Iemand hier ervaring met voortgezet particulier onderwijs?

19-05-2022 06:20 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij overwegen onze zoon om verschillende redenen op een prive school te zetten. Wiens kinderen hebben daar ook op gezeten en wat zijn de voor en nadelen? Nadelen die ik zelf zo kan bedenken zijn de kosten. Maar goed dat weten we en dat is een keuze. Ik ben vooral benieuwd of er hier ouders zijn wiens kinderen nu of kort geleden op een particuliere middelbare hebben gezeten of nog zitten en of die daar wat over kunnen vertellen.
Alle reacties Link kopieren
A-walk-in-the-park schreef:
19-05-2022 08:45
Hou eens op zeg. Dat maak je er zelf van. Ik vind het niet erg dat mijn zoon 1 jaar niet bij Henk en Ingrid in de klas komt. Meer is het niet. Ik wil gewoon dat hij zijn startkwalificatie krijgt en bij wie hij die paar maanden in de klas zit boeit me dan gewoon niet.
Nou......
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ik ken er 2 die op Luzak hebben gezeten. Beiden hebben daarna wel moeite gehad met hun studies en werken.

Kan een toeval zijn maar ze hebben hun diploma gehaald, maar ze kunnen verder niet zo veel, geen verantwoording nemen, leren gaat niet, banen houden ze niet.
Gelukkig hebben hun ouders bakken met geld en met 40 kunnen ze daar nog steeds van profiteren.


Het kan echt heel goed werken voor een deel van de kinderen denk ik, zie er wel wat in hoor.

Maar bij bepaalde types.... helpt juist helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
De dochter van een kennis heeft haar diploma gehaald op Luzac.
Dat is prima gegaan. Ze heeft de eerste 2 jaar doorgebracht op een gewone school en dat ging goed mis.
Ze gooide er met de pet naar, had vrienden die je liever niet voor je dochter zag en constant strijd en gedoe met docenten.
In het 3e jaar begonnen op Luzac en dat ging vanaf het begin prima.
Ze deed het goed op die duidelijkheid.
Te laat komen is straf, huiswerk niet af is straf enz. Enz.
Ook de vele aandacht en begeleiding was goed voor haar. Diploma gehaald en nu zit ze op het HBO. Gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter, 3 jaar ook om verschillende redenen. Redde het niet op een gewone (Montessori) school o.a., 2x blijven zitten in de 3e bruglas havo/vwo, moest toen (15 jaar oud eind augustus jarig) naar het Vavo of Vmbo 3e klas. De beste keuze die we toen hebben gemaakt om haar naar het Luzac te laten gaan, ze mocht beginnen in 4 Havo (moest eerst een toets doen waar ze stond qua niveau), jaar later 5 VWO en toen 6 VWO, dus geen 2 in 1 jaar, maar een “gewoon lyceum”, veel begeleiding, kleine klassen, fijne leraren, hechte school met veel nevenactiviteiten, ook van 9-18u naar school, daarna was ze klaar, eventueel op zaterdagochtend terugkomen. De 1e twee jaar konden we het zelf betalen, het 3e jaar hebben we geld geleend van mijn ouders. Het was inderdaad een voorrecht om dit te kunnen doen, maar ik zou het zo weer doen. Ze is nu volwassen, onlangs alsnog gediagnosticeerd met ernstige adhd (toen nooit aangedacht, ook school niet). Heeft een heerlijk studentenleven gehad, een hele leuke baan, vriend en is gelukkig, vol zelfvertrouwen en dat is wel eens anders geweest. Ik zou het zo weer doen. Ze had dat duwtje in haar rug nodig.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te horen. Onze zoon heeft ook dat duwtje in de rug nodig. Er is veel negativiteit omtrent prive onderwijs maar ik denk dat het ook misschien deels jaloezie is. Het is namelijk volgens mij vaak heel goed onderwijs en daar hangt een prijskaartje aan. En iedereen wil natuurlijk goed onderwijs maar niet iedereen heeft daar het geld voor. Ik snap dat echt wel. Wij moeten ook al ons spaargeld er voor aanboren en we hebben echt geen top inkomens. Dus het is hier echt een keuze die ook bij ons er financieel in gaat hakken. Maar we hebben het er voor over en het is maar 1 jaar.
Jaloezie?

Ik denk dat dat wel meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Lorem_Ipsum schreef:
19-05-2022 07:55
Dan moet de overheid dit soort opties maar verbieden, ik zou daarvoor niet zelf mijn kind zonder diploma van laten gaan, als ik het me kon veroorloven.
Eens hoor.

Ik lees ook heel vaak dat er iets gedaan zou moeten worden aan schaduwonderwijs (dus bijles, citotraining, et cetera) omdat het een tweedeling geeft, maar ik kan me wel voorstellen dat als het jouw kind is dat baat heeft bij bijles en je kunt je dat veroorloven en je hebt de optie, je dat niet laat zitten omdat er anderen zijn die het zich niet kunnen veroorloven. Hetzelfde geldt voor dit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als het nodig zou zijn ( geen idee nog, kind gaat volgend jaar naar vo) en ik het kan betalen zou ik het zo doen.
Alle reacties Link kopieren
LuciFee2022 schreef:
19-05-2022 09:23
Jaloezie?

Ik denk dat dat wel meevalt.
Nou, ik niet. Ik weet wel zeker dat er een hoop mensen zijn die uit afgunst het hebben over "een diploma kopen". Maar in werkelijkheid wil iedereen natuurlijk het beste voor zijn/haar kind dus ik snap het wel als mensen het kunnen betalen dat ze hier voor kiezen. Of het goed is voor een maatschappij is een andere kwestie.
Alle reacties Link kopieren
LuciFee2022 schreef:
19-05-2022 09:23
Jaloezie?

Ik denk dat dat wel meevalt.
Dat denk ik ook, ja.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
19-05-2022 09:31
Eens hoor.

Ik lees ook heel vaak dat er iets gedaan zou moeten worden aan schaduwonderwijs (dus bijles, citotraining, et cetera) omdat het een tweedeling geeft, maar ik kan me wel voorstellen dat als het jouw kind is dat baat heeft bij bijles en je kunt je dat veroorloven en je hebt de optie, je dat niet laat zitten omdat er anderen zijn die het zich niet kunnen veroorloven. Hetzelfde geldt voor dit.

Ja, dit.
Alle reacties Link kopieren
NosceTeIpsum schreef:
19-05-2022 09:33
Nou, ik niet. Ik weet wel zeker dat er een hoop mensen zijn die uit afgunst het hebben over "een diploma kopen". Maar in werkelijkheid wil iedereen natuurlijk het beste voor zijn/haar kind dus ik snap het wel als mensen het kunnen betalen dat ze hier voor kiezen. Of het goed is voor een maatschappij is een andere kwestie.
Het beste voor mijn kind is in mijn ogen dat ze gewoon de middelbare school gaat afmaken waar ze straks in het najaar gaat starten. Ik denk dat de meeste ouders dat toch echt het liefste zien. En ik denk niet dat het zo is dat de ouders die negatief zijn over particulier onderwijs of het hebben over een diploma kopen allemaal kinderen hebben die het op een andere middelbare school niet redden en beter af zouden zijn op particulier onderwijs.

Dus nee, ik denk niet dat het iets met jaloezie te maken heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
NosceTeIpsum schreef:
19-05-2022 09:33
Nou, ik niet. Ik weet wel zeker dat er een hoop mensen zijn die uit afgunst het hebben over "een diploma kopen". Maar in werkelijkheid wil iedereen natuurlijk het beste voor zijn/haar kind dus ik snap het wel als mensen het kunnen betalen dat ze hier voor kiezen. Of het goed is voor een maatschappij is een andere kwestie.
Exact dit dus. Het vergroot de tweedeling: dat is een feit. Maar als je de middelen hebt en je gunt je kind het allerbeste en je hebt het er voor over dan kun je dus kiezen voor particulier in dit land (overigens is dat in andere landen veel normaler maar goed)
De kritieken komen vooral uit kanten van mensen die prive onderwijs voor hun bloedjes ook wel zien zitten maar dit niet kunnen betalen. En dan komen de lullige dingen in de wereld als een diploma kopen. Jammer. Want volgens mij klopt dit niet. Maar ik zal het jullie volgend jaar kunnen vertellen in person. Tot die tijd zoek ik ervaringen van mensen van de laatste tijd. Want iemand die 25 jaar geleden prive onderwijs genoot is natuurlijk niet meer representatief nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat het voor een docent ook veel leuker is om op zo'n school te werken dus dat je daardoor ook bevlogener mensen voor de klas hebt staan. Omdat zij meer kunnen lesgeven en ze zich minder met de randzaken hoeven bezig te houden. Dat lijkt mij een groot voordeel.

Overigens geen ervaringen mee, maar ik snap de wens wel
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
19-05-2022 09:36
Het beste voor mijn kind is in mijn ogen dat ze gewoon de middelbare school gaat afmaken waar ze straks in het najaar gaat starten. Ik denk dat de meeste ouders dat toch echt het liefste zien. En ik denk niet dat het zo is dat de ouders die negatief zijn over particulier onderwijs of het hebben over een diploma kopen allemaal kinderen hebben die het op een andere middelbare school niet redden en beter af zouden zijn op particulier onderwijs.

Dus nee, ik denk niet dat het iets met jaloezie te maken heeft.
Voor jouw kind ja. Mijn kind is ziek geworden op een gewone school. Gewoon onderwijs is niet voor iedereen geschikt. Niet elk kind is gemiddeld. En niet elke gewone school is dus passend. Als je kind redelijk in de pas loopt dan is regulier de eerste keuze dat snap ik ook wel. Maar wat je reden ook is het is een feit dat er een verschil zit tussen prive onderwijs en regulier. Of het beter bij jou of je kind past is iets dat je zelf moet bepalen. En of je het geld er voor over hebt idem.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin deze bijlesdiscussies een beetje zat te worden.
Ouders die “fout” zijn omdat ze het beste voor hun kinderen willen.
Beetje als zeggen: ik kan zwemmen maar het is niet sociaal geaccepteerd dat ik mijn kind red als het verzuipt want andere ouders kunnen niet zwemmen.
Ipv die ouders aan te vallen begin eens boos te worden over de kwaliteit van het onderwijs. Dat het schijnbaar nodig is om bijles en privé scholen in te schakelen.

TS, doe wat het beste is voor je kind. Veel succes
Alle reacties Link kopieren
A-walk-in-the-park schreef:
19-05-2022 09:38
Voor jouw kind ja. Mijn kind is ziek geworden op een gewone school. Gewoon onderwijs is niet voor iedereen geschikt. Niet elk kind is gemiddeld. En niet elke gewone school is dus passend. Als je kind redelijk in de pas loopt dan is regulier de eerste keuze dat snap ik ook wel. Maar wat je reden ook is het is een feit dat er een verschil zit tussen prive onderwijs en regulier. Of het beter bij jou of je kind past is iets dat je zelf moet bepalen. En of je het geld er voor over hebt idem.
Ja, maar dat is dan toch geen situatie om jaloers op te worden? Het is dan toch onzin om te beweren dat veel opmerkingen voortkomen uit jaloezie?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
A-walk-in-the-park schreef:
19-05-2022 09:36
Exact dit dus. Het vergroot de tweedeling: dat is een feit. Maar als je de middelen hebt en je gunt je kind het allerbeste en je hebt het er voor over dan kun je dus kiezen voor particulier in dit land (overigens is dat in andere landen veel normaler maar goed)
De kritieken komen vooral uit kanten van mensen die prive onderwijs voor hun bloedjes ook wel zien zitten maar dit niet kunnen betalen. En dan komen de lullige dingen in de wereld als een diploma kopen. Jammer. Want volgens mij klopt dit niet. Maar ik zal het jullie volgend jaar kunnen vertellen in person. Tot die tijd zoek ik ervaringen van mensen van de laatste tijd. Want iemand die 25 jaar geleden prive onderwijs genoot is natuurlijk niet meer representatief nu.
Jeetje.. je voelt je heel erg aangevallen. “Hun bloedjes”.. spreek je zo over je eigen kinderen ook? Er zit toch waarheid in wat mensen zeggen? Dat kun je toch erkennen en toch je keuze maken voor Luzac?

Als het nodig is en je kunt het betalen.. doen. Natuurlijk is een particuliere school vaak beter, er is gewoon meer geld. Dus is er een hoger slagingspercentage etc.. er is geld om discipline toe te passen (handhaving) en ook de mogelijkheid kinderen “weg te sturen”. Bij een reguliere school werkt dat anders. Je koopt niet je diploma op een particuliere school, je koopt het stuk eromheen. Waardoor je vaak beter presteert. Niet iedereen kan dat betalen en daarmee komen kinderen die dit niet kunnen betalen met een achterstand in het werkende leven. Daar mogen mensen die dat niet kunnen betalen toch gefrustreerd over zijn, en uiteraard bedoelen ze dat je de begeleiding koopt. Dat is gewoon een feit, ik snap op zich de weerstand tegen dat systeem maar ik vraag me af of je de wereld verandert door je kind maar op een reguliere school te houden.

Ik hoop een kind te hebben die wel vaart op een reguliere school en die dat extra stuk niet nodig heeft. Zoals iedereen denk ik.
Verder niet jaloers. Doe je Luzac omdat je eerder niet goed gewerkt hebt, krijg je een andere uitkomst dan wanneer je Luzac doet omdat je het anders niet zou kunnen.
Verder negatieve ervaringen met hun examenbeoordeling, maar dat is voor een ouder of leerling niet relevant.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ter vergelijking ook nog bij het Vavo kunnen gaan kijken. Daar kun je ook twee jaar (4-5 havo/ 5-6 vwo) in 1 jaar doen.
De klassen zijn niet per se kleiner, maar de focus op examen is hetzelfde.
Voordeel qua kosten is dat het niet particulier is.
Alle reacties Link kopieren
A-walk-in-the-park schreef:
19-05-2022 09:36
Exact dit dus. Het vergroot de tweedeling: dat is een feit. Maar als je de middelen hebt en je gunt je kind het allerbeste en je hebt het er voor over dan kun je dus kiezen voor particulier in dit land (overigens is dat in andere landen veel normaler maar goed)
De kritieken komen vooral uit kanten van mensen die prive onderwijs voor hun bloedjes ook wel zien zitten maar dit niet kunnen betalen. En dan komen de lullige dingen in de wereld als een diploma kopen. Jammer. Want volgens mij klopt dit niet. Maar ik zal het jullie volgend jaar kunnen vertellen in person. Tot die tijd zoek ik ervaringen van mensen van de laatste tijd. Want iemand die 25 jaar geleden prive onderwijs genoot is natuurlijk niet meer representatief nu.
Wat een nare venijnige post is dit.
Mensen doen moeite iets te overdenken, iets op te schrijven , iets te delen over een onderwerp wat jij inbrengt.
Het kan zijn dat je er niets aan hebt, fair enough. Je hebt geen invloed op wat er geschreven wordt, maar je kan er op z’n minst respectvol mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
https://www.npostart.nl/sander-en-de-kl ... ON_1317001
Onkruit schreef:
19-05-2022 10:02
Wat een nare venijnige post is dit.
Mensen doen moeite iets te overdenken, iets op te schrijven , iets te delen over een onderwerp wat jij inbrengt.
Het kan zijn dat je er niets aan hebt, fair enough. Je hebt geen invloed op wat er geschreven wordt, maar je kan er op z’n minst respectvol mee omgaan.
Eens. Daarbij heb ik principiële problemen met dit type onderwijs, maar dat is volgens TO onmogelijk, ik zal wel een sloeberige Ingrid zijn.
Westerpaviljoen schreef:
19-05-2022 07:42
Deze zaken dragen bij aan een tweedeling in de samenleving
Zeker waar. Maar daar gaat degene die daar "geen last van heeft" natuurlijk niks aan doen...

TO, ik heb op een openbare school een VWO sprintjaar gedaan. Ook een heel serieuze klas, weinig keten, veel discipline. Als je daar info over wilt hebben, laat het maar weten.

Laat zitten.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 19-05-2022 10:17
2.73% gewijzigd
A-walk-in-the-park schreef:
19-05-2022 08:33
We hebben een kennismakingsgesprek gehad. Het klinkt totaal niet als een diploma kopen. Ik snap ook weinig van dit vooroordeel. Je moet gewoon exact dezelfde toetsen en examens maken dus daar is landelijk nul verschil in. Het verschil zit hem in de kleinere klassen en 1 op 1 aanpak als nodig en het huiswerkvrije gedeelte (dat is voor onze zoon echt een meerwaarde)

Men ziet het als een shitload aan begeleiding kopen en daardoor je diploma halen. Daar zit natuurlijk gewoon waarheid in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven