kinderdagasiel

08-07-2009 08:26 933 berichten
Alle reacties Link kopieren
ben gisteren even wezen kijken bij een kinderdagverblijf. daar werd ik echt niet vrolijk van

er waren twee zalen: een met kinderen die druk door elkaar heen liepen , twee verzorgsters die geirriteerd de boel in het gareel probeerden te houden, totaal geen liefde of zorg op maat, snel voeden en hup weer in de box

dan was er ook nog de slaapzaal, had verdacht veel weg van het asiel waar wij onze hond vandaan hebben: tien bedjes naast en op elkaar, hoe zielig! allemaal kindjes met slaperige oogjes, een paar zagen er uitgeput uit met een rood behuild gezicht.

ik kan me niet voorstellen dat er vrouwen zijn die hun kind er met een goed geweten heenbrengen

de zin: het zin gediplomeerde verzorgsters dus het zal wel goed zijn slaat bij mij de plank mis, je kind krijgt zo misschien wel wat zorg maar zeker niet de zorg op maat die de eerste maanden zo belangrijk is.
quote:Thyra schreef op 08 juli 2009 @ 10:20:

Ik vind dat er op grote schaal misbruik wordt gemaakt van opa's en oma's, door ze te gebruiken als oppas. Ik vind dat thuisblijfmoederschap iets is voor toekomstige bijstandsmoeders die niet met beide benen op de grond staan. Uit de tijd, niet verantwoord en slecht voor alle betrokkenen. Heerlijk, als iemand zo ongenuanceerd iets neerschrijft wat je zelf eigenlijk ook wilt schrijven maar wat je, door opvoeding gedwongen tot nuance, eigenlijk niet durft... Mag ik voor de laffe optie kiezen: "eens"?
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 10:17:

Dames TO probeert hier een discussie op gang te brengen met de manier waarop ze dit omschrijft..maar iedereen voelt zich weer aangevallen door hun keuze voor een kdv.

Kom met de voor en nadelen!!!!!!!!

Hebben we al gedaan.. ergens in den beginne.. maar daar wordt niet op gereageerd, of er wordt gezegd dat je toch maar een stom mens bent, als je je kinderen dumpt in een asiel. Dus.. waarom mijzelf herhalen? Zit hier nu alleen nog voor het entertainment

Later is nu
quote:ziggies schreef op 08 juli 2009 @ 09:07:

wat ik gewoon niet begrijp is dat er gezegd wordt dat werken nast het financiele gedeelte DE manier is om aan je sociale contacten te komen. Ik heb zelf enorm veel sociale contacten, baby gaat gewoon mee en vaak past mijn man op. Ik denk dat het leuker is om een dagje lekker te shoppen leuker is dan een dagje kantoorNah, ik denk niet dat je die sociale contacten lang houdt als je je daarin net zo opstelt als hier op het forum.
Whatever, I do what I want
quote:crini schreef op 08 juli 2009 @ 10:31:

[...]

Nah, ik denk niet dat je die sociale contacten lang houdt als je je daarin net zo opstelt als hier op het forum.

Volgens mij heeft ze het reuze naar haar zin hoor, in de Jostiband.

*deze opmerking is geenszins bedoeld om leden van de Jostiband op enige wijze te beledigen of denigreren.*
Dat vind ik nou een belediging voor de mensen van de Jostiband, Zwieber!
Later is nu
Ik vind het kinderdagverblijf de beste keus omdat opa's en oma's geen oppas zijn.

Die hebben hun opvoedbeurt gehad, genieten van je kleinkind is niet helpen opvoeden van je kleinkind.

Omdat ik denk dat het de relatie tussen veel ouders en kinderen verstoord, omdat je je ouders niet zo'n verplichting moet laten aangaan waar ze eigenlijk geen nee tegen kunnen zeggen, omdat het voor kinderen beter is om door mensen opgevoed te worden die nú kinderen hebben en níet door mensen die 40 jaar geleden kinderen opvoedden.

Omdat ik denk dat de kwaliteit van kinderopvang alleen maar beter wordt als er meer mensen gebruik van maken, qua flexibiliteit, kwaliteit, opleiding van de leidsters en pedagogische plannen.

Gastouderschap vind ik niet de beste keus omdat er geen toezicht en geen opleiding voor nodig is en (gelukkig komt daar een eind aan) dat opa's en oma's ingezet worden als gastouder en daar bakken met geld aan gespendeerd wordt terwijl het eigenlijk vrijwilligerswerk is.

Kinderdagverblijf vind ik de beste keus omdat zo de kloof tussen verschillende sociale klassen wat minder wordt (op mijn KDV zitten veel buitenlandse kindjes en er wordt ontzettend veel tijd, geld en moeite gestoken in taalontwikkeling bijvoorbeeld) en omdat het voor kinderen over het algemeen beter is om aan verschillende omgevingen te wennen, verschillende regels te leren en met andere kinderen te spelen.

Ik vind er wat voor te zeggen dat een kind van 10 weken er niet zoveel aan heeft, maar het is zeker niet schadelijk.
quote:dreamer schreef op 08 juli 2009 @ 10:33:

Dat vind ik nou een belediging voor de mensen van de Jostiband, Zwieber!

Bedacht ik me ook al.

Ik pas hem even aan
Hehe Ainne :-)

btw even mijn mening;

ik ben niet tegen een kdv he..maar ik omschrijf mijn ervaring als destijds leidster dat je erg weinig aan persoonlijke aandacht toe komt. En dat vond ik erg sneu. Tuurlijk moet een kind leren aandacht verdelen en alle andere sociale aspecten. Maar met name de hele kleintjes kom je vaak niet aantoe om deze liefde en nabijheid te bieden etc. Een babygroep was dan ook vaak; plannen plannen plannen.

Ik ben zelfs voor eventueel 2 dagen kdv hoor. Kids leren veel sociale aspecten die ze thuis of bij oma en opa niet geleerd zouden hebben. Leren wachten op hun beurt, omgang met groepsgenootjes, omgang met andere volwassenen, ontdekken omgeving zonder vader of moeder bij de hand.

Ik heb echt op hele leuke fijne groepen gewerkt met kleintjes die het echt heel erg naar hun zin hadden; ouders die tevreden waren (ook op groepen met hettegenovergestelde) maar het gevoel bij met name die kleintjes blijft aan me knijpen dat je weinig toekomt aan nabijheid etc. Daarom ben ik tegen kids die gebracht worden voor hele weken.

En die waren er bij..ouders die op maandag al voor openingstijd op de stoep stonden..die een potje warm eten meegaven; zodat kindje lief in de avond al gegeten had en bij thuiskomst meteen het bed in kon. En dit waren dan dezelfde ouders waar bij sluiting van het kdv op gewacht moest worden. Erg sneu! (tuurlijk worden ouders hierin geadviseerd..maar zij zijn uiteindelijk de regisseur, om het even zo te noemen, van hun eigen opvoedin).
ik hou niet van shoppen

wel van mijn werk
Vind je dat niet lullig Ziggie, dat jij lekker gaat shoppen terwijl je man daarvoor moet werken? Stel dat hij een vrouw tegenkomt mét een leven, ben je dan niet bang dat jij in de bijstand komt? Met kind en al?

Wel handig eigenlijk, heb je ook uren de tijd om te liggen lezen met je kind naast je én je hoeft de vuile sokken van je man niet meer te wassen en bent direct huissloof af.
quote:Zwieber schreef op 08 juli 2009 @ 10:30:

[...]

Kom op zeg, zet je erover heen. Het is heerlijk vermaak.

Maar ik was echt ECHT van plan om hard te werken vandaag. Heb nu al dagenlang de kinderen naar de creche gebracht om daarna gewoon de hele dag op het forum te zitten hier op mijn werk.

Da's toch zonde van het geld dat we elke maand wegbrengen naar de creche? Ik zou er dan toch tenminste ook wat werk voor moeten verrichten? Kan ik net zo goed thuisblijfwijf worden en dáár de hele dag op het forum zitten.
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 10:34:

Hehe Ainne :-)

btw even mijn mening;

ik ben niet tegen een kdv he..maar ik omschrijf mijn ervaring als destijds leidster dat je erg weinig aan persoonlijke aandacht toe komt. En dat vond ik erg sneu. Tuurlijk moet een kind leren aandacht verdelen en alle andere sociale aspecten. Maar met name de hele kleintjes kom je vaak niet aantoe om deze liefde en nabijheid te bieden etc. Een babygroep was dan ook vaak; plannen plannen plannen.

Ik ben zelfs voor eventueel 2 dagen kdv hoor. Kids leren veel sociale aspecten die ze thuis of bij oma en opa niet geleerd zouden hebben. Leren wachten op hun beurt, omgang met groepsgenootjes, omgang met andere volwassenen, ontdekken omgeving zonder vader of moeder bij de hand.

Ik heb echt op hele leuke fijne groepen gewerkt met kleintjes die het echt heel erg naar hun zin hadden; ouders die tevreden waren (ook op groepen met hettegenovergestelde) maar het gevoel bij met name die kleintjes blijft aan me knijpen dat je weinig toekomt aan nabijheid etc. Daarom ben ik tegen kids die gebracht worden voor hele weken.

En die waren er bij..ouders die op maandag al voor openingstijd op de stoep stonden..die een potje warm eten meegaven; zodat kindje lief in de avond al gegeten had en bij thuiskomst meteen het bed in kon. En dit waren dan dezelfde ouders waar bij sluiting van het kdv op gewacht moest worden. Erg sneu! (tuurlijk worden ouders hierin geadviseerd..maar zij zijn uiteindelijk de regisseur, om het even zo te noemen, van hun eigen opvoedin).Maar als je full-time moet werken en je hebt niet de luxe van opa's en oma's (nog los van de discussie of zij wel mede-opvoeder moeten zijn) heb je weinig andere keus. Het is dit of een gastouder zonder diploma's etc.
quote:Ainne schreef op 08 juli 2009 @ 10:36:

[...]

Maar ik was echt ECHT van plan om hard te werken vandaag. Heb nu al dagenlang de kinderen naar de creche gebracht om daarna gewoon de hele dag op het forum te zitten hier op mijn werk.

Da's toch zonde van het geld dat we elke maand wegbrengen naar de creche? Ik zou er dan toch tenminste ook wat werk voor moeten verrichten? Kan ik net zo goed thuisblijfwijf worden en dáár de hele dag op het forum zitten.Forummen met een stuiterend kind om me heen kon ik vroeger echt niet hoor. Nu gaat het inmiddels prima.
Nee zwieber want dan koos ik niet voor kinderen.
Waarom aan kinderen beginnen als ik ze vijf dagen in de week weg moet brengen?
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 10:17:

Dames TO probeert hier een discussie op gang te brengen met de manier waarop ze dit omschrijft..maar iedereen voelt zich weer aangevallen door hun keuze voor een kdv.

Wat op zich niet raar is door de manier waarop TO het formuleert, maar goed...

Kom met de voor en nadelen!!!!!!!!

Oh, eitje hoor. Het voordeel van mijn kind op de creche was dat ik kan werken (lukt niet met kind thuis), dat ik andere dingen kan doen waar ik anders nauwelijks aan toe kom, dat ik af en toe in vakanties (jaja, kind ging gewoon door in vakanties) een lekker dagje met mijn lief had om samen met z'n tweetjes te spijbelen (haha, voelde ten minste zo).

Voordeel voor mijn kind is dat het opgeladen ouders had als het thuiskwam. Immers, ik doe meer energie op als ik mag werken en mijn dingen op orde kan hebben voordat mijn kind weer thuis is. De tijd die ik of man dan kan doorbrengen met kind is vaker meer uitgerust en met meer plezier dan wanneer ik 24/7 bij mijn kind moet zijn. Dit is niet waar ik gelukkig van word. En gelukkige ouders lijkt me toch wel de basis voor een kind!

Verder leert kind dat het overal anders gaat in de wereld, het leert dat er andere normen en waarden kunnen zijn dan alleen bij papa en mama, het leert dat het niet een ego is waar de hele wereld alleen maar om draait (zoals bij TO vermoed ik), maar dat er rekening met anderen gehouden moet worden en dat je leert delen, samen spelen. Kortom, het woordje samen is belangrijk in deze. Samen ruzie maken, maar ook samen plezier maken. Mijn kind heeft geleerd wat het is om in een pikorde te staan, voor zover je als peuter in een pikorde kan staan. Misschien niet heel erg leuk, maar wel goed om ermee geoefend te hebben voordat het werd losgelaten op die grote boze basisschool, waar de leerkrachten echt nóg minder tijd hebben voor de kinderen. Mijn kind is (daardoor?) veel weerbaarder en kan veel makkelijker aangeven wat het wel en niet wil en hoe. Vriendjes maken en houden en contacten aangaan op school is dan ook een makkie.

Mijn kind heeft dingen geleerd en gedaan waar ik als ouder de zin of puf niet voor zou hebben gehad. Elke leidster brengt weer eigen kwaliteiten (en onhebbelijkheden) mee. De een kan heel goed schminken (deden ze vaak), de ander kent een berg liedjes (kind kwam thuis met liedjes en spelletjes waar ik nog nooit van gehoord had), de volgende doet weer graag buitenspelletjes en met mooi weer waren ze de hele dag buiten of gingen het bos in.

Tuurlijk zijn er ook minder leuke dingen. Kinderen maken soms ruzie met elkaar. Soms was kind moe en kwam het vast minder aan de rust toe (hoewel het slapen wel erg goed ging daar). Ook al waren de leidsters attent genoeg om daar oog voor te hebben en een extra knuffel te geven. Soms zal kind daar minder aandacht hebben gekregen dan het misschien wenselijk was. Maar eerlijk gezegd? Ik heb er nooit wat van gemerkt. Ik vond juist dat mijn kind een zeer geschikt creche kind was, outgoing en zin in de andere kindjes en de leidsters doorgaans heel betrokken bij de kinderen met veel knuffels en aandacht.

Het gaat ook om de balans van kdv en thuis zijn. Voor ons was er een goede balans. 3 dagen kdv en 4 dagen thuis (incl. weekend dus). Kind kreeg op die manier het beste van beide werelden mee voor ons gevoel.
quote:Ainne schreef op 08 juli 2009 @ 10:36:

[...]

Da's toch zonde van het geld dat we elke maand wegbrengen naar de creche? Ik zou er dan toch tenminste ook wat werk voor moeten verrichten? Kan ik net zo goed thuisblijfwijf worden en dáár de hele dag op het forum zitten.

Heb je zo op het werk niet minder afleiding dan, dan thuis?

Dat scheelt dan toch weer?
Later is nu
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 10:39:

Waarom aan kinderen beginnen als ik ze vijf dagen in de week weg moet brengen?Waarom niet?

Soms heb je niet de keuze. Zo zijn er moeder, die thuisgebleven zijn bij de kinderen en gingen scheiden. Doordat ze toen wel moesten werken en helaas alleen in de wat minder betaalde baantjes kwamen, moesten de kinderen wel langer naar het kdv.

*weet dat dit generaliserend is, maar óók werkelijkheid*
Later is nu

Kinderen zijn geen hobby waar je de rest van je leven op moet aanpassen. Sommige ouders hebben én een kinderwens én een veeleisende baan of een financiele situatie waarin werken wel moet.

Wat kortzichtig.

Gewoon iedereen met een fulltime baan verplicht aan de pil. De vrouwen natuurlijk he.... mannen mogen wel gewoon werken.
quote:ziggies schreef op 08 juli 2009 @ 08:56:

wat is eigenijk de minimun leeftijd dat een kind naar het kda magIk ben op het kinderdagverlijf bevallen, het kind daar achtergelaten en toen zelf lekker naar het kraamhotel gegaan om lekker verwend te worden. Was wel lastig dat het 's avonds weer opgehaald moest worden, maar gelukkig kon het de ene dag bij mijn moeder en de andere dag bij mijn schoonmoeder slapen. En zo doen we het eigenlijk nog steeds. Alleen die weekenden hè, daar heb ik nog steeds geen goede oplossing voor.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
quote:Zwieber schreef op 08 juli 2009 @ 10:37:

[...]

Forummen met een stuiterend kind om me heen kon ik vroeger echt niet hoor. Nu gaat het inmiddels prima.

Fulltime werken doet inderdaad wonderen voor je forumtijd.

Oke, nu ga ik écht aan het werk, ik pik het wel weer op op pagina 63 of zo. Echt.

Echt.
quote:Ainne schreef op 08 juli 2009 @ 10:42:

[...]

Fulltime werken doet inderdaad wonderen voor je forumtijd.

Oke, nu ga ik écht aan het werk, ik pik het wel weer op op pagina 63 of zo. Echt.

Echt.Ik overhoor je straks.
(Ainne, I feel your pain, je bent niet de enige).
vertel me waarom wel. Bij thuiskomst gaat je kind naar bed en in het weekend (2 dagen) ben je er voor je kind.

Ik begrijp heel goed dat mensen willen blijven werken...daar kies ik ook voor.

Maar ik vind dat je wel voldoende tijd voor je kind moet hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven