Kind krabt korst

25-09-2025 16:58 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Titel omdat het zo lekker allitereert ...
Maar goed, mijn zoon van 12 heeft regelmatig muggenbulten. Die krabt hij open, waarop zich vervolgens een korstje vormt, dat hij ook weer open krabt...Vervolgens een nieuw korstje, opnieuw openkrabben etc. Hij zit inmiddels onder de littekens en laat met enige regelmaat kleine bloedvlekjes achter.
Niet alleen vind ik dat laatste ranzig, maar de ontstekingen die dit regelmatig oplevert, lijken me ook niet gezond. Daarbij vind ik het zonde, een beetje verdrietig, alsof hij zichzelf kapot maakt.
Wat zou ik hiertegen kunnen doen? Ik ben op zoek naar tips die de sfeer goed houden, beetje afknappen erop heb ik al geprobeerd en een beloningssysteem zal ook niet werken ben ik bang. Ik vroeg hem waarom hij dit deed en dat ik het iets verdrietigs vind hebben, waarop hij meteen riep dat hij niet emo is en het gewoon heel satisfying vindt. Het is een soort verslaving, zei hij....
Geen tips want ik krab ook korstjes. Vind dat ook heerlijk om te doen :-P
Littekens vallen bij mij gelukkig wel mee. Doe het al mijn hele leven.
Ik krab ook korstjes en ik heb nooit ontstekingen. Misschien dat ie wat vaker zijn handen moet wassen?
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Ik denk dat ik zou zorgen dat muggen geen kans maken in zijn kamer, en bij voorkeur in de rest van het huis. Meer kun je niet doen denk ik.... of je moet hem dagelijks in gaan sprayen met Deet? Gelukkig komt het koude seizoen er weer aan....
Lorem Ipsum
Ik ben mede om dit soort dingen de moeder van de crèmes. Kriebel? CREME! En dat gaat samen met heel veel gekletst over goed zorgen voor je lichaam enzo.
Maar goed, eenmaal op deze leeftijd is dat wellicht lastig af te leren.
Ik krab ook korstjes. Pas geleden was er een biopt uit mijn arm genomen en daar heb ik 3 weken een pleister opgeplakt tot het korstje er vanzelf af viel. Ik dacht dan krijg ik in elk geval geen litteken op mijn arm en verassing....ik heb nu net zo goed een litteken.
Ik zie de ramp niet zo van korstjes krabben.
Ik zou aan korstjes krabben echt totaal niet hetzelfde zien als ‘emo’ of zelfbeschadiging. Ik bijt nagels, net als heel veel mensen. Dat heeft echt niks met zelf beschadiging te maken. Korstjes krabben valt wat mij betreft in principe onder dezelfde categorie, zeker als het oorspronkelijke wondje niet zelf gemaakt is (maar door een mug).

Dus misschien moet je daar echt vanaf stappen. Als iemand dat tegen mij zou zeggen, zou ik ook denken: doe even normaal zeg.
Die ontstekingen zijn natuurlijk wel een ding. En nee, vaker je handen wassen helpt daar niet tegen. Op je huid zitten allerlei bacteriën, dat hoort zo. En als je pech hebt dat je met het openkrabben iets in de wond brengt, kan dat ontsteken. Heeft vrij weinig met wassen te maken. Snapt hij wel dat die ontstekingen niet zo lekker zijn, of boeit hem dat niet? Ik zou denken dat hij daar zelf ook last van heeft namelijk.

Maar ik denk vooral dat je even uit de dramatische hoek van ‘beschadigen van je lichaam’ moet komen, en het gewoon moet behandelen als nagelbijten, haarlokken wikkelen en allerlei andere op zich niet dramatische gewoontes die mensen hebben. Wellicht wil zoon dan wel even meedenken over een oplossing.
Ik vind korstjes krabben (en nagelbijten ook) geen zelfbeschadiging, maar wel echt vieze gewoontes. Pleister eroverheen om het af te wennen?
nausicaa schreef:
25-09-2025 18:01
Ik zou aan korstjes krabben echt totaal niet hetzelfde zien als ‘emo’ of zelfbeschadiging. Ik bijt nagels, net als heel veel mensen. Dat heeft echt niks met zelf beschadiging te maken. Korstjes krabben valt wat mij betreft in principe onder dezelfde categorie, zeker als het oorspronkelijke wondje niet zelf gemaakt is (maar door een mug).

Dus misschien moet je daar echt vanaf stappen. Als iemand dat tegen mij zou zeggen, zou ik ook denken: doe even normaal zeg.
Die ontstekingen zijn natuurlijk wel een ding. En nee, vaker je handen wassen helpt daar niet tegen. Op je huid zitten allerlei bacteriën, dat hoort zo. En als je pech hebt dat je met het openkrabben iets in de wond brengt, kan dat ontsteken. Heeft vrij weinig met wassen te maken. Snapt hij wel dat die ontstekingen niet zo lekker zijn, of boeit hem dat niet? Ik zou denken dat hij daar zelf ook last van heeft namelijk.

