Je eigen kind niet mooi vinden...

03-09-2008 17:57 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel
Lelijke baby's worden later toch vaak zeer knap?

Ach...je hebt nou eenmaal mensen die qua uiterlijk niet vooraan hebben gestaan. Maar het gaat erom dat ze er zelf geen last van hebben. Dus je mag er heus een mening over hebben...Maar als je dochter ooit aan je vraagt of je haar knap vindt, zeg dan alsjeblieft gewoon 'ja'. Andere mensen zullen altijd je uiterlijk beoordelen....maar zolang je ouders je maar een gezonde dosis zelfvertrouwen meegeven zullen ze wel tegen een stootje kunnen.
quote:Enigme schreef op 04 september 2008 @ 12:07:

Ach...je hebt nou eenmaal mensen die qua uiterlijk niet vooraan hebben gestaan. Maar het gaat erom dat ze er zelf geen last van hebben. Dus je mag er heus een mening over hebben...Maar als je dochter ooit aan je vraagt of je haar knap vindt, zeg dan alsjeblieft gewoon 'ja'. Andere mensen zullen altijd je uiterlijk beoordelen....maar zolang je ouders je maar een gezonde dosis zelfvertrouwen meegeven zullen ze wel tegen een stootje kunnen.Ik zou wel de positieve punten benoemen maar niet tegen mijn zoon zeggen dat hij superknap is, want dat is hij niet. Wel dat hij een heel leuk jongetje is (om te zien dus) en dat hij zo'n mooi slank lijfje heeft e.d.. Tegen dochter zou ik het later ook niet zo snel zeggen, hoewel zij objectief gezien wel redelijk mooi is. Zij zal het misschien nog vaak genoeg van de buitenwereld horen (als ze later niet lelijk wordt dan tenminste ).
Mijn oudste is een mooi kind. Als baby al. Mensen die glimlachend naar hem blijven kijken, opmerkingen van wildvreemden enz. Ik heb ook vaak naar hem gekeken en gedacht; is dit mooie kind van mij..? Mijn jongste vind ik minder mooi. Heel heel eerlijk gezegd had ik daar in het begin wel moeite mee. Ik was het "gewend" om starende mensen te zien en opmerkingen te horen. Dat heb ik bij hem wel gemist.

Eigenlijk vooral ook omdat ik hem zo byzonder vind. Ik wilde wel schreeuwen; oke hij is minder mooi maar zoooooo leuk.

Mijn jongste lijkt als 2 druppels water op mijn man als baby/peuter (kreeg in onze verkeringstijd al de schrik van mijn leven toen schoonma met het fotoboek aankwam)

Maar hij is toch ook behoorlijk opgedroogd.
Het valt me op hoeveel mensen zeggen dat hun kind knap is en dan vervolgen met: "dat zeggen anderen ook". Niet om iedereen nu van z'n roze wolk af te laten flikkeren, maar ik ken haast alleen maar mensen die bij iedere baby of peuter roepen dat het zo'n prachtig, mooi kindje is. Dus niet over hun eigen kind, maar over het kind van vrienden, kennissen of familie. Terwijl ik dan bij sommige kinderen toch wel denk: "uhm... niet bepaald". Nioet erg natuurlijk, maar waarom toch altijd die bevestiging bij anderen zoeken?
Hmmmmmmmmmm, ik heb die bevestiging gelukkig niet nodig :-)))))))
Ik zeg altijd bij een lelijk kind: "Wat een LIEF kind" en bij een mooi kind wel dat ik het echt een mooie baby vindt.

Dit deed Herman Finkers ook in 1 van zijn theatershows.....helaas weten veel mensen dat, dus betekent LIEf in feite lelijk....en durf je het bijna niet meer te gebruiken...hahaha.

Maar alle gekheid op een stokje: Ik heb 2 mooie kinderen (vind ik zelf. Dochter is echt objectief gezien mooi (grote ogen, witte krullenbos) en zoon heeft een lekker bekkie, maar is niet bovengemiddeld mooi denk ik objectief gezien. Maar het maakt allemaal niks uit, want het zijn beiden prachtige mensjes met verschillende karakters en talenten en daar gaat het toch om!
quote:Celeone schreef op 04 september 2008 @ 16:21:

Het valt me op hoeveel mensen zeggen dat hun kind knap is en dan vervolgen met: "dat zeggen anderen ook". Niet om iedereen nu van z'n roze wolk af te laten flikkeren, maar ik ken haast alleen maar mensen die bij iedere baby of peuter roepen dat het zo'n prachtig, mooi kindje is. Dus niet over hun eigen kind, maar over het kind van vrienden, kennissen of familie. Terwijl ik dan bij sommige kinderen toch wel denk: "uhm... niet bepaald". Nioet erg natuurlijk, maar waarom toch altijd die bevestiging bij anderen zoeken?? Dat is toch niet hetzelfde? Aangeven dat er veel positieve reacties op het uiterlijk zijn, en bevestiging zoeken?
Nou, blijkbaar is het niet voldoende als je zelf je kind mooi vindt. Anders snap ik niet waarom er bij wordt gezegd dat anderen dat ook vinden, dat duidt dan toch op: "het is écht zo, want pietje zegt het ook". En dus een bevestiging van je eigen gedachte.
He? Maar jij hebt het over: "Dus niet over hun eigen kind, maar over het kind van vrienden, kennissen of familie." Daarom snapte ik dat van die bevestiging zoeken niet.
Oke, dan moet ik wellicht iets duidelijker zijn.

Veel mensen die ik ken, roepen over iedere baby en peuter dat het zo'n prachtig, mooie beauty is. Objectief gezien zijn ze dat dan nogal eens niet. Aangezien hier toch wel blijkt dat veel ouders toch waarde hechten aan wat anderen zeggen, vroeg ik me af waarom die mening van anderen toch zo belangrijk is, zeker als die mening ook nogal eens gelogen kan zijn.
quote:Enigme schreef op 04 september 2008 @ 12:07:

Lelijk in de luier, mooi in de sluier!
Ik vind mijn zoontje prachtig. Echt waar, prachtig. Roep regelmatig tegen vriend dat wij de mooiste peuter van héél de wereld hebben.

En ook de buitenwereld zegt dat het een leuk mannetje is. Al betwijfel ik sterk dat zij hem ook de mooiste peuter ter wereld vinden...

Zo'n dingen zijn toch allemaal vreselijk subjectief?
quote:Surface2 schreef op 04 september 2008 @ 17:29:

[...]

Lelijk in de luier, mooi in de sluier!

Niet altijd hoor..

Ik was een lelijke baby,een lelijke peuter een lelijke tiener,en ben nu nog steeds gewoon lelijk..

Maar ik heb de sluier dan ook nooit gehaald dus misschien is dat het
Volgens mij vinden ook veel mensen hun kind mooi omdat ze allemaal herkenbare dingen terug zien. Of je moet je (schoon) familie idd niet zo leuk vinden, maar meestal is het leuk om familie trekjes te zien.

Ik sprak mijn buurvrouw eens, en die had het over een kind op school wat ze zooooo'n mooi ventje vond! En toen ik wist over wie ze het had ... ik had niet gedacht dat ze dat kind zou aanwijzen.

Ik hecht dan ook geen waarde aan wat anderen vinden hoor, ik zie heus wel dat mijn kinderen alles in verhouding hebben, en ik kleed ze leuk aan, doe mijn best om er leuke kinderen van te maken met wat manieren enzo.

Maar soms zijn flaporen juist super schattig vind ik

Zoals bij Will Smith en zijn dochtertje

Ik vind de kinderen van mijn vrienden ook standaard heel mooi. Dat komt omdat ik hele leuke dingen terug zie.

Ander voorbeeld, ik vind kinder jongens heel leuk met wat half lang haar. En een tondeuse koppie vind ik echt niet zo mooi.

Terwijl voor veel mensen dit andersom is.

Natuurlijk moet je daar doorheen kijken, maar in een eerste indruk zie je dat soort dingen

Wat ik wel belangrijk vind is of een kind een beetje verzorgd is, soms lopen kinderen s morgens al de school in met zo'n slaapkapsel, dat snap ik ook nooit zo
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
quote:MamaVince schreef op 04 september 2008 @ 17:45:

Ik vind mijn zoontje prachtig. Echt waar, prachtig. Roep regelmatig tegen vriend dat wij de mooiste peuter van héél de wereld hebben.

En ook de buitenwereld zegt dat het een leuk mannetje is. Al betwijfel ik sterk dat zij hem ook de mooiste peuter ter wereld vinden...

Zo'n dingen zijn toch allemaal vreselijk subjectief?Toch niet, tenminste; niet helemaal. Als het om schoonheid gaat, is symmetrie van groot belang. Hoe symmetrischer een gezicht is, hoe mooier men het vindt, en dat is internationaal en van alle tijden.
echt LELIJK IN DE LUIER IS SCHOON IN DE SLUIIER,

ik was namelijk ook een "lelijk kind" en in de loop der tijd is dat helemaal bijgetrokken,
Je kind hoeft toch niet de mooiste te zijn, als ie maar de leukste en liefste is?
Toen mijn zoon een baby was, riep iedereen maar hoe mooi-ie was (maar ik lees hier dat iedereen dat zegt over een baby...??). Zelf zag ik dat echt niet zo. Ik kende wel mooiere baby's. Maar ik heb me daar echt geen moment schuldig over gevoeld. Nu moet ik erbij zeggen, dat ik 'em ook niet lelijk vond, maar ik denk dat het me niks zou kunnen schelen als ik een lelijk kind had.

Nu -hij is inmiddels vier- zie ik wel dat-ie knap is. Nog steeds hoor ik dagelijks wat een plaaaaaatje 't is. Je moet ervan houden, maar hij is het type engeltje (blond met grote ogen) waarbij je ziet dat-ie ook wel een beetje stout is. Zoyla zei het hierboven, maar hij wordt ook echt behandeld als 'mooi'. Mensen (en ook (oudere) kinderen) zijn allemaal meteen dol op hem. Maar, wat ik min of meer shockerend vond (en stiekem ook wel een beetje leuk af en toe)... hij weet dat inmiddels ook, en gedraagt zich er ook naar. Hij gebruikt echt nu al z'n charmes.

Dat moet je ook maar net leuk vinden. Dat je dochters leven minder makkelijk wordt dan van mooiere mensen, zou ik me echt geen zorgen over maken. Er zijn héél erg veel 'minder mooie mensen'. En iedereen heeft z'n eigen problemen. Bovendien bestaat er ook nog iets als charisma, waarvoor je ook al niet knap hoeft te zijn. En: niet iedereen hoeft het met je eens te zijn: 'Beauty is in the eye of the beholder'. Plus dat haar uiterlijk misschien nog wel verandert.

Nou, hoop dat je je niet meer schuldig voelt, en de toekomst van je dochter weer een beetje ziet zitten...

O, ja, mijn zoon is dan (nu) wel een knapperdje, maar hij heeft wel een chronische aandoening. Zo zie je, iedereen heeft wel wat...
Ik vond mijn dochter de allerallerallermooiste baby ooit maar als ik nu naar haar babyfoto's kijk is ze beheurlijk verkreukeld en gevlekt en eigenlijk helemaal niet zo mooi. Nu is ze 5 en prachtig. Echt waar, andere mensen zeggen het ook

Zoontje vind ik nog steeds een mooie baby, ook al zijn we bijna 3 jaar verder. Hij is ook een mooi peutertje met zijn wangetjes-met-kuiltjes en zéér charmante voorkomen. Iedereen loopt met hem weg (wat ook weleens heel irritant kan zijn want hij komt ook met alles weg, niet bij mij, maar omdat hij zo schattig is krijgt hij een hoop gedaan. Klein monster).

Toevallig sprak ik van de week iemand die heel veel kleren voor haar kind had gekocht want ja, kind had het nodig, leuke kleren omdat kind niet zo'n leuk gezichtje had (volgens moeder dan, ik vind het wel meevallen). Daar hoor je inderdaad nooit iemand over.
quote:Pammie schreef op 04 september 2008 @ 20:20:

Toevallig sprak ik van de week iemand die heel veel kleren voor haar kind had gekocht want ja, kind had het nodig, leuke kleren omdat kind niet zo'n leuk gezichtje had (volgens moeder dan, ik vind het wel meevallen). Daar hoor je inderdaad nooit iemand over.Mijn kind draagt juten zakken; alles staat haar toch wel.
Ik vind mijn dochter (8 maanden) wel mooi, maar of ze nou echt mooi is, ik weet het niet, iedereen zegt van wel, maar dat kan ook komen omdat ze altijd vrolijk is, dat ziet er al snel leuk uit natuurlijk. Ik zie heus wel dingetjes die niet zo heel mooi zijn en ze kan soms heel lelijk kijken, maar omdat ze mijn dochter is vind ik haar het mooiste kindje van allemaal. Lijkt me vervelend als je je kindje echt niet mooi vindt, ik vraag me ook af wat voor gevoel je daarbij hebt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik mijn dochter ooit niet mooi ga vinden.

Ik heb trouwens de eerste week mijn vriend erg aan het twijfelen gebracht. We vonden haar helemaal geweldig en zooo ontzettend mooi, ik zei toen tegen hem, tuurlijk vindt je dat, het je eigen dochter, die vindt je sowieso mooi. Toen begon hij dus echt te twijfelen of ze wel echt mooi was, of dat wij dat gewoon wilden zien . Gelukkig zei iedereen dat ze heel mooi was, dus hij was snel weer overtuigd.
Als ik foto's terugkijk trouwens, vond ik dochter helemaal niet zo mooi eigenlijk, veel te bolle kop en een te grote neus. Volgens mij is dat nu niet meer zo, maar misschien denk ik daar over een half jaar wel anders over .
quote:Celeone schreef op 04 september 2008 @ 17:21:

Oke, dan moet ik wellicht iets duidelijker zijn.

Veel mensen die ik ken, roepen over iedere baby en peuter dat het zo'n prachtig, mooie beauty is. Objectief gezien zijn ze dat dan nogal eens niet. Aangezien hier toch wel blijkt dat veel ouders toch waarde hechten aan wat anderen zeggen, vroeg ik me af waarom die mening van anderen toch zo belangrijk is, zeker als die mening ook nogal eens gelogen kan zijn.

Reden dat ik dat erbij vermeld heb is omdat jullie anders denken dat ik op een roze moederwolk zit waarbij ik niet meer objectief naar mijn kind zou kunnen kijken. En de mensen die het hebben gezegd, zijn niet de mensen die tegen elke baby roepen wat een mooitie het is.

Dus dan denk ik toch dat alles bij elkaar opgeteld (meerdere meningen) het toch ook wel zal kloppen wat ik zelf al dacht te observeren.

Neemt niet weg dat iedereen mijn kind mooi vindt hoor. Zoveel smaken, zoveel verschillen. Maar ze is zeker geen lelijk kind (volgens de norm)! Dat weet ik wel 100% zeker. Gewoon van die simpele kenmerken die aan kleine kinderen vaak mooi gevonden worden, zoals symetrisch gezicht, geproportioneerd gezicht, zonder al te groot of klein uitgevallen onderdelen (dus normale neus, oren etc.). Ze heeft grote ogen, lange wimpers, saai recht blond haar, grote mond (vollere mond, maar dat klinkt al gelijk sekssymbolerig) en een supergave zelfs stralende huid. Dus dan val je al sneller in de categorie gemiddeld tot mooi.

Maakt verder niet uit dat ze dat is of dat ik dat vind. Maar wel even om aan te geven dat de mening van bepaalde anderen wel illustreren dat ik niet zit te halucineren. Ben nl. ook nuchter genoeg om mindere dingen net zo goed waar te nemen hoor. Heb bepaald geen last van twintig te roze brillen op mijn hoofd...
quote:amalia schreef op 04 september 2008 @ 20:12:

Je kind hoeft toch niet de mooiste te zijn, als ie maar de leukste en liefste is?Ik vind het wel prettig dat mijn kind 'mooi' is, maakt het voor haar toch iets makkelijker, later. Aan de andere kant: misschien wordt het wel een ongelooflijk lelijk en ordinair mokkel.
Heel eerlijk? Ik vond mijn dochter net een mongooltje toen ze een paar maanden oud was, met haar amandelvormige, wijduitstaande ogen, ienieminie neusje en bolle toet. En ik was niet de enige, ik zag de mensen denken, temeer daar haar tweelingbroer het prototype van een reclamebaby was. Ik heb me er nooit schuldig om gevoeld dat ik haar niet mooi vond, het was en is mijn kind en ik houd van haar. Maar objectief gezien was ze gewoon niet mooi. Zeker niet toen ze ook nog een voorkeurshouding ontwikkelde en haar hoofdje daardoor aan een kant heel erg afplatte.

Nu is ze 5,5 en ik zeg regelmatig tegen haar dat ik haar het mooiste meisje van de wereld vind. En dat is ze ook voor mij. Ze lijkt inmiddels niet meer op een Downkindje (al hebben die weer hun eigen 'schoonheid', maar als je kind het niet is en het wordt er wel voor uitgemaakt - zie de reacties op prinses Amalia toen ze net geboren was - is dat knap vervelend), en heeft nu een relatief fijn getekend gezichtje met sprekende ogen.

Weet je, je kunt er nu heel weinig van zeggen hoe je kind er later uit zal zien. Er zijn er maar enkelen die later beeldschoon genoemd zullen worden, de meeste mensen zijn 'gewoon', met hun eigen kenmerken, en daar moet je het toch mee doen. Dat je je kind nu niet mooi vindt, kun je het best gewoon heel nuchter accepteren. Het komt vanzelf goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven