Kind krijgt operatie - tips?

19-03-2012 15:42 30 berichten
Mijn zoontje van 2 moet binnenkort naar het ziekenhuis voor een kleine operatie.

Hij moet daarvoor onder narcose, maar als alles goed gaat mogen we na een paar uur weer naar huis.

Wie heeft er tips?

Wat moet ik allemaal meenemen, hoe houd ik mijn kind zoet als we (lang) moeten wachten, waar moet ik allemaal aan denken?
heb je geen informatiefoldertje gekregen van het ziekenhuis?
quote:Starshine schreef op 19 maart 2012 @ 15:53:

heb je geen informatiefoldertje gekregen van het ziekenhuis?

Nee, alleen iets over de narcose.

Ik neem natuurlijk zijn lievelingsknuffel mee, en een pyjama.

Maar van een boek lezen heeft hij na 10 minuten al genoeg, rondrennen zal niet kunnen/mogen dus ik weet niet hoe ik hem rustig moet houden.

Verder weet ik niet of ik zelf bijvoorbeeld een rietjesbeker moet meenemen en zo. Dat kan ik wel navragen als ik de kinderafdeling moet bellen om te horen hoe laat hij aan de beurt is, maar dat is pas op de middag voor de operatie.

Ik wil me graag wat eerder voorbereiden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien iets van een iiPad met filmpjes erop. Ik neem aan dat ze heus wel daar rond mogen spelen. En ik denk dat er ook wel speelgoed daar is. Maar geen ervaring. Sterkte, lijkt me zwaar!
Zijn hier geen voorleesboekjes over ofzo?

Ik zou de kinderafdeling even bellen want ik vind dit wel erg slecht van het ziekenhuis.
Bij mijn ziekenhuis hebben ze zelfs een instructiemiddag voor kleine kinderen waar ze laten zien hoe een narcose in zijn werk gaat. Mijn zoontje van 2 wist voor zijn operatie al hoe hij in een kapje moest blazen, dat mama mee mocht in een groen pak, hoe zijn ziekenhuisbed eruit zag etc. Ook kreeg hij een boekje mee waarin het allemaal nogmaals stond uitgelegd (in plaatjes). En dit was ook voor een kleine ingreep (amandelen verwijderen).

Ik vind de informatie die jij hebt gekregen dus echt ontoereikend.

Wij hebben overigens een pyama, eigen drinkbeker, knuffel en klein tasje met speelgoed meegenomen.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
In het ziekenhuis waar mijn zoontje is geopereerd was het overigens zo dat de kleine kinderen als eerste aan de beurt zijn (omdat het aan die kleintjes zo lastig uit te leggen is dat ze 's ochtends niet mogen eten en drinken). We moesten om 8:00 in het ziekenhuis zijn, en zoontje lag om 8:30 op de operatiekamer, veel tijd om te spelen was er dus niet.
Nijntje naar t ziekenhuis is een leuk boekje.

Verder voor 6 euro een dokterskoffertje aanschaffen en alvast voordoen met stethoscoop, in keel kijken, prik in arm etc.

Het koffertje heb ik toen ook meegenomen naar t ziekenhuis, mocht hij eerst de prik bij de dokter doen en daarna de dokter bij hem.

Op de kinderafdeling zijn speelhoekjes, en je kunt ook gewoon zijn favoriete spelletje meenemen.

Houd er in ieder geval rekening mee dat je kind heel naar wakker kan worden uit de narcose (verward en boos) en ook misschien gaat tegenspartelen bij het onder narcose brengen.

Mijn man was erbij toen hij onder ging, en ik dat hij juist bijkwam, en hij heeft mijn man een week met de nek aangekeken, mij echter niet want ik was zijn redster in nood.

Daarna kan t herstel snel gaan. Nadat hij uit de narcose was, knapte hij zo snel op dat de arts nog niet eens op zaal was geweest toen hij eigenlijk al naar huis kon.

succes!
O en koop geen nieuwe dure pyjama, de pyjama die hij aanhad op de dag van de ingreep mocht zo de kliko in, die wilde hij pertinent niet meer aan
quote:mizuki schreef op 19 maart 2012 @ 16:04:

Bij mijn ziekenhuis hebben ze zelfs een instructiemiddag voor kleine kinderen waar ze laten zien hoe een narcose in zijn werk gaat. Mijn zoontje van 2 wist voor zijn operatie al hoe hij in een kapje moest blazen, dat mama mee mocht in een groen pak, hoe zijn ziekenhuisbed eruit zag etc. Ook kreeg hij een boekje mee waarin het allemaal nogmaals stond uitgelegd (in plaatjes). En dit was ook voor een kleine ingreep (amandelen verwijderen).

Ik vind de informatie die jij hebt gekregen dus echt ontoereikend.

nou dat dus, zelfs als mijn kinderen naar de tandarts gaan krijgen ze in geuren en kleuren uitgelegd wat er gaat gebeuren

Wij hebben overigens een pyama, eigen drinkbeker, knuffel en klein tasje met speelgoed meegenomen.en dat ook. Ik zou inderdaad zorgen voor wat vertrouwde dingetjes van thuis. Op de kinderafdeling is altijd zat speelgoed. Verder kun je denken aan kleurboekjes, magneetboekjes (bij de action, echt heel leuk), filmpje op de laptop/ipad.
Inderdaad, hou rekening met tegenspartelen bij de narcose. Ik ben zelf geopereerd toen ik 4 was en ik kan me nu nog herinneren hoe vies die narcose rook. Een natuurlijke reaktie van een kind dus, om dat kapje af te willen trekken. Hou je kind gewoon goed vast, en het kapje ook.

Mijn zoon was al bijgekomen uit de narcose voordat ik op de uitslaapkamer was. Dat vond hij niet leuk, omdat hij alle zusters natuurlijk niet kende. Maar toen ik er eenmaal was, was het goed.
Ja misschien gewoon even bellen. Vragen of je zelf een drinkbeker mee moet nemen, en speelgoed. En of hij daar kan spelen. Dan ben je misschien een beetje gerust gesteld.
quote:snoezzz schreef op 19 maart 2012 @ 16:09:

O en koop geen nieuwe dure pyjama, de pyjama die hij aanhad op de dag van de ingreep mocht zo de kliko in, die wilde hij pertinent niet meer aan Goede tip. De pyama van mijn zoontje zat onder het bloed na het verwijderen van de keelamandelen. Die moest dus ook in de prullenbak i.p.v. de wasmachine.
Oudste is hier meerdere keren geopereerd (geen amandelen o.i.d.), en de operatie van toen hij 13 maanden was is me het meest bijgebleven. Hij snapte toen niet dat hij niet mocht eten en drinken. Thuis ging het allemaal nog prima, opstaan, kleren aan, direct de auto in. In het ziekenhuis lekker spelen. Tót wij koffie gingen drinken, toen wilde hij ook. Hij heeft de hele afdeling bij elkaar gegild

Overigens kreeg hij nooit een kapje omdat hij vroeger reflux heeft gehad, hij is altijd geprikt. Dat ging eigenlijk zonder problemen iedere keer, de ene keer was het makkelijker te prikken dan de andere keer. Het gaf in ieder geval weinig drama, hij vindt het zelf ook wel interessant. Ook met het bijkomen niet, vaak had hij onwijze honger, en wilde hij meteen weer wat te eten. Eén keer heeft hij 's nachts onwijs liggen huilen, tot ik met de opmerking kwam dat hij waarschijnlijk wel honger had. Volgens de verpleging kon dat niet, omdat hij een uur daarvoor nog een fles pap gehad had. Maar de volle fles die hij kreeg, was binnen 5 minuten op. En hij sliep vervolgens weer binnen 5 minuten.

Zorg ervoor dat je zelf wel iets te eten en te drinken mee hebt, en afhankelijk van de duur van de operatie dat je ook nog wat te doen hebt. Oudste heeft iedere keer langere operaties gehad, wij gaan dan bijvoorbeeld uitgebreid winkelen. Je moet toch wat
mijn zoontje van 2,5 is vorige week nog onder narcose geweest. heb hem van te voren iedere dag uitgelegd dat hij een kapje kreeg en dat hij dan ging slapen. hij was op het moment zelf superrustig.

wat ik bij had:

dvd spelertje, maar kan ook op telefoon of tablet. (er hing op de afdeling een tv, dus had niet eens nodig geweest)

iets lekkers, vaak mogen ze vrijwel meteen iets eten, ieder kind houdt je daar zoet mee

ik had een leuk stickerboekje gekocht ( bij de hema voor 1 euro)

speelgoed was er meer dan genoeg, maar je kunt altijd iets meenemen.
Het is pas kwijt als je moeder het niet kan vinden.
[quote]tieger schreef op 19 maart 2012 @ 16:21:

Oudste is hier meerdere keren geopereerd (geen amandelen o.i.d.), en de operatie van toen hij 13 maanden was is me het meest bijgebleven. Hij snapte toen niet dat hij niet mocht eten en drinken. Thuis ging het allemaal nog prima, opstaan, kleren aan, direct de auto in. In het ziekenhuis lekker spelen. Tót wij koffie gingen drinken, toen wilde hij ook. Hij heeft de hele afdeling bij elkaar gegild

Logisch toch dat hij dan gaat gillen? Vind het eerlijk gezegd ook niet heel slim.

Dochter is 2 keer geopereerd. Ging allemaal zonder problemen. Van te voren mocht ze tv kijken vanuit haar bed of naar de speelkamer (driewieler rijden, kleuren, boekje lezen, tafel voetbal). De narcose ging prima. De eerste keer heeft ze uit de narcose heel erg gehuild maar dat was eigenlijk gelijk over nadat ze wat te drinken kreeg, de 2e keer werd ze heel vrolijk wakker en toen ze ook nog een ijsje kreeg vond ze het helemaal leuk in het ziekenhuis!
quote:tieger schreef op 19 maart 2012 @ 16:21:

Oudste is hier meerdere keren geopereerd (geen amandelen o.i.d.), en de operatie van toen hij 13 maanden was is me het meest bijgebleven. Hij snapte toen niet dat hij niet mocht eten en drinken. Thuis ging het allemaal nog prima, opstaan, kleren aan, direct de auto in. In het ziekenhuis lekker spelen. Tót wij koffie gingen drinken, toen wilde hij ook. Hij heeft de hele afdeling bij elkaar gegild even offtopic hoor, maar jullie zijn wel gaan drinken (en eten?) terwijl zoon erbij was en niks mocht? Ik zou toch echt gewacht hebben tot kind weg was geweest...
Misschien heb je het al, maar is zo'n kinder doktersetje een idee? Dan kun je alvast een beetje met hem droog oefenen.

En denk dat je dvd speler nu heel goed van pas komt
Ik zou niet eten en drinken waar de kleine bij is. Al reageert jouw ukkie er niet op, vaak zijn er toch meerdere kinderen die zitten te wachten Kleine moeite om thuis even goed te eten.

Kind in pyjama mee. Het is een ramp om een zenuwachtig kind in het ziekenhuis in pyjama te sjorren. (ervan uitgaande dat hij geen OK schort aanhoeft. Bij veel operaties mogen ze in pyjama mee. Verder zelf luchtige kleding mee en dan bijvoorbeeld een los vestje. Het is vaak erg warm in ziekenhuizen, dat in combi met stress en vaak een warm kind tegen je aan, is het heel fijn om luchtig gekleed te zijn.
Gaan drinken terwijl je kind nuchter moet blijven is idd niet heel slim lijkt me.
Jaha, Tieger weet het nu wel ...

Kind inderdaad gewoon lekker in Pyjama of mss liever gewoon lekkere soepele tricot kleding mee naar ziekenhuis. Misschien kun je op youtube een filmpje vinden waar een kapje gegeven wordt voor de narcose en die met je kind kijken. In veel ziekenhuizen laten ze jonge kinderen een dergelijk filmpje zien als voorbereiding. Ik weet dat je volgens mij op de site van het CWZ Nijmegen dergelijke filmpjes kunt vinden.

Iets van een tablet met filmpjes evt ter ontspanning mee, lievelingsknuffel en wat klein speelgoed zoals je misschien naar ieder anders uitje mee neemt?

En verder gewoon goed met je kind bespreken, met 2 begrijpen ze verbaal ook al een boel hoor.
Computer says nooooo
quote:Silvy schreef op 19 maart 2012 @ 16:28:

de 2e keer werd ze heel vrolijk wakker en toen ze ook nog een ijsje kreeg vond ze het helemaal leuk in het ziekenhuis!Schattig verhaal! Fijn, stukken beter dan een trauma!
Dank jullie wel voor de tips, ik ga dus in ieder geval meenemen:

- speen

- pyjama, of als hij die al aanheeft: kleding (ga ik bij het ziekenhuis navragen of het handig is om hem in pyjama mee te nemen)

- rietjesbeker

- knuffels

- klein speelgoed

- (portable) DVD speler + filmpjes

Het boekje van Nijntje in het ziekenhuis is onderweg, een cadeautje voor "erna" ga ik nog regelen.

Ijsjes ga ik ook alvast in slaan
En oordopjes of iets dergelijks voor je dvd spelertje. Weet niet wat voor operatie hij krijgt, maar toen zoon zn amandelen er uit gingen en oren geprikt, zat je met meerere kinderen op 1 zaal (die allemaal over de zeik zijn). Met koptelefoontje met je de andere ouders niet tot last, maar ook lukt het je zoontje dan misschien om zich wat meer af te sluiten van andere huilende kindjes.
Misschien nog handig: badjas en pantoffels en warme sokken.

En voor jezelf: leesvoer, klein geld voor de parkeerautomaat.

Zoonlief is met 2,5 aan zijn amandelen geopereerd en dat ging redelijk. Op de afdeling was een speelkamer en op de kamer was tv, dus dat was geen probleem. Ik mocht mee de OK in tot hij sliep en toen hij wakker werd was ik er ook bij.

Het enige vervelende was de horror-verpleegkundige die hem dwong te gaan drinken. "Hij moet gaan drinken" en ze goot zo een glas water in z'n keel. Dat werkte niet echt bevorderlijk, maar thuis kwam dat helemaal goed.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven