Katoenen luiers

24-04-2009 19:28 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat hier al wel een onderwerp over was, maar ik kan hem niet vinden met de zoekfunctie. Sorry als ik dus een dubbele vraag stel!

Met twee onzindelijke kinderen in huis, is onze grijze container na een week al vol, maar hij wordt slechts 1x per 2 weken geleegd. Om de hoeveelheid afval hier in huis enigszins te beperken, bedacht ik dat ik misschien wel katoenen luiers zou kunnen gaan gebruiken. Op internet heb ik al wel wat info gevonden, maar het is best een investering. Voordat ik me aan dat avontuur waag, zou ik graag wat ervaringen van anderen lezen. Dus kom maar op!
..
een grotere container aanvragen bij de gemeente?

Naast een investering lijkt het me ook veel meer werk. Voor het milieu hoef je het volgens mij niet te doen, maar dat weet ik niet zeker. Volgens mij is het iets waar je voor 100% achter moet staan om er een succes van te maken.

Hoe oud zijn je kinderen? Ofwel binnen welke tijd verwacht je dat ze zindelijk worden? Maar daar kunnen katoenen liuiers wel weer goed voor zijn.
Twee topics zelfs :-)

Deze: ervaringen met katoenen/wasbare luiers?

en deze: Wasbare luiers, wie gebruikt ze?
The time is now
De oudste is bijna 2,5. Ik denk idd dat die met katoenen luiers wel een stuk sneller zindelijk gaat worden. De jongste is vandaag precies een maand, dus dat duurt nog wel even.

En hoe het met het milieu zit, weet ik ook niet precies. Ik dacht altijd dat de extra hoeveelheid wasgoed de kleinere hoeveelheid afval teniet deed, maar dat schijnt toch wel mee te vallen. Je kunt ze zelfs op 40 graden wassen, las ik ergens. Het schijnt ook dat wegwerpluiers er 500 jaar over doen om afgebroken te worden, daar schrok ik wel een beetje van, als ik zie hoe ontzettend veel luiers er hier doorheen gaan.

En of het meer werk is, ja dat denk ik ook wel. Hoewel ik wel ergens las dat je een soort inlegvelletjes hebt, die je door het toilet kunt spoelen, zodat de luiers zelf niet zo heel erg vies worden. Want dat leek me nog het ergste, dat je van die smerige gele babypoep uit moet gaan staan spoelen enzo, brrr........ Alleen weet ik weer niet zeker of die luiers nou wel helemaal waterdicht zijn, want als je voortdurend met natte vieze kleding en beddengoed komt te zitten, lijkt het me wel weer een hoop extra werk en wasgoed. Daar zit ik dan weer niet op te wachten.
..
Als je oudste 2,5 zou ik eens kijken of het niet lukt om die zindelijk te krijgen. Of als deze al met regelmaat iets op het potje of wc doet, dan begint de luierberg al af te nemen.

Zoon was met 2 jaar 9 mnd overdag zindelijk dochter was met 2 jaar 7 maanden.
Ik heb ook katoenen luiers gebruikt bij mijn kinderen. Had inderdaad ook van die inlegvelletjes, dat scheelde wel.

En de luiers heb ik niet hoeven kopen, want die kreeg ik cadeau bij mijn (tweedehands) gekocht bedje en commode; die moeder gaf me er zo al die luiers en kleertjes bij!

Toen ze wat groter werden, gebruikte ik 's nachts wel wegwerpluiers.

Wat waterdicht betreft: je gebruikt toch ook nog zo'n plastic broekje (of strikslip bij een baby) erbij?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Dank je wel Banba, ik dacht al dat ik ooit eens zelf op zo'n topic een vraag gesteld had en daar was ie dan dus ook weer! Ik kon hem zelf alleen niet meer vinden.

Ja, ik ben al wel bezig om de oudste zindelijk te krijgen, maar die heeft het nog niet helemaal door. Als hij geplast of gepoept heeft komt hij soms wel naar me toe met de mededeling dat z'n luier vies is, maar dat hij dat vooraf zou kunnen komen vertellen, begrijpt hij nog niet. En ik laat hem soms wel uit voorzorg op het potje plassen, dan doet hij vaak een wel heel klein plasje en op het moment dat ik z'n luier weer om heb gedaan, roept hij triomfantelijk dat ie een 'gróte plas!' doet. Die snapt het dus duidelijk nog niet, haha. Ik heb ook al eens geprobeerd om hem gewoon een tijdje in z'n blote kont rond te laten lopen, zodat ik hem op tijd op het potje kan zetten, maar dat vind hij heel akelig (dat snap ik ook wel, wij hebben een nogal koude vloer en hij speelt altijd op de grond).
..
Elmervrouw, gaat dat dan niet broeien, met een plastic broekje over de luier?
..
Wij gebruiken hier ook katoenen luiers. 't extra werk vind ik meevallen... en inderdaad gebruiken we voor 's nachts nu de papieren luiers.

En zo'n plastic overbroekje of strikslip broeit niet hoor!

Zoon had tot voor kort nooit last van rode billen, maar sinds de eerste tanden door zijn gekomen wel. Flink smeren en dan is dat ook weer over!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven