Kind knipt in haar kleren

19-09-2017 21:41 86 berichten
Dochter van 7 kwam vandaag weer uit school met een gat in haar mouw een stukje uit de boord van haar trui.

Toen ik haar ernaar vroeg werd ze enorm kwaad op me en wilde ze niet vertellen wat ze gedaan had.
Uiteindelijk heeft ze dus in haar trui geknipt en ze komt niet echt met een reden/verklaring.
Het is in de klas gebeurd en er was geen ander kind bij betrokken.
Ze heeft het al twee keer eerder gedaan en het was geen ongelukje ofzo.

Ik vind het echt volkomen debiel en vraag me af, stel ik me aan? Is dit iets wat erbij hoort? Doen meer kinderen dit?

Wat is nou handig om hieraan te doen, behalve zeggen dat ik er echt kwaad van word en ik het niet wil?
Iemand tips voor me?
Dubbel gevoel. Enerzijds vraag ik mij af, omdat het meermaals gebeurd is, of ze ergens gefrustreerd over is of met iets zit. Anderzijds lijkt het me spannend om ergens in te knippen en te kijken wat er dan gebeurd/wat het effect is. Laatste geval grenzen opzoeken dus.

Blijf in gesprek. Rustig en niet veroordelend.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
20-09-2017 09:02
Wat???
Vlaams. Ze dorst het niet te zeggen kan ook nog.

https://nl.wiktionary.org/wiki/durven/vervoeging
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
19-09-2017 22:35
Dan geen kleren meer! Is ze nou helemaal... :nope:
:HA:
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Wat een boze reacties. Vergeten jullie hoe onderzoekend je zelf was op die leeftijd? Ik heb wel eens met een nagelschaartje een scheur geknipt in een antiek tafelkleedje van mijn moeder... Ja; "Volkomen debiel!". Maar ik was gewoon iets aan het onderzoeken, en ik had echt geen idee dat ik dom bezig was. Ik was ook geen grenzen aan het opzoeken.

Mijn zoon mag al vanaf een jaar of 4 knippen in materialen die hij wil verkennen; dus hij is een tijd met een oud schaartje de tuin in gegaan (takjes, blaadjes en sprietjes knippen), hij heeft toen hij best klein was steeds opnieuw reepjes van een melkpak geknipt; niet "iets maken" maar gewoon eens kijken hoe het gaat. Hij heeft ook wel eens de kans gehad om in een oude sok ofzo te knippen, om te merken hoe verrot dat knipt met een kinderschaar. Dus maak je niet zo boos, maar wees geïnteresseerd naar wat je dochter wile proberen en kijk samen of ze dat ook kan doen met iets dat niet zo "waardevol" is als haar kleren.
Maar TO, zoals je leest doen meer kinderen het en is het, naar mijn mening, niet volkomen debiel. Volgens mij is het ook een beetje onderzoekend gedrag: wat gebeurt er nu als ik hier knip? Zou ik hier makkelijk doorheen kunnen knippen? Zal ik dat irritante draadje afknippen? Of dat stomme pluisje? Shit, ik heb met inkt geknoeid... zal ik de vlek maar gewoon wegknippen? Ik verveel me, waar zal ik nu eens in knippen?
Mijn zoon had nog een andere reden om steeds maar gaten in zijn mouwen te kauwen: een klasgenoot had een retegaaf bijtkoord en dat wilde hij ook :rofl:
Oja, mouwen kapot kauwen. Daar had ik het nog niet eens over gehad ;-) .
Star² schreef:
20-09-2017 09:10
Hebben we al een diagnose?
Dat, of ze is gedwongen door psychopatisch klasgenootje.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
20-09-2017 09:19
Vlaams. Ze dorst het niet te zeggen kan ook nog.

https://nl.wiktionary.org/wiki/durven/vervoeging
"Dorst, dorsten zijn verouderd en worden nog zelden gebruikt.
Dierf, dierven zijn verouderd in Nederland en gebruikelijk in België (maar niet aanvaard in het Algemeen Nederlands.)"
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Deed mijn dochter ook op die leeftijd ... wilde graag Mega Mindy spelen (en die heeft haar duim door zo'n gat in de trui zitten). Samen afgesproken met welke shirts dit mocht (oude) en dat je van de nieuwe kleren af diende te blijven. Zat niks problematisch achter verder. Gewoon spelen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
JapjapII schreef:
19-09-2017 22:36
Mijn zus heeft dat ook eens gedaan, in een nieuwe broek...ze vertelde dat ze gevallen was.
Achteraf bleek dat ze het een lelijke broek vond, die ze in de winkel wel zelf had gekozen. Ze dierf het niet te zeggen.
Misschien speelt er zo iets ?
Of kinderen zeggen dat het een lelijke trui is en dat dochter daarom erin knipt.
Ik zou toch verder uitzoeken wat de reden was dat ze dat op school heeft gedaan.
Er hoeft niets achter te zitten maar je weet maar nooit.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
20-09-2017 10:09
"Dorst, dorsten zijn verouderd en worden nog zelden gebruikt."
Hier in mijn regio nog wel :mrgreen:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Nouschi schreef:
20-09-2017 10:09
"Dorst, dorsten zijn verouderd en worden nog zelden gebruikt.
Dierf, dierven zijn verouderd in Nederland en gebruikelijk in België (maar niet aanvaard in het Algemeen Nederlands.)"

Jeetje, tis wat..
Heb een keer met rode lippenstift op mijn gloednieuwe spijkerbroek 'Doe Maar' geschreven.
Ik vond het ge-wel-dig!

Moeder niet, heel erg boos. Daar snapte ik echt niks van!
He een beginnend talentje voor modeontwerpster haha.

Praat eventueel met de leraar,lerares van de klas als dit alleen op school gebeurt en leg het probleem uit en ik zou dan de goede kleding even in de kast laten hangen en dan maar even kleding aandoen waar ze in mag knippen ook al loop ze voor schut. Je hebt haar al toegesproken en het doet haar niks wel raar ja er is dan meer aan de hand denk ik.
Maar ik zou het goed gaan uitzoeken waar het vandaan komt het kan ook een fase zijn op die leeftijd, je ziet nu ook veel kleding met gaten een modetrend van deze tijd dus het zal wel een keer ophouden.
En niet getreurd elk kind doet even rare dingen de een knipt in de haren bij een ander haha dat gebeurt ook zijn van die periodes waar kinderen zich ontwikkelen met vallen en op staan en fouten maken dat hoort er allemaal bij in dit kindersleven.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wel hoe mooi dat krult en rafelt als je in stof knipt? En dat het best moeilijk is om met je ene hand het stof vast te houden en met het andere te knippen? Vraagt best veel knipvaardigheden.
En stof kun je toch naaien? Dan naai je het toch gewoon weer vast? En bovendien heeft ze nog genoeg andere truien, dus deze met een gat is niet erg.

(Even wat suggesties voor hoe het brein van je kind mogelijk werkt ;-) )
Nouschi schreef:
20-09-2017 10:09
"Dorst, dorsten zijn verouderd en worden nog zelden gebruikt.
Dierf, dierven zijn verouderd in Nederland en gebruikelijk in België (maar niet aanvaard in het Algemeen Nederlands.)"
Word hier anders nog best veel gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
20-09-2017 11:25
Word hier anders nog best veel gebruikt.
Echt? Werkelijk nog nooit gehoord.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
20-09-2017 10:55
Hier in mijn regio nog wel :mrgreen:
Waar wónen jullie dan?? :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ze schrok overigens wel hoor, toen ik zei dat ik er echt niet blij mee was. Dus het deed haar zeker wel wat. :-)
jurkmetstipjes schreef:
20-09-2017 12:04
Ze schrok overigens wel hoor, toen ik zei dat ik er echt niet blij mee was. Dus het deed haar zeker wel wat. :-)
is dat je enige reactie? Of zie je nog tips die je wilt uitproberen?
blijmetmij schreef:
20-09-2017 12:30
is dat je enige reactie? Of zie je nog tips die je wilt uitproberen?
Ja TO. Het openen van een topic schept natuurlijk wel verplichtingen. We zitten hier niet voor de kat z'n kut te adviseren ja.
Alle reacties Link kopieren
jurkmetstipjes schreef:
20-09-2017 12:04
Ze schrok overigens wel hoor, toen ik zei dat ik er echt niet blij mee was. Dus het deed haar zeker wel wat. :-)
Dan had ze het dus blijkbaar niet zien aankomen. Dat pleit voor de hypothese: zich van geen kwaad bewust. Toch?
Alle reacties Link kopieren
En heette jij altijd al 'jurk met stipjes'? Of verwijst dat naar het kapotgeknipte kledingstuk?
Misschien houdt ze van een jurk met heeeeeeeel veel stipjes en gaatjes en randjes en fluddertjes en scheurtjes.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
20-09-2017 10:09
"Dorst, dorsten zijn verouderd en worden nog zelden gebruikt.
Dierf, dierven zijn verouderd in Nederland en gebruikelijk in België (maar niet aanvaard in het Algemeen Nederlands.)"
Niet aanvaard door jou. Dat is heel wat anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven