Jong naar groep 3; ervaringen.

09-02-2010 09:34 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

Gisteravond hebben we de ouderavond gehad voor ons zoontje van 5. (Hij is net half januari vijf geworden) Hij mag volgend schooljaar naar groep 3. (Dan is hij precies 5,5 jaar)

De juf vertelde dat ze een cito- toets hadden gedaan, en dat hij boven gemiddeld scoort. In de klas, tijdens de 'lessen' was het natuurlijk ook al opgevallen.

Nu ligt de grens op 1 januari van wel/ niet groep 3, dus is hij echt heel jong, maar hij scoort hoger dan de gemiddelde groep 2- leerling.

Wij zijn natuurlijk supertrots, maar willen eigenlijk nog niet dat ie naar groep 3 gaat.

We zijn bang dat het dan een 'moeten' wordt, en dat ie op zijn tenen gaat/ moet lopen en altijd de jongste zal zijn. Bijvoorbeeld met gym durft ie nog maar weinig, hij fietst zelf nog met zijwielen. (Wij zijn nou niet van die ouders die hun kind iets aanleren, dus dat komt vanzelf wel)

Ook met het oog op de toekomst betekent het: een jaar jonger naar de middelbare school etc.

Welk kind van dezelfde leeftijd is wel naar groep 3 gegaan, en hoe ging dat? Ook op de lange termijn.

Nu hebben we het standpunt, nog even een jaartje kleuteren, lekker spelen etc, maar ik denk dat dat hij ook erg blij zal zijn in groep 3, dat ie straks echt kan lezen en schrijven enzo.
quote:mevrouwk schreef op 09 februari 2010 @ 09:56:

Hij is altijd wel een stillere jongen, echt een lieverd. Thuis heeft hij een jonger broertje waar hij vaak aan toegeeft om ruzie te voorkomen. (Zijn broertje is echt een banjer, om hem zo te noemen) Ook op school is ie soms zo overdonderd door het gedrag van de grotere jongens, dat ik hem thuis echt moet zeggen dat ie dan een knal terug mag geven, of naar de juf moet gaan. Ben bang dat ie mss wel ondergelopen wordt in groep 3, omdat ze dan allemaal veel groter zijn dan hij.

Ervaringen van anderen lijken goed om te horen, maar uiteindelijk heb je er weinig aan, want je weet toch niet hoe het voor jouw kind zal gaan. Dat is dus ook het punt, het is heel moeilijk om te bepalen wat voor jouw kind het beste is, want je kunt niet in de toekomst kijken.

Zoals je jouw zoon hier beschrijft zou ik zeggen: laat hem in de kleuterklas, besteed veel tijd aan sociale weerbaarheid en zorg dat hij in dat jaar wel extra uitgedaagd wordt.
Het is zoals het is
quote:Sunemom schreef op 09 februari 2010 @ 10:23:

Dat is wel zo FV. Maar toch denk ik dat leeftijd wel een rol speelt. Dochter is een heel sociaal dier. Heeft een hele berg vriendjes, maar de meeste kindjes zijn dus wel herfstkindjes die volgend jaar groep 2 gaan doen. Ik zie haar niet gelukkig worden in groep 3 volgend jaar. Cognitief wel, ze vind het nu al geweldig om te lezen, schrijven, rekenen en dat zou ze dan een groot deel van d edag mogen doen, maar niet waar het klasgenootjes betreft. Dan zijn ze toch wel echt een jaar (en op onze school vaak meer dan een jaar, aangezien er bijna nooit herfstkindjes doorgaan) dus een groot deel in okt/nov/dec al 7 jaar wordt en dochter zou dan pas eind maart een keer 6 worden..

Ik heb zelf niet in NL op de basisschool gezeten dus bij mij en mijn broertje was het nog gewoon zo dat je met 4 jaar naar school ging, dan had je twee jaar kleuterschool, en daarna gewoon 1e, 2e, 3e etcetera.

Ik geloof trouwens wel dat toen we weer in NL gingen wonen de NL'se basisschool aanvankelijk ook niet wilde dat hij in zijn eigen klas zou starten maar dat hij een jaar terugmoest vanwege zijn leeftijd. Daar hebben mijn ouders een stokje voor gestoken.

Maar als ik nu naar hem kijk: mijn broer woont al 10 jaar niet meer in NL maar zowel op zijn bruiloft als op zijn 30e verjaardag zaten al zijn vrienden die hij al vanaf de brugklas kent, hij kwam zelfs speciaal naar NL om die verjaardag te vieren omdat hij het ze niet aan wilde doen om weer te moeten vliegen, dus bij hem heeft die leeftijd nooit een rol gespeeld. Het is nog steeds een hechte en grote vriendengroep, alleen zijn de meesten dus minimaal een jaar ouder dan hij. Hij heeft ook nog een vriend van de basisschool, bedenk ik nu. En ook nog oude buurkinderen die nog steeds hecht met hem zijn en die hij regelmatig ziet, de meeste dus ook allemaal een jaar ouder die op andere scholen zaten maar wel in dezelfde klas zeg maar. Maar mijn broertje is altijd een heel sociaal dier geweest, veel meer dan ik.

Mijn broer is van april trouwens, dus ongeveer vergelijkbaar met jouw dochter. Jij kent haar natuurlijk het beste, maar ik zou zeggen: als ze makkelijk vriendjes maakt hoeft die leeftijd volgens mij geen rol te spelen. En die leeftijd wordt naarmate ze ouder worden steeds minder belangrijk. Dezelfde schoolfase is belangrijk, denk ik, dus als brugger ga je niet meer met basisschoolkinderen spelen, die zijn dan natuurlijk veel te kinderachtig en te stom, dat is dan veel belangrijker dan het feit dat die stomme basisschoolkinderen even oud zijn als jij.
Am Yisrael Chai!
Niet alles gelezen.

In hoeverre hebben ze gekeken naar zijn sociale ontwikkelingen? Als hij met gym nog weinig durft enzo, kan dat een teken zijn dat ie niet toe is aan een stapje verder.

En is hij echt een uitblinker op school? Is hij al met lezen en schrijven bezig?

(Ik kon zelf al lezen in de laatste paar maanden van de kleuterklas en daarom was groep 3 soms een beetje makkelijk voor mij. Maar sociaal gezien had ik echt geen klas hoger moeten zitten)
quote:vivaMrsSmith schreef op 09 februari 2010 @ 11:03:

Zonder de rest gelezen te hebben dus wellicht megamosterd. Kijk naast het cognitieve deel ook naar: hoe is zijn werkhouding, concentratie (trekt hij dat wel, de hele dag stilzitten?), hoe gaat hij nu om met de kinderen die in groep 2 zitten en die bij versnellen zijn klasgenoten worden? Is het mogelijk om te starten in groep 2 en dan halverwege te versnellen naar groep 3? Heeft hetzelfde effect maar dan kan je hem wel in groep 2 laten wennen aan groep 3 werk en oefenen met concentratie en werkhouding (als dat nodig is).

Ik denk dat je hoe dan ook een plan van aanpak moet maken, wat je keuze ook zal zijn. Laat je hem groep 2 doen dan moet er een heel pakket aan uitdagend materiaal komen, wil je voorkomen dat je kind zich gaat vervelen en ongewenst gedrag gaat vertonen. Kan de juf dat wel, tijds en aandachtstechnisch gezien? Als hij naar groep 3 gaat (en het is inderdaad zo dat je kind dingen sneller dan gemiddeld oppikt) dan moet je ervoor zorgen dat hij ook in groep 3 extra materiaal krijgt om te voorkomen dat je na twee jaar weer moet versnellen.

Persoonlijk denk ik dat een jaartje versnellen weinig kwaad kan an sich maar dit is wel afhankelijk van het kind en de school. (en de bereidheid van de ouders om mee te denken)

Qua concentratie is ie heel goed. Thuis ook.

We mochten een keer bij de kinderen blijven toen we ze smorgens brachten, om eens te zien hoe het nou ging op een normale dag. Hij zat supergeconcentreerd te tekenen, terwijl alle kinderen druk riepen, liepen en speelden. Ik werd zelf zowat gek. Hij was als eerste klaar met zn tekening, en kreeg toen een groep twee werkje, wat hij ook zo afhad.

Het stukje over van groep 2 naar groep 3 gaan tijdens het jaar, wat ik me daarover afvraag: Hoe werkt dat dat in de praktijk?

En idd, sowieso moet er iets worden gedaan qua uitdaging, als ie naar groep 3 gaat mss in het begin extra in de gaten houden, maar in groep 2 extra werkjes...
Ik schrijf en lees ook graag mee.

Onze dochter is begin december 7 geworden. Halverwege groep 2 kwamen ze erachter dat ze toch verder is dan de rest. Wij hebben dit vanaf groep 1 al aangekaart. Ze heeft toen wat verrijking gekregen. Er is nog gesproken over een klas overslaan maar daar is school niet zo voor en het was toen ook al januari/februari. Onze gedachten erachter was dat ze dan al veel van groep 3 gemist heeft. Dit is toch een basis lijkt me.

Nu zit ze dus in groep 3 en gaat ze als een speer. Ze zit in een grote klas (27) en het niveau verschil is erg groot. Juf heeft gewoon niet genoeg tijd en aandacht voor iedereen en wie worden daar ook de dupe van. Juist ja, de kinderen die het zo goed doen. Zij redden zich wel!!!! Nou, naar mijn idee hebben ook deze kinderen hun aandacht nodig. Mijn grootste angst is dat onze dochter dus niet leert om te leren en dat ze daar later problemen mee gaat krijgen. Misschien valt het mee maar het blijft lastig. Je kunt maar beter een kind hebben dat lekker meekomt dan een kind wat erg goed is of wat minder goed kan meekomen.

Ik blijf het hier wel wat volgen. Maandag hebben we een 10 minuten gesprek en zullen we onze bevindingen melden. Wij hebben gewoon een erg braaf kind wat doet wat er van haar gevraagd wordt, terwijl ze meer kan en thuis verdrietig is omdat het zo makkelijk is op school.
Mijn dochter is in dec 10 geworden en heeft anderhalf jaar "gekleuterd" is toen versneld en heeft zich vervolgens nog 4 jaar verveeld en hoorde niet bij de groep. Uiteindelijk hebben we haar laten testen en wat blijkt. Ze heeft het verstandelijke niveau >16 jaar en tien maanden. Logisch dat ze geen aansluiting heeft. Ze gaat dan ook volgend jaar naar het VO.

Mijn advies: Laat haar testen, dan weet je wat haar capaciteiten zijn en kan je daar op inspelen. Je krijgt in het verslag dan ook adviezen over versnellen e.d. Vaak kan het betaald worden uit een potje van school.
Ik neem toch aan dat juf dat niet zomaar voorstelt, en dat er wel degelijk ook gekeken is naar hoe hij verder functioneert in de klas? Mijn zoon is van eind november en die is ook met 5 jaar naar groep 3 gegaan. Gaat uitstekend. Ik had hem écht niet blij gemaakt met nog een jaar lang knippen en plakken in de kleuterklas. Ik heb zelf vroeger een klas overgeslagen en dat was ook probleemloos.
Ik heb niet je hele topic gelezen, maar ik zal niet alleen zijn hoge cito score en zijn goede presteren mee laten tellen bij je keuze.

Maar vooral kijken of hij het nog naar zijn zin heeft bij de kleuters! (Speelt hij graag, heeft hij aansluiting met de groep 1 kinderen (zijn klasgenoten van volgend jaar) etc.etc.) Zo ja, dan zou ik hem daar laten. Zo nee (is hij liever met een werkje of een leerzaam en uitdagend spel bezig, kijkt hij reikhalzend uit naar leren lezen), dan kan je overwegen of hij naar groep 3 moet gaan.

Het naar je zin hebben op school is echt een heel belangrijk punt! (hij moet nmlk nog wel wat jaartjes...)
Mijn dochter heeft een klas overgeslagen en is nu zelfs in haar Tweetalig VWO-klas de jongste. We vonden het toen een goede keuze, ze verveelde zich echt heel erg. Toch geeft ze nu aan dat ze het sociaal heel moeilijk vindt. Dat leek destijds geen probleem te zijn, ze was prima sociaal vaardig. Het altijd omgaan met kinderen die net iets ouder zijn en dus ook verder in hun ontwikkeling, heeft haar best wel onzeker gemaakt. Zeker ook nu in het begin van de puberleeftijd is één jaar heel veel. Andere meiden zijn mondiger, kijken al naar jongens enzo. Zij nog niet. Qua leren kan ze het prima aan al is het misschien wel iets moeilijker al op zo'n jonge leeftijd de discipline op te moeten brengen.

Al met al heeft het ons doen besluiten om ons jongste kind dat van eind oktober is en nu in groep 1 zit, gewoon lekker drie jaar te laten kleuteren. Het is zo fijn om in een groep te zitten waarin je sociaal volledig geaccepteerd wordt en niet steeds op je tenen te hoeven lopen.
ik heb (nog) niet alle reacties gelezen dus misschien slaat de mijne nergens op dan alvast mijn excuses.

Mijn dochter ging ook jong naar groep 3 ze was ook 5 en een half. Volgens haar kleuterjuf zouden we haar tekort doen om haar nog langer te laten kleuteren. Ze scoorde ook bovengemiddeld op de cito.

Wat ons ertoe bewogen heeft om haar wel te laten gaan is dat ze fysiek juist wel al ver was. Motorisch was ze ook klaar voor de middenbouw (ze gaan hier naar een montessorischool). Vooral mentaal was ze klaar met de kleuterschool. Toch heeft ze het in het begin nog best lastig gehad. Zocht ze nog vaak naar de vrijheid van de onderbouw. Nu is ze net 7 en zit in groep 4 en het gaat ontzettend goed met d'r. Ze zit helemaal op haar plek nu.

Met onze oudste hebben ook zo'n soort keuze moeten maken. Hij had ook hele hoge scores altijd en dat was een reden voor school om hem te laten testen op z'n IQ. Daar kwam een hele hoge score uit maar bij hem hebben we gekozen om hem gewoon tussen zijn leeftijdsgenootjes te laten. Hij was sociaal nog niet zover. Ook voor hem was dit volgens mij de beste keuze, hoewel hij nu "gewoon" in groep 6 zit maar wel al klaar is met de vaste stof van groep 8. Voorlopig blijft hij nog even een basisschoolleerling.

Ik zou vooral kijken naar de sociaal emotionele ontwikkeling van een kind. En dan eerlijk zijn, denk je dat je kind het gaat redden om nu al tussen oudere kinderen te zitten.

Nogmaals ik heb nog niet alle reacties gelezen dus ik hoop niet dat ik stoms heb gezegd..
Tsja dat is goeie vraag. Zoonlief heeft gediagnostiseerd Asperger en kan nog veel leren op sociaal vlak. Hij heeft er ook een rugzak voor. Toch is het wel een groot probleem om hem nog 2 en een half jaar (wij wonen in de regio zuid en ze zijn dus pas eind juli toe aan de zomervakantie) te entertainen. Verdieping helpt ook nog eens niet bij hem omdat ie vreselijk anti herhaling is. Verbreding is wat hem nu wel bezig houdt maar voor hoe lang dat nog kan is de vraag. Op dit moment vind ik hem sociaal echt nog niet klaar voor het VO (zijn leerkracht en AB-er ook niet overigens, ik heb een hele goede verhouding met deze mensen). Maar het kan echt als een blad aan een boom omslaan en wie weet is ie over een jaar wel klaar. Dan is de keuze uiteraard zo gemaakt. Wij kijken dus hoe lang het nog kan en hoe lang hij zich nog lekker voelt op het basisonderwijs. Gelukkig wonen wij dus in het zuiden en is de omgeving redelijk beschermd mochten we hem wel voortijdig naar het VO willen doen maar voor nu redden we het zo nog.

Op school hebben ze inderdaad een prima plan vwb verrijking en verdieping en dergelijke en omdat ie een rugzak heeft is er nog net ietsje meer mogelijk en dat wordt in mijn ogen heel goed gebruikt. Zo krijgt hij cursussen spaans en russisch aangeboden en kan ie bijvoorbeeld ook cursussen doen die over sociale vaardigheden gaan.
Hoi!

Dochter is van eind oktober en is daarmee ook op haar 5e naar groep 3 gegaan. Ze was de enige van haar leeftijd, andere kindjes zijn in groep 2 gebleven. Dochter kon echter al goed lezen (echt op tempo boekjes lezen) en is niet van het knutselen. Bovendien zaten haar vriendinnetjes ook in groep 2 (en zijn die overgegaan naar groep 3). Voor ons en voor juf d ebelangrijkste redenen om haar door te laten gaan,

Inmiddels is ze cognitief de sterkste van de klas (ze verveelode zich aan het begin van groep 3 heel erg omdat ze dus al kon lezen) en krijgt ze wat extra werkjes. Sociaal gaat het goed, ze bijt wel van zich af ook al is ze klein van stuk. En dat vonden wij wel heel belangrijk.

Zoon van begin december (ze zijn ruim een maand na elkjaar jarig) heeft - alleen maar om het niet zo sterk zijn sociaal/niet zo weerbaar - wel ruim 2,5 jaar gekleuterd. Ook hij is cognitief heel sterk en verveelt zich soms op school, maar we laten hem geen groep overspringen. Nog steeds erg gevoelig, niet zo weerbaar en wat ons betreft dus niet handig om met zijn 11e op de middelbare school terecht te komen.

Conclusi: het verschilt inderdaad per kind. Tot nu toe zijn we in beide gevallen zeer tevreden over onze keuzes en het overleg hierover met school (en de extra werkjes).

Kastanje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven