Kind bij een castingbureau, ervaring?

01-03-2022 13:24 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste van 10 zit al jaren op allerlei toneel- en musicallessen, hartstikke leuk. Nu blijkt dat een aantal kinderen uit de groep ingeschreven staan bij een castingbureau en af en toe gevraagd worden voor commercials e.d. Dat lijkt kind ook heel erg leuk!
Zelf heb ik geen enkele ervaring met dit soort dingen en de 2 ouders die ik er over sprak bij het ophalen, leken het zelf ook erg interessant te vinden dat hun kind dit deed (vertellen over beroemde mensen die ze al ontmoet hadden enzo, hopen op doorbreken).
Heeft hier iemand ervaring hiermee? In wat voor wereld kom je terecht als je voor dit soort dingen gevraagd wordt? Is het allemaal erg op uiterlijk gericht of valt dat mee? Is de kans überhaupt reëel dat je af en toe kan meedoen met iets?

Ik merk dat ik een beetje vooroordelen heb over dit soort bureaus, maar misschien zijn die onterecht..

Ik hoop op ervaringen!
Lijkt me logischer om die mensen met ervaring dan eens aan te spreken..
Wat lijkt je kind er leuk aan, heeft hij/zij daar een goed beeld van?
En wat vind jij ervan, en waarom lijkt het je wat?
Ik zou het mijn kind igg niet laten beslissen op deze leeftijd, maar als ouder(s) zelf een beslissing nemen.
OohBoy schreef:
01-03-2022 13:27
Lijkt me logischer om die mensen met ervaring dan eens aan te spreken..
Dat heb ik gedaan, zoals in de OP staat. En daar hoorde ik alleen de leuke kanten. Ik zoek naar een wat realistischer beeld
Ik ken vrij veel mensen die je kunt zien in reclames, dat zijn allerlei types. Het fijne van een castingbureau is dat het geen modellenbureau is, dik, dun, groot, klein, voor zulke klussen zoeken ze een bepaald type, geen 'perfectie'.
glitglam schreef:
01-03-2022 13:28
Wat lijkt je kind er leuk aan, heeft hij/zij daar een goed beeld van?
En wat vind jij ervan, en waarom lijkt het je wat?
Ik zou het mijn kind igg niet laten beslissen op deze leeftijd, maar als ouder(s) zelf een beslissing nemen.
M'n kind ziet zichzelf al als een wereldberoemde, Oscarwinnende acteur en dit zou dan stap 1 zijn. Dus nee, niet echt een goed beeld. Ik wil het ook zeker zelf beslissen, maar ik krijg het beeld ook niet duidelijk. Ik heb op een aantal sites gekeken en daar begint het met een fotoshoot op eigen kosten en daarna hoor je pas of je in aanmerking komt..
Ik neig nu naar niet doen. Maar misschien is mijn beeld te negatief en zou het inderdaad leuke ervaringen opleveren voor mijn kind.
fridaynight2020 wijzigde dit bericht op 01-03-2022 13:44
0.06% gewijzigd
Mijn kind wilde dat op die leeftijd ook, maar ik heb geweigerd. Ik had een geen zin in en het was praktisch ook niet goed in te passen (lange dagen onderweg).
Wat leuk maar ik denk ook dat het een harde wereld kan zijn voor een kind. Maar ik neem aan dat een shoot voor de Wehkamp of het speelgoedboekje van de Intertoys anders gaat dan een shoot van een groot modemerk voor kinderen. Zelfde met reclames.
Mijn kind heeft wel wat ervaring, niet via een vast castingbureau. Ik vond vooral de ouders in de musicalhoek erg vervelend, precies wat jij schrijft in je OP, vonden het allemaal erg interessant en nieuwkomers die niet elke auditie afliepen werden nogal uitgebreid bekeken en besproken.

Commercial was dan weer wel heel leuk.
Honey, you should see me in a crown
Fridaynight2020 schreef:
01-03-2022 13:33
Ik heb op een aantal sites gekeken en daar begint het met een fotoshoot op eigen kosten en daarna hoor je pas of je in aanmerking komt..
Er zijn veel bureaus op de markt actief die hun geld verdienen aan hoge inschrijfkosten en dure fotoshoots. Die moet je niet hebben.
...
Je moet wel zin hebben om tig castings af te lopen, die meestal in Amsterdam zijn.
Onze dochter heeft een blauwe maandag ingeschreven gestaan. Ik had gewoon wat leuke foto's meegestuurd. Nee, het moest een professionele fotoshoot zijn. Ik zei, laat dan maar, dat gaan we niet doen. Blijkbaar wilden ze haar toch echt heel graag hebben, en werd ze gewoon ingeschreven.
Dan wordt je op zaterdag gebeld: fotoshoot ouders van nu, maandagmiddag om 15.00 uur in Amsterdam. Hellup! Hoe kom ik daar? Mn andere kind moet om 17.00 uur naar zwemles...
Dat ging dus niet. Nog 1x voor een commercial op Schiphol. Die duurde van 19.00 uur tot 02.00 uur. En toen was ik het zat. Hier stoppen we mee. Dit is niet in het belang van het kind.
ik geef mn bek ook maar een douw
Mijn kind wilde ook, dus ingeschreven. Heel aardige mensen en kind is ook weleens uitgekozen om auditie te doen en heeft ook audities gedaan.
Maar durft niet.
Ik vind dat ze zelfs daar heel vriendelijk mee blijven omgaan, ze wordt zelfs nog weleens gevraagd.
Terwijl ik het echt lullig vond.
Ik vond het zelf wel een opluchting, het is een heel logistiek gedoe en ik heb geen rijbewijs. ze moeten dan bijv in de vakantie de hele week ergens zijn of moeten na school een periode vrijhouden, je krijgt soms instructies hoe je via leerplicht en school vrij kunt vragen.
Ik vond het dus niet zo heel erg dat ze niet doorzette want het vraagt ook veel van je gezin.
Eén van mijn kinderen staat ingeschreven bij een sympathiek castingbureau. Geen professionele fotoshoot nodig. Aardige mensen. Heel reëel, vriendelijk en goede begeleiding. Is wel het enige castingbureau waar mijn kind ingeschreven staat. Inmiddels heeft kind voor andere zaken dan acteren belangstelling, maar heeft diverse audities gedaan. Goede ervaring opgedaan.
TsumTsum schreef:
01-03-2022 13:38
Wat leuk maar ik denk ook dat het een harde wereld kan zijn voor een kind. Maar ik neem aan dat een shoot voor de Wehkamp of het speelgoedboekje van de Intertoys anders gaat dan een shoot van een groot modemerk voor kinderen. Zelfde met reclames.
Dat zijn modellenbureaus, geen castingbureaus.
Shuri schreef:
01-03-2022 14:56
Dat zijn modellenbureaus, geen castingbureaus.
Toch is mijn kind via een castingbureau bij een aantal fotoklussen terecht gekomen. Sommige bureau's doen allebei.
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
01-03-2022 15:00
Toch is mijn kind via een castingbureau bij een aantal fotoklussen terecht gekomen. Sommige bureau's doen allebei.
Ah ok. Ken het niet van het castingbureau van mijn kind. Die deden echt alleen acteerwerk.
Ik ken ook een kind dat ingeschreven stond bij Elskes Cast (inmiddels niet meer want kind is te oud). Hier enkele bijrolletjes en soms wat figuratie mogen doen. Was altijd erg leuk en werd goed begeleid. Maar inderdaad vaak in Amsterdam of omgeving dus logistiek was het soms wel een gedoe.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Kijkend bij Dynamic casting. Ik volg ze zelf via FB. Dan zie je geregeld oproepen, ook voor kinderen. (Zelf geen ervaring mee, wel met zelf figureren is film/serie)
Eurus schreef:
01-03-2022 13:44
Mijn kind heeft wel wat ervaring, niet via een vast castingbureau. Ik vond vooral de ouders in de musicalhoek erg vervelend, precies wat jij schrijft in je OP, vonden het allemaal erg interessant en nieuwkomers die niet elke auditie afliepen werden nogal uitgebreid bekeken en besproken.

Commercial was dan weer wel heel leuk.
Dat is inderdaad precies waar ik geen zin in heb, van dit soort ouders..
Dank voor alle reacties tot dusver! Die logistieke uitdaging is inderdaad ook een goeie.. Dit soort dingen worden natuurlijk met name doordeweeks opgenomen en ik moet ook werken.. Dit doe je er niet even bij..
Ook de positieve reacties zijn goed om te lezen. Die namen van bureaus gaan we eerst eens even bekijken.
Shuri schreef:
01-03-2022 14:54
Eén van mijn kinderen staat ingeschreven bij een sympathiek castingbureau. Geen professionele fotoshoot nodig. Aardige mensen. Heel reëel, vriendelijk en goede begeleiding. Is wel het enige castingbureau waar mijn kind ingeschreven staat. Inmiddels heeft kind voor andere zaken dan acteren belangstelling, maar heeft diverse audities gedaan. Goede ervaring opgedaan.
Wat was de naam van dat bureau?
Moeder Anne is naar mijn weten een van de grootste bureaus. Ik ken veel kinderen die dit doen.
Maar die van mij willen niet eens op mijn insta.
Fridaynight2020 schreef:
01-03-2022 17:00
Wat was de naam van dat bureau?
Jut en Jul.
Snouth schreef:
01-03-2022 17:07
Moeder Anne is naar mijn weten een van de grootste bureaus. Ik ken veel kinderen die dit doen.
Maar die van mij willen niet eens op mijn insta.
Ja daar stond onze dochter ingeschreven.
ik geef mn bek ook maar een douw
Een familielid heeft dit gedaan met haar dochter. Maar die was zelfstandige en zeer flexibel met haar tijd. Want je moet voornamelijk in Amsterdam zijn. Maar soms ook op de meest uiteenlopende plekken. Op onhandige momenten.

Daarnaast is het een keiharde wereld. Je kind moet om kunnen gaan met afwijzingen om zaken waar het soms niets aan kan doen. En zo'n shoot kost veel geld. Dus kind moet uiteindelijk wel presteren onder druk terwijl er talloze onbekende mensen staan te kijken. En zeker niet iedereen in dat wereldje kan goed met kinderen omgaan.

Bedenk dat opnames uren duren. Het is voornamelijk heel erg lang wachten op een set. Dat is enorm saai (ook voor jou als ouder want wat ga jij dan doen?) Mijn familielid had haar laptop mee en werkte tussendoor. Soms ben je een dag bezig (reistijd, eindeloos wachten, opnames, wachten, weer opnieuw etc). En ook van kinderen verwacht men dat ze dan leuk hun tekst opzeggen of voor de zoveelste keer lopen of een handeling uitvoeren). Ze hebben namelijk beelden vanuit verschillende hoeken nodig.

Waar ik wel problemen mee zou hebben is opnames of foto's van mijn kind in ondergoed of zwemkleding. Heel onschuldig misschien maar dat zou ik dus niet willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven