Kind en logopedie, geen goede combi

17-02-2020 15:54 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga met mijn dochter van 5 op aanraden van haar juf naar de logopedist. Haar mondspieren zijn niet sterk genoeg en ze steekt haar tong te ver uit bij het praten.

Een aantal afspraken hebben we achter de rug en ze moet ook oefeningen doen thuis. En de oefeningen zijn een groot probleem. Elke dag moet ze 6 verschillende oefeningen doen (elke week komen er meer bij!) en ik kan haar er echt niet toe zetten om de oefeningen naar behoren uit te voeren, wat leidt naar frustraties tussen beide kanten. Regelmatig eindigt het met een woede/huilbui van haar kant. Ondertussen ben ik het ontzettend zat aan het worden, dat het logopedie gebeuren helemaal wil afbreken. Uiteraard heb ik dit ook met de logopediste zelf besproken en zei heeft ook gezegd dat het geen enkele zin heeft als dochter er niet achter staat.

Ik vraag me alleen af hoe dit verder zal gaan als ik ermee stop. Haar juf heeft gezegd dat ze dit nodig heeft, wil ze in groep 3 goed kunnen lezen. Dus ja, als ik daaraan denk wil ik toch weer proberen door te zetten. Heeft iemand ook zoiets als dit voor gehad met hun kind? Tips hoe ik de oefeningen een beetje leuk kan maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten om het vandaag nog één keer te proberen. Samen liedjes klakken, tong tegen gehemelte bij een tekenfilm naar keuze, bij mondmassage een kleurtje lipgloss op haar lippen, ik ben alleen nog aan het verzinnen wat ik bij de andere 3 oefeningen moet gaan doen. De basis daarvan is tong tegen de gehemelte, tellen tot 10. Van daar uit tong plat tegen gehemelte 'klappen' en een klak maken. 3 verschillende variaties.
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
18-02-2020 09:29
Ik heb besloten om het vandaag nog één keer te proberen. Samen liedjes klakken, tong tegen gehemelte bij een tekenfilm naar keuze, bij mondmassage een kleurtje lipgloss op haar lippen, ik ben alleen nog aan het verzinnen wat ik bij de andere 3 oefeningen moet gaan doen. De basis daarvan is tong tegen de gehemelte, tellen tot 10. Van daar uit tong plat tegen gehemelte 'klappen' en een klak maken. 3 verschillende variaties.
Spelletje: raden welk nummer de ander zegt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
18-02-2020 09:29
Ik heb besloten om het vandaag nog één keer te proberen. Samen liedjes klakken, tong tegen gehemelte bij een tekenfilm naar keuze, bij mondmassage een kleurtje lipgloss op haar lippen, ik ben alleen nog aan het verzinnen wat ik bij de andere 3 oefeningen moet gaan doen. De basis daarvan is tong tegen de gehemelte, tellen tot 10. Van daar uit tong plat tegen gehemelte 'klappen' en een klak maken. 3 verschillende variaties.
Ik zou niet direct iets kunnen verzinnen om dat in een leuke spelvormen te gieten. Het klinkt ook ingewikkeld, ik snap het al niet precies, laat staan dat een kleuter met een achterlopende mondmotoriek hieraan zal meewerken.

Ik zou in jouw plaats het houden bij die eerste 3 oefeningen en mijn zegeningen tellen als die lukken. Dat is dan al hartstikke mooi toch? Bij 6 van dit soort opdrachten gaan volgens mij zelfs de meest brave kleuters in de tegenstand, het is dan gewoon te moeilijk en niet te overzien.

Moet het trouwens elke keer met klakken en het gehemelte zijn, of zijn andere spelletjes voor het sterker maken van mond en lippen ook nuttig voor haar? Dan zou je namelijk ook iets heel simpels kunnen doen zoals door een rietje drinken of op een fluitje blazen. Of hageltjes oplikken of snoephappen. Of blaasvoetbal: twee doeltjes maken op tafel en met een rietje een pingpongbal of balletje van aluminiumfolie de bal in het doel van de tegenstander blazen.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
18-02-2020 13:27
Ik zou niet direct iets kunnen verzinnen om dat in een leuke spelvormen te gieten. Het klinkt ook ingewikkeld, ik snap het al niet precies, laat staan dat een kleuter met een achterlopende mondmotoriek hieraan zal meewerken.

Ik zou in jouw plaats het houden bij die eerste 3 oefeningen en mijn zegeningen tellen als die lukken. Dat is dan al hartstikke mooi toch? Bij 6 van dit soort opdrachten gaan volgens mij zelfs de meest brave kleuters in de tegenstand, het is dan gewoon te moeilijk en niet te overzien.

Moet het trouwens elke keer met klakken en het gehemelte zijn, of zijn andere spelletjes voor het sterker maken van mond en lippen ook nuttig voor haar? Dan zou je namelijk ook iets heel simpels kunnen doen zoals door een rietje drinken of op een fluitje blazen. Of hageltjes oplikken of snoephappen. Of blaasvoetbal: twee doeltjes maken op tafel en met een rietje een pingpongbal of balletje van aluminiumfolie de bal in het doel van de tegenstander blazen.
Ik denk inderdaad dat het het handigst is om het bij die 3 te houden.
Vorige week heb ik het ook besproken dat mijn dochte moeite heeft met die laatste 3 oefeningen en toen heeft ze die ook geoefend met dochter. Ze zei dat ze die de komende week wel moet kunnen... Waarschijnlijk i.v.m. verdere opdrachten. De druk die erachter gezet wordt staat me ook niet echt aan.

Toevallig is dochter net een paar dagen ziek geweest waardoor we geen oefeningen hebben gedaan. Voor deze week afspraak dus afgezegd. Volgende week vakantie, dus over 2 weken weer. Geeft mij wat ruimte om verder te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft ook in groep 2 logopedie gevolgd. Het is volgens de school van mijn zoon de voorwaarde dat alle letters goed kunnen worden uitgesproken, om in groep 3 te kunnen leren lezen. Ik denk dan ook dat je de tijdsdruk die erop zit misschien daarin moet zoeken. Het is nog een half jaar, waaronder veel vakantie/feest/ marge/juffen/schoolreis dagen en dan de grote vakantie.

Bij mijn zoon was het wel zo dat hij het zélf ook graag wilde leren. Maar niet met mij, maar alleen met de logopedie juf. Hij vond het vervelend dat kinderen en leerkrachten hem niet goed konden verstaan / begrijpen. En dat motiveerde om goed te leren uitspreken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
18-02-2020 13:44
Mijn zoon heeft ook in groep 2 logopedie gevolgd. Het is volgens de school van mijn zoon de voorwaarde dat alle letters goed kunnen worden uitgesproken, om in groep 3 te kunnen leren lezen. Ik denk dan ook dat je de tijdsdruk die erop zit misschien daarin moet zoeken. Het is nog een half jaar, waaronder veel vakantie/feest/ marge/juffen/schoolreis dagen en dan de grote vakantie.

Bij mijn zoon was het wel zo dat hij het zélf ook graag wilde leren. Maar niet met mij, maar alleen met de logopedie juf. Hij vond het vervelend dat kinderen en leerkrachten hem niet goed konden verstaan / begrijpen. En dat motiveerde om goed te leren uitspreken.
Het is met mijn dochter niet zo dat ze niet te verstaan is, ze kan prima praten als je die tong even buiten beschouwing laat :) Soms hoor of zie je het wel, maar ik vind het persoonlijk geen belemmering voor haar. Het is dat de juf me er op wees, want ervoor was het me niet eens opgevallen.
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
18-02-2020 14:01
Het is met mijn dochter niet zo dat ze niet te verstaan is, ze kan prima praten als je die tong even buiten beschouwing laat :) Soms hoor of zie je het wel, maar ik vind het persoonlijk geen belemmering voor haar. Het is dat de juf me er op wees, want ervoor was het me niet eens opgevallen.
Als ze goed verstaanbaar was geweest, had ze niet naar logopedie gehoeven.
Mijn zoon kon 1 letter niet zeggen. Maar ik verstond hem verder prima en de mensen in de nabije kring om hem heen ook. Maar degenen die hem niet dagelijks meemaakten, die begrepen hem soms niet, doordat hij die letter niet kon zeggen. Dat is met een half jaar opgelost.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
18-02-2020 14:12
Als ze goed verstaanbaar was geweest, had ze niet naar logopedie gehoeven.
Mijn zoon kon 1 letter niet zeggen. Maar ik verstond hem verder prima en de mensen in de nabije kring om hem heen ook. Maar degenen die hem niet dagelijks meemaakten, die begrepen hem soms niet, doordat hij die letter niet kon zeggen. Dat is met een half jaar opgelost.
Dat is dus de reden dat ik wel door wil gaan. De juf kijkt objectiever naar haar dan dat ik doe en daardoor ziet en merkt ze dingen die ik nog niet gezien of gemerkt heb.

Welke opdrachten heeft jouw zoon allemaal gedaan? Ook zoiets als mijn dochter?
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
18-02-2020 14:22
Dat is dus de reden dat ik wel door wil gaan. De juf kijkt objectiever naar haar dan dat ik doe en daardoor ziet en merkt ze dingen die ik nog niet gezien of gemerkt heb.

Welke opdrachten heeft jouw zoon allemaal gedaan? Ook zoiets als mijn dochter?
Ja, alleen dan keelklanken moeten maken. Geen 6 oefeningen, maar wel een paar en die moesten dan 10 minuten per dag worden herhaald. Ik heb me niet met die 10 minuten bezig gehouden, wel met bezig zijn met die oefeningen. Alleen ging dat dan op de fiets, tijdens het eten koken of voor het naar bed gaan bijvoorbeeld. Onder het mom van: even kijken of het al beter gaat. En natuurlijk ging het altijd beter :) maar kon het nóg beter. En ook uitdagen: NIET oefenen he! Ik hoor je toch niet oefenen he? Zulke dingen passen bij mijn zoon. Of moeilijke woorden zoeken met die letter erin en dan kijken hoe ver hij daarmee komt. Altijd in het positieve en altijd wanneer hij ervoor in zijn humeur was. kortom; vind de motivatie ingang voor jouw kind. Misschien spelenderwijs, door haar met haar knuffel te laten oefenen en niet met jou. (maar dat jij de knuffel bestuurt bijvoorbeeld).
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
18-02-2020 13:39
Ze zei dat ze die de komende week wel moet kunnen... Waarschijnlijk i.v.m. verdere opdrachten. De druk die erachter gezet wordt staat me ook niet echt aan.
Moet kunnen? Wat belachelijk. Hoe weet zij nou hoe de leercurve van jouw kind zal zijn en wanneer een bepaald kwartje valt? Ik vind dit klinken als tegen een kind van anderhalf zeggen dat het volgende week moet lopen, of tegen een kind van 5 dat het volgende week moet fietsen, of tegen een 20-jarige dat het volgende week zijn auto (praktijk) rijexamen moet halen. Dat soort dingen zijn toch heel persoonlijk, hoe snel je dat leert, dat kun je toch niet afdwingen?

Echt snel een andere fysio zoeken hoor, ik zou die afspraak over 2 weken persoonlijk cancellen, zodat je dochter niet een nog negatiever beeld krijgt van logopedie.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
18-02-2020 14:12
Als ze goed verstaanbaar was geweest, had ze niet naar logopedie gehoeven.
Mijn zoon kon 1 letter niet zeggen. Maar ik verstond hem verder prima en de mensen in de nabije kring om hem heen ook. Maar degenen die hem niet dagelijks meemaakten, die begrepen hem soms niet, doordat hij die letter niet kon zeggen. Dat is met een half jaar opgelost.
Tussen niet 100% correct praten en niet aan de voorwaarde voldoen om te leren lezen zit nog heel veel hoor. Als ik lees hoe TOs dochter praat dan zal dat echt geen onoverkomelijke problemen opleveren in groep 3. Mijn zoon had nog een licht spraakgebrek begin groep 3 en dat was geen enkel probleem. Ik zou me hier niet door laten bang maken en opjagen, dan wordt het alleen maar een gestresste boel en creëer je nog meer tegenstand.

Bij jouw zoon was het een ander verhaal, want hij wilde zelf graag en zag er de zin van in. Dat scheelt als dag en nacht. Dochter van TO is zelf niet gemotiveerd en ziet niet de zin in van de oefeningen, zoals zoveel kleuters, en dan is pushen alleen maar recept voor drama.
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
18-02-2020 09:29
Ik heb besloten om het vandaag nog één keer te proberen. Samen liedjes klakken, tong tegen gehemelte bij een tekenfilm naar keuze, bij mondmassage een kleurtje lipgloss op haar lippen, ik ben alleen nog aan het verzinnen wat ik bij de andere 3 oefeningen moet gaan doen. De basis daarvan is tong tegen de gehemelte, tellen tot 10. Van daar uit tong plat tegen gehemelte 'klappen' en een klak maken. 3 verschillende variaties.


Met een smartie. Die met je tong tegen je gehemelte laten smelten en na een goede klak de volgende smartie.

Omkoperij, ik weet het. Maar soms moet je het jezelf niet te moeilijk maken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon werd ook zat van logopedie. Helemaal toen hij faalangst begon te krijgen, hij werd zich namelijk meer bewust van het feit dat zijn spraak minder goed was dan leeftijdgenootjes. Toen begon hij zich te verzetten.

De logopedist vond het vooral belangrijk dat hij die ene keer per week bij haar kon oefenen. Thuis moesten we het leuk houden. Op een bepaald moment hebben we een beloningssysteem gemaakt waarbij we, na een aantal stickers, iets leuks gingen doen.
Alle reacties Link kopieren
Duktuk1985 schreef:
17-02-2020 22:55
Ik ben zelf logopedist. Je mag me een pb sturen als je wat tips, variaties wilt of meer info!
Ik heb je een pb gestuurd!
Alle reacties Link kopieren
Heb niet alles gelezen dus misschien dubbel.
Ben geen logopedist maar heb met mijn zoon ervaring met deze behandeling.
Wij hebben 2 x logopedie gedaan voor dezelfde klachten. Met 4 jaar en 7 jaar. Achteraf gezien voor mijn zoon in ieder geval te jong. Ingewikkelde oefeningen en geen motivatie bij zoon. Nu is hij 10 jaar en gaat het opeens vanzelf goed! (Waarmee ik niet wil stellen dat dat bij jouw dochter ook gebeurd.)
Het heeft overigens zeker wel wat gedaan bij zoon (sommige letters waren niet duidelijk en dat was eigenlijk zo gepiept) maar dat gedoe met klakken, slikken, zuigen was hier ellende en strijd.
Er werd wel een poging gedaan om met toetjes bepaalde oefeningen leuker te maken en dat sloeg wel aan.
Klik met logopedist is ook een belangrijke. Hij heeft er 3 gehad en had maar met 1 een klik.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
alcofrolic schreef:
19-02-2020 11:31
Heb niet alles gelezen dus misschien dubbel.
Ben geen logopedist maar heb met mijn zoon ervaring met deze behandeling.
Wij hebben 2 x logopedie gedaan voor dezelfde klachten. Met 4 jaar en 7 jaar. Achteraf gezien voor mijn zoon in ieder geval te jong. Ingewikkelde oefeningen en geen motivatie bij zoon. Nu is hij 10 jaar en gaat het opeens vanzelf goed! (Waarmee ik niet wil stellen dat dat bij jouw dochter ook gebeurd.)
Het heeft overigens zeker wel wat gedaan bij zoon (sommige letters waren niet duidelijk en dat was eigenlijk zo gepiept) maar dat gedoe met klakken, slikken, zuigen was hier ellende en strijd.
Er werd wel een poging gedaan om met toetjes bepaalde oefeningen leuker te maken en dat sloeg wel aan.
Klik met logopedist is ook een belangrijke. Hij heeft er 3 gehad en had maar met 1 een klik.
Succes!
Toevallig heb ik zojuist met een kinderlogopediste contact gehad en haar gevraagd hoe ze kinderen behandelen met dezelfde indicatie. Dat klonk mij al een stuk beter, veel spelenderwijs. Toen ik haar vertelde in welk traject mijn dochter nu zit, zei ze dat dit niks is voor kleine kinderen. Vooral niet omdat er niks van speelsheid in zit.


We laten de logopedist waar ze nu bij loopt voor wat het is en we staan nu bij bovengenoemde op de wachtlijst. Wel 4 maanden, maar op zich is het ook fijn. Dan kunnen we thuis het een beetje laten rusten. Even geen oefeningen en bijbehorende drama meer.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je een andere logopediste hebt gesproken, en fijn ook dat je daar nu op de wachtlijst staat!

En ik denk dat het een goede keus is om die andere inderdaad maar te laten voor wat het is.
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
19-02-2020 14:01
Toevallig heb ik zojuist met een kinderlogopediste contact gehad en haar gevraagd hoe ze kinderen behandelen met dezelfde indicatie. Dat klonk mij al een stuk beter, veel spelenderwijs. Toen ik haar vertelde in welk traject mijn dochter nu zit, zei ze dat dit niks is voor kleine kinderen. Vooral niet omdat er niks van speelsheid in zit.


We laten de logopedist waar ze nu bij loopt voor wat het is en we staan nu bij bovengenoemde op de wachtlijst. Wel 4 maanden, maar op zich is het ook fijn. Dan kunnen we thuis het een beetje laten rusten. Even geen oefeningen en bijbehorende drama meer.
Goed plan! Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven