Is 2 1/2 jaar verschil de mode ofzo?

22-01-2009 11:07 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij op dat heel veel stellen het tweede kind ongeveer 2 en een 1/2 jaar na het eerste kind krijgen. Het lijkt wel een trend, wat is hiervan de reden?

Ons dochtertje is nu 3 en we zijn rond haar derde verjaardag gestopt met anti-conceptie. We krijgen al zeker een jaar vragen als: wanneer komt de tweede/ komt er geen tweede/dan zal ze wel alleen blijven?

Hoeveel leeftijd zit er tussen jullie kids en heeft dat een reden?
Hoezo 'mode'? Dat is toch al sinds mensenheugenis zo? Ik ken voornamelijk mensen waar ongeveer 2/2,5 jaar tussen de kinderen zit, zelf scheel ik ook zoveel met mijn broertje.

Misschien gewoon omdat de jongste dan geen baby meer is en het leeftijdsverschil ook weer niet zo heel groot is?

En wat boeit het? Als jij 4 jaar leuker vindt dan doe je dat toch gewoon? Bij mij zit er maar 18 maanden tussen.
Ik was 8 weken zwanger van de tweede op de eerste verjaardag van de oudste. Dus nee, geen 2,5 jaar. Wij hebben gekozen voor een klein leeftijdsverschil omdat ik zelf met mijn broer 3 jaar scheel en ik dat teveel vind. Man scheelde met zijn broers 2 en 4 jaar, en dat vond ie altijd leuk. Dus wij wilden niet te lang laten zitten tussen 1 en 2.
Ja, nou als ontwerpster zijnde zeg ik JA, het is zeker in de mode. Het is een echte trend!!
Computer says nooooo
mode? gewoon praktisch lijkt me. Korter op elkaar en je zit met twee kleintjes die allebei nog niet lopen en als je er langer over doet ben je net uit de kleine kinderen als je er weer een baby bijkrijgt. Niet ideaal.

*moet eigenlijk erg hard lachen bij het idee dat stelletjes met de kalender en de geboortekaartjes van vrienden in de hand uit gaan rekenen wanneer ze moeten klussen om nog wel fashionable te zijn.
Nee hoor, niet in de mode. Tussen mijn dochter en zoontje zit iets meer dan 2 jaar (2 + een paar weken). Het begon op een gegeven moment weer te kriebelen voor nog een kindje, en bovendien leek een 'klein' leeftijdsverschil ons leuk. Dus toen zijn we ervoor gegaan toen m'n dochter 14 maanden was.
Wij wilden dat er 2 jaar tussen zat en dat is ook precies gelukt. ze zijn bijna op dezelfde dag geboren alleen kwam de jongste een dag eerder, gelukkig zette de weeen toch door.

: )
Tussen mij en mijn zus zit krapaan een jaar; tussen mij en mijn broertje 12.
Overigens bij mij geen specifieke reden, ik wilde gewoon nog een kind. En er zou iets meer tussen gezeten hebben als de tweede niet ruim 2 maanden te vroeg was gekomen.
Mijn zus is 11 jaar ouder als ik. We hebben nooit ruzie gemaakt, hebben een hele hechte band en gaan voor elkaar door het vuur.

Mij lijkt het juist fijn dat de oudste zometeen bewust meemaakt dat ze een broertje/zusje krijgt. En ook het feit dat ze tegen vier jaar een beetje zelfstandig wordt, vind ik een pluspunt.
het heeft voor- en nadelen om 2 kinderen (relatief) kort op elkaar te krijgen. ik vind 2 á 2,5 jaar wel vrij logisch. de vrouw moet vaak toch een jaar 'ontzwangeren' en als je daarna weer begint en het lukt binnen een half jaar dan zit je dus ergens tussen de 2 en 2,5 jaar leeftijdsverschil.

geloof niet dat dit gebeurt omdat het zou moeten of mode is, maar meer uit praktisch oogpunt.

als ouders meerdere kinderen hebben met een groter leeftijdsverschil dan is het óf zo dat het niet eerder is gelukt 'f óf ze hebben daar bewust voor gekozen. als je de behoefte niet hebt om te wachten en het lukt vrij snel dan kom je gewoon op dit leeftijdsverschil uit.

wel een beetje tactloos van je omgeving. wie weet ben je al 2 jaar zonder succes bezig; niet zo leuk om dan zo'n opmerking om de oren te krijgen lijkt me.
quote:Dooliedot schreef op 22 januari 2009 @ 11:21:

Mijn zus is 11 jaar ouder als ik. We hebben nooit ruzie gemaakt, hebben een hele hechte band en gaan voor elkaar door het vuur.

Mij lijkt het juist fijn dat de oudste zometeen bewust meemaakt dat ze een broertje/zusje krijgt. En ook het feit dat ze tegen vier jaar een beetje zelfstandig wordt, vind ik een pluspunt.

Mijn zoon was 20 maanden toen jongste geboren werd. En hij wist toch al wel héél bewust dat de nieuwe baby uit mama's buik kwam hoor. Terwijl we daar voor de tijd niet eens echt zo diep op in gegaan zijn. Door een korte tijd ertussen ondervang je ook het probleem van jaloezie.

Er werd hierboven ergens gepost dat een klein leeftijdsverschil handig was ivm twee nog niet lopende kinderen; een kind loopt toch met een 1,5 jaar? Oudste heeft altijd zelf gelopen sinds ie dat kon, en dat zal jongste straks ook gaan doen. Ik zie soms in de stad nog kinderen van 4 in een buggy...
Kan me niet voorstellen dat het mode is.

Ik ken in mijn omgeving geen enkel stel dat 2,5 jaar tussen de kinderen heeft zitten het is voornamelijk of veel korter op elkaar of er zit zeker een jaar of 4 tussen.

Ik heb ze zelf heel kort op elkaar gekregen.

Mijn oudste was net 1,5 toen haar zusje kwam en mijn jongste zal 13 maanden zijn als onze 3de komt.

Moet zeggen dat ik het niet anders had gewild vind 2 jonge kinderen helemaal niet zo druk als waar ik voor gewaarschuwd ben.

Het is natuurlijk even afwachten hoe het straks met 3 gaat maar het zal wel goed komen.

Heb een dubbele kinderwagen zodat de oudste voorin kan als ze moe is en straks met de 3de zal ze het meeste wel kunnen lopen.
het is juist handig als de oudste kan lopen. ons meisje was 2 toen haar broertje kwam. ze liep al en voor de bevalling hebben we haar leren traplopen en zo veel mogelijk zelfstandig doen. anders loop je met 2 kinderen op een trap te sjouwen enz enz.
het is wel handig mét de mode ; dan is iets nog niet helemaal uit als het doorgeschoven wordt .

In mijn kennisenkring zit er vaak veel meer tijd tussen de eerste en de tweede .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ja, omdat het in de mode is, heb ik een tweede kind genomen na 2,5 jaar!
quote:zusenzo schreef op 22 januari 2009 @ 11:48:

Ja, omdat het in de mode is, heb ik een tweede kind genomen na 2,5 jaar! He kinderen neem je niet die krijg je
Nah, dan ben ik ook 'in de mode'! Mijn kinderen schelen op 4 dagen na 2 1/2 jaar.

En nee, niet gepland. Wel hartstikke welkom.

Mijn zus en ik schelen op 3 dagen na 2 1/2 jaar dus mijn moeder was vast een trendsetter Ik zal het haar zeggen...
selma.duim wijzigde dit bericht op 22-01-2009 12:12
Reden: ik kan niet tellen...
% gewijzigd
Ik scheel 14 maanden met mijn broer, ik vond het altijd fijn om een speelmaatje te hebben.
O ja, de vraag of we een tweede wilden kwam al toen dochter een maand of 3 was oid. Niet dat die mensen bedoelde dat we op moesten schieten maar gewoon uit interesse (of eigenlijk nieuwschierigheid).

Wij wilden graag een tweede maar ik had een beetje koudwatervrees, dochter was heel makkelijk en ik dacht dat ik er nooit meer zo eentje zou krijgen. Ik droomde over huilbaby's en andere horrorscenario's totdat ik zwanger raakte. Beetje slordig geweest met ac, en vanaf toen was het goed. Ik durfde de beslissing niet zo goed te nemen en toen het eenmaal zover was was ik hartstikke blij.

(en ik dank God op mijn blote knieën want zoon is zelfs nóg makkelijker dan zijn zus)

En mijn zus is mijn beste vriendin dus qua leeftijdsverschil moet het goed zitten.
Hier ook een oudste van 18 maanden die het allemaal best meekreeg hoor. En al een paar maanden gewoon liep. Dus twee kinderen sjouwen was hier niet aan de orde eigenlijk.
Tussen oudste en middelste zoon zit 2,5 jaar. Tussen middelste en jongste zoon zit 1,5 jaar en tussen jongste zoon en dochter zit 3 jaar.

Om de "trend" heb ik me niet druk gemaakt. Alleen jongste zoon is spontaan verwekt, de rest in de medische molen. En dan valt er niet veel te kiezen, het is afwachten of en hoe snel de behandeling aan slaat.
Ons zoontje is net 2 en nu pas begint het weer een beetje te kriebelen. Dus als alles mee zit, gaan we het van ´t zomer weer proberen. Eerder moest ik er gewoon niet aan denken. Je moet gewoon je gevoel volgen, wanneer je er weer behoefte/zin aan hebt en het allemaal kan natuurlijk. Niet te erg op de leeftijd letten, ik ken mensen die maar 1-2 jaar schelen, maar weinig met elkaar hebben en ook mensen die 3-5 jaar schelen en juist heel close zijn. Volgens mij zegt dat niet zoveel. Ik denk dat over het algemeen 2,5 jaar ertussen een beetje als ideaal verschil wordt gezien, maar dat is al heel lang zo toch? Het lijkt me zelf handig dat je kindje zichzelf een beetje kan redden, zindelijk is en het allemaal een beetje begrijpt, zodat ie ook een beetje mee kan doen met de verzorging enzo. Maar da´s natuurlijk persoonlijk.
Mijn dochter is ruim 3 en we denken nog niet aan een tweede(maar we hebben ook 2 pleegkinderen, dus wellcicht dat dat scheelt)
Bij mijn kinderen zit er ook 2,5 jaar tussen. Reden? De pil werkte blijkbaar niet. Dat maakte haar niet minder welkom, hoor.

Maar "trend" vind ik wel een vreemde woordkeuze. Wat is de trend dan volgend jaar? 3,5 jaar? En wat moet de trendgevoelige moeder dan als ze net haar 2e na 2,5 jaar heeft gehad?

Is het niet eerder zo dat het je nu meer opvalt omdat je er zelf meer mee bezig bent? Toen ik de eerste keer zwanger wilde worden en ik dat na een jaar nog niet was, leek het wel of in mijn omgeving alleen maar zwangere vrouwen waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven