Jonge liefhebbers van strips

23-02-2020 11:43 16 berichten
Strips schijnen steeds meer iets voor boomers te zijn, als ik de artikelen over de traditionele stripwinkels moet geloven. Sowieso lezen heel veel oude mannen de Donald duck, waardoor daar ook wel veel flauwe en tenenkrommende grapjes in staan die over de hoofden van kinderen gaan. Ik vind die verhaaltjes zelf vreselijk flauw, maar zie wel dat het de meest voordehandliggende stripjes zijn op scholen en in wachtkamers.

Er zijn pubers en 20-ers die van Magnga houden, en door de superhelden films is de interesse in Marvel-helden weer toegenomen.

Maar is mijn zoon (bijna 10) Is al jaren dol is op Guust Flater, Marsupilami en hij citeert steeds uit zichzelf nieuwe “gevleugelde uitspraken” uit Asterix en Obelix. Ik vind dat erg grappig en vraag me af of er meer ouders zijn waar dit thuis nog leeft.

Zoon leest zowel oude strips van vroeger uit mijn gezin (verzameling van mijn vader; lucky luke, Asterix, Guust, Kuifje en Suske en Wiske), hij leent wat in de bieb, en heel soms gaan we naar de stripwinkel in Utrecht, maar daar is het aanbod zo groot dat hij nooit kan kiezen en het liever uit de weg gaat.

Wie heeft thuis ook jonge liefhebbers van dit soort verhalen, en kopen jullie nog wel eens nieuwe strips?

Ik vind het erg grappig dat mijn vader vroeger zijn eigen favoriete citaten had die hij te pas en te onpas gebruikte in gezinssituaties (als je je brood te dik belegde zei hij “ ik zie nog een stukje Tekenis”). Mijn zoon spreekt mijn vader nooit, maar hij doet hetzelfde met andere citaten. (Verhandelingen over de bereiding van champignons, of als we lekker zitten te eten; “maar we zijn pas bij de achtste gang!”.) Hij doet het ook met teksten van Varkentje Rund (tekenfilmpjes van Klokhuis). Ik vind het ontzettend grappig dat dit soort gevoel voor humor blijkbaar in de genen zit. Hebben jullie ook zulke uitspraken?
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 23-02-2020 14:11
0.08% gewijzigd
De strips van mijn vader vallen nu echt uit elkaar (ondanks extra nietjes) en ik ben aan het kijken of ik ze kan repareren of dat ik beter via marktplaats of stripbeurzen de verzameling kan vervangen voor niet al te veel geld.

Daarom ging ik googelen en wat artikelen lezen over stripwinkels enzo. Zo kwam ik op deze vraag: in de artikelen lijkt het er op dat jongeren nooit meer strips kopen.
En mocht iemand oudere Asterixen weg doen omdat ze niet meer gelezen worden... Stuur een pb!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de bibliotheek en stripboeken worden bijna net zoveel uitgeleend als gewone leesboeken. Suske en Wiske, de Donald Duck, Asterix en Obelix, Kuifje en Garfield doen het nog altijd bijzonder goed. Meisjes lezen BFF’s, Dance en Sisters graag. Kopen is een ander verhaal, daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
mockturtle wijzigde dit bericht op 23-02-2020 11:56
4.78% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Mijn man heeft letterlijk alle Donald Duck-pockets en die worden gretig gelezen door onze pubers en bijna-pubers! De nieuwste pocket is elke keer weer een dankbaar verjaardagscadeau. Maar ook de Suske en Wiskes en Garfieldstrips zijn populair.
Naar mijn gevoel lezen kinderen nog steeds veel strips. Vrijwel alle klasgenoten van mijn kinderen (bovenbouw basisschool) hebben een abonnement op de Donald Duck. Suske en Wiske en Asterix en Obelix zijn alom bekend en geliefd.

Mijn eigen kinderen lezen naast bovengenoemde strips ook Garfield, Dirk-Jan, Guust Flater en Calvin & Hobbes.
Kuifje vinden ze beiden afschuwelijk.
Mijn kinderen lezen ook graag strips. Veel oude exemplaren van mijn man, maar ook nieuwe strips.
Asterix & Obelix, Kuifje, Mafalda, Star Wars, The Far Side en Valérian and Laureline.
Donald Duck hebben ze nooit heel boeiend gevonden.
Ik heb een hele collectie manga liggen, jaren geleden las ik er meerdere per week maar de laatste jaren lees ik ze amper meer. Ik weet niet eens of de fysieke winkels waar ik het kocht allemaal nog wel bestaan want ik heb het idee dat dat toch wel minder geworden is nu veel meer digitaal is. Het enige wat ik nu nog wel eens lees zijn webtoons, digitaal dus.
Zowel man als kids lezen en lazen strips.De oude stripboeken van ons.Ze begonnen bij Pol .Maar lezen nu alles Trigië , Storm, Dagobert en Donald Duck, Claire,Franka
Sjors en Sjimmie vinden ze ook leuk en Asterix natuurlijk.
Douwe Dabbert ook wel ,is echt mooi getekend ook.Ik verzamel de Jan Jansen nog maar ja die is niet meer wat het was nadat Jan Kruis het niet meer maakt. En Doorzon .
Verhuisd naar ander forum, over vloggers,influencers reality series pb voor info.
makiko schreef:
23-02-2020 13:05
Zowel man als kids lezen en lazen strips.De oude stripboeken van ons.Ze begonnen bij Pol .Maar lezen nu alles Trigië , Storm, Dagobert en Donald Duck, Claire,Franka
Sjors en Sjimmie vinden ze ook leuk en Asterix natuurlijk.
Douwe Dabbert ook wel ,is echt mooi getekend ook.Ik verzamel de Jan Jansen nog maar ja die is niet meer wat het was nadat Jan Kruis het niet meer maakt. En Doorzon .
Ach ja: Pol...

Vind ij ook niet dat Doorzon in het metoo-tijdperk voor kinderen veel meer op het randje is? Ik herinner me van mijn middelbareschooltijd nog een doorzon-agenda die echt vol stond met flauwe grappen over sex religie en homo's enzo (homo's die hand in hand fietsen en dan geen zadel op hun fiets blijken te hebben en zogenaamd lekker op de stang rondrijden enzo)?
Poppy_del_Rio schreef:
23-02-2020 11:57
Naar mijn gevoel lezen kinderen nog steeds veel strips. Vrijwel alle klasgenoten van mijn kinderen (bovenbouw basisschool) hebben een abonnement op de Donald Duck. Suske en Wiske en Asterix en Obelix zijn alom bekend en geliefd.

Mijn eigen kinderen lezen naast bovengenoemde strips ook Garfield, Dirk-Jan, Guust Flater en Calvin & Hobbes.
Kuifje vinden ze beiden afschuwelijk.
Wij hebben calvin & hobbes in het Engels, en zijn nu via MP af en toe ook de vertalingen aan het zoeken zodat zoon kan meelezen; vindt hij geweldig (eerst moesten wij steeds ad-hoc vertalen). The far side is ook heel grappig, maar nu nog vaak onvertaalbaar wegens leuke woordspelingen enzo.

We hebben hier nog Sigmund in de kast maar dat gaat nog langs hem heen, en ik weet niet of ik die zelf nog eens ga teruglezen. Andere opa is o.a. fan van Heinz maar dat is voor 10 jarigen ook niet zo grappig.

Hein de Korte is mijn favoriet, maar zijn strips heb ik niet meer en die zijn in mijn herinnering ook vaak nog wel op het randje. Ik volg Hein nu wel via Twitter en Facebook en ben meerdere keren per maand dolgelukkig dat die man nog niet dood is; ik hoop dat hij nog jaren productief blijft.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 23-02-2020 14:05
6.46% gewijzigd
MockTurtle schreef:
23-02-2020 11:54
Ik werk in de bibliotheek en stripboeken worden bijna net zoveel uitgeleend als gewone leesboeken. Suske en Wiske, de Donald Duck, Asterix en Obelix, Kuifje en Garfield doen het nog altijd bijzonder goed. Meisjes lezen BFF’s, Dance en Sisters graag. Kopen is een ander verhaal, daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
Ik heb Guust en Marsupilami ook voor zoon "ontdekt" in de bieb, maar merk wel dat lang niet iedereen ze meer kent, hoewel ze voor het grijpen staan. Heb toen zoon 5 werd nog wat marsupilami-zooi via MP gekocht van iemand die was gestopt met verzamelen: zoon heeft er een grote knuffel, een kussen en zo'n draadfiguur met lange staart van.
blijmetmij schreef:
23-02-2020 13:33
Ik heb Guust en Marsupilami ook voor zoon "ontdekt" in de bieb, maar merk wel dat lang niet iedereen ze meer kent, hoewel ze voor het grijpen staan. Heb toen zoon 5 werd nog wat marsupilami-zooi via MP gekocht van iemand die was gestopt met verzamelen: zoon heeft er een grote knuffel, een kussen en zo'n draadfiguur met lange staart van.
Die doen het ook wel best aardig, nu je deze noemt. Maar net als met het lezen van gewone leesboeken, zal veel aan het thuisfront liggen en of kinderen bepaalde stripboeken lezen?? Helaas wordt er in het algemeen steeds minder gelezen, dus dat zal met stripboeken niet anders zijn. Maar dat is weer een andere discussie.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
We hebben laatst (de bieb is zo leuk!) de boeken van Kleine Nicolaas ontdekt: hadden jullie die vroeger ook op school bij Frans (le petit Nicolas)?
Is ook van de bedenker van Asterix, maar dan meer geschreven verhaaltjes. Waanzinnig knap dat die nu nog een even grote amusementswaarde hebben als 60 jaar geleden ofzo.
Ik vind bij het herlezen de lucky lukes, Kuifje en Suske en Wiskes echt niet meer boeiend. Gekke wendingen of oppervlakkig verhaal.

Dus des te knapper dat sommige dingen wel grappig blijven.
Voor wie echt een mooie “nieuwe” strip zoekt voor kinderen (dus niet van 30 jaar terug en bedoeld voor alle leeftijden);
Er is een serie van 3 strips over een Scandinavisch meisje Hilda (hilda en de zwarte hond, Hilda en de vogelparade en nog eentje). Heel fantasierijk en met geweldige grafische tekeningen, en dus begrijpelijk voor kinderen. Ik zou wel meer van zulke ontdekkingen willen doen; iemand anders nog tips?
blijmetmij schreef:
23-02-2020 14:02
Ik vind bij het herlezen de lucky lukes, Kuifje en Suske en Wiskes echt niet meer boeiend. Gekke wendingen of oppervlakkig verhaal.

Suske en Wiske kom ik zelf gewoon niet meer doorheen. Zo flauw en melig en ook nog eens ontzettend gedateerd. Maar mijn kinderen verslinden het precies zoals ik het 30+ jaar verleden verslond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven