In spiegelschrift schrijven

28-04-2010 21:54 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter is 5 en kan nu een beetje haar naam schrijven. Ze doet dit de laatste tijd echter volledig in spiegelbeeld. Ik wist dat jonge kinderen vaak wel eens een letter in spiegelbeeld schreven, maar een heel woord, in dit geval haar naam, consequent alle letters in spiegelbeeld had ik nog niet gezien. Ze schrijft het dus ook van rechts naar links.

Ik vind het wel een grappig verschijnsel. Zijn er meer kinderen die dit doen? Ik heb wel eens gelezen dat dit te maken had met de ontwikkeling van linker- en rechter hersenhelften of iets dergelijks. Weet iemand hier meer over?

Overigens maak ik me hierover geen zorgen hoor. Ik ben er van overtuigd dat ze haar belastingformulieren normaal zal kunnen invullen tegen de tijd dat dat nodig is
Mijn broertje deed het ook toen hij klein was. Hij was/is trouwens linkshandig.
Onze zoon van 5 doet dat ook wel eens en ik heb het meer kinderen zien doen, volgens mij is het heel normaal.
Geniaal toch? Leonardo Da Vinci deed t namelijk ook! :):)
Omdat hij zijn naam altijd verkeerd om schreef, noemden we 'm ook XXX (naam in omgekeerde lettervolgorde).
Dat doen kinderen wel vaker. Gaat vanzelf over
Na regen komt regent, kijk maar in de woordenboek
Doet mijn zoon ook, of hij schrijft de letters goed en in goede volgorde, of hij schrijft ze in spiegelbeeld en van rechts naar links.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Ja, dit is een redelijk bekend verschijnsel bij kinderen die net gaan schrijven. Mijn neefje van 4 doet het ook. Ik kan het zelf trouwens nog steeds, net als ondersteboven schrijven. Ik ben gewoon nog steeds een beetje kind
Ik ben mijn eigen bananenschil
Dat "horen" de kinderen zelfs te doen, meestal is het een teken dat ze niet dyslectisch zijn. Het gaat vanzelf weer over.
Ik weet niet of je zoontje links- of rechtshandig is, maar hier kan het inderdaad mee te maken hebben.

Da Vinci was ambidexter, dat is tweehandig. Daar ben ik zelf ook 1 van!

En volgens mij is het bij linkshandige kinderen erg normaal, omdat het voor hen natuurlijker is om van rechts naar links te schrijven ipv links naar rechts.

Zoek anders even bij google ofzo:)
Oh sorry, je dochter. Foutje! :d
@Elynn, haha, leuk gevonden.

Ik wist niet dat het zo vaak voorkomt en dat het 'hoorde'. Ze is rechtshandig, vanaf eigenlijk al heel jong (met lepeltjes en met kleuren/krassen altijd de pen in haar rechterhand), dus ik dacht ook dat ze stiekem linkshandig was op latere leeftijd. Ik ben rechtshandig en probeer wel eens met links wat te pennen, heb inderdaad de neiging om van rechts naar links te schrijven.

Leuk om de reacties te lezen :-)
Schreef net op het andere topic met dezelfde titel. Had te laat gezien dat je het topic dubbel had geplaatst. Stom van me!

Mijn zusje en ik schreven ook spiegelschrift. Wij zijn allebei linkshandig en mijn moeder dacht dat dat de reden was. Ik weet niet of dat ook zo is. Misschien was het gewoon toeval. Nu schrijven we prima van links naar rechts.
Het heeft volgens mij te maken met de verwerking in de hersenen, waardoor de letters in spiegelbeeld op papier komen. Het hoort niet per definitie zo hoor, maar er is ook geen probleem. Het linkje in de hersenen wordt vanzelf goed gelegd.
Het is vrij normaal (mijn kind waarvan ik vermoed dat hij dyslectisch is doet, hopelijk deed, het ook). Het zou wel fijn zijn als kind eroverheen groeit voordat ze echt gaat lezen, want sommige letters zijn dan wel lastiger uit elkaar te houden.
Ik doe het soms als ik me verveel. En dan in de spiegel kijken of het klopt.
Mijn dochter van 4 doet het ook, echt perfect spiegelschrift.

Best knap haha

Ik heb het aan de kinderarts gevraagd toen we er toch waren en die zei dat het volkomen normaal was en bij veel kinderen van die leeftijd voorkomt. Heeft met de hersenverbindingen te maken.
Is heel normaal en naar het schijnt doen ze het nog langer als ze linkshandig zijn.
quote:Zwieber schreef op 28 april 2010 @ 22:38:

Is heel normaal en naar het schijnt doen ze het nog langer als ze linkshandig zijn.Het duurt niet per definitie langer, maar het komt wel vaker voor bij linkshandigen. Heeft te maken met de aansturing van linker en rechterhersenhelft en het gebied waarin de taal wordt aangestuurd in de hersenen.
Deed ik vroeger ook. Is goed gekomen. Ik schrijf trouwens met links. Voor de rest doe ik (bijna) alles met rechts.
Everytime you make a typo, the errorists win.
quote:yayah schreef op 28 april 2010 @ 22:41:

[...]

Het duurt niet per definitie langer, maar het komt wel vaker voor bij linkshandigen. Heeft te maken met de aansturing van linker en rechterhersenhelft en het gebied waarin de taal wordt aangestuurd in de hersenen.Oh ik dacht dat het ook langer duurde. Zwiepje is linkshandig en doet het perfect. En ook met cijfers.
Ik kan het zelf heel snel! En in de spiegel klopt het altijd...
Knap Norre :-). Toen ik een jaar of 13 was had ik een briefwisseling met een vriendinnetje. We hadden geheimschrift, dat was gewoon woorden achterstevoren schrijven, dat lukte nog wel, maar spiegelbeeld kon ik toen echt niet opbrengen.
Ik deed het vroeger en mijn dochter voor ze naar groep 3 ging ook. We zijn beiden linkshandig en het is bij beiden helemaal goed gekomen.

Mocht je dochter linkshandig zijn, dan is het wellicht wel goed om in groep 3 te vragen hoe ze omgaan met linkshandig schrijven. Bij mij op school was dat beroerd. Mijn moeder (ook onderwijzeres) heeft me thuis extra schrijfonderwijs gegeven en ik heb een prachtig handschrift. Het heeft te maken met de stand van de pen en de ligging van het papier. Die zijn anders bij linkshandigen. Om soepel te kunnen schrijven, moet je een pen 'trekken' en niet 'duwen'.

Schrijven hoor je onderlangs te doen. Voor rechtshandigen is dat van linksonder naar rechtsboven, voor linkshandigen van linksboven naar rechtsonder. Als je dat een kind goed aanleert, voorkomt dat bovenhands (=krampachtig) schrijven.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik ben ook linkshandig en kan ook spiegelschrift schrijven, vrij gemakkelijk, sterker nog mijn handtekening begint in spiegelschrift (Eerste letter voornaam+meisjesnaam gaat van rechts naar links in spiegelschrift dan doorkruis ik hem terug in 'normaal' schrift met man's naam.

Ook dubbel schrijven, (in allebei de handen een pen, de linker van rechts naar links en de rechter van links naar rechts tegelijk.) het grappige is dan dat ik met rechts best mooi schrijf, omdat de linker hem een soort van stuurt.

Mijn zoon deed/kan dat ook, en ondanks dat zijn handschrift niet zo mooi is (als het om de verplichte manier van schoolschrijven gaat), schrijft hij op school de letters nu gewoon zoals het hoort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven