IVF MNC/eigen cyclus

18-02-2010 16:44 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na uitgebreid speuren op internet ben ik tot de conclusie gekomen dat er nog maar heeeeel weinig informatie te vinden is over IVF MNC, oftewel IVF in je eigen cyclus. Ja, het technische verhaal is te vinden, maar ik ben juist op zoek naar ervaringsverhalen. Ik heb zelf net mijn eerste poging achter de rug (helaas mislukt) en zou graag horen hoe het anderen vergaat/vergaan is. Anyone...?

Groetjes,

Aaatje
.
Dank voor je reactie Zuurtje! En voor de hug, minstens zo fijn

IVM is iets anders, dit is IVF MNC:

http://www.umcg.nl/Umcg/a ... es/nieuweivftechniek.aspx

Kort gezegd gewone IVF maar met minder hormonen en alleen je eigen eitje per cyclus.

Geen eileiders, dat is ook moeilijk allemaal... Krijg jij van mij weer een voor terug. Jij bent nog aan het oriënteren, begrijp ik dat goed?
Er is een forum op ivf - site punt nl met een topic UMCG daar vind je veel ervaring want daar is eigen cyclus protocol. Veel vrouwen die ook eigen cyclus doen dus!

Succes!
Sophy, mijn grote voorbeeld, dank je wel. Ik ga op zoek!
Misschien heb je iets aan het forum op www.freya.nl

Succes !
Bedankt voor het meedenken Lentezon! Heb eerder weleens op Freya gekeken en inderdaad wel een klein beetje gevonden, maar... ik wil meer!
Aaatje, ik weet dat er op Freya bij "forum" net een nieuwe draad is gestart over eigen cyclus IVF. Als je bij "laatste berichten" kijkt kom je het zeker tegen. Nadeel van Freya vind ik dat er niet zo veel geschreven wordt en dat je bericht pas later geplaatst wordt.

Maar misschien toch iets om te lezen?

Maar betekent in eigen cyclus dan ook dat er dus maar 1 eitje is? Of hoe moet ik dat zien? Want 1 eitje lijkt me te weinig voor een succesvolle IVF.

En hoe moet ik IVF voor me zien als je geen eileiders meer hebt? Dan vallen er toch ook geen eitjes te stimuleren?
De wetenschap staat voor niks Gravinnetje

Ja, dat betekent dus 1 eitje per cyclus, of heel soms 2. 1 eitje is natuurlijk niet te weinig voor een succesvolle ivf, voor 1 kind heb je echt maar 1 eitje nodig! Maar de kansen zijn inderdaad kleiner - precies de reden dat ik wat 'lotgenoten' zoek voor wat moral support.

Ja Kaetje, ik had het gezien, op zich is dat wel wat. Vind het alleen ook een nadeel dat er daar heel weinig mensen meeschrijven en inderdaad op een zeer laag pitje. Zou liever met m'n eigen vertrouwde Viva'ers schrijven Maar ik hou het in gedachten, misschien verhuis ik hiervoor wel even. Thanks voor het meedenken!
Gravinnetje, je hebt wel minder kansen per keer omdat er maar 1 eitje groeit (of soms 2). Maar in plaats van 1 keer gewone IVF krijg je 6 keer eigen cyclus. En gemiddeld is de kans dan gelijk aan een gewone IVF.

En als een vrouw geen eileiders meer heeft kan ze nog wel eierstokken hebben waarin de eitjes groeien. Alleen kunnen ze de eierstok niet uit. IVF is dan de oplossing omdat de eitjes dan niet door de eileider gaan.
Hallo, ik heb in okt. 2008-feb. 2009 6x IVF in eigen cyclus gedaan.

Op zich is de behandeling mild: weinig hormonen spuiten bijvoorbeeld. Maar het kan nu makkelijker stranden onderweg. Bij ons was dat 5 X het geval

poging 1: een eisprong gehad -> eitje weg

poging 2: idem

poging 3: terugplaatsing - niet zwanger

poging 4: lege eiblaas

poging 5: bevruchte eicel is niet gaan delen

poging 6: dubbele kern dus gedoemd tot miskraam en die plaatsen ze (gelukkig) niet terug.

Bij een zware IVF-behandeling gebeuren dat soort dingen ook wel, maar heb je meer eicellen. Ik vond de punctie bij de gewone IVF ondanks de pijnbestrijding echt erg, en bij de eigen cyclus was het maar 1x prikken.

6x eigen cyclus = even veel kans als 1x gewone.

Ik ben met geen van beide behandelingen zwanger geworden trouwens.

Succes ermee!
Dank voor je verhaal Els. Het is nogal een rijtje dat je zo opschrijft zeg... Vond je het niet verschrikkelijk moeilijk om jezelf iedere keer weer op te peppen voor de volgende ronde? Hebben jullie nog pauzes ingelast misschien? En daarna nog gewone IVF, hoeveel behandelingen hebben jullie daarvan gehad dan? Uiteindelijk allemaal zonder resultaat, wat erg. Ben wel heel erg benieuwd hoe je daar allemaal mee omgaat, en of het nu over en uit is of dat je nog verder gaat. Veel vragen dus, weet niet of je zin hebt om dat te vertellen. In ieder geval bedankt voor het vertellen van je verhaal (maar hoop nog wat meer van je te horen!).
Hoi Aatje.

We hebben na de IVF in eigen cyclus ongeveer 2 maanden gepauzeerd en toen hebben we ons aangemeld voor de gewone IVF, maar omdat ik eerst aan de pil enzo moest, duurde dat al met al toch nog 3 mnd. voordat ik echt aan het spuiten was.

Deze gewone IVF wordt dan geteld als behandeling 2.

Nadat die niets had opgeleverd hebben we besloten een pauze te nemen.

Na de IVF in eigen cyclus wilde ik in elk geval dat niet weer. Oké het is fysiek beter te doen maar mentaal is het slopend: elke bult in de weg en het was weer einde oefening. Gemiddeld komt het bij 6 behandelingen 2x tot een terugplaatsing, dat hadden wij dus niet.

Ik realiseer me nu dat ik vorig jaar duidelijk onder stress stond: ik was veel sneller boos en geïrriteerd. Toen we er even niet mee bezig waren, kon ik weer tot mezelf komen.

Tja de IVF had geen resultaat maar nu zijn we toch spontaan zwanger geworden, dus dat is een enorm Godsgeschenk. Het is nog pril (6 wk), maar het is wel bemoedigend. Uiteindelijk heeft het ons dus 3,5 jaar geduurd om zwanger te worden.

Was dit niet gebeurd dan hadden we ons volgende maand voor de 3e IVF-behandeling aangemeld.

Ik wilde dit eerst niet posten omdat veel mensen in mijn omgeving - toen ik vertelde dat we IVF gingen doen - vertelden dat zij een stel kenden dat 'zomaar' zwanger was geworden enzo. Mensen willen je hoop geven, een hart onder de riem steken, maar dat hielp mij niet.

Mensen zeggen soms de raarste dingen ("misschien moet je er niet zo mee bezig zijn") en dat vond ik nog wel het moeilijkste.

Als je nog meer vragen hebt, post ze vooral. Als je privé wil stellen, dan moet je vriendjes met me worden en dan kan je, geloof ik, een privébericht sturen.
Gefeliciteerd Els, met je zwangerschap! Super dat het zo tussendoor gelukt is, zonder MMM. Een echt wondertje!
.
Ik zat in Groningen inderdaad.
Els wat fantastisch, gefeliciteerd!!!! Wat kan het dan toch idioot lopen, al die behandelingen niks en dan ineens gewoon helemaal vanzelf, niks prikken, niks bemoeienis, gewoon zomaar. Wat ontzettend fijn voor jullie. En inderdaad, die verhalen hoor je ook altijd en sluit ik ook zeker niet uit, maar je kunt er niet op rekenen helaas.

Jullie hebben die 6 IVF's eigen cyclus dus aan een stuk door gedaan? Is bij ons ook wel het plan, maar misschien nemen we na een paar keer wel een pauze. Het is inderdaad wat je zegt, er zijn zoveel hobbels in de weg... Maar ze hebben deze vorm toch uitgevonden met het idee dat het succes heeft? Ik kan er alleen zo weinig succesverhalen over vinden dat het best lastig is om daar vertrouwen in te hebben. Heb jij wel succesverhalen gehoord? Je zat in Groningen schrijf je, daar wordt het vaker gedaan dus zul je misschien ook wat meer gehoord hebben. Ik zit in een ander ziekenhuis en ben daar pas nummer 4 die dit doet. Soms krijg ik het gevoel dat ik er al meer over gelezen heb dan sommige artsen of verpleegkundigen daar, dat vind ik wel jammer.

Het stressniveau valt op zich nog wel mee hier, maar dat zal wel stijgen als je meer behandelingen gehad hebt. Maar het is wel zo dat je er in gedachten constant mee bezig bent dus het heeft wel een hoop impact op je leven.

Ik hoop dat je ontzettend gaat genieten van je zwangerschap!!!
Aaatje, ik heb een vriendin die met ICSI zwanger is geworden en weet dat er bij haar forum ook mensen met behandeling in eigen cyclus schreven, dat was op het babyboom forum.

Mag ik vragen waarom je hebt besloten om deze vorm te kiezen en niet de standaard zeg maar?
Dank voor de tip Riekje, zal daar eens speuren. Ik heb niet gekozen voor deze vorm maar we doen mee met een studie en hebben deze vorm toebedeeld gekregen. Als dit niet werkt hebben we daarna nog recht op 3 reguliere IVF's.
bedankt voor de felicitaties. Ik zal zeker genieten!

Ik hoorde in G genoeg succesverhalen, hoor! Je hebt met 6x eigen cyclus net zoveel kans als 1x reguliere IVF. Wel een meevaller dat je daarna nog recht hebt op 3x regulier, bij ons telde 6X eigen cyclus als 1 reguliere.

(Oja, wij deden trouwens ICSI, maar dat maakt voor het hele proces verder niets uit)
Ja, dat is inderdaad een meevaller, komt doordat we aan die studie meedoen, ze hadden nog wat proefkonijnen nodig. Waren jullie van plan die 3e IVF zelf te betalen trouwens? Wat heerlijk dat het allemaal niet meer nodig is.
Dames, ik zet m'n eigen topic nog één keer wat meer in the picture hoor, ik blijf hopen op wat meer ervaringen! Heb de eerder genoemde websites trouwens nog eens afgezocht, dat heeft ook wel iets opgeleverd, waarvoor alsnog dank!
Om voor andere IVF MNC-klanten een positief ervaringsverhaal op internet beschikbaar te hebben, kom ik nog even melden dat ik van de 3e behandeling zwanger ben geraakt! Het is nog heel pril, maar als het nog fout gaat staat dat los van de IVF MNC, dus toch vast mijn verhaal.

Zo is het bij ons verlopen:

ronde 1: 2 eitjes gemaakt maar 0 bij punctie gevonden

ronde 2: 1 eitje gemaakt maar 0 bij punctie gevonden

ronde 3: 1 eitje gemaakt en 1 bij punctie gevonden. Bevruchting goed gegaan, 8-cellig embryo en 2 weken later positieve test(s).

Mijn ervaring is uiteindelijk uiteraard positief. Ik ben nu na 3 maanden behandeling zwanger en heb het relatief makkelijk gehad qua spuiten en punctie. Bij gewone IVF is dat een stuk heftiger. Wel vond ik het heel moeilijk dat je heel vaak naar het ziekenhuis moet (heb weleens 6 controle-echo's in een week gehad - best lastig met je werk te combineren) en dat er veel struikelblokken zijn (springt het eitje niet voor de punctie, krijgen ze dat ene eitje wel te pakken bij de punctie, wil dat ene eitje zich goed laten bevruchten en blijft het daarna ook nog eens in je baarmoeder zitten?). Ook vond ik het moeilijk mezelf te motiveren. We zaten niet in het UMCG (waar veel ervaring en vertrouwen rond deze vorm is) en hebben veel op internet gezocht naar informatie. Heb zelf veel gehad aan de tips die ik hier kreeg, heb op Freya wat ervaringsdeskundigen gevonden en via het forum van het UMCG.

Al met al is onze conclusie dat het - net als de meeste andere vruchtbaarheidsbehandelingen - best een hoop van je vraagt (met name door alle onzekerheid en vele ziekenhuisbezoekjes) maar dat het echt goed kan komen - en áls het goedkomt, is het niet moeilijk de voordelen van deze vorm te zien. Op internet zijn er genoeg slechte verhalen te vinden, vandaar even deze tegenhanger. Veel succes voor degenen die dit traject nog (gaan) volgen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven