Kind en logopedie, geen goede combi

17-02-2020 15:54 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga met mijn dochter van 5 op aanraden van haar juf naar de logopedist. Haar mondspieren zijn niet sterk genoeg en ze steekt haar tong te ver uit bij het praten.

Een aantal afspraken hebben we achter de rug en ze moet ook oefeningen doen thuis. En de oefeningen zijn een groot probleem. Elke dag moet ze 6 verschillende oefeningen doen (elke week komen er meer bij!) en ik kan haar er echt niet toe zetten om de oefeningen naar behoren uit te voeren, wat leidt naar frustraties tussen beide kanten. Regelmatig eindigt het met een woede/huilbui van haar kant. Ondertussen ben ik het ontzettend zat aan het worden, dat het logopedie gebeuren helemaal wil afbreken. Uiteraard heb ik dit ook met de logopediste zelf besproken en zei heeft ook gezegd dat het geen enkele zin heeft als dochter er niet achter staat.

Ik vraag me alleen af hoe dit verder zal gaan als ik ermee stop. Haar juf heeft gezegd dat ze dit nodig heeft, wil ze in groep 3 goed kunnen lezen. Dus ja, als ik daaraan denk wil ik toch weer proberen door te zetten. Heeft iemand ook zoiets als dit voor gehad met hun kind? Tips hoe ik de oefeningen een beetje leuk kan maken?
Als het goed is heb je een pb
Onze zoon heeft deze oefeningen ook gedaan ivm slappe mondmotoriek. Het is idd veel! Daarom moeten ze hier bij de logopediste zeker 7 jaar oud zijn voor ze met dat programma start. Dan begrijpen ze ook waarom die oefeningen nodig zijn zegt ze.

Zoon is gestart een paar weken na zijn 8e verjaardag en dat ging goed. Het is een programma van ik meen 12/13 weken met oefeningen waar je veel tijd per dag aan kwijt bent. Nu zitten we in het na traject en moeten nog één keer op controle komen. Hij praat nu nooit meer met z’n tong buiten z’n mond.
Dat van dat lezen is onzin. Mijn dochter had op die leeftijd ook logopedie, en het oefenen was net zo’n dramatisch gebeuren als bij jou. Op een gegeven moment zijn we ermee gestopt. Dan maar een spraakgebrekje en als ze er op latere leeftijd zelf last van zou krijgen kan ze altijd zelf de keuze maken om weer logopedie te volgen. Dat is bij mijn dochter nooit gebeurd. Het is wel behoorlijk verbeterd maar nog niet perfect. Desondanks is was ze een vlotte lezer, erg talig, en heeft altijd alleen maar 8+ gehad voor al haar taalvakken (t/m 6 vwo).
Ik weet niet of dit de juiste logopediste is voor je dochter, maar ik zou niet met logopedie an sich stoppen.

Verkeerde mondgewoontes kun je beter zo snel mogelijk aanpakken. Het kan gevolgen hebben op de stand van de tanden en kiezen en de vorm van de kaak.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Maartje2016 schreef:
17-02-2020 17:11
Als het goed is heb je een pb
Ik heb je wat terug gestuurd :)

Het is inderdaad een traject van 12 weken, waar elke week iets nieuws bij komt. Apart dat dan kinderen van 5 aangeboden wordt terwijl het eigenlijk voor oudere kinderen is. Want inderdaad, ze snapt het nut er ook niet echt van. Ik probeer het wel uit te leggen, maar het hoe, wat en waarom komt gewoon nog niet binnen.

Ik ben niet van plan om te stoppen, maar deze methode zet ik wel op een laag pitje. Hier wordt niemand vrolijk van. Ik heb 2 kinderlogopedie praktijken in Rotterdam gevonden waarvan ik al één heb gemaild.
Met mijn dochter van zes werkte het het beste om de oefeningen op een vast moment van de dag te doen en de oefening met 20 minuten (en later langer) tong ‘omhoog’ als laatste te doen tijdens een filmpje op de tablet: dat was dan meteen de beloning.

En qua klakken op de fiets deden we alsof we op paarden zaten :)
alouette schreef:
17-02-2020 20:41
Met mijn dochter van zes werkte het het beste om de oefeningen op een vast moment van de dag te doen en de oefening met 20 minuten (en later langer) tong ‘omhoog’ als laatste te doen tijdens een filmpje op de tablet: dat was dan meteen de beloning.

En qua klakken op de fiets deden we alsof we op paarden zaten :)
Ook dat allemaal geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Die 20 minuten vind ik trouwens een beetje vreemd. De ene week was dat 5 minuten en de week erna opeens 20. We zitten nu in week 3 van de 12, dus ik vraag me af waar dat eindigt.
ontbijtkoekje schreef:
17-02-2020 19:45

Ik ben niet van plan om te stoppen, maar deze methode zet ik wel op een laag pitje. Hier wordt niemand vrolijk van. Ik heb 2 kinderlogopedie praktijken in Rotterdam gevonden waarvan ik al één heb gemaild.
Dat lijkt me het verstandigste, gewoon wisselen. Er zijn echt veel verschillende oefeningen met hetzelfde doel, waarom zou je dan 20 minuten maar 1 oefening doen? Voor een kind van 5 ook heel erg lang.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Subnautica schreef:
17-02-2020 16:36
Ik zou heel snel een andere logopediste zoeken. Hier met 1 kind vanaf 3,5 bij de logopedie gelopen. Zij had allerlei tips en deed de dingen spelenderwijs.
Ja precies dit en dat ben je al aan het doen lees ik.
Onze logopediste maakt er leuke spelletjes van en laat zo tijdens de les zien hoe we dat thuis zouden kunnen doen. Dan vind ik het alsnog lastig om vol te houden want kind heeft geen zin maar het moet toch.. Laat staan als het niet een beetje leuk gemaakt wordt.
Het blijft iets wat moet, dat is voor kind al heel anders dan spelen waar je zin in hebt. Maar het maakt het beter dat de logopediste een kast vol spelletje heeft staan. Ze doet dan bijvoorbeeld zoiets:
Kind moet de 'vvvv' leren uitspreken. Dan doen we het spel Toren van Pizza. En bij elk poppetje er op zetten moet kind zeggen 'Hij vvvvvalt!' of 'Hij vvvvvalt niet!'
Met zoon 5 jaar bij de logopedie gelopen. Hij vond haar heel fijn. Zij dacht altijd mee hoe ze de opdrachten / oefeningen zo leuk mogelijk kunnen maken. Zoon hield als kleuter van spelletjes. Logo oefeningen werden in een memory gegoten, met lekkere snoepjes oefenen , met de oefeningen op de tablet etc. Laatste 2 jaar was hij veel in topografie Geïnteresseerd. Hij heeft met de logo een wereldreis gemaakt. Ieder jaar zochten ze samen alles over een ander land op. (En dat dat veel woorden met zijn lastige klanken waren, was natuurlijk geen toeval). Zoon heeft nooit gemopperd
Misschien kun je het met je dochter op een akkoordje gooien: als je heel goed je best doet op 3 oefeningen (die jij per dag kiest, of jij 2 en dochter 1) dan doe je de andere ‘stiekem‘ niet. Maarrrr, alleen als ze goed meedoet! Anders moeten jullie alles doen.
Liever 3 goed dan alles ‘slecht’ toch?

Verder maar 1 tip: zoek een ander! Dit is wel erg kind-onvriendelijk!

En moeite met lezen krijgt ze waarschijnlijk alleen als ze klanken vervangt door andere klanken. Als ze bijv altijd de f vervangt door een s. (Jussss ipv juffff, ssssijssss ipv vvvijffff). Dan is de kans er dat ze deze woorden onvoldoende herkent en de juiste klanken kan herkennen bij het spellen.
moizer schreef:
17-02-2020 22:18
Misschien kun je het met je dochter op een akkoordje gooien: als je heel goed je best doet op 3 oefeningen (die jij per dag kiest, of jij 2 en dochter 1) dan doe je de andere ‘stiekem‘ niet. Maarrrr, alleen als ze goed meedoet! Anders moeten jullie alles doen.
Liever 3 goed dan alles ‘slecht’ toch?

Verder maar 1 tip: zoek een ander! Dit is wel erg kind-onvriendelijk!

En moeite met lezen krijgt ze waarschijnlijk alleen als ze klanken vervangt door andere klanken. Als ze bijv altijd de f vervangt door een s. (Jussss ipv juffff, ssssijssss ipv vvvijffff). Dan is de kans er dat ze deze woorden onvoldoende herkent en de juiste klanken kan herkennen bij het spellen.
Dat zou op zich misschien kunnen werken, ware het niet dat ik dan in het bijzijn van mijn kind moet liegen tegen de logopedist. Dat lijkt me niet echt opvoedkundig verantwoord ;-D Bovendien vind ik het belangrijk dat we er vol voor kunnen gaan met zoiets als dit. Het is toch wel belangrijk.

We hebben een mapje met opdrachten, maar ook een blaadje met de dagen. Als ze alle opdrachten op een dag doet, mogen we een kruisje zetten op een dag. Bij alle 7 dagen een kruisje, betekent een sticker van de logopedist en dan kunnen we verder met de volgende week.
ontbijtkoekje schreef:
17-02-2020 22:26
Dat zou op zich misschien kunnen werken, ware het niet dat ik dan in het bijzijn van mijn kind moet liegen tegen de logopedist. Dat lijkt me niet echt opvoedkundig verantwoord ;-D

We hebben een mapje met opdrachten, maar ook een blaadje met de dagen. Als ze alle opdrachten op een dag doet, mogen we een kruisje zetten op een dag. Bij alle 7 dagen een kruisje, betekent een sticker van de logopedist en dan kunnen we verder met de volgende week.

Dit moet toch anders kunnen voor een kind?

Een vriendin van me heeft dit ook gedaan toen ze al volwassen was. Zij deed het op advies van haar ortho en volgens mij had zij ook een mapje met de dagelijkse opdrachten en waar je kruisjes kon zetten. Ze heeft het me weleens laten zien.
Zij was al 30+
I'm not lazy
Zij hoefde overigens niet daadwerkelijk de kruisjes te zetten :P
I'm not lazy
malibu82 schreef:
17-02-2020 22:35
Zij hoefde overigens niet daadwerkelijk de kruisjes te zetten :P
Kreeg ze wel een sticker als ze dat deed? :whistle:
Maartje2016 schreef:
17-02-2020 22:39
Kreeg ze wel een sticker als ze dat deed? :whistle:

Dat zal ik haar de volgende keer eens vragen ;-D
I'm not lazy
aaaanne schreef:
17-02-2020 21:13
Onze logopediste maakt er leuke spelletjes van en laat zo tijdens de les zien hoe we dat thuis zouden kunnen doen. Dan vind ik het alsnog lastig om vol te houden want kind heeft geen zin maar het moet toch.. Laat staan als het niet een beetje leuk gemaakt wordt.
Het blijft iets wat moet, dat is voor kind al heel anders dan spelen waar je zin in hebt. Maar het maakt het beter dat de logopediste een kast vol spelletje heeft staan. Ze doet dan bijvoorbeeld zoiets:
Kind moet de 'vvvv' leren uitspreken. Dan doen we het spel Toren van Pizza. En bij elk poppetje er op zetten moet kind zeggen 'Hij vvvvvalt!' of 'Hij vvvvvalt niet!'
Dit. Onze zoon had toen hij 5 was (bijna 6) ook logopedie en met alles in spelletjes gegoten was het al hangen en wurgen. Want hij voelde feilloos aan dat het eigenlijk oefenen was en werd er steeds weer mee geconfronteerd dat hij bepaalde dingen (nog) niet kon. Hij heeft een broertje dood aan verplichte dingen en deed een stuk liever ganzenbord of toren van Pisa zonder tussendoor steeds van dezelfde soort (voor hem) tongbrekende klanken of woorden te moeten roepen.

Wat mij verder verbaast is dat het zo’n vast traject is van 12 weken. Wat als ze na 6 weken er al is, of na 12 weken nog niet? Bij ons was er geen vaste einddatum, we zouden gewoon doorgaan zolang het nodig was. Je kunt niet precies voorspellen hoe snel een kind dit soort dingen ontwikkelt, dat varieert nogal.

Wij zijn trouwens voortijdig gestopt (hij was al wel een heel stuk verbeterd) door de geboorte van onze jongste, waarna het niet meer te combineren viel. En het laatste restje is daarna spontaan nog opgelost. Dat hij in een deel van groep 3 nog licht sliste en geen perfecte ‘r’ had was geen probleem voor het leren lezen. Bij ons hebben ook noch de kleuterjuffen, noch de logopedist gepusht om per se voor groep 3 alle problemen weggewerkt te hebben, zo zwart-wit ligt het niet. Het is alleen wat lastiger om te zien of een kind een bepaalde letter goed benoemt en leest als het die letter niet goed kan uitspreken. Maar het is zeker niet zo dat er helemaal niet gelezen kan worden. Schiet dus niet teveel in de stress dat het voor de zomer klaar moet zijn, want dat voelt je kind ook aan en dan gaan de hakken vaak helemaal in het zand.

Onze logopedist zit trouwens in de plaats ten oosten van de jouwe, als je de gegevens wilt dan kun je me een PB sturen!
Na een week stomme oefeningen een sticker?
Nee, deze mevrouw is misschien wel een goede logopediste, maar niet zo goed in het overtuigen of overhalen van kleine kinderen om dat te doen. "Kind moet er zelf achter staan" is natuurlijk ook totaal niet van toepassing met zulke jonge kinderen. Wat weet een 5-jarige nou er van of het in de toekomst handig is om verstaanbaar te praten? Die leeftijd kinderen laat je wel meer niet over hun toekomst bepalen. Of ze naar school gaan bijvoorbeeld, is ook geen optie waar ze zelf achter moeten staan.
Dus ze moet er op andere manieren toe gezet worden mee te doen. Beetje druk mag wel, een 5-jarige doet heus wel iets wat niet leuk is omdat het moet van de logopedist of van mama of papa. Maar elke dag zo lang vervelende oefeningen? Nee. Dan moet het leuker, of de beloning hoger, of beide ;-)
Ik hoop dat je snel een logo vind die beter met kinderen is!
En nog een tip: misschien helpt het om het oefenen te doen als ze eigenlijk al naar bed zou moeten. Dat doe ik nu met mijn zoon wat betreft oefenen met lezen en dat werkt heel goed! Hij zat altijd te zeuren erover en probeerde er onderuit te komen, maar sinds we het lezen na bedtijd doen vraagt hij vaak juist vaak om nog langer te lezen.
Ik wil iedereen eventjes bedanken voor het reageren. Ik had bijvoorbeeld geen idee dat er ook kinderlogopedie bestond. Ik dacht heel simpel : logopedie is logopedie. Nu kan ik verder kijken naar iets wat beter bij ons past :)
nicole123 schreef:
17-02-2020 22:52
En nog een tip: misschien helpt het om het oefenen te doen als ze eigenlijk al naar bed zou moeten. Dat doe ik nu met mijn zoon wat betreft oefenen met lezen en dat werkt heel goed! Hij zat altijd te zeuren erover en probeerde er onderuit te komen, maar sinds we het lezen na bedtijd doen vraagt hij vaak juist vaak om nog langer te lezen.
Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar tegen die tijd is ze vaak al moe waardoor de oefeningen nog meer drama worden.
Ik ben zelf logopedist. Je mag me een pb sturen als je wat tips, variaties wilt of meer info!
aaaanne schreef:
17-02-2020 22:47
Na een week stomme oefeningen een sticker?
Nee, deze mevrouw is misschien wel een goede logopediste, maar niet zo goed in het overtuigen of overhalen van kleine kinderen om dat te doen. "Kind moet er zelf achter staan" is natuurlijk ook totaal niet van toepassing met zulke jonge kinderen. Wat weet een 5-jarige nou er van of het in de toekomst handig is om verstaanbaar te praten? Die leeftijd kinderen laat je wel meer niet over hun toekomst bepalen. Of ze naar school gaan bijvoorbeeld, is ook geen optie waar ze zelf achter moeten staan.
Dus ze moet er op andere manieren toe gezet worden mee te doen. Beetje druk mag wel, een 5-jarige doet heus wel iets wat niet leuk is omdat het moet van de logopedist of van mama of papa. Maar elke dag zo lang vervelende oefeningen? Nee. Dan moet het leuker, of de beloning hoger, of beide ;-)
Ik hoop dat je snel een logo vind die beter met kinderen is!
Eens.
Onze zoon kreeg na elke oefensessie van ons een sticker en van de logopedist na elke afspraak daar ook. Dus direct na de getoonde inzet. Een week lang moeten wachten op je beloning (in de vorm van één sticker, voor uren werk) is veel te lang voor een kleuter! Doe het meteen of gewoon helemaal niet.
Kun je het beloningssysteem niet een beetje opschroeven? Bij iedere uitgevoerde oefening een kruisje. Een gelukte dag is een sticker. En 7 stickers is bijv een puzzelstukje. Als de puzzel van 12 stukjes compleet is volgt er een grotere beloning (t is nogal wat wat ze moet, mag best iets tegenover staan).
Als puzzel bijv een afbeelding van een happy meal in 12 stukjes knippen. Als ze de puzzel compleet heeft samen naar de Mac (of geef haar een LOL, ga samen naar de bios, een warme chocomelk drinken, naar een indoor speeltuin of waar je haar ook blij mee maakt!)
ontbijtkoekje schreef:
17-02-2020 22:54
Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar tegen die tijd is ze vaak al moe waardoor de oefeningen nog meer drama worden.
Dat is jammer, dan gaat dat niet nee. Kun je iets anders verzinnen waardoor ze een voordeeltje voor zichzelf eruit haalt door te oefenen? Bijv na de normale tv tijd nog even door mogen kijken zolang ze haar tong tegen haar gehemelte houdt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven