kind van 2 en klei
maandag 17 oktober 2011 om 13:15
Ik heb het nog niet geprobeerd met zoon (wordt volgende week 2), maar ik heb wel playdoh in huis, dus dat zal het dan worden. Op het kdv hebben ze andere, hardere klei, gaat ook prima. (in tegenstelling tot dochter op die leeftijd, die smeerde dat in haar haar. Leidsters in paniek, vreesden het eruit te moeten knippen, maar ze kregen het er met veel moeite uit gewassen. Achteraf vonden ze het jammer dat ze geen foto hadden gemaakt van punkdochter met knalrode klei in haar haar )
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
maandag 17 oktober 2011 om 14:34
Zoontje (2 jaar) hier heeft nog geen idee wat te doen met een hompje klei. Hooguit er op slaan. Alles wat mama maakt, beestjes, figuurtjes, poppetjes, wordt even bewonderd en terzijde gelegd en als de verveling toeslaat (ongeveer 3 minuten later) plat geslagen
Maar hij eet het niet op
Maar hij eet het niet op
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
maandag 17 oktober 2011 om 15:02
Hier wel playdoh (de jongste al sidns hij anderhalf is), maar ze mogen 1 doosje per kind. Dan blijven de kleuren goed. Nog noooit in het haar gesmeerd of in de mond gestopt.
Het liefst willen ze een kinder ikeames en daarmee in de klei snijden. Of mij de grote deegroller (voor volwassenen) er over heen rollen.
Zoon (gister 2 jaar geworden) heeft gister net nieuwe playdoh voor zijn verjaardag gekregen omdat de andere na 2 jaar wel hard werd. Er is al veel mee gespeeld.
Het liefst willen ze een kinder ikeames en daarmee in de klei snijden. Of mij de grote deegroller (voor volwassenen) er over heen rollen.
Zoon (gister 2 jaar geworden) heeft gister net nieuwe playdoh voor zijn verjaardag gekregen omdat de andere na 2 jaar wel hard werd. Er is al veel mee gespeeld.
maandag 17 oktober 2011 om 15:14
maandag 17 oktober 2011 om 16:59
maandag 17 oktober 2011 om 18:10
Hier is dochter helemaal gek van klei sinds ze dat voor haar tweede verjaardag kreeg. Wij hebben pakket van playdoh achtige klei met allerlei gereedschapjes erbij. Superleuk. Ben nu nog heel voorzichtig met de kleurtjes (het zijn er 12) maar ben bang dat het over een poosje een grote bruine homp wordt
maandag 17 oktober 2011 om 22:15
Hier maak ik klei zelf, op basis van meel, zout, aluin (een zout dat ik bij de apotheek haal) en voedingskleurstof. Kind van 3 speelt er mee, kind van 1.5 fröbelt er intussen ook al volop mee (zonder ervan te eten). Bij bekenden hadden ze er ook nog fijne glitters doorgegooid, zag er leuk uit.
Het recept moet ik even zoeken, zal ik morgen nog wel posten.
Het recept moet ik even zoeken, zal ik morgen nog wel posten.
dinsdag 18 oktober 2011 om 10:35
Ik vind de playdoh juist zo stinken. De klei van de hema is prima (maar de bakjes van playdoh juist wel weer erg makkelijk).
Mijn dochter is ruim 1,5 en ik denk dat ze vanaf haar eerste met klei speelt. Ze maakt natuurlijk niet echt wat, maar ze kneed een beetje, maakt een slag, rolt enigszins heen en weer met de roller etcetera. Ze is er lang zoet mee en ze heeft het nog nooit in haar mond gestopt.
Mijn dochter is ruim 1,5 en ik denk dat ze vanaf haar eerste met klei speelt. Ze maakt natuurlijk niet echt wat, maar ze kneed een beetje, maakt een slag, rolt enigszins heen en weer met de roller etcetera. Ze is er lang zoet mee en ze heeft het nog nooit in haar mond gestopt.
dinsdag 18 oktober 2011 om 14:16
Recept om zelf speelklei te maken:
400 gr meel
200 gr zout
25 gr aluin-poeder (apotheek)
2 - 3 eetlepels olie
0.5 liter kokend water
levensmiddelenkleurstof
Ik gooi dit, m.u.v. de kleurstof, bij elkaar en gebruik dan de mixer. Het water doe ik er niet meteen in z'n geheel bij, maar houd een beetje achter. Afhankelijk van hoe dik of dun het wordt, kan ik dan nog wat meer toevoegen. Als ik blij ben met de consistentie, doe ik de kleurstof erbij.
Zoals gezegd, glittertjes toevoegen kan ook nog
O, qua hoeveelheid is bovenstaand recept voldoende om zo'n 3 porties van te maken (als ik denk aan de grootte van Playdoh-potjes)
400 gr meel
200 gr zout
25 gr aluin-poeder (apotheek)
2 - 3 eetlepels olie
0.5 liter kokend water
levensmiddelenkleurstof
Ik gooi dit, m.u.v. de kleurstof, bij elkaar en gebruik dan de mixer. Het water doe ik er niet meteen in z'n geheel bij, maar houd een beetje achter. Afhankelijk van hoe dik of dun het wordt, kan ik dan nog wat meer toevoegen. Als ik blij ben met de consistentie, doe ik de kleurstof erbij.
Zoals gezegd, glittertjes toevoegen kan ook nog
O, qua hoeveelheid is bovenstaand recept voldoende om zo'n 3 porties van te maken (als ik denk aan de grootte van Playdoh-potjes)
dinsdag 18 oktober 2011 om 22:55