Maar ik denk vooral dat je even uit de dramatische hoek van ‘beschadigen van je lichaam’ moet komen, en het gewoon moet behandelen als nagelbijten, haarlokken wikkelen en allerlei andere op zich niet dramatische gewoontes die mensen hebben. Wellicht wil zoon dan wel even meedenken over een oplossing.
Nou ja als hij onder de littekens zit, is het letterlijk beschadigen natuurlijk. Denk niet dat TO het zo dramatisch bedoelt.
Hier ook een krabber, die ooit op de eerste hulp eindigde met lymfangitis. Sindsdien is het wel een stuk minder.
Wat heb je allemaal al geprobeerd?

Hebben jullie horren? Klamboe? Ligt er in elke kamer een anti-jeuk rollerpen voor het grijpen?

Ik geef mijn muggenmagneetje antihistamine als ze veel geprikt is (hooikoorts pilletjes van de drogist). Dat haalt de heftigste jeuk weg en zorgt ervoor dat ze eerder genezen zijn.
Nou ja, ze heeft het over ‘iets verdrietigs’, ‘alsof hij zichzelf kapot maakt’. Dat vind ik vrij dramatisch voor het korstje van een muggenbult krabben hoor. En ik kan me voorstellen dat een puber denkt: overdrijf niet zo! Dan kan het handig zijn om het ook even een beetje anders te benaderen.
Krabben en nagelbijten hebben wel degelijk veel overeenkomsten met zelfbeschadiging, tenminste, als je het op een extreme manier doet. Ik heb ooit bijna een vinger verloren door mijn vrije agressieve nagelbijterij, dus er kunnen wel degelijk gevolgen zijn.
Ik had achteraf graag hulp gehad met het stoppen met deze gewoonte, die in mijn jeugd ook al extreem heftig was. Bij mijn kind met vergelijkbare bijtneiging heb ik gekozen voor uitzoeken of er onderliggende oorzaken waren (waren er) en die proberen op te lossen. Daarnaast inderdaad lekker smeren met zalfjes enzovoort om positief met het lichaam bezig te zijn en voor kind heb ik ook een bijtketting gekocht, maar voor een kind van 12 is dat wellicht niet zo gepast.
Si abra la puerta hay lobos.
Sorry, ik was niet duidelijk. We hebben aangaande de gevolgen al vanalles geprobeerd: pleisters, crème en kruisje zetten met je nagel. Hij doet het ook met gewone wonden, die hij bijvoorbeeld met sporten oploopt. Hij ligt meestal in bed als hij krabt, voelt hij een onregelmatigheid, dan krabt hij dat open, kriebel of niet...
Over emo begon hij zelf, ik heb tegen hem gezegd: waarom doe je dat? Je bent zo mooi en dan peuter je dat kapot! Hij beschreef het proces en wat er in hem omgaat, maar dat hij 'echt niet emo is, hoor'.
Hij ligt negen van de tien keer met een fris gewassen gezicht en handen in bed. Gelukkig nu weer lange broek aan, dus kan hij overdag minder makkelijk bij zijn benen....

Ik vrees de dag dat hij puistjes krijgt ;)
Een gewoonte afleren is lastig, een gewoon vervangen makkelijker... ik heb mijn kind een fidgettoy gegegeven elke keer als hij wilde nagelbijten.... misschien helpt zoiets ook bij jou? Gewoon in de handen duwen, paar verschillende proberen...
Lorem Ipsum
Rabarbara schreef:
25-09-2025 18:43
Krabben en nagelbijten hebben wel degelijk veel overeenkomsten met zelfbeschadiging, tenminste, als je het op een extreme manier doet. Ik heb ooit bijna een vinger verloren door mijn vrije agressieve nagelbijterij, dus er kunnen wel degelijk gevolgen zijn.
Ik had achteraf graag hulp gehad met het stoppen met deze gewoonte, die in mijn jeugd ook al extreem heftig was. Bij mijn kind met vergelijkbare bijtneiging heb ik gekozen voor uitzoeken of er onderliggende oorzaken waren (waren er) en die proberen op te lossen. Daarnaast inderdaad lekker smeren met zalfjes enzovoort om positief met het lichaam bezig te zijn en voor kind heb ik ook een bijtketting gekocht, maar voor een kind van 12 is dat wellicht niet zo gepast.
Nagelbijten doet hij helemaal niet, zijn enige slechte gewoonte is dat krabben. Volgens mij gaat het ook gewoon goed met hem, dus ik denk geen onderliggende oorzaken, behalve dat hij het leuk vindt...
Ceester schreef:
25-09-2025 18:52
Sorry, ik was niet duidelijk. We hebben aangaande de gevolgen al vanalles geprobeerd: pleisters, crème en kruisje zetten met je nagel. Hij doet het ook met gewone wonden, die hij bijvoorbeeld met sporten oploopt. Hij ligt meestal in bed als hij krabt, voelt hij een onregelmatigheid, dan krabt hij dat open, kriebel of niet...
Over emo begon hij zelf, ik heb tegen hem gezegd: waarom doe je dat? Je bent zo mooi en dan peuter je dat kapot! Hij beschreef het proces en wat er in hem omgaat, maar dat hij 'echt niet emo is, hoor'.
Hij ligt negen van de tien keer met een fris gewassen gezicht en handen in bed. Gelukkig nu weer lange broek aan, dus kan hij overdag minder makkelijk bij zijn benen....

Ik vrees de dag dat hij puistjes krijgt ;)
Tegen muggenbulten werkt Nestosyl hier heel goed. De jeuk gaat er direct van weg. Wij hebben erg veel last van muggen en m’n jongste krabt ook alles open. Er zijn ook elektrische apparaatjes die de jeuk weghalen of anti beet.
Ceester schreef:
25-09-2025 18:54
Nagelbijten doet hij helemaal niet, zijn enige slechte gewoonte is dat krabben. Volgens mij gaat het ook gewoon goed met hem, dus ik denk geen onderliggende oorzaken, behalve dat hij het leuk vindt...
Dan is het enige dat overblijft afleren door vervangen, zoals hierboven gezegd wordt
Si abra la puerta hay lobos.
Ik doe dit ook en zit onder de littekens. Ze worden wel lichter met de jaren, maar mijn borst, rug en benen zijn alsnog gevlekt van de littekens. Ik heb ontdekt dat het erger is als ik stress heb. Het geeft een gevoel van controle om alle oneffenheden weg te werken. Omdat het bij mij ook heel erg samenhing met acné, kreeg ik ooit de tip om op YouTube zogenaamde ‘pimpel popping’ video’s te kijken. Het heeft mij enorm geholpen, het kijken geeft bijna hetzelfde bevredigende gevoel. Het klinkt misschien wat raar, maar mijn huid is er enorm van opgeknapt. Soms heb ik een terugval en zodra ik dat merk, ga ik elke avond voor ik ga slapen deze filmpjes kijken. Daardoor lukt het mij weer om te stoppen met mijn eigen huid kapot te krabben/pulken.
Mijn dochter is wat ouder en deed dit ook en inderdaad met stress deed ze het meer.
Ik heb iets als dit gekocht en gezegd dat ze er altijd een paar mee moet nemen, en warempel. Het helpt. https://www.amazon.nl/dp/B083GHVGW3?ref ... asin_title
Ik heb het grotendeels afgeleerd, maar muggenbulten krab ik in mijn slaap nog weleens open. Dus ik lees even mee.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Excoriatiestoornis
Niet geschoten is altijd mis
Hier nagelbijten en korstenkrabber hier, al 35 jaar. Het lukt me niet om het af te leren en ben er oke mee dat dat zo is.
Beiden zijn een soort dwangmatig iets ofzo en het voelt gewoon een beetje als een beloning als je uiteindelijk dat korstje eraf hebt weten te pulken.
Vroeger wel eens een korstje net onder m’n oorlel gehad die echt voort kroop, zo vaak krabde ik dat kapot. Steeds een stukje verder naar beneden ging die korst.
Aan de andere kant, ik ben echt nooit ziek en ik ben ervan overtuigd dat dat oa komt doordat ik nagels bijt. Daardoor zit je best vaak met je vingers in je mond en bouw je m.i. weerstand op.

Denk dat het lastig af te leren is bij hem, chapeau als t lukt!
Mijn dochter heeft exzeem, dus jeuk. Zij krabt in haar slaap, daar kan ze dus niks aan doen. Lange mouwen, pleisters en zalf helpen enigzins. Overdag doet ze het ook onbewust, we hebben een code woord waarmee ik haar hierop kan attenderen.
Krabben uit jeuk en krabben om het ‘pulken’ zijn natuurlijk twee totaal verschillende dingen. Zoals TO het vertelt, heeft dit weinig met jeuk te laten, en helpen allerlei cremepjes dus ook niet.
nausicaa schreef:
25-09-2025 21:18
Krabben uit jeuk en krabben om het ‘pulken’ zijn natuurlijk twee totaal verschillende dingen. Zoals TO het vertelt, heeft dit weinig met jeuk te laten, en helpen allerlei cremepjes dus ook niet.

Niet eens. Je kan de ene gewoonte vervangen met de andere, als je dat tenminste wil.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven