kind ------->>>> fietszitje

17-10-2009 16:20 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar 1 simpele vraag, waar ik maar geen duidelijk antwoord op krijg. Mijn zoon is vandaag 5 maand oud. Vanaf wanneer mag hij in zijn fietszitje? Het zitje zit voor mij op het stuur. De 1 zegt als ie langer dan 30 minuten zelfstandig kan zitten, de ander zegt weer al vanaf 6 maanden.

Ik weet het niet meer, dacht stel de vraag hier.

Al vast namens zoon en mij bedankt!
Een combinatie van beiden is denk ik het handigst: een maand of zes is een gemiddelde, het hangt natuurlijk ook af van de afstand van je fietstochtje en of je kind idd al een beetje kan zitten.

Ik zou zeggen: nog even een maandje geduld of anders alleen voor heel korte afstandjes.
Takes a second for your life to change
6 maanden?? Dan kunnen ze nog helemaal niet zelfstandig rechtop zitten....

Ze moeten gewoon heel stevig recht kunnen zitten, advies is vanaf 9 maanden, mits ze stevig zitten.
Ja, dat vind ik echt.
Dat advies is volgens mij heel duidelijk. Vanaf 9 maanden, als het kind dan stevig zelfstandig kan zitten.

Wat Mamasaar zegt dus.
6 maand is echt te vroeg. Het kind moet 'echt' zelf kunnen zitten, en ook blijven zitten. Je krijgt anders een kind dat hangt in het tuigje van het fietsstoeltje. Erg slecht voor ontwikkeling van de rug!

Ik sluit me aan bij mamasaar, vanaf 9 maand, mits ze kunnen zitten!
Ik sluit me ook aan bij de 9 maanden óf zelfstandig kunnen zitten. Zonder om te vallen en zonder hulp en dat voor ongeveer 20 minuten. 5 maanden en ook 6 maanden is nog veel te vroeg. Wil je toch op de fiets neem dan een MaxiCosi drager voor achterop. Daar kunnen ze vanaf een maand of 5 wel op.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ik heb altijd geleerd en aangehouden: als ze zelf gaan zitten. Bij de jongste was dat pas met 11 maanden. Het nekje en ruggetje is nog zo kwetsbaar, je kunt beter te lang wachten dan dat er iets met je kind gebeurd.
http://www.ouders.nl/lveiligv.htm

http://www.fietszitje.com/veiligheid-va ... zitje.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn jongste ging dus al van ligstand, zelf zitten met 5 maanden, maar dat bleek niet te mogen van het CB.......

Maar als je kind goed zit dus, kan dus al met 5 maanden, maar ik geloof dat dat wel een uitzondering is.
6 maanden zelfstandig zitten? Neuh, dat komt niet vaak voor.

9 maanden.
Oke bedankt voor de reacties. Ja als pas geworden moeder zie ik af ent oe door die hoge bomen het bos niet meer. Dacht waar kan ik de vraag beter stellen dan op het kinderforum met ervaren moeders.

Zo wie zo gaat zijn veiligheid boven alles! Laat ik dat voorop stellen. En wanneer die van mij gaat zitten, ach we zien het wel. Ik heb er ook geen haast mee, maar omdat het zitje al maaaaaaaanden in huis ligt ( wel een goed gekeurd Europees zitje), vroeg ik mij dit toch de laatste dagen af.
Mijn zoontje van 8 maanden kan al los zitten. Ik heb hem van de week meegenomen op de fiets voor 2 minuutjes en het was ook voorlopig ook de laatste keer. Bij iedere hobbel ging z'n koppie heen en weer.

Ook als je kindje met 5 maanden zelf kan gaan zitten geloof ik nooit dat de rugspieren zich al zo ontwikkeld hebben dat ze de schokken goed op kunnen vangen.

Van het voorjaar kan je lekker gaan genieten!
Nog niet doen hoor! Google maar eens op fietszitje en gebroken nekje, een aantal jaren geleden had een kindje wat met 6 maanden mee ging op de fiets in het fietsstoeltje zijn nekje gebroken. Geen broodje-aap-verhaal helaas.

Een maxicosidrager, wat Chica zegt, is wel veilig.
Whatever, I do what I want
Als ze zelfstandig kunnen gaan zitten. Dochter kon dat met net 8 maanden, jongste met bijna 14 maanden. Die kon toen al ruim een halfjaar zitten ook prima zelf blijven zitten, maar niet zelf gaan zitten. En dat geeft (heb ik altijd begrepen) nu juist aan of hun ruggetje ook sterk genoeg is, dus die ging pas heel laat op de fiets.
Mijn dochter wordt morgen 10 maanden en is deze week zelf gaan zitten. We hebben gisteren een klein blokje om gefietst.

Dat zelfstandig gaan zitten hoeft niet altijd. Mijn oudste dochter kon rond haar 1 jaar nog niet zelfstandig zitten en we liepen ook bij de fysio. Daar heb ik haar toen mee naar toe genomen op de fiets en de fysio heeft gekeken hoe stevig ze zat en dat was prima.
Ik heb m'n dochter vanaf 6 maanden in het fietszitje zitten (ze is nu bijna 8 maanden) Maar toen kon ze wel zelfstandig zitten en van te voren even gevraagd aan het consultatiebureau toen we daar op controle waren. Met hele kleine stukjes begonnen en nu fietsen we maximaal 20 minuten. moet wel zeggen dat ze vanaf het begin een hele stevige nek heeft gehad dus mischien scheelt dat ook wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven