Kdv vraagt om de inentingen van kind

18-07-2018 19:57 164 berichten
Vandaag heeft een leidster gevraagd welke inentingen ons kind gehad heeft voor hun administratie. Ik heb ergens in het gesprek van de intake gezegd na een vraag van hun dat hij alle vaccinaties krijgt, maar hij door ziekte achter loopt. Ik vind dit alleen een hele rare vraag, wat hebben zij er mee te maken welke inentingen hij al gehad heeft en welke nog niet? Ze mogen je niet weigeren als je überhaupt niet vaccineert dus waarom zouden ze dan moeten weten hoeveel hij achter loopt? Over onze oudste hebben we deze vraag nooit gehad (wel algemeen of we hem vaccineerde, maar noot over precieze vaccinaties) en die heeft ook achter gelopen alleen niet zo ver als de jongste.

Mijn man heeft de kinderen opgehaald dus ik heb ze niet kunnen vragen waarom ze dit wilde weten en noteren. Overigens wist hij niet precies welke we gehad hadden dus moest hij dat volgende week dan aangeven.

Wat denken jullie hier van? Hebben jullie die vraag ooit gehad? Zouden jullie hier antwoord op geven? Ik vind het toch wat gek om medische gegevens van mijn kinderen te geven zonder dat dat voor mijn kinderen (of een ander kind) van nut is.

Toevoeging: het gaat er niet om dat ze weten of mijn kind vaccinaties krijgt en of dat ze weten ongeveer wanneer die zijn (in welke levensmaand net als ze van de andere kinderen weten) want dat is al bekend, maar dat ze vragen om welke vaccinatie hij als laatste heeft gehad op welke datum en van de volgende wanneer die zijn.
anoniem_64a46782bc5f2 wijzigde dit bericht op 19-07-2018 13:35
12.69% gewijzigd
Tiana_76 schreef:
18-07-2018 20:53
Wie weet wel voor jouw bescherming? Ik neem even aan dat je kind achterloopt vanwege medische redenen. Fijn dat het KDV meedenkt over jouw kind dat extra kwetsbaar is in geval van een uitbraak.
Hij is erg ziek geweest, maar nu niet meer. Hij loopt alleen achter omdat hij tentijden van de normaal geplande inenting in het ziekenhuis lag en daarna nog niet gelijk gevaccineerd mocht worden. Zijn weerstand is nu niet andera dan een kind van de zelfde leeftijd en het risico op ziektes niet anders dan een kind can x maanden jonger omdat hij die x maanden achter loopt.

Toen het er voor hem wel toe deed dat er een ziekte was geconstateerd die hij op dat moment niet mocht krijgen konden ze niks zeggen over het risico dat de oudste er aan was blootgesteld (geen groep of dag geven dat het zieke kindje kwam en dus niet weten of ze in normale omstandigheden met elkaar in contact waren) en moest er dezeldse dag nog getest worden of de oudste het had van de ka omdat het risico op besmetting niet ingeschat kon worden.

Het gaat me niet er om dat ze principeel geen recht hebben op de informatie en ik dus niet verplicht ben om het te vertellen, het gaat mij er om wat de toegevoegde waarde zou kunnen zijn van specifiekere informatie dan ze al hebben gehad. Maar ik lees hier ook dat ze meer mogen vertellen dan ze in die tijd hebben gedaan (wel informatie per groep geven terwijl wij eerder alleen iver het hele kdv wat mochten weten) dus ik zal het volgende week gewoon navragen hoe het volgens hun beleid nou zit en waarom ze speciefiekere informatie nodig hebben.

Dat er ook leidsters zouden kunnen zijn in de groepen voor wie het van belang is had ik bijvoorbeeld niet bedacht (al vind ik het ook wel wat dom om dan niet alsnog de vaccinaties te halen, maar daar heb ik verder niks over te zeggen natuurlijk).
redhead70 schreef:
18-07-2018 21:03
En dan nog heb je daar niks aan, want je mag het als professional niet naar buiten brengen. Het voorbeeld wat ik eerder aanhaalde. Een kind met hepatitis B/aids hoef je niet te melden. Je mag daar als KDV of school ook niks over zeggen. Enige wat ik heb gedaan is me laten vaccineren en dat voelt ook niet echt eerlijk, t.o.v. de rest van de klas, die dagelijks met dit kindje speelden. Ze had extreme eczeem dus ook vaak bloedende wonden. Toch mochten en mogen wij daar niets over melden. Wel extreem besmetting gevaar dus.

Dus dat stukje van TO begrijp ik heel goed. Wat is het nut?
Ook niet als je daar toestemming voor geeft? Niet bij naam noemen natuurlijk, maar dat een kindje het heeft? Een kind je dat in de zelfde tijd pauze heeft, dan heb je best een grote groep te pakken en zonder je niet 1 kind uit. Of zou dat nog leiden tot speculaties en pesterijen?
Alle reacties Link kopieren
Nee, het mag gewoon niet gemeld worden. Ik heb me daar heel onprettig onder gevoeld. Ik toen zelfs de GGD gebeld om advies.
Ik denk dat dit soort discussies binnenkort voorbij zijn. Zeer waarschijnlijk worden inentingen straks verplicht. Italië is ons al voorgegaan.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
18-07-2018 21:07
Dat de bijwerkingen van een vaccinatie besmettelijk zijn.

https://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h29215.pdf

In zeldzame gevallen kan transmissie van vaccinvirus optreden tussen gezonde gevaccineerde personen die al dan niet een varicella-achtige uitslag ontwikkelen en gezonde vatbare contactpersonen, zwangere contactpersonen en contactpersonen met immunosuppressie (zie rubriek 4.8).
Pientjexxxx schreef:
18-07-2018 21:22
Ik denk dat dit soort discussies binnenkort voorbij zijn. Zeer waarschijnlijk worden inentingen straks verplicht. Italië is ons al voorgegaan.

Ik denk dat de discussie dan pas echt losbarst.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
18-07-2018 21:12
Zoals men niet meer bekend is met vreselijk ziektes als polio en daarom de waarde van vaccineren niet meer ziet kan men onze grondrechten en vrijheden niet meer op waarde schatten. Totdat het te laat is.
Juist.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van dat KDV.
Ik hoop van harte dat vaccineren verplicht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
18-07-2018 21:30
Ik denk dat de discussie dan pas echt losbarst.
Ik weet het wel zeker. Helaas (vind ik dan) is democratie niets anders dan een popularity-contest. Wat dat betreft moet ik de confessionelen een pluim geven; rechtop blijven staan ondanks dat je in de minderheid bent is moedig.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
EngeLiene schreef:
18-07-2018 20:58
Bén je gewoon niet zo slim of doe je alsof?
Mja Wageningen... zegt op zich genoeg.
Meteen beledigen, zegt genoeg.
Vanzai schreef:
18-07-2018 21:38
Ik weet het wel zeker. Helaas (vind ik dan) is democratie niets anders dan een popularity-contest. Wat dat betreft moet ik de confessionelen een pluim geven; rechtop blijven staan ondanks dat je in de minderheid bent is moedig.

Wederom eens.
Hetvrijewoord schreef:
18-07-2018 21:12
Zoals men niet meer bekend is met vreselijk ziektes als polio en daarom de waarde van vaccineren niet meer ziet kan men onze grondrechten en vrijheden niet meer op waarde schatten. Totdat het te laat is.
Ik snap deze opmerking niet als je kijkt naar de inhoud van het topic. Ik heb het niet over het wel of niet vaccineren van mijn kind en wil zeker niet daar een discussie over beginnen. Het ging mij er om waarom een kdv zou vragen om gedetailleerde informatie welke vaccinaties een kind heeft en wanneer deze een nieuwe krijgt. Mijn inziens was de informatie dat hij het programma wel volgt alleen met een vertraging van x maanden ondat ze hem dan kunnen zien wat betreft vaccinaties als eeb kind van x maanden jonger omdat ze van de andere kinderen ook geen precieze data hebben wanneer ze welke vaccinatie hebben gehad. Niks meer, niks minder. Ik zie zeker het nut van vaccinaties en als het niet door omstandigheden en zijn gezondheid zo was gelopen had hij gewoon het programma gevolgd.

Maar ik heb hier wel wat inzichten op gedaan (zeker die over de leidster omdat ik dat in onze situatie nog best aannemelijk vind dat dat van belang kan zijn) en zal gewoon informeren waarom ze meer details nodig hebben dan ik al heb gegeven.
redhead70 schreef:
18-07-2018 21:21
Nee, het mag gewoon niet gemeld worden. Ik heb me daar heel onprettig onder gevoeld. Ik toen zelfs de GGD gebeld om advies.
lijkt me ook een hele lastige situatie zeg.. Ik zou als ouder graag willen dat de andere ouders weten dat het risico er is zodat ze een inenting kunnen laten geven, maar ook weer niet dat het van een bepaald kind komt. Als ouder kan je dat dus niet zeggen en als school ook niet... Wat moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
18-07-2018 20:23
Onze grondwet garandeert immuniteit van het lichaam.

Onze grondwet, dus. De grondwet. Die beschermt ons tegen mensen zoals jij.
De grondwet garandeert de integriteit/onschendbaarheid van het lichaam. Niet de immuniteit. Dat is een beetje flauw gezeur, maar in het kader van vaccinaties vond ik het wel een mooie. Als immuniteit in de grondwet zou staan, zou je dat ook op kunnen vatten als dat vaccinaties verplicht zijn (want vaccineren is immuniseren).

Overigens zegt de grondwet niks over of je op basis van de keuzes die je maakt ergens geweigerd kunt worden. Die vrijheden (van godsdienst, zeggenschap over je lichaam, meningsuiting) betekenen alleen maar dat je op grond van die dingen niet vervolgd mag worden. Dat anderen er consequenties aan verbinden is oets anders. We hebben vrijheid van godsdienst, maar een christelijke school mag wel besluiten om geen moslima als docent aan te nemen. We hebben vrijheid van meningsuiting, maar als jij vreselijke dingen blaat, mag iedereen je een lul vinden en je niet meer uitnodigen voor een feestje.
De grens moet voor alle gevallen apart bepaald worden. Een school kan een kind niet weigeren op grond van vaccinaties, want een kind moet verplicht naar school, en dat zou dan dus een probleem zijn. Een gewoon kinderdagverblijf mag het nu ook niet, mede omdat die gedeeltelijk door de overheid betaald worden. Een puur particuliere opvang (dus ook zonder toeslagen) mag het wel. En als jij je ongevaccineerde nichtje niet op bezoek wilt, mag je dat ook gewoon weigeren.
De vrijheid om te kiezen, betekent niet dat er helemaal geen consequenties mogen zijn.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zou ook gewoon het gesprek aan gaan. Je maakt het nu heel groot, terwijl ze het misschien juist willen weten om de risico's voor jouw kind beter in te kunnen schatten.
Over de verplichtingsdiscussie: waar ik woon is vaccineren niet verplicht, maar zonder vaccinaties geen KDV, gastouder, school of zelfs iets als babyzwemmen. Uiteindelijk toch min of meer verplicht dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het idee dat het leven maakbaar is moet loslaten. Daarbij kun je nooit rechten claimen zonder de rechten van anderen te schofferen. Dat wordt nog wel eens vergeten.

De opportunisten die strijden tegen de principiëlen. Totdat de opportunisten principiëlen worden en andersom.

Degenen die rechtop blijven staan zijn de principiëlen die nooit anders geweest zijn. De opportunisten haal je er echter altijd haarfijn uit.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
meisje1980 schreef:
18-07-2018 22:05
TO, ik zou ook gewoon het gesprek aan gaan. Je maakt het nu heel groot, terwijl ze het misschien juist willen weten om de risico's voor jouw kind beter in te kunnen schatten.
Over de verplichtingsdiscussie: waar ik woon is vaccineren niet verplicht, maar zonder vaccinaties geen KDV, gastouder, school of zelfs iets als babyzwemmen. Uiteindelijk toch min of meer verplicht dus.
In de wereld van mensen (ouders) die weten wat hun rechten zijn wordt de vloer aangeveegd met instanties die denken boven de wet te staan. Hen eraan herinneren is meestal genoeg; ze hebben een legal departement en daarboven een bestuur dat (uit financiële overwegingen) wel beter weet dan tegen de grondwet in te gaan.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
meisje1980 schreef:
18-07-2018 22:05
TO, ik zou ook gewoon het gesprek aan gaan. Je maakt het nu heel groot, terwijl ze het misschien juist willen weten om de risico's voor jouw kind beter in te kunnen schatten.
Over de verplichtingsdiscussie: waar ik woon is vaccineren niet verplicht, maar zonder vaccinaties geen KDV, gastouder, school of zelfs iets als babyzwemmen. Uiteindelijk toch min of meer verplicht dus.

Dat lijkt mij trouwens lastig: je kunt verplichten te vaccineren in de zin dat je een boete kunt opleggen en het kind uitsluiten van school en kdv, niet fysiek verplichten. Tegelijkertijd hebben we leerplicht in Nederland, hoe rijmt of gaat men dat rijmen?
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
18-07-2018 22:09
In de wereld van mensen (ouders) die weten wat hun rechten zijn wordt de vloer aangeveegd met instanties die denken boven de wet te staan. Hen eraan herinneren is meestal genoeg; ze hebben een legal departement en daarboven een bestuur dat (uit financiële overwegingen) wel beter weet dan tegen de grondwet in te gaan.
Ik woon niet in NL, andere grondwet
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
18-07-2018 22:11
Dat lijkt mij trouwens lastig: je kunt verplichten te vaccineren in de zin dat je een boete kunt opleggen en het kind uitsluiten van school en kdv, niet fysiek verplichten. Tegelijkertijd hebben we leerplicht in Nederland, hoe rijmt of gaat men dat rijmen?
Had ik erbij moeten zetten, ik woon niet in Nederland
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
18-07-2018 22:06

..,

De opportunisten die strijden tegen de principiëlen. Totdat de opportunisten principiëlen worden en andersom.

Degenen die rechtop blijven staan zijn de principiëlen die nooit anders geweest zijn. De opportunisten haal je er echter altijd haarfijn uit.

Jaja, het is oorlog en de zuiveren van hart zijn helaas met weinig...

.
.
.

:bonk:
meisje1980 schreef:
18-07-2018 22:14
Had ik erbij moeten zetten, ik woon niet in Nederland

Dat begreep ik al, ik zat meer hardop te denken. Maar geen leerplicht waar jij woont?
Vanzai schreef:
18-07-2018 20:58
Dat is jouw mening, niet een feit. De Club van Rome heeft in 1968 al voorzien dat we met veel te veel mensen op deze aardbol zijn. Nu kan jou dat als ouder natuurlijk niets schelen (het gaat om jouw kind tenslotte), maar door actief de overpopulatie van de aaarde te steunen door jezelf en je kinderen een betere kans op overleving te geven dood je nu al andere kinderen in deze wereld en werk je actief mee aan de vernietiging van de aarde waar jouw kinderen op leven.

Keuzes.
Met stomheid geslagen...
Alle reacties Link kopieren
ika35 schreef:
18-07-2018 20:06
Als je kind (nog) niet is ingeent kan het betreffende ziektes krijgen en dus andere kinderen aansteken. Zoals diegenen die nog te jong zijn om betreffende vaccinatie gehad te hebben. Dus natuurlijk is kennis over de vaccinaties van de kinderen op het KDV van nut! En ik mag hopen dat ze wel degelijk kinderen mogen weigeren die niet zijn ingeent, ter bescherming van de allerjongsten die nog niet ingeent kunnen worden.
Zowiezo, hoe meer kinderen zonder inentingen op een kluitje, hoe groter de kans op een uitbraak.
De zoveelste discussie op dit forum. Dit is een goede uitleg in Jip en Janneke taal. En dat bedoel ik helemaal niet negatief.
Dank Ika :thumbsup:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
pokkewijf schreef:
18-07-2018 22:35
De zoveelste discussie op dit forum. Dit is een goede uitleg in Jip en Janneke taal. En dat bedoel ik helemaal niet negatief.
Dank Ika :thumbsup:
Klopt. En ook mooi dat die helderheid komt van 'pokkewijf'. What's in a name ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven