Kind leren omgaan met slechte cijfers

03-03-2021 22:08 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, mijn zoon van bijna 14 zit in 2 vwo. Het gaat eigenlijk best goed op school. Staat op de meeste vakken afgerond een 7 of 8. Alleen Nederlands blijft maar achter. Staat afgerond een 5. Hij doet erg zijn best, maar nu opnieuw een herkansing weer slecht gemaakt. Ik heb zelf veel met hem geoefend, maar helaas een 3,6. Hij baalt er zelf ook van. Hij heeft nu de docent een bericht gestuurd om samen toets te bespreken.

Ik vind het sneu voor hem, maar probeer hem wel in te laten zien dat het niet het einde van de wereld is, dat er veel ergere dingen zijn bla bla. Dat ik het belangrijker vind dat hij zijn best heeft gedaan, dat hij het leuk vind op school etc. Hoe reageren jullie bij een slecht cijfer van je kind?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties tot dusver. Docent gaat komende week eerst zelf de toets bespreken met hem. Op basis hiervan zullen wij kijken of we zelf nog contact zullen opnemen met haar. De andere talen staat hij juist achten op en zelfs een 9 op Duits. Ik begrijp het dus ook niet goed waarom Nederlands niet wil.
Iemand reageerde of dit juist een vak is wat hij voor het eerst echt moet leren, maar dat moet hij ook wel voor een vak als AK of Nask.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
03-03-2021 22:13
Ik zeg nooit dat hij zijn best heeft gedaan als hij een slecht cijfer haalt. Daarmee zeg je namelijk : je kunt het gewoon niet.
Ik zeg: volgens mij weet je niet goed wat ze van je verwachten bij zo’n proefwerk. Als je dat weet, ga je goeie cijfers halen.
Ik hoor liever: "je hebt je best gedaan en je kunt niet overal goed in zijn." Dan "je moet gewoon beter je best doen om te snappen wat ze van je verwachten, dan haal je goede cijfers."

Het komt op mij heel naar over.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
03-03-2021 22:34
Nederlands is ook echt een vreselijk vak. Voor het vwo eindexamen halen de meeste leerlingen net aan een 6. Ik heb zelf met mijn dochter destijds wat examens gemaakt en had ook steeds niet veel hoger. En dan die afschuwelijke zinsontleding. Ze proberen ook niet om er echt iets van te maken. Gelukkig hebben ze wel nog praktijkopdrachten waarmee ze kunnen compenseren. Geldt voor mijn dochter op de mavo hetzelfde. Matige cijfers op de toetsen en af en toe een 7,5 voor een PO.
Zinsontleding vind ik bijna het enige onderdeel van Nederlands dat verder gaat dan gewoon lezen kunnen.
Maar ik had het op de basisschool al geleerd.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Straf natuurlijk.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
03-03-2021 23:01
Zinsontleding vind ik bijna het enige onderdeel van Nederlands dat verder gaat dan gewoon lezen kunnen.
Maar ik had het op de basisschool al geleerd.
Op het vwo gaat het wel verder dan dat. Zelfs op de mavo heeft mijn kind begrippen gehad waar ik nog nooit van gehoord had, echt anders dan vroeger. Gewone dictees worden niet meer gegeven en het literatuuronderwijs is tot op het bot uitgekleed en gedowngraded tot begrijpend lezen. Het is gewoon een onmogelijk vak geworden.
Alle reacties Link kopieren
tammie28 schreef:
03-03-2021 22:54
Bedankt voor alle reacties tot dusver. Docent gaat komende week eerst zelf de toets bespreken met hem. Op basis hiervan zullen wij kijken of we zelf nog contact zullen opnemen met haar. De andere talen staat hij juist achten op en zelfs een 9 op Duits. Ik begrijp het dus ook niet goed waarom Nederlands niet wil.
Iemand reageerde of dit juist een vak is wat hij voor het eerst echt moet leren, maar dat moet hij ook wel voor een vak als AK of Nask.
Heeft hij op de basisschool goed grammatica gehad?

Op de middelbare school bestaat Nederlands in de onderbouw vooral uit begrijpend lezen en spelling & grammatica. Daarnaast wat lezen voor het leesdossier/lezen voor de lijst en soms een beetje oefenen met het schrijven van een tekst. Dus als hij niet goed is in grammatica omdat hij dat nooit heeft (goed) gehad, dan is de oplossing investeren in grammatica. Bijles, stampen, en veel lezen.

Bij de andere vakken zal hij nog een redelijk deel kunnen redden met woordjes/begrippen leren en goed opletten in de les. Bij Nederlands lukt dat niet meer, je pikt het naamwoordelijk gezegde en het voorzetselvoorwerp nou eenmaal niet zo makkelijk op, dat is oefenen oefenen oefenen en stampen stampen stampen. Daarbij stopt men er bij Nederlands veel eerder in de schoolcarrière instinkertjes in dan bij andere vakken. Plus dat de appcultuur niet helpt bij het ontwikkelen van je taalgevoel ;-)
Alle reacties Link kopieren
O, en om antwoord te geven op je vraag: analyseren waar het mis is gegaan, wat kind ervan kan leren (zonder met vingertjes te wijzen!) en dan even de focus op iets anders. Half uurtje buiten lopen oid. En daarna met frisse moed/tegenzin aan het huiswerk.

En vertel ook eens over die keer dat jij een laag cijfer haalde op school. Helpt vast!
Waar komt toch dat idee vandaan dat iedereen wel goed in het vak Nederlands zou moeten kunnen zijn?

En zinsontleding op de basisschool is vaak vooral woordbenoeming en het benoemen van het onderwerp en het lijdend voorwerp, dat gaat op de middelbare school toch echt wel wat verder.

Maar ook dingen als de samenvatting op het vwo-eindexamen vinden velen echt lastig.

Waarom zou het alleen maar logisch zijn dat iemand niet goed is in scheikunde?
Zolang spruit echt wel z'n best heeft gedaan met leren, en op z'n minst geprobeerd heeft de toetsvragen te beantwoorden (onze oudste vond het vaak makkelijker om gewoon over te slaan en niks in te vullen als hij het even niet wist), dan helaas... jammerdebammer en even stevig balen... Maar hey, die inzet maakt veel uit. In ieder geval voor mijn reactie zeg maar.
En soms heb je gewoon een derp moment tijdens een toets.
Je weet het, zodra je het lokaal uitloopt weet je de antwoorden, maar op het moment zelf... noppes... Het gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij indenken dat met name een groeiende onzekerheid killing kan zijn naar de toekomst toe. Zoals gezegd, hij hoeft niet overal goed in te zijn - als je later gaat werken (of eerder al, een studie gaat kiezen) hoeft dat ook niet.

En soms klikt het op een later moment, dat kun je ook voorhouden. Ik had het met wiskunde op de middelbare - ik haalde netaan mijn examen met een 5, de rest waren 7's/8en.

En toen statistiek op de uni. Het eerste jaar faalde ik hopeloos, maar in jaar 2 klikte het ineens, en haalde ik voor deel 1 een 8, deel 2 een 9 (afgerond). Soms is het een kwestie van geduld, en blijven gaan.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
03-03-2021 22:24
Overigens vraag ik bij een onvoldoende of onverwachts hoog of laag cijfer altijd even wat de rest van de klas heeft. Dat helpt ook nog wel eens om een onvoldoende te kunnen duiden. Vaak genoeg heeft de halve klas het bagger gemaakt of juist iedereen een hoog cijfer gehaald.
Dit doet me denken aan vroeger. Dan was je blij met je 9 en was je toch nog een teleurstelling voor je ouders omdat vriendje X een 9.2 had.
Als je een 3 haalt met hard werken dan is er zeker wel iets mis gegaan waar hij wat mee moet, dus goed dat de docent even met hem gaat zitten. Wie weet valt het kwartje dan. Conclusie trekken dat hij het niet kan is beetje simpel en onrechtvaardig, hij moet eerst begrijpen waar het is mis gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Twee van mijn kinderen hadden goede cijfers maar vielen ook uit op Nederlands. Uiteindelijk is de oudste als eerste getest op dyslexie en blijkt het te hebben. De ander ook gelijk laten testen. De hele school carrière tot dan toe hebben ze het kunnen compenseren met hun intelligentie. Ik weet natuurlijk niet of jouw zoon dat ook heeft maar het kan dus ook zo iets zijn wat het tegenhoudt.
Zanahoria schreef:
03-03-2021 23:01
Ik hoor liever: "je hebt je best gedaan en je kunt niet overal goed in zijn." Dan "je moet gewoon beter je best doen om te snappen wat ze van je verwachten, dan haal je goede cijfers."

Het komt op mij heel naar over.
Dat zeg ik ook niet. Misschien heb ik wel bijzondere kinderen hoor. Voorbeeldje: mijn ene kind haalde in de brugklas voor de eerste paar proefwerken geschiedenis iets rond de vier. Ik vroeg aan de docent of ik haar antwoorden mocht zien. Op basis van haar antwoorden kon ik haar uitleggen dat ze langere antwoorden moest geven, dat het niet ging om de details uit je hoofd leren maar om het grotere geheel te begrijpen en daar verbanden tussen te leggen. Het kostte nog een paar proefwerken om te spelen met dat gegeven en om echt te begrijpen wat nou van haar verwacht werd, maar ze haalt nu achten en werkt er veel minder hard aan.
novaviva schreef:
03-03-2021 23:41
Waar komt toch dat idee vandaan dat iedereen wel goed in het vak Nederlands zou moeten kunnen zijn?

En zinsontleding op de basisschool is vaak vooral woordbenoeming en het benoemen van het onderwerp en het lijdend voorwerp, dat gaat op de middelbare school toch echt wel wat verder.

Maar ook dingen als de samenvatting op het vwo-eindexamen vinden velen echt lastig.

Waarom zou het alleen maar logisch zijn dat iemand niet goed is in scheikunde?
Op zich hoeft het niet, maar met name begrijpend lezen is wel een selectiecriterium om op het vwo terecht te komen.
Maar als het in dit geval om grammatica gaat: die is per onderwerp op internet te oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon zit ook in vwo 2 en heeft met 1 vak moeite en dat is Nederlands. Daar waar hij op de basisschool altijd I+ (A+) scoorde op spelling en begrijpend lezen, zakte het in de brugklas naar een magere 7 en nu naar een 4,5/5.
Ik snap er ook niks van. Begrijpend lezen haalt hij nu rond de 5 en voor redekundig ontleden en rekenkundig ontleden maar een 3....
Heeft nu vanuit school coronabijles voor Nederlands maar ik denk niet dat het aan corona ligt. Ik hoor wel vaker dat vooral op het VWO Nederlands als lastig wordt ervaren. De centrale examens worden ook vaak niet goed gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
04-03-2021 01:18
Als je een 3 haalt met hard werken dan is er zeker wel iets mis gegaan waar hij wat mee moet, dus goed dat de docent even met hem gaat zitten. Wie weet valt het kwartje dan. Conclusie trekken dat hij het niet kan is beetje simpel en onrechtvaardig, hij moet eerst begrijpen waar het is mis gegaan.
Ja hij gaat de toets nu ook analyseren met de docente. Ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
04-03-2021 07:37
Onze zoon zit ook in vwo 2 en heeft met 1 vak moeite en dat is Nederlands. Daar waar hij op de basisschool altijd I+ (A+) scoorde op spelling en begrijpend lezen, zakte het in de brugklas naar een magere 7 en nu naar een 4,5/5.
Ik snap er ook niks van. Begrijpend lezen haalt hij nu rond de 5 en voor redekundig ontleden en rekenkundig ontleden maar een 3....
Heeft nu vanuit school coronabijles voor Nederlands maar ik denk niet dat het aan corona ligt. Ik hoor wel vaker dat vooral op het VWO Nederlands als lastig wordt ervaren. De centrale examens worden ook vaak niet goed gemaakt.
Nou dan kunnen wij elkaar dus de hand schudden met onze kinderen haha. Ik weet ook niet of bijles zoden aan de dijk zou zetten, vermoed in geval van zoon dat het ook echt niet aan Corona ligt. We wachten nu eerst de toetsanalyse af.
Alle reacties Link kopieren
tammie28 schreef:
03-03-2021 22:54
Bedankt voor alle reacties tot dusver. Docent gaat komende week eerst zelf de toets bespreken met hem. Op basis hiervan zullen wij kijken of we zelf nog contact zullen opnemen met haar. De andere talen staat hij juist achten op en zelfs een 9 op Duits. Ik begrijp het dus ook niet goed waarom Nederlands niet wil.
Iemand reageerde of dit juist een vak is wat hij voor het eerst echt moet leren, maar dat moet hij ook wel voor een vak als AK of Nask.
Nederlands is niet te vergelijken met de vreemde talen. In de onderbouw zijn de vreemde talen vooral woordjes stampen en grammatica regels (bijv duitse naamvallen). Ik was zelf niet goed in woordjes stampen, flinke onvoldoendes, maar kon dat in de bovenbouw compenseren met tekst, literatuur lezen en luistertoetsen.
bia-pia schreef:
04-03-2021 07:37
Op zich hoeft het niet, maar met name begrijpend lezen is wel een selectiecriterium om op het vwo terecht te komen.
Maar als het in dit geval om grammatica gaat: die is per onderwerp op internet te oefenen.
Ja, maar vervolgens krijg je op het vwo ook op vwo-niveau Nederlands. Alle kinderen in de klas konden voldoende begrijpend lezen. Dat is het nulpunt.

Ik heb wat betreft grammatica vooral veel aan latijn gehad, want daar krijg je zoveel grammatica, ik pas dat nu nog op andere talen toe.

Je kunt wel gaan zitten oefenen, maar als je het niet goed doorhebt heb je daar niets aan. Dat geldt voor Nederlands net zo goed als voor wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
Dit is waarom ik van vwo naar havo ben gegaan. Nederlands vond ik erg moeilijk maar het helpt ook niet als je nooit leest. Je moet een bepaald niveau van begrijpend lezen hebben wil je vwo kunnen. Kun je dat niet dan ga je naar havo.
Alle reacties Link kopieren
Nabespreken en analyseren van de toets is heel belangrijk dus heel goed dat hij een afspraak heeft gemaakt.

Ik begrijp dat het een spellingtoets was over interpunctie, hoofdlettergebruik ed?

Vaak zijn kinderen dan niet kritisch genoeg op hun eigen werk. Om dit te oefenen helpt het om het werk van een ander onder de loep te nemen en dat te corrigeren. En ook is het belangrijk om daar dan bij hem ook op te wijzen. Op een school waar ik werkte deden we dat bij alle vakken (geen punten aftrek maar wel inzichtelijk maken). Geef zelf ook het goede voorbeeld.

En wellicht heb je hem wel geholpen met leren, maar was de manier waarop niet juist voor deze toets. Je ziet vaak dat ouders heel goed helpen overhoren maar erg in de reproductievragen blijven hangen. Op VWO-niveau is maar 20-30% reproductie. De rest is allemaal inzichtsvragen en toepassen. Ik was er niet bij hoor, maar dit gebeurt vaak.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
04-03-2021 09:53
Nabespreken en analyseren van de toets is heel belangrijk dus heel goed dat hij een afspraak heeft gemaakt.

Ik begrijp dat het een spellingtoets was over interpunctie, hoofdlettergebruik ed?

Vaak zijn kinderen dan niet kritisch genoeg op hun eigen werk. Om dit te oefenen helpt het om het werk van een ander onder de loep te nemen en dat te corrigeren. En ook is het belangrijk om daar dan bij hem ook op te wijzen. Op een school waar ik werkte deden we dat bij alle vakken (geen punten aftrek maar wel inzichtelijk maken). Geef zelf ook het goede voorbeeld.

En wellicht heb je hem wel geholpen met leren, maar was de manier waarop niet juist voor deze toets. Je ziet vaak dat ouders heel goed helpen overhoren maar erg in de reproductievragen blijven hangen. Op VWO-niveau is maar 20-30% reproductie. De rest is allemaal inzichtsvragen en toepassen. Ik was er niet bij hoor, maar dit gebeurt vaak.
Ja, je hebt gelijk. Het was inderdaad een toets over de onderdelen die jij aangeeft.
Ik herken wel wat je zegt over de manier van overhoren. Je tip over andermans werk corrigeren is wel een goede vind ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven