
Het kost wel 27 k per jaar. Dus je zal er geen Henk en Ingrid vinden. Dat vind ik trouwens ook niet per se jammer.
Alle reacties Link kopieren
Waarom nou die laatste zin?? Of Henk en Ingrid deze kans niet mogen krijgen. Dat zijn vaak wel de mensen die jouw huis bouwen, jou onder de douche zetten als je het zelf niet meer kan he.

Als je het kan betalen voor je kind fijn, doen! Het onderwijs zou overal zo goed moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
A-walk-in-the-park schreef:
19-05-2022 08:33
We hebben een kennismakingsgesprek gehad. Het klinkt totaal niet als een diploma kopen. Ik snap ook weinig van dit vooroordeel. Je moet gewoon exact dezelfde toetsen en examens maken dus daar is landelijk nul verschil in. Het verschil zit hem in de kleinere klassen en 1 op 1 aanpak als nodig en het huiswerkvrije gedeelte (dat is voor onze zoon echt een meerwaarde)
Het is in 1 jaar een diploma halen wat op andere scholen nog minstens 2 jaar zou duren anders. Verschil zit hem vooral in het gebrek aan ruis. Er zijn geen projectweken of uitjes maar je ramt gewoon in 1 jaar de examenstof erdoor. Waardoor je kan compacten. De slagingspercentages hier zijn dan ook 99 procent. En dat komt natuurlijk door de goede begeleiding en het onder toezicht maken van huiswerk etc. Maar ze zijn ook echt streng en leren je daar leren en brengen je discipline bij. Wat betekent dat als je 1 min te laat bent op zaterdag mag terugkomen. Er zijn geen tussenuren en je bent van 9 tot 18 uur op school.
Het kost wel 27 k per jaar. Dus je zal er geen Henk en Ingrid vinden. Dat vind ik trouwens ook niet per se jammer.
Dit klinkt wel een beetje als het marketingpraatje van de school, want ze kennen de vooroordelen en twijfels van ouders natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
SEM72 schreef:
19-05-2022 08:41
Waarom nou die laatste zin?? Of Henk en Ingrid deze kans niet mogen krijgen. Dat zijn vaak wel de mensen die jouw huis bouwen, jou onder de douche zetten als je het zelf niet meer kan he.

Als je het kan betalen voor je kind fijn, doen! Het onderwijs zou overal zo goed moeten zijn.
Hou eens op zeg. Dat maak je er zelf van. Ik vind het niet erg dat mijn zoon 1 jaar niet bij Henk en Ingrid in de klas komt. Meer is het niet. Ik wil gewoon dat hij zijn startkwalificatie krijgt en bij wie hij die paar maanden in de klas zit boeit me dan gewoon niet.

Met dat laatste ben ik het roerend eens verder.
Alle reacties Link kopieren
Lorem_Ipsum schreef:
19-05-2022 08:42
Dit klinkt wel een beetje als het marketingpraatje van de school, want ze kennen de vooroordelen en twijfels van ouders natuurlijk.
Ben ik met je eens. Daarom zoek ik ook recente verhalen over het zitten op een prive school. Want ik ken er in mijn omgeving geen.
Alle reacties Link kopieren
Lorem_Ipsum schreef:
19-05-2022 08:42
Dit klinkt wel een beetje als het marketingpraatje van de school, want ze kennen de vooroordelen en twijfels van ouders natuurlijk.
Even afgezien van Henk & Ingrid, dit is wel letterlijk hoe het gebeurt op zo'n school.
Je zit er hele dagen, er is geen ruimte voor smoesjes, zaterdag naar school moeten, komt regelmatig voor (niet alleen vanwege te laat komen, maar ook om goed bij te kunnen blijven), klassen zijn heel klein, waardoor er weinig verstoring is en je meer aandacht krijgt van een docent.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring dateert al van jaren geleden. Ik vond het niveau van onderwijs veel hoger. Kleine klas, veel discipline, focus op leren en ontwikkelen. Maar ook leraren met veel meer passie en die hun vak breed doceerden. Je werd enthousiast gemaakt. Je interesse en kennis werd breder. Vakken die verbanden met elkaar legden, geschiedenis met taal en kunst; waarom schreef men na de franse revolutie die en die boeken en in Engeland na de industriële revolutie die en die boeken. Het huiswerk wordt ter plaatse gemaakt, niet thuis. Er was altijd de mogelijkheid tot vragen en uitleg.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
TinyTiny schreef:
19-05-2022 08:47
Even afgezien van Henk & Ingrid, dit is wel letterlijk hoe het gebeurt op zo'n school.
Je zit er hele dagen, er is geen ruimte voor smoesjes, zaterdag naar school moeten, komt regelmatig voor (niet alleen vanwege te laat komen, maar ook om goed bij te kunnen blijven), klassen zijn heel klein, waardoor er weinig verstoring is en je meer aandacht krijgt van een docent.
Ja, dat weet ik. Ik bedoelde eigenlijk meer dat TO naar ervaringen vraagt en vervolgens al een soort van in de verdediging schiet met het praatje van de school. Ik vermoed dat ze dat dan nog wel vaker zal moeten afdraaien.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 19-05-2022 08:51
4.83% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven