Kind 16 mnd blaft

25-09-2018 18:08 29 berichten
Hoewel ik begrijp dat dit misschien grappig en/of lacherig overkomt, is het echt serieus bedoeld.

Mijn neefje is 16 maanden, loopt als een kieviet, is gezond, slim en absoluut niet voor 1 gat te vangen. Qua grootte loopt hij wat voor op zijn leeftijd. Al met al, Hollands welvaren. Hij groeit op in een huis waar ook twee honden wonen.

Hij praat echter nog niet, ook geen woordjes. heeft een tijd gehad dat hij "bahbahbah" zei maar dat heb ik hem ook al een tijd niet meer horen doen. Tegenwoordig blaft hij. Hij maakt een geluid dat echt enorm lijkt op het blaffen van de honden, dit zijn van die jachthonden en die hebben een aparte blaf. Ik pas meerdere dagen per week op hem en mij viel op dat het blaffen erger wordt. Vorige week blafte de hond van de buren buiten in hun tuin en hij blafte terug. Vandaag zette te krantenjongen zijn fiets voor het huis en hij sloeg letterlijk aan.

Ondanks dat het misschien grappig overkomt maak ik me toch zorgen. We proberen hem te stimuleren met praten en zijn duidelijk in de communicatie naar hem toe. Heeft iemand enig idee wat we nog meer kunnen doen om te zorgen dat hij gaat praten in plaats van blaffen? Of is dit een fase en is er weinig dat we kunnen doen?
Castor1975 schreef:
25-09-2018 19:37
Hoe reageren de honden erop?
:worship:
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
25-09-2018 19:02
Hij tilde van de week zelfs zijn been op toen ik met een sok aankwam

Sorry, maar ik dacht dat je bedoelde dat hij dat deed om te gaan plassen :hihi: . Hij blijft dus bij blaffen zo te lezen, dat valt alles mee joh. Gewoon geen speciale aandacht aan besteden, gaat echt wel over.
In het boek 'praten doe je met zijn tweeen' wordt de aanmaak van taal uitgelegd en goede tips gegeven.

Google eens op taalontwikkelingsstoornis: TOS, of Auris of Kentalis. Ook daar veel tips te vinden.

16 maanden of niet ik had naar de huisarts gegaan en om doorverwijzing gevraagd naar het audiologisch centrum in een academisch ziekenhuis.
Aan de hand van de uitslag had ik geprobeerd om hem op een vroegbehandeling groep (dat is tot 4 jaar, dus hij is er qua leeftijd echt geschikt voor en ze zeggen daar hoe vroeger hoe beter!!!) proberen te krijgen, hier krijgt hij dan de woorden gevisualiseerd (gebaren) uitgebeeld en luid en duidelijk voorgezegd. Je moet het zo zien dat het kind daar 20 uur per week logopedie krijgt, en dat zet zoden aan de dijk ipv naar een logopediste gaan 2 x een uur per week.
Om op zo'n groep te komen, audiologisch centrum en de aanmelding op een vroegbehandeling kan je best 6 maanden vooruit trekken. Dus als hij nu 16 maanden is kan hij met 2 jaar op zo'n groep ipv op de crèche.

Ik snap dat het voor sommige grappig is, maar soms hebben veel kinderen even een duwtje in de rug nodig qua taal aanmaak. En normaal is het natuurlijk niet dat hij blaft, moeder maakt zich zorgen dus hup naar de huisarts en dat is zeer zeker niet te vroeg met 16 maanden. De taal moet zijn aangemaakt voor 5 jaar dus laat geen tijd verloren gaan aub.

Succes
Kinderen leren praten door te imiteren wat ze horen.

Blijkbaar besteden ded honden meer aandacht aan het kind dan de ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven