Kind 6 jaar veel moe en bleek
zaterdag 6 december 2025 om 04:20
Ik maak me zorgen over mijn zoon van 6,5 jaar. De laatste tijd is hij met vlagen veel moe en bleek. Afgelopen donderdag werd ik door zijn juf gebeld omdat hij zich niet lekker voelde en erg vermoeid was. Ik heb hem toen opgehaald en thuis heeft hij twee uur geslapen. Daarna leek het weer beter te gaan. Gisteren gaf hij echter opnieuw aan dat hij moe was en vond ik hem weer behoorlijk bleek. Mijn moeder, die normaal gesproken op vrijdag op hem past, vertelde dat hij vorige week ook al meerdere keren had aangegeven moe te zijn. Hij slaapt in het weekend altijd makkelijk tot 9:00, door de weeks moet ik hem altijd wekken en komt hij moeilijk zijn bed uit (dit is wel al jaren zo).
Ter achtergrond:
Hij is een lastige eter, maar krijgt op dagen dat hij bij mij is een multivitamine. Sinds dit schooljaar zit hij in groep 3. Daarnaast volgt hij zwemles en mag hij in januari op voor B. Daardoor mag hij per deze week diplomatrainen, wat betekent dat hij twee keer per week zwemles heeft nu (donderdag niet geweest ivm dat ik hem van school heb moeten halen). Zijn vader (wij zijn gescheiden) heeft hem zonder overleg met mij aangemeld voor voetbal, wat betekent dat hij sinds november nog een extra sportmoment per week heeft (ik ben van eerst zwemles afronden en dan pas voetbal).
Aan de ene kant denk ik dat hij overvraagd wordt: de overgang naar groep 3, twee sporten, en de drukke periode rondom Sinterklaas en Kerst. Aan de andere kant maak ik me zorgen dat er misschien iets lichamelijks speelt, gezien zijn aanhoudende vermoeidheid, met vlagen bleek en daarbij donkere kringen onder zijn ogen.
Uit voorzorg ga ik woensdag met hem naar de huisarts. Toch vroeg ik me af of andere ouders dit herkennen, want ik merk dat ik me hier behoorlijk zorgen over maak.
Ter achtergrond:
Hij is een lastige eter, maar krijgt op dagen dat hij bij mij is een multivitamine. Sinds dit schooljaar zit hij in groep 3. Daarnaast volgt hij zwemles en mag hij in januari op voor B. Daardoor mag hij per deze week diplomatrainen, wat betekent dat hij twee keer per week zwemles heeft nu (donderdag niet geweest ivm dat ik hem van school heb moeten halen). Zijn vader (wij zijn gescheiden) heeft hem zonder overleg met mij aangemeld voor voetbal, wat betekent dat hij sinds november nog een extra sportmoment per week heeft (ik ben van eerst zwemles afronden en dan pas voetbal).
Aan de ene kant denk ik dat hij overvraagd wordt: de overgang naar groep 3, twee sporten, en de drukke periode rondom Sinterklaas en Kerst. Aan de andere kant maak ik me zorgen dat er misschien iets lichamelijks speelt, gezien zijn aanhoudende vermoeidheid, met vlagen bleek en daarbij donkere kringen onder zijn ogen.
Uit voorzorg ga ik woensdag met hem naar de huisarts. Toch vroeg ik me af of andere ouders dit herkennen, want ik merk dat ik me hier behoorlijk zorgen over maak.
rainbowflower wijzigde dit bericht op 06-12-2025 08:31
5.22% gewijzigd
zaterdag 6 december 2025 om 20:47
Rainbowflower schreef: ↑06-12-2025 16:20Bedankt voor je bericht, dat stelt me wat gerust.
Ik maak me oprecht zorgen, mede omdat de zoon van een vriendin ook vaak moe en bleek was, en daar uiteindelijk serieuze problemen achter bleken te zitten.
Ik maakte me eerder al wel eens zorgen over hoe vaak hij moe is en soms bleek ziet, maar toen de juf donderdag belde met de vraag of ik hem vanwege vermoeidheid wilde ophalen, voelde dat echt als een signaal dat er even verder gekeken moet worden.
Dat is duidelijk en hartstikke goed dat je naar de HA gaat. Maar een angststoornis helpt natuurlijk niet mee, dus nogmaals mijn advies om dat niet weer te blijven voeden. Kanker is bij werkelijk elk symptoom een optie, maar natuurlijk niet zomaar even het eerste waar je aan moet denken en over moet gaan zitten piekeren. Laat het aan de HA over en focus je verder op gezonde technieken voor je eigen angsten, niet in de minste plaats om je kind er niet steeds aan bloot te stellen.
zaterdag 6 december 2025 om 20:50
Dank je voor je fijne reactie.S-Groot schreef: ↑06-12-2025 20:47Dat is duidelijk en hartstikke goed dat je naar de HA gaat. Maar een angststoornis helpt natuurlijk niet mee, dus nogmaals mijn advies om dat niet weer te blijven voeden. Kanker is bij werkelijk elk symptoom een optie, maar natuurlijk niet zomaar even het eerste waar je aan moet denken en over moet gaan zitten piekeren. Laat het aan de HA over en focus je verder op gezonde technieken voor je eigen angsten, niet in de minste plaats om je kind er niet steeds aan bloot te stellen.
zaterdag 6 december 2025 om 21:02
Tuurlijk scheelt het per kind. Mijn zoon had altijd energie voor voetbal.kaartje1 schreef: ↑06-12-2025 17:58Dat verschilt wel heel erg per kind hoor.
Hier dochter in groep 4. 2x per week bso. 1x per week.sport. In deze drukke periode is bovenstaand schema soms al te veel.
Sport is woensdagmiddag. Dochter is 12:30 uit. Laatst eens een speel afspraak voor het sporten aan. Dat kan dus niet. Want dan heeft mijn dochter echt geen energie meer voor haar sport.
Eerder dit schooljaar ook eens gedaan. Ging toen ook niet.
Terwijl genoeg vriendjes van dochter voor hun sport nog een tijdje spelen en er schijnbaar geen last van hebben.
En zijn vrienden eigenlijk ook. Maar dat kan voor een ander kind anders zijn.
Maar ik kan me niet voorstellen dat vanwege 2 keer voetballen, een kind elke dag moe is.
Moe op de dag dat hij moet zwemmen en voetballen kan natuurlijk. Maar de dag ervoor is hij blijkbaar ook moe.
Dan is er waarschijnlijk ook iets anders aan de hand. Ik vind het gek dat TO een ijzertekort zo goed als uitsluit, terwijl zoon een lastige eter is.
Straks een maand winterstop, waarin ook nog 2 weken vrij van school. En misschien ligt zwemles ook stil in de kerstvakantie. Sinterklaas is dan achter de rug. Dus flink bijtanken en tot rust komen.
zaterdag 6 december 2025 om 21:39
Ik sluit een ijzertekort zeker niet uit, daarom ga ik naar de huisarts. Alleen zou ik persoonlijk, bij een kind met bloedarmoede, me sneller zorgen maken om iets onderliggends.Pelle schreef: ↑06-12-2025 21:02Tuurlijk scheelt het per kind. Mijn zoon had altijd energie voor voetbal.
En zijn vrienden eigenlijk ook. Maar dat kan voor een ander kind anders zijn.
Maar ik kan me niet voorstellen dat vanwege 2 keer voetballen, een kind elke dag moe is.
Moe op de dag dat hij moet zwemmen en voetballen kan natuurlijk. Maar de dag ervoor is hij blijkbaar ook moe.
Dan is er waarschijnlijk ook iets anders aan de hand. Ik vind het gek dat TO een ijzertekort zo goed als uitsluit, terwijl zoon een lastige eter is.
Straks een maand winterstop, waarin ook nog 2 weken vrij van school. En misschien ligt zwemles ook stil in de kerstvakantie. Sinterklaas is dan achter de rug. Dus flink bijtanken en tot rust komen.
Het gaat overigens niet over 2x voetballen. Hij voetbalt wekelijks en daar komt soms op vrijdagavond nog een toernooi bij + zwemlessen.
zaterdag 6 december 2025 om 21:50
Even heel bot gezegd: als jouw kind ernstig ziek is, helpt hem al dan niet van voetbal halen natuurlijk geen ene moer.
Als er niet veel aan de hand blijkt, rust hij in de kerstvakantie vast goed uit. En anders zie je daarna wel weer.
Je angsten, emoties en argumenten lopen heel erg door elkaar, heb je dat zelf ook door? Probeer steeds te blijven scheiden wat van jou is en wat van je zoon, hoe moeilijk ook, dat is voor jullie allebei veel beter.
Als er niet veel aan de hand blijkt, rust hij in de kerstvakantie vast goed uit. En anders zie je daarna wel weer.
Je angsten, emoties en argumenten lopen heel erg door elkaar, heb je dat zelf ook door? Probeer steeds te blijven scheiden wat van jou is en wat van je zoon, hoe moeilijk ook, dat is voor jullie allebei veel beter.
zaterdag 6 december 2025 om 22:09
Ik herken het van iets anders (het betreffende kind had deze symptomen en leukemie) en ik zou er snel mee naar de huisarts gaan. Het kán ook wijzen op iets serieuzers dan ijzertekort of moeheid door school.
zaterdag 6 december 2025 om 22:14
Ben ik met je eens. Maar toch begrijp ik die angst dus wel. Want het kan gewoon. Misschien omdat ik het van nabij meemaakte dat ik hier zo naar kijk. Maar ik zou me als moeder ook zorgen maken.S-Groot schreef: ↑06-12-2025 14:00Het lijkt me verstandig als je even een paar stappen terug doet in jezelf weer mee laten slepen in je angsten. Je gaat gewoon woensdag naar de huisarts, wacht af wat die adviseert en/of bloedonderzoek af en staat jezelf ondertussen niet toe om continu bezig te zijn met wat hij allemaal voor vreselijks zou kunnen hebben.
zaterdag 6 december 2025 om 22:54
Zoon van vriendin van mij was enorm bleek en mega moe (zo moe dat hij amper wat kon ondernemen, dat is bij mijn zoon niet aan de hand). Hij bleek acute leukemie te hebben waarvoor hij nu behandeld wordt.Sylphide75 schreef: ↑06-12-2025 22:14Ben ik met je eens. Maar toch begrijp ik die angst dus wel. Want het kan gewoon. Misschien omdat ik het van nabij meemaakte dat ik hier zo naar kijk. Maar ik zou me als moeder ook zorgen maken.
Ik denk persoonlijk niet aan leukemie bij mijn zoon: hij is moe, maar rent wel nog door het huis en op school, speelt veel en maakt geen zieke indruk, enzovoorts. Soms bleek (niet dagelijks), en soms zei die pijn aan benen de te hebben (ook maar heel af en toe, denk soort groeipijnen). Donderdag toen de juf belde zei hij “ik ben heel moe en mijn benen doen pijn”, na het slapen was dat weg.
Maar ergens zit het wel in je achterhoofd.
rainbowflower wijzigde dit bericht op 06-12-2025 23:07
14.86% gewijzigd
zaterdag 6 december 2025 om 22:55
Ik ga woensdag.Sylphide75 schreef: ↑06-12-2025 22:09Ik herken het van iets anders (het betreffende kind had deze symptomen en leukemie) en ik zou er snel mee naar de huisarts gaan. Het kán ook wijzen op iets serieuzers dan ijzertekort of moeheid door school.
zondag 7 december 2025 om 00:22
Er komt zo winterstop aan. Daarna nog maar heel even voetbal en zwemles en dan heeft hij zijn B. Als hij dan nog steeds zo moe is kun je hem vragen welke van de 2 sporten hij (tijdelijk) wil stopzetten. Zwemles of voetbal.Rainbowflower schreef: ↑06-12-2025 18:02Hij wil zelf graag C (omdat zijn vriendjes dit ook hebben waarschijnlijk), in eerste instantie vond ik dat ook nodig maar ik ben daar van terug gekomen. Vader en ik hebben allebei gezegd dat na B het goed is zo. Maar daar wil hij niets van weten
zondag 7 december 2025 om 15:30
Wat bedoel je hier precies mee?GriebusDus schreef: ↑06-12-2025 21:50
Je angsten, emoties en argumenten lopen heel erg door elkaar, heb je dat zelf ook door? Probeer steeds te blijven scheiden wat van jou is en wat van je zoon , hoe moeilijk ook, dat is voor jullie allebei veel beter.
zondag 7 december 2025 om 18:42
Jouw zoon geeft aan dat hij moe is. Heel goed dat je dus met hem naar de huisarts gaat om even te checken of het niks lichamelijks is. Dat is een handeling die zowel rationeel als liefdevol is.
Maar vervolgens sla je op hol.
- Angst: als hij maar geen ernstige ziekte heeft!
- Emotie: zijn vader overlegt ook niks en moet zijn zin weer doordrijven!
- Gedachte/argument: het is allemaal de schuld van dat voetbal, precies dat ene element in zijn leventje waar ik geen grip op heb!
Probeer het allemaal wat kleiner te houden en die kluwen te ontwarren. Je zoon voelt zich moe. Het is vlak voor de kerstvakantie, als alle kinderen heel moe zijn. Je laat zijn gezondheid deze week even checken.
Dat is voor nu genoeg.
zondag 7 december 2025 om 20:50
Slim.
Kan ie meteen lekker niet naar de voetbal.
Graftak!
zondag 7 december 2025 om 21:46
Wat een misplaatste opmerking, bah
zondag 7 december 2025 om 22:04
Nou ik weet niet hoor, maar als ik denk dat mijn kind acute leukemie heeft laat ik er echt niet zowat een week overheen gaan tot ik naar de dokter ga.
Graftak!
maandag 8 december 2025 om 06:19
Dat denk ik niet… ik zeg alleen dat zoiets altijd in je achterhoofd zit.Lady*Voldemort schreef: ↑07-12-2025 22:04Nou ik weet niet hoor, maar als ik denk dat mijn kind acute leukemie heeft laat ik er echt niet zowat een week overheen gaan tot ik naar de dokter ga.
Ik ga om bloedarmoede uit te sluiten, nier meer en niet minder.
Hij heeft school, ik moet werken, dus ga ik woensdag op mijn vrije dag, na zijn schooldag.
maandag 8 december 2025 om 11:31
Basisschool leerlingen moeten heel veel. School en zwemles is best intensief. Sport en spel daarentegen is een fantastische uitlaatklep voor kinderen. Voetbal is ook nog eens lekker buiten. Als je zoon er plezier aan heeft, zou ik hem mooi laten gaan. Diploma C heeft onze zoon nooit gehaald, hij was er wel klaar mee en ging liever buiten spelen en sporten.
Mijn zoon (inmiddels laatste jaar mbo-er) was in deze periode ook altijd bleek, kringen onder de ogen. Klaagde geregeld over zere benen en prompt groeide hij daarna weer naar een nieuwe maat. Hij is inmiddels trainer bij 2 verschillende jeugd teams bij de voetbal, alweer zo’n 3 jaar (onder 7 en onder 9 team). Hij zegt dat ze deze periode altijd vermoeid zijn en verwijst naar Sint, kerst en te weinig buiten spelen.
Mijn zoon (inmiddels laatste jaar mbo-er) was in deze periode ook altijd bleek, kringen onder de ogen. Klaagde geregeld over zere benen en prompt groeide hij daarna weer naar een nieuwe maat. Hij is inmiddels trainer bij 2 verschillende jeugd teams bij de voetbal, alweer zo’n 3 jaar (onder 7 en onder 9 team). Hij zegt dat ze deze periode altijd vermoeid zijn en verwijst naar Sint, kerst en te weinig buiten spelen.
maandag 8 december 2025 om 11:38
Nou nee, niet bepaald. Bij jou kennelijk wel, doe daar iets mee.Rainbowflower schreef: ↑08-12-2025 06:19Dat denk ik niet… ik zeg alleen dat zoiets altijd in je achterhoofd zit.
Ik ga om bloedarmoede uit te sluiten, nier meer en niet minder.
Hij heeft school, ik moet werken, dus ga ik woensdag op mijn vrije dag, na zijn schooldag.
maandag 8 december 2025 om 12:47
ja, ik ook.
Uiteindelijk gaat het dus om 1 sportmoment extra. Dat maakt echt niet het verschil tussen prima en elke dag moe.
Ik neem aan dat hij ook buiten speelt? Waarschijnlijk is hij dan ook aan het voetballen.
Hij is waarschijnlijk gewoon toe aan vakantie. Nu, dat is het bijna.
Prima om even te checken op bloedarmoede. Maar verder zou ik er niks bijhalen.
maandag 8 december 2025 om 13:10
Ik heb twee van die bleekneuzen; ouder maar wel op de basisschool nog. Zeker de oudste is eigenlijk altijd moe, paniekerig en gestressed. Jongste heeft meer last van groeipijnen en woedeuitbarstingen. Zo heeft ieder kind zijn nukken en eigen energiebalans. Wordt meestal spontaan beter in de lente.
Goed dat je naar de huisarts gaat voor de zekerheid, maar probeer je zorgen bij jezelf te houden.
Voor de voetbal zou ik vooral kijken hoe hij uit de training komt. Laadt hij ervan op, of is hij juist extra gaar? Zwemles was hier een stuk grotere belasting dan de andere sport. En school met sint en kerstviering etc hakt er behoorlijk in.
Goed dat je naar de huisarts gaat voor de zekerheid, maar probeer je zorgen bij jezelf te houden.
Voor de voetbal zou ik vooral kijken hoe hij uit de training komt. Laadt hij ervan op, of is hij juist extra gaar? Zwemles was hier een stuk grotere belasting dan de andere sport. En school met sint en kerstviering etc hakt er behoorlijk in.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in