In huis of in de auto roken met kinderen

20-03-2018 10:33 93 berichten
Wie doet dit en waarom doe je dit?

Ik was van de week via mijn werk bij een client die behalve in haar zwangerschap ook in de kraamtijd door bleef roken. Ze hadden een soort aanbouw waarin gerookt werd. Maar die deur bleef gewoon de hele dag open dus de totale woning zag blauw.
Ook rookte ze in de auto. Nu ben ik opgeleid om hierover voorlichting te geven. Maar ik had het nog nooit zo in-your-face bij de hand gehad. Waarom zouden weldenkende mensen die de risico's toch wel weten, dit toch blijven doen?
Just curious.
Roken? Blergh!
Ik ben een echte anti-roker. Zelfs op het terras 10 tafels verderop ruik ik het wanneer er iemand rookt. Vind het echt zeer onaangenaam. Het stinkt, het smaakt vies, het is ongezond.
Ik bemoei me niet met andermans rook(gedrag), echter ik wil niet geconfronteerd worden met andermans rook.

In mijn zwangerschap presteerde een van mijn ouders het om mij mee te nemen naar een restaurant, tafel rookgedeelte. Zo goed kende deze ouder zijn eigen kind dus blijkbaar. Ik ben rechtstreeks naar buiten gelopen en heb een taxi gebeld om me op te halen en thuis te brengen.
Ik weet dat roken heel ongezond is maar ik vind het zo lekker. Ik heb het ook altijd al lekker vinden ruiken. Als kind zijnde vond ik het heerlijk als de juf of meester een sigaret op stak in de klas. Later op de middelbare school toen ik al rookte kreeg ik zo'n zin in een sigaret als de leraar aan het roken was dat ik dan even naar de wc ging om wat trekjes te nemen.
Blondie456 schreef:
20-03-2018 12:21
Ja mijn man en ik rookten allebei binnen en visite ook. Wel deden we regelmatig de boel luchten. Het was ook een tijd waar bijna overal nog gerookt werd. We zijn een paar keer met de bus naar Spanje geweest en daar mocht ook volop gerookt worden. Op sportverenigingen werden kinderen ook bloot gesteld aan rook. Als je op vakantie ging naar Centerparcs waar dus heel veel kinderen komen zaten kinderen op de parc plaza als in het zwembad volop in de rook. De tijd was anders er werd daar nog niet zo veel rekening mee gehouden.
Ik waardeer het dat je altijd zo eerlijk bent!!
Goed dat je gestopt bent. Hou vol <3

Rookt jouw zoon trouwens ook?
Was je daar bij die mensen thuis vanwege je werk? Hoe komt het dan dat je zo in shock Was?
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 13:34
Ik waardeer het dat je altijd zo eerlijk bent!!
Goed dat je gestopt bent. Hou vol <3

Rookt jouw zoon trouwens ook?
Nee mijn zoon rookt niet en heeft ook nooit gerookt maar hij vind het ook niet stinken. Hij is wel blij dat ik weer gestopt ben omdat het natuurlijk veel beter is voor mijn gezondheid. Ik had weer een lelijke hoest en daar maakte mijn zoon zich dan zorgen over. Nu is mijn hoest weer helemaal weg. Ik wil het nu zeker wel vol gaan houden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste man rookte veel. Hij rookte ook wel waar de kinderen bij waren. Officieel niet maar in de praktijk wel. Bijvoorbeeld in de auto en dan het raampje open zetten. Natuurlijk gaat een deel van de rook dan inderdaad naar buiten maar een deel gaat ook naar de achterbank. Hij kwam uit een land/cultuur waar heel veel gerookt worden en veel mensen ook nog gewoon in huis roken. Pas de laatste jaren is er wat meer bewustzijn over maar in de praktijk zie je er weinig van.
Hij hield gewoon erg van roken. Hij was uiteraard verslaafd aan roken en hij vond het ook oprecht heel fijn.
Pas de laatste weken van zijn leven is hij gestopt (zijn ziekte kwam niet door roken, dat had een heel andere oorzaak) omdat hij er toen echt niks meer aan vond.

Dat het slecht was voor de kinderen wist ie natuurlijk wel in theorie maar in de praktijk is het lastiger.

Zelf rook ik niet. Ik vind het echter niet heel vies. Ik heb er geen moeite mee als er in mijn omgeving wordt gerookt. Al vind ik oude rook wel stinken.

Als we een feestje geven mag er van mij best in huis worden gerookt. Daar heb ik geen moeite mee. Dan luchten we de volgende dag wel door. Veel rokers gaan echter zelf tegenwoordig automatisch naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nicht rookt binnen waar haar kind bij is. Ook in de auto.
Vind het verschrikkelijk maar wat doe je eraan.
Onwetenheid is het niet want ze moest verplicht cursus volgen van haar verloskundige omdat ze tijdens haar zwangerschap ook rookte.
Waarom ze het toch doet ik heb geen idee.
Ik zie het in mijn werk ook. Eigenlijk weet iedereen wel hoe slecht het is en ze moeten op cursus en worden door iedereen doorverwezen en voorgelicht. Iemand die nu nog zegt niet te weten dat roken in bijzijn van kinderen geen goed idee is jokt gewoon.
Ik weet dat het een ziekte is, een serieuze verslaving en dat we het ook als zodanig moeten benaderen en beschouwen, en dat per definitie afwijzen en verketteren echt geen fluit werkt. Maar er zijn groepen die zo moeilijk benaderbaar zijn. Ik kan daar nog tig keer voor zijn opgeleid maar de kinderartsen waar we mee samenwerken lopen exact tegen hetzelfde aan.
Alle reacties Link kopieren
Roken is zo'n verschrikkelijk achterlijke gewoonte. Dat besef dringt bij steeds meer mensen door. Behalve bij de échte tokkies :-)

In een auto roken is zo ontzettend smerig en met kinderen erbij gewoon misdadig.

Het ziet er ook nog eens niet uit.

De druk op de roker kan niet hoog genoeg zijn.

Ook dat het 'normaal' gevonden werd dat peuken zo maar overal neergegooid werden. Té aso voor woorden.
Roken is een verslaving en heeft niks met tokkie zijn te maken. Of je moet de mensen van het koninklijk huis ook als tokkies zien dan snap ik je wel. :-D
Alle reacties Link kopieren
Tja, mijn ouders hebben ook jarenlang in de auto gerookt met 2 kidneren op de achterbank.
We hebben er niks aan overgehouden.
Tuurlijk is het niet gezond, maar overdrijven is ook een vak.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
20-03-2018 15:40
Roken is een verslaving en heeft niks met tokkie zijn te maken. Of je moet de mensen van het koninklijk huis ook als tokkies zien dan snap ik je wel. :-D
Klopt maar die doen het altijd stiekem :-) Eigenlijk schamen ze zich terecht kapot :-)
Er zijn een aantal gruwelijk oorlogen aan de gang, er zijn misdadige pedofielen actief, er wordt gemoord, afgeslacht, verkracht, mishandeld, er is sprake van slavernij, jaja, zelfs hier in de buurt en daar hoor je nooit iemand over, maar roken, dat dient afgestraft, is extraordinair aso en zij die dat doen zijn hun doodschoppen niet waard.
Het feit dat het een zware verslaving is, die heel hardnekkig is en moeilijk te overwinnen, daar willen we dan weer niet aan, want gewoon zwakte, ondanks het feit dat op de stoep van het Anthony van Leeuwenziekenhuis 100den peuken liggen van mensen die waarschijnlijk aan hun laatste levensfase bezig zijn.

Ik denk dat de hardheid waarmee rokers worden geconfronteerd wel een tikkie minder kan, want stoppen is geen dagje naar het strand, het is loodzwaar.
Ik heb er wel eens een 'discussie' over gehad een client waar ik voor het eerst kwam.
"Heeft u er een probleem mee dat ik rook?"
- Ja, ik heb het liever niet als ik er ben.
En toen begon de tirade dat ik toch niet kon eisen dat men niet binnen rookte, dat kan ik ook niet, en dat het mijn probleem was en dat ze dat duidelijk aan hadden gegeven bij een intake gesprek. (Ik krijg nooit te horen wat er bij een intake besproken is want dat gaat via de gemeente)
Dus ik bel met mijn werkgever dat client rookt en dat ik daar last van heb. Moest ik het met de client zelf oplossen wat dus niet ging. Uiteindelijk heeft de client maar gebeld en mij zwart gemaakt dat ik mijn werk niet goed deed etc omdat ze me niet meer wilde. Kortom onterechte negatieve aantekening en bij teveel klachten kun je op zoek naar een andere baan.
Wat voelde ik me toen in de steek gelaten door m'n werkgever zeg.
Cateautje schreef:
20-03-2018 15:55
Er zijn een aantal gruwelijk oorlogen aan de gang, er zijn misdadige pedofielen actief, er wordt gemoord, afgeslacht, verkracht, mishandeld, er is sprake van slavernij, jaja, zelfs hier in de buurt en daar hoor je nooit iemand over, maar roken, dat dient afgestraft, is extraordinair aso en zij die dat doen zijn hun doodschoppen niet waard.
Het feit dat het een zware verslaving is, die heel hardnekkig is en moeilijk te overwinnen, daar willen we dan weer niet aan, want gewoon zwakte, ondanks het feit dat op de stoep van het Anthony van Leeuwenziekenhuis 100den peuken liggen van mensen die waarschijnlijk aan hun laatste levensfase bezig zijn.

Ik denk dat de hardheid waarmee rokers worden geconfronteerd wel een tikkie minder kan, want stoppen is geen dagje naar het strand, het is loodzwaar.
Ja, het is loodzwaar. Vechten tegen een depressie, tegen een kankervorm en tegen anorexia ook. Ik noem “even” wat zaken.
ohboy schreef:
20-03-2018 15:50
Klopt maar die doen het altijd stiekem :-) Eigenlijk schamen ze zich terecht kapot :-)
Er zijn ook veel foto's van Maxima waar ze met een sigaret op staat maar die mogen niet meer gepubliceerd worden. Ik weet in ieder geval zeker dat Maxima ook in de auto rookt. Ze kwam hier om een hospice te openen en ze kwam aan met een wagen met geblindeerde ramen en we zagen haar nog rook uit blazen net voordat ze uit stapte.
Ja ik denk ook dat veel van die belangrijke personen ook gewoon roken. Heb er geen probleem mee dat mensen roken, moeten ze zelf weten, het wordt pas een probleem als ik er last van moet hebben.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook meer laagopgeleiden die roken, ja en ook politici en studenten enz. enz.
Maar het is een feit dat de sociale acceptatie terecht flink aan het verdwijnen is. Soms heb je nog wel eens van die verontwaardigd tokkies die vinden dat het allemaal maar moet kunnen want die SUV's met hun uitstoot etc. dat is veel erger.

Ik denk en hoop dat het echt uitsterft. Het is niet 'cool' meer. Misschien nog even bij de knappe jonge modellen, maar als je oud en verlept bent en je tanden er niet al te fris meer uitzien dan is het gewoon ultratriest.

Over hoe erg de verslaving is kan ik niet oordelen, ik heb nooit gerookt, was als kind extreem anti. Vanaf puber veel minder omdat er toen veel mooie meisjes rookten :-)
ohboy wijzigde dit bericht op 20-03-2018 16:15
13.50% gewijzigd
Yggdrasil- schreef:
20-03-2018 15:33
Ik zie het in mijn werk ook. Eigenlijk weet iedereen wel hoe slecht het is en ze moeten op cursus en worden door iedereen doorverwezen en voorgelicht. Iemand die nu nog zegt niet te weten dat roken in bijzijn van kinderen geen goed idee is jokt gewoon.
Ik weet dat het een ziekte is, een serieuze verslaving en dat we het ook als zodanig moeten benaderen en beschouwen, en dat per definitie afwijzen en verketteren echt geen fluit werkt. Maar er zijn groepen die zo moeilijk benaderbaar zijn. Ik kan daar nog tig keer voor zijn opgeleid maar de kinderartsen waar we mee samenwerken lopen exact tegen hetzelfde aan.
Als je werkt met cliënten, dan zou je credo toch zijn; verbaas u niet, verwonder u slechts.
Ik werk ook met mensen die andere keuzes maken dan ik zou doen in hun situatie. Maar het is niet aan mij daar iets van te vinden. En al helemaal niet in de vorm van een waarde oordeel te uiten op een forum. Wees professioneel en verwonder je samen met collega's onderling. Dat zou mijn advies aan jou zijn.
To hebben jij of je partner ooit zelf gerookt ?
Troeteltje schreef:
20-03-2018 16:01
Ja, het is loodzwaar. Vechten tegen een depressie, tegen een kankervorm en tegen anorexia ook. Ik noem “even” wat zaken.
Wat een stom argument: je kun het ene 'zware' toch niet met het andere vergelijken? Ik heb het zwaarder dan jij, lekker puh...?!

Ik heb 'maar' 4 jaar gerookt, en ben nu 1,5 jaar gestopt, en nog steeds vind ik het iedere dag moeilijk. Het is een hardnekkige verslaving, hoor. Niet alleen de stoffen van de sigaret werken verslavend, het is ook een gewoonte -iets wat je zo'n 20 keer per dag doet-, dat je opeens af moet leren. Ik vind het heel moeilijk, ja. Vast niet moeilijker dan een persoon die probeert van haar anorexia af te komen, en ik heb het vast ook niet zwaarder dan iemand die vecht tegen kanker. Maar ja, het is wél moeilijk, en dat mag best erkend worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik voor de mensen die nu nog in het openbaar durven te roken een soort respect begin te krijgen..
Je moet maar durven nog tegenwoordig , zeker als moeder,
vaders gaan nog steeds een beetje hun eigen gang qua roken maar als ik een nette beschaafde moeder zie en die steekt een sigaret op nadat ze haar kind even afgezet heeft bij een sport denk ik die heeft ballen.
Mag ze het ff lekker zelf weten.
.
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 20-03-2018 16:41
98.91% gewijzigd
Dat roken is een heksenjacht geworden.
intothewild schreef:
20-03-2018 16:25
Wat een stom argument: je kun het ene 'zware' toch niet met het andere vergelijken? Ik heb het zwaarder dan jij, lekker puh...?!

Ik heb 'maar' 4 jaar gerookt, en ben nu 1,5 jaar gestopt, en nog steeds vind ik het iedere dag moeilijk. Het is een hardnekkige verslaving, hoor. Niet alleen de stoffen van de sigaret werken verslavend, het is ook een gewoonte -iets wat je zo'n 20 keer per dag doet-, dat je opeens af moet leren. Ik vind het heel moeilijk, ja. Vast niet moeilijker dan een persoon die probeert van haar anorexia af te komen, en ik heb het vast ook niet zwaarder dan iemand die vecht tegen kanker. Maar ja, het is wél moeilijk, en dat mag best erkend worden.
Tuurlijk. En ik geloof oprecht dat het zwaar is. En ik heb te doen met iemand die het moeilijk vind. Het is niet mijn bedoeling rookverslaving af te doen als iets wat zomaar even aan de kant kan worden gezet. Juist mijn voorbeelden geven dat volgens mij duidelijk aan.
Echter rokers vinden soms zelf dat het afdoen als zwaar voldoende is als beargumentatie. En die vlieger gaat niet op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven