Kind in lastige klas

05-03-2021 23:34 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter zit in een rumoerige klas, er is veel ruzie en strijd. Laatste tijd is het weer drama en moet er vanalles uitgepraat worden in de klas. Dochter doet er niet aan mee, doet juist super haar best om maar lief en vrolijk te blijven.
Pas vond ik het al opvallend dat dochter zo weinig "haalt " op school, ze komt doodmoe thuis. Contact met de juf gehad, die zag op school een vrolijk kind, dus daar niets aan de hand volgens de juf.
Maargoed, vandaag had dochter dus bijna in tranen op school gezeten vanwege de nare sfeer in de klas.
Zal maandag wel weer gaan bellen, maar wat is redelijk te verwachten? Dit speelt al langer, groep 5 trouwens.
Dochter is een gevoelig meisje, supergoede cijfers, lastige thuissituatie... ik vind het maar lastig filteren allemaal, maar die klas doet er geen goed aan op dit moment.
Iemand ervaringen hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Is dit alleen jullie gevoel (eventueel gedeeld met een enkele andere ouder) of is het een breed gedragen beeld?

In het tweede geval zou ik, als ik in de gelegenheid was, van school wisselen.
Er zijn kinderen die 8 jaar lang tegen heug en meug in een zeer sfeerbepalende negatieve omgeving zitten.
En ergens anders is het iet het paradijs met enkel lieve vriendjes en vriendinnetjes. Echt overal is wat. Maar op sommige plekken is altijd wat.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er meer groepen 5 op school en kunnen ze de boel volgend jaar opnieuw door elkaar mengen?

Of moet ze met dit stel kinderen nog 3 jaar en een klets door?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf 8 jaar lang in een klas gezeten waar altijd ruzie was en veel probleem kinderen zaten.

Achteraf zou ik willen dat mijn ouders er toch voor hadden gekozen om me naar aan andere school te doen. Het heeft zo veel energie gekost.

Ik zou in overleg met je dochter kijken wat de mogelijkheden zijn, zijn er andere scholen in de buurt?
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Er is nog een school in de buurt en er is maar 1 groep 5, dus ze blijft hier wel mee zitten. Zou school dit nog kunnen draaien?

Zusje heeft het namelijk prima naar haar zin op school, ik draag de school een warm hart toe en dan is er ook altijd vader nog. Dit soort veranderingen gaat zeker weten heel veel gedoe geven gezien onze verhouding :| :'(
Alle reacties Link kopieren
Op zoon zijn basisschool was zoveel gesodemieter dat de hoofdmeester de betreffende klassen uit elkaar heeft gehaald en gemixt.

Letterlijk de kinderen om-en-om in een klas geplaatst, geen rekening houdend met voorkeuren, vriendjes of vriendinnetjes.

De sfeer knapte enorm op hierdoor.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Appeltaartmetrozijn schreef:
05-03-2021 23:58
Er is nog een school in de buurt en er is maar 1 groep 5, dus ze blijft hier wel mee zitten. Zou school dit nog kunnen draaien?

Zusje heeft het namelijk prima naar haar zin op school, ik draag de school een warm hart toe en dan is er ook altijd vader nog. Dit soort veranderingen gaat zeker weten heel veel gedoe geven gezien onze verhouding :| :'(
Ik neem aan dat als schoolwissel ook maar enigszins praktisch haalbaar is vader ook niet wil dat kind nog 3.5 jaar doodongelukkig is.

Zeker dus als er echt maar 1 klas is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Kinderen hoeven niet persé op dezelfde school te zitten hè?
(Dat gaat over drie jaar sowieso gebeuren)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me dat de school hier beter wat aan kan doen. Je kunt je kind er wel weghalen, maar dat lost het probleem niet op. De school moet daar wat mee.

Mijn middelste zit ook in zo'n klas. Inmiddels groep 8, maar al jaren ellende. Mijn zoon had er weinig last van, maar er werd veel gepest onderling en ze hebben 2x een juf overspannen gekregen.

Vorig jaar zouden ze een coachingstraject doen met de klas, maar dat ging toen niet vanwege corona. Dit schooljaar zijn ze er gelijk mee begonnen in de hoop de basisschool toch nog leuk af te kunnen sluiten voor deze klas. Zelfs kamp en musical waren eigenlijk niet mogelijk, zo slecht ging het.

Ze hebben via een project dat klusklas heet 2 coaches gehad en volgens mij heeft dat wel wat geholpen. De kinderen vonden die lessen ook leuk. Helaas is het met de lockdown in december weer gestopt. De musical/eindfilm gaat in elk geval wel door nu. En kamp kan toch niet, dus dat is misschien wel een geluk bij ongeluk.

Maar ik zou dit dus wel aankaarten bij de school, evt aangeven dat je erover denkt om je kind weg te halen ook. Hopelijk doen ze er dan wat aan.
..
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ik wil hier toch even op reageren.
Mijn dochter heeft 3 jaar lang in een hele drukke vervelende klas gezeten.
Ze kwam met hoofdpijn thuis.
Als er een mogelijkheid is om ze naar een andere school te doen, dan zou ik dit zeker bespreken.
De reden waarom wij dit niet gedaan hebben was omdat mijn kind ouder is.
Mijn kind is nu bijna 16.
Zit in haar laatste jaar.
Dit jaar heeft ze voor het eerst een rustige en gezellige klas.
Wij hebben heel veel gesprekken op school gehad en met mijn dochter.
Ze wilde zelf graag op deze school blijven.
Het ligt vaak ook aan de hele situatie.
Mijn dochter had geen klik met haar klas.
Ze was wat jonger geestelijk, als de rest.
Klas was ook mega druk, en mij. Dochter kon zich daardoor heel moeilijk concentreren. Nu gaat het gelukkig goed, ze heeft leuke vrienden en gaat weer met plezier naar school.
Ik zou willen adviseren om erover te praten met uw kind, en de leraren en alle andere betrokkenen.
Gaat tenslotte om het geluk van uw kind.
Veel sterkte ermee xxx
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het de klassenleraar die vreselijk was, 40% van de leerlingen uit de klas zijn vanwege die vent van school gewisseld.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken jouw situatie niet maar in mijn geval zou ik zeker van school wisselen (heb ik zelf ook gedaan, wel om iets andere reden). Sfeer is zo belangrijk. Mijn kinderen zitten nu op een geweldige school. Iedere dag vrolijk heen. Dat was op de vorige school wel anders.
Ze ontwikkelen zich sociaal gezien ook veel beter nu.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je dochter ook vriendjes/vriendinnetjes op school? Dit vraag ik omdat mijn zoon ook zijn basisschooltijd in een zeer pittige klas zat. Hij is hoogsensitief. We hebben het er vaak over gehad om hem naar een andere school te sturen, maar hoorden dan ook wel van ouders van die andere scholen dat daar ook genoeg te doen was. Er uiteindelijk voor gekozen om hem bij zijn vrienden op school te laten en dus niet te wisselen. Vrienden geven ook veiligheid. Ook is hij door de jaren heen wat weerbaarder geworden (met name dankzij judo). Hij werd gelukkig niet gepest, vervelende situaties in de klas (met name haantjesgedrag) bespraken we of nam de juf met hem op. Ook is er een Kindercoach in het spel geweest en steeds kwamen we op hetzelfde uit. En dat was dat deze situatie ‘niet van hem’ was, en dat hij er dan ook niets mee hoefde. Nu zit hij op het voortgezet en ook hier is de situatie lang niet altijd leuk. Hier gaat hij inmiddels vrij laconiek mee om, hij richt zich meer op zijn vrienden.

Daarnaast; wat doet de lastige situatie thuis met haar? Kan het zijn dat ze niet veel ‘over’ heeft omdat ze zowel thuis als op school op haar tenen loopt?
Alle reacties Link kopieren
Jillian76 schreef:
06-03-2021 04:06
Heeft je dochter ook vriendjes/vriendinnetjes op school? Dit vraag ik omdat mijn zoon ook zijn basisschooltijd in een zeer pittige klas zat. Hij is hoogsensitief. We hebben het er vaak over gehad om hem naar een andere school te sturen, maar hoorden dan ook wel van ouders van die andere scholen dat daar ook genoeg te doen was. Er uiteindelijk voor gekozen om hem bij zijn vrienden op school te laten en dus niet te wisselen. Vrienden geven ook veiligheid. Ook is hij door de jaren heen wat weerbaarder geworden (met name dankzij judo). Hij werd gelukkig niet gepest, vervelende situaties in de klas (met name haantjesgedrag) bespraken we of nam de juf met hem op. Ook is er een Kindercoach in het spel geweest en steeds kwamen we op hetzelfde uit. En dat was dat deze situatie ‘niet van hem’ was, en dat hij er dan ook niets mee hoefde. Nu zit hij op het voortgezet en ook hier is de situatie lang niet altijd leuk. Hier gaat hij inmiddels vrij laconiek mee om, hij richt zich meer op zijn vrienden.

Daarnaast; wat doet de lastige situatie thuis met haar? Kan het zijn dat ze niet veel ‘over’ heeft omdat ze zowel thuis als op school op haar tenen loopt?
Dankjewel voor je reactie, dit is wel de hoek waar ik naar op zoek ben. Het is een kleine school, wat ook zijn voordelen heeft, ze zijn betrokken met thuis en kennen de situatie. Die andere school is juist groot, met volle klassen. Daar zal ze ook prikkels op zich af krijgen.
Haar emmertje is behoorlijk vol, maar nu heeft het gedoe op school wel de overhand.
Een kjndercoach oid zou al jaren een goed idee zijn, maar helaas wil vader dit absoluut niet.
Ze zit op judo, maar tja, alles ligt stil.
Ik ga eerst maar eens op school praten, wellicht kan ze door apart te werken/ koptelefoon iets in de luwte worden gehouden.
En eens doorvragen wat ze er nou precies mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Zoon zat in groep 5 in een lastige klas. Er werd veel gepest met fysiek geweld. School heeft er een orthopedagoog op gezet die in ongeveer twee maanden, door middel van gesprekken en spelletjes de klas weer gezellig heeft gekregen. Wij hebben om dit voor elkaar te krijgen als ouders samen aan de bel getrokken. Deze situatie was voor niemand leuk. Gelukkig heeft school het goed opgepakt. Als school er niets mee doet zou ik dochter, als ze het zelf wil, naar een andere school doen. Moet je voorstellen dat jij op je werk in zo een sfeer zit. Dag in dag uit. Dat trek je niet.
Alle reacties Link kopieren
Het arme kind heeft teveel op haar bordje. Ga daar eens wat aan doen! Ze is thuis en op school niet op haar gemak. Je kunt haar wel van school wisselen met alle stress die dat geeft, maar als haar thuissituatie niet verbeterd dan vraag ik mij af of dat zin heeft. Een klas kan lastig zijn, maar dat kan op die andere school ook spelen.

Bedenk ook dat de scholen weer opnieuw moeten beginnen met groepsvorming, vergelijkbaar met na de zomervakantie. Juf zou nu een programma gebaseerd op de gouden/zilveren weken moeten afdraaien om de groep weer te laten draaien. De kinderen hebben niet alleen achterstand op schoolse vakken maar vooral ook op sociale vaardigheden. Ze moeten weer aan elkaar wennen. Is er een ib'r in beeld? Anders zou ik die eens benaderen om je dochter te helpen zich staande te houden in de klas.


Misschien gaat het op school wel beter dan je denkt en ziet ze op tegen het naar huis gaan met al het geruzie en verdriet over een scheiding. En je kunt wel over vader mopperen maar je hebt er twee nodig voor een (v)echtscheiding. Dus wat ga jij (en nu niet naar pa wijzen) doen om het thuis voor haar beter te maken.
Alle reacties Link kopieren
Super herkenbaar! Mijn dochter zit ook in groep 5 op een kleine school (toevallig een combiklas in Brabant?) en al sinds ze in deze klas zit (is in groep 3 op deze school gekomen na een verhuizing) is er gedoe. Er zijn inmiddels al 4 kinderen uit de klas vertrokken naar het speciaal onderwijs. Er zitten er nog 2 of 3 waarvan ik vermoed dat ze daar ook beter af zouden zijn. Deze klas houdt ze tot en met groep 8.

Vorig jaar was er heel veel meidenvenijn en een soort machtsstrijd in de klas. De juffen zeiden constant, als de kinderen om hulp vroegen ‘jullie zitten al in groep 4, dit kunnen jullie heel goed zelf oplossen’. Dat ging zo door tot februari, tot mijn man samen met 2 andere moeders in een volle klas heel luid en duidelijk tegen de juffen hebben gezegd dat ze dit overduidelijk NIET zelf konden oplossen en dat het nu echt tijd werd dat de juffen eens gingen ingrijpen. Dit was uiteraard na heel veel gesprekken van diverse ouders met de juffen over dit probleem. Toen is er wel iets opgepakt, maar minimaal.

Nu hebben ze een meester vers van de pabo en is het weer een zootje. Inmiddels hebben ze er een tweede juf bij (omdat de meester het niet in zijn eentje kan?) én loopt de RT’er veel rond in de klas én ondersteunt de IB’er én krijgen ze anti-pest lessen van de directrice én is er een fulltime 1-op-1 begeleider in de klas voor 1 speciaal kind. Dus op sommige dagen zijn er 5 volwassenen in de klas. Sowieso dus altijd al 3. En nog is er veel onrust en gedoe.

De reden dat we dochter er niet weghalen is ten eerste omdat we dus al een keer van school gewisseld zijn na een verhuizing, en dat vond ze enorm spannend. Daarnaast heeft ze toch wel een paar goede vriendinnen in de klas. Ze presteert qua leren heel goed en leert ook wel steeds beter om het gezeur naast zich neer te leggen. Het gedoe heeft namelijk meestal niet zoveel met haar te maken, zij houdt zich er buiten en speelt met haar vriendinnen. En bovenal, ze wil zelf niet naar een andere school. Maar oh, wat ben ik blij als we klaar zijn met deze baggerschool!

Maar als je kind ervoor open staat, dan zou ik toch zeker eens kijken bij andere scholen. Het is in mijn ogen niet normaal als er altijd zoveel gedoe is in een klas. En ook gewoon heel vervelend voor een kind.
Je kan eens vragen als dit echt steeds zo is waarom school geen hulp van buiten inschakelt.

Er zijn zoveel trajecten die ze kunnen inzetten voor de klassendynamiek.
Bij mijn oudste was er door 2 kinderen die geen plek kregen bij speciaal onderwijs, het passend onderwijs en 6 leerkrachtenwissels in 1 jaar, een klas ontstaan die echt niet meer normaal konden doen. Ze reageerden op de rellers en op alles en elkaar.

School heeft een speciaal traject opgestart en er kwam een team naar school, 8 weken later was er weer een leuke klas en was er genoeg indicatie om een van de kinderen op speciaal onderwijs te krijgen en ze hebben met veel plezier de laatste 1,5 jaar op die school afgemaakt, in die klas.

Je kan best bij school aangeven dat je wil dat er wat meer actie op komt.
ik zou de huisarts inschakelen voor privé hulp. Dan moet de vader wel mee .
Overleg op school wat mogelijk is
sterkte
Alle reacties Link kopieren
Fijn te lezen dat er succesvol iets aan gedaan is op scholen. Daar wil ik ook echt op aansturen.
En thuis is het wat het is, het is nu een soort van rustig. We hebben de hele riedel gehad, maar zonder veel resultaat voor dochter helaas.
Opnieuw naar de rechtbank voor hulp wil ik nu (nog) niet gaan doen.
Hier meegemaakt met een kind, wij hebben kind van school gewisseld, beste beslissing ooit. Uiteindelijk zijn er 9 kinderen door ouders uit die klas gehaald!

Waar ik op zou letten is dat ze jouw kind niet naast de raddraaiers zetten omdat jouw kind misschien wel rustig is. Dat deden ze hier, de drukke kinderen naast de rustige kinderen. Mijn dochter heeft hier zo’n last van gehad.
En dan de verantwoordelijkheid bij de rustige kinderen leggen; zij moesten leren voor zichzelf op te komen. Echt idioot. De laatste vier jaar op de andere school heeft mijn dochter het geweldig gehad (en ook daar waren drukke kinderen hoor, maar gelukkig niet 75%..)
aardbeienslof schreef:
06-03-2021 09:20
Hier meegemaakt met een kind, wij hebben kind van school gewisseld, beste beslissing ooit. Uiteindelijk zijn er 9 kinderen door ouders uit die klas gehaald!

Waar ik op zou letten is dat ze jouw kind niet naast de raddraaiers zetten omdat jouw kind misschien wel rustig is. Dat deden ze hier, de drukke kinderen naast de rustige kinderen. Mijn dochter heeft hier zo’n last van gehad.
En dan de verantwoordelijkheid bij de rustige kinderen leggen; zij moesten leren voor zichzelf op te komen. Echt idioot. De laatste vier jaar op de andere school heeft mijn dochter het geweldig gehad (en ook daar waren drukke kinderen hoor, maar gelukkig niet 75%..)

TO geeft eigenlijk aan dat van school halen niet zomaar of helemaal niet gaat lukken ivm vader en zijn zeggenschap.

Dus ik zou echt inzetten op de school en hun acties, misschien met een paar andere bezorgde ouders?
of gewoon zelf eens een gesprek vragen met directeur erbij ipv alleen de leerkracht. Of met de intern begeleider erbij.
Alle reacties Link kopieren
Appeltaartmetrozijn schreef:
05-03-2021 23:58
Er is nog een school in de buurt en er is maar 1 groep 5, dus ze blijft hier wel mee zitten. Zou school dit nog kunnen draaien?

Zusje heeft het namelijk prima naar haar zin op school, ik draag de school een warm hart toe en dan is er ook altijd vader nog. Dit soort veranderingen gaat zeker weten heel veel gedoe geven gezien onze verhouding :| :'(
Nee de school.kan dit niet draaien, maar een zeer goede leerkracht wel. Bij mijn dochter is dit ook gebeurt. Ze kregen 2 nieuwe juffen en zij hebben ontzettend veel geïnvesteerd in de klas en de onderlinge relaties. Met een paar maanden was het een hele andere klas en dat is het nog steeds. Het grappige is dat er zeker in het begin veel minder tijd is besteed aan onderwijs, maar dat veel kinderen ontzettend vooruit zijn gegaan in hun prestaties.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
06-03-2021 09:20
Hier meegemaakt met een kind, wij hebben kind van school gewisseld, beste beslissing ooit. Uiteindelijk zijn er 9 kinderen door ouders uit die klas gehaald!

Waar ik op zou letten is dat ze jouw kind niet naast de raddraaiers zetten omdat jouw kind misschien wel rustig is. Dat deden ze hier, de drukke kinderen naast de rustige kinderen. Mijn dochter heeft hier zo’n last van gehad.
En dan de verantwoordelijkheid bij de rustige kinderen leggen; zij moesten leren voor zichzelf op te komen. Echt idioot. De laatste vier jaar op de andere school heeft mijn dochter het geweldig gehad (en ook daar waren drukke kinderen hoor, maar gelukkig niet 75%..)
Inderdaad, mijn ‘brave’ en behulpzame, rustige kind werd áltijd naast een raddraaier gezet (‘want ze kan andere kinderen zo goed helpen met hun werk en zo goed kalmeren’ aldus de meester). Maar wat dat met haar deed, daar was geen oog voor. Dat hebben we dus heel duidelijk gemaakt dat dit echt niet de bedoeling was omdat ze hier zo veel last van had.
okkervil schreef:
06-03-2021 09:39
Nee de school.kan dit niet draaien, maar een zeer goede leerkracht wel. Bij mijn dochter is dit ook gebeurt. Ze kregen 2 nieuwe juffen en zij hebben ontzettend veel geïnvesteerd in de klas en de onderlinge relaties. Met een paar maanden was het een hele andere klas en dat is het nog steeds. Het grappige is dat er zeker in het begin veel minder tijd is besteed aan onderwijs, maar dat veel kinderen ontzettend vooruit zijn gegaan in hun prestaties.
Als die leerkracht het niet red, kan je prima aansturen op hulp van buitenaf voor de leerkracht. Via de directie en leerkracht en intern begeleider van school. Dus school kan heus wel dat draaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven