Is jouw kind de ‘‘foute vriend’’ ?

07-06-2023 11:25 132 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon is nogal stoutmoedig. Hij neemt snel de leiding en zoekt graag grenzen op. Ik probeer hem hier wat vrijer in te laten. Hij gaat namelijk naar de brugklas toe volgend jaar dus ik hoef niet de hele tijd zijn handje vast te houden. Een goed voorbeeld hiervan is dat wij hebben afgesproken dat hij om 21:00 thuis is. Zolang hij maar in het dorp blijft en op tijd thuis is hoeft hij niet te melden waar hij precies heen gaat. Ik vind dat erg redelijke regels. Maar één van zijn vriendjes wordt veel strakker gehouden door zijn moeder. Hij moet al om 19:00 thuis zijn en als ze van het voetbalveldje naar iemands huis gaan moet die jongen zijn moeder eerst bellen om toestemming te vragen.

Nu zei mijn zoon gisteren dat die jongen had gezegd dat hij niet meer mocht omgaan met hem. Zijn moeder vond mijn zoon blijkbaar een slechte invloed en een ‘’foute vriend’’ omdat mijn zoon zo laat naar buiten mag en niet hoeft te bellen.

Dit heeft mijn zoon allemaal van die vriend gehoord en niet van die moeder zelf, maar ik voel mij best beledigd dat iemand zo over mijn opvoeding en kind praat. In de ogen van andere is mijn zoon de ‘’foute vriend’’. Ik vind het zielig voor die jongens dat ze niet meer met elkaar om mogen gaan, maar aan de andere kant ga ik niet mijn opvoeding omgooien omdat een moeder het er niet mee eens is.

Heeft iemand er ook ervaring mee dat je kind gezien wordt als de ‘‘foute vriend’’? En hoe ga je hiermee om?
Alle reacties Link kopieren Quote
Beledigd? Je zegt nota bene zelf dat hij de grenzen opzoekt.
Niet elk kind is daartegen opgewassen.

Je kind zal het vaker mee gaan maken, dat men hem te dominant vind, te ruig, te sturend, te ... noem maar op. Waarom zou je daarover beledigd zijn?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
07-06-2023 11:28
Beledigd? Je zegt nota bene zelf dat hij de grenzen opzoekt.
Niet elk kind is daartegen opgewassen.

Je kind zal het vaker mee gaan maken, dat men hem te dominant vind, te ruig, te sturend, te ... noem maar op. Waarom zou je daarover beledigd zijn?
Het voelt een beetje of die moeder mijn zoon het tuig van de richel vindt. Misschien was beledigd niet het goede woord, maar het voelt als een aanval op mijn opvoeding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Raar. Mijn dochter had vroeger een vriendin die ook veel later thuis mocht komen dan zij, dat niet hoefde te zeggen waar ze naartoe ging en dat rustig een uur te laat thuis mocht komen zonder dat er ook maar iemand belde waar ze bleef, maar dat maakte dat kind natuurlijk geen "foute vriendin". Mijn dochter mocht het niet en daar was de kous mee af.

Ze heeft nu ook een vriendin die op veel vlakken juist weer strakker wordt gehouden dan mijn dochter, onder meer de vrijheid om zich te kleden hoe ze wil, ik zou het heel raar vinden als die mensen mijn dochter daardoor zien als een fout meisje. En zeker als ze dat ook nog in het hoofd van hun dochter gaan planten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan me niet voorstellen dat een moeder alleen daarom contact verbied. Weet je zeker dat je zoon het hele verhaal doet? 😉

Ik vind 21u thuis laat op 12 jarige leeftijd maar op die leeftijd bellen als je verkast van plek vind ik raar. Maar ik snap niet zo goed waarom die andere jongen dan niet gewoon zijn eigen regeltjes kan volgen (bellen en eerder naar huis gaan). Ik vermoed dat er meer is voorgevallen waardoor die moeder het contact verbied.

Edit: ik heb 3 jongens en die zijn alledrie niet de foute vriend. Daarmee heb ik niet de illusie dat ze nooit wat uitvreten trouwens. Ik ken wel jongens in het dorp die altijd echte rottigheid uithalen, altijd gedoe en pesterijen van bepaalde kinderen als zij erbij zijn maar contact verbieden doe ik niet, het kwartje bij mijn kinderen viel al snel dat er echt niks aan is om altijd gedoe te maken ipv leuk te voetballen oid.
fryskefaam wijzigde dit bericht op 07-06-2023 11:37
32.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
07-06-2023 11:28
Beledigd? Je zegt nota bene zelf dat hij de grenzen opzoekt.
Niet elk kind is daartegen opgewassen.

Je kind zal het vaker mee gaan maken, dat men hem te dominant vind, te ruig, te sturend, te ... noem maar op. Waarom zou je daarover beledigd zijn?
Grenzen opzoeken kan toch ook gewoon zijn dat hij probeert te onderhandelen over zijn eindtijd? Of bijvoorbeeld vaak tot het laatste moment blijft hangen en dan net op het nippertje of een paar minuten erover thuiskomt.

"Foute vriend" klinkt gewoon niet leuk en het lijkt me meer dan logisch dat je het beledigend vindt als dat over je kind wordt gezegd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
rode_biet schreef:
07-06-2023 11:30
Het voelt een beetje of die moeder mijn zoon het tuig van de richel vindt. Misschien was beledigd niet het goede woord, maar het voelt als een aanval op mijn opvoeding.
Je kunt altijd even je licht opsteken bij de moeder.
Even vragen wat er is voorgevallen, omdat jouw zoon nu met dit verhaal thuis komt en je het vervelend zou vinden als blijkt dat dit met een beetje sturing of een extra afspraak prima op te lossen zou zijn.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie hebben toch ook een verschil in opvatting over de opvoeding? Jij hebt ook een mening over haar manier.

Ik denk daarnaast ook wel dat de kans groot is dat ze niet alleen maar lieflijk een balletje trappen elke avond. En als dat andere kind van zichzelf wat rustiger is, en jouwe meer een rauwdouwer, dan zal jouw kind inderdaad die andere mee op sleeptouw nemen om stoute dingen te doen. Jij vindt dat kattekwaad waar je niet vanaf hoeft te weten, die andere moeder heeft daar een andere mening over. Dat is toch prima?

Jouw kind is nou eenmaal een aanvoerder, zoals jij het beschrijft. Jij vind dat een goeie eigenschap, die andere moeder niet. Jij wil niet dat jouw kind als het hare moet worden, zij wil niet dat haar kind als het jouwe wordt door mee te lopen. Dat is toch heel gelijk eigenlijk, en geen reden tot belediging?
Alle reacties Link kopieren Quote
fryskefaam schreef:
07-06-2023 11:31
Ik kan me niet voorstellen dat een moeder alleen daarom contact verbied. Weet je zeker dat je zoon het hele verhaal doet? 😉

Ik vind 21u thuis laat op 12 jarige leeftijd maar op die leeftijd bellen als je verkast van plek vind ik raar. Maar ik snap niet zo goed waarom die andere jongen dan niet gewoon zijn eigen regeltjes kan volgen (bellen en eerder naar huis gaan). Ik vermoed dat er meer is voorgevallen waardoor die moeder het contact verbied.

Edit: ik heb 3 jongens en die zijn alledrie niet de foute vriend. Daarmee heb ik niet de illusie dat ze nooit wat uitvreten trouwens. Ik ken wel jongens in het dorp die altijd echte rottigheid uithalen, altijd gedoe en pesterijen van bepaalde kinderen als zij erbij zijn maar contact verbieden doe ik niet, het kwartje bij mijn kinderen viel al snel dat er echt niks aan is om altijd gedoe te maken ipv leuk te voetballen oid.
Dat is wat ik hoorde van mijn zoon ik weet niet of het het hele verhaal is af niet. En het zijn geen kleuters meer, dus ik vind het gelijk zo kinderachtig om gelijk verhaal te houden bij die moeder. Persoonlijk vind ik 21:00 zeker met dit weer een normale tijd. Zoon heeft 2 keer per week training tot 20:30 en dat gaat ook gewoon goed zonder dat hij oververmoeid wordt.
Ik heb ook niet de illusie dat mijn zoon een brave Hendrik is, maar hier in de buurt heb ik zelf geen schadelijk gedrag van zoon gezien en ook niets gehoord van buurtbewoners.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedenk nu eerst voor jezelf:
Wil je hier iets mee of niet?
Laat je het oplossen tussen de vrienden of moet jij ingrijpen?
Heeft je zoon hier nu een probleem of niet?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
stokbootje schreef:
07-06-2023 11:37
Jullie hebben toch ook een verschil in opvatting over de opvoeding? Jij hebt ook een mening over haar manier.

Ik denk daarnaast ook wel dat de kans groot is dat ze niet alleen maar lieflijk een balletje trappen elke avond. En als dat andere kind van zichzelf wat rustiger is, en jouwe meer een rauwdouwer, dan zal jouw kind inderdaad die andere mee op sleeptouw nemen om stoute dingen te doen. Jij vindt dat kattekwaad waar je niet vanaf hoeft te weten, die andere moeder heeft daar een andere mening over. Dat is toch prima?

Jouw kind is nou eenmaal een aanvoerder, zoals jij het beschrijft. Jij vind dat een goeie eigenschap, die andere moeder niet. Jij wil niet dat jouw kind als het hare moet worden, zij wil niet dat haar kind als het jouwe wordt door mee te lopen. Dat is toch heel gelijk eigenlijk, en geen reden tot belediging?
Dat is ook prima, maar vriendschappen verbieden als ze volgend jaar naar de brugklas gaan... Ik vind het zo extreem. Mijn gok is dat die jongen iets te baldadig tegen zijn moeder heeft gedaan van ''mijn vrienden mogen het wel, maar ik niet'' en als reactie verbiedt die moeder het contact.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
07-06-2023 11:35
Je kunt altijd even je licht opsteken bij de moeder.
Even vragen wat er is voorgevallen, omdat jouw zoon nu met dit verhaal thuis komt en je het vervelend zou vinden als blijkt dat dit met een beetje sturing of een extra afspraak prima op te lossen zou zijn.
Dat kan, maar ik denk niet dat mijn zoon het leuk gaat vinden als ik mij met zijn vriendschappen bemoei. Daarnaast heeft die moeder mij of zoon niet direct aangesproken.
Alle reacties Link kopieren Quote
rode_biet schreef:
07-06-2023 11:47
Dat is ook prima, maar vriendschappen verbieden als ze volgend jaar naar de brugklas gaan... Ik vind het zo extreem. Mijn gok is dat die jongen iets te baldadig tegen zijn moeder heeft gedaan van ''mijn vrienden mogen het wel, maar ik niet'' en als reactie verbiedt die moeder het contact.
Waarom leg je de schuld nu bij het vriendje en de moeder?
Er kan geen aandeel zijn van je zoon? Jouw zoon doet zoiets niet? Het kan gewoon niet zijn dat deze 2 kinderen geen goede combinatie is misschien?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me sterk dat het alleen over het tijdstip van thuiskomen gaat en het wel/of niet bellen.
19 uur thuis lijkt me wel vroeg voor een groep 8'er. Mijn dochter, zelfde leeftijd, is vaak tot 20.15/20.30 uur buiten, daarna komt ze nog ff thee drinken, tv kijken en dan rond 21 uur naar bed. Ieder zo zn manier.
Maar lijkt me eerder dat er iets anders is voorgevallen. Ik zou het gewoon vragen aan die moeder. Als je er iets mee wil natuurlijk. Anders gewoon laten zitten.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 07-06-2023 11:51
9.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
rode_biet schreef:
07-06-2023 11:49
Dat kan, maar ik denk niet dat mijn zoon het leuk gaat vinden als ik mij met zijn vriendschappen bemoei. Daarnaast heeft die moeder mij of zoon niet direct aangesproken.
Dan moet je je beledigd zijn over iemand haar mening over je zoon inslikken en het laten gebeuren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
07-06-2023 11:31
Raar. Mijn dochter had vroeger een vriendin die ook veel later thuis mocht komen dan zij, dat niet hoefde te zeggen waar ze naartoe ging en dat rustig een uur te laat thuis mocht komen zonder dat er ook maar iemand belde waar ze bleef, maar dat maakte dat kind natuurlijk geen "foute vriendin". Mijn dochter mocht het niet en daar was de kous mee af.

Ze heeft nu ook een vriendin die op veel vlakken juist weer strakker wordt gehouden dan mijn dochter, onder meer de vrijheid om zich te kleden hoe ze wil, ik zou het heel raar vinden als die mensen mijn dochter daardoor zien als een fout meisje. En zeker als ze dat ook nog in het hoofd van hun dochter gaan planten.
Mss ging haar zoon heel erg onderhandelen over de tijd en vond die moeder het verbieden van het contact de beste optie. Ik heb er een beetje een naar gevoel van over gehouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn groep 8-er taalt er niet naar, maar ik ben ook geen voorstander van kinderen die over straat zwerven ‘s avonds. Dus, als dat probleem zich hier voor zou gaan doen, zou ik dat in eerste instantie ook tegenhouden. 19:00 uur vind ik dan ook weer een beetje vroeg. Misschien betrok ze jouw kind erbij, maar ging het eigenlijk over het over straat zwerven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je 'stoutmoedige' zoon is tegen de grenzen van een ander opgelopen. Lijkt me heel gezond voor hem.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet elke 'foute vriend' is een kind dat dingen stuk maakt, agressief is of met criminele activiteiten bezig is.

Het lijkt mij niet heel raar dat als een vriendje van je kind gedrag vertoont dat jij niet prettig vindt en jouw kind het over gaat nemen, dat je zo'n kind als een fout vriendje labelt. Of als kind zich over laat halen tot gedrag waar kind zelf eigenlijk niet achter staat.

Jouw kind mag vrij lang buiten blijven zonder dat je weet waar hij is. Ik kan mij prima voorstellen dat andere ouders dat te laat vinden voor hun 12-jarige en ook graag willen weten waar hij zo laat nog is.
En misschien hetzelfde voor zijn gedrag, jij vindt het best dat hij de grenzen op zoekt en hij is een leider. Misschien betrekt hij daardoor dat vriendje wel in zaken (kattenkwaad) waar zijn ouders niet blij mee zijn of waar dat vriendje zich ook niet comfortabel bij voelt.

Dan is het voor dit kind wel een fout vriendje.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, ik werd eerder gezien als ‘de foute moeder’ dan dat het zoon betrof :-) (de letterlijke woorden waren ‘natte dweil’).
Ik deed daar niets mee. Leek mij logisch dat iemand die mijn type opvoeding niets vond en daar lijnrecht tegenover stond, dan ook wel kon bedenken wat ik van haar opvoeding zou vinden.

Jaren later zit ze te hinten bij zoon dat hij weer eens langs moet komen maar ik trek daar niet erg aan. Geen behoefte aan dat zoon straks ook enkel gehuld in zwarte hoodies en leggingbroekjes over straat gaat met zo’n fannypack bij wijze van handtasje om de nek met zo’n groepje vage figuren. Gelukkig voor mij heeft zoon daar 0,0 behoefte aan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Jouw opvatting over wat tijdig thuis zijn betekend en over het wel of niet laten weten waar hij is is ook anders dan mijn opvatting daarover.
Ik zou daar best wat van vinden, het wellicht niet meteen zo uitspreken.
Ik vermoed dat een opsomming van zaken wel zou maken dat ik geneigd zou zijn het contact niet perse aan te moedigen.

Een basisschoolkind dat pas om 21.00 uur thuis hoeft te zijn en gerust diverse adresjes afstruint zonder dat de ouder dit weet……mijn ding is het beslist niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, jullie hebben duidelijk heel andere kijk op opvoeding. Zij vindt iets van jou en jij vindt iets van haar.
Snap dat je het niet leuk vindt, maar wat doe je eraan? Jij gaat niet haar methode overnemen en zij ook niet die van jou.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien niet de enige reden dat ze hem zo noemt?
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet melden/weten waar hij heen gaat vind ik voor een basisschoolkind not done. Naar sporten tot 20.30 ok, dat kan. Maar weet jij wat hij doet op avonden dat hij niet sport? Je hoeft geen tracker op zijn telefoon te zetten maar weten waar je kind is vind ik voor zijn/haar veiligheid toch ook wel een ding. Een appje is een kleine moeite. Een paar van onze pleegkinderen liep wel eens weg en als je dan niet weet waar en bij wie je ongeveer moet zoeken kan dat erg angstig zijn.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van een afstandje is het soms ook lastig te zien of een kind lekker vrij wordt gelaten of dat het de ouders uberhaupt niet interesseert wat kind uitspookt.

Jij bent vast van de eeste categorie, rode biet, maar wie weet is dat niet zo duidelijk voor die moeder op basis van de verhalen van haar kind.
Het is zoals het is

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven