kinderdagasiel

08-07-2009 08:26 933 berichten
Alle reacties Link kopieren
ben gisteren even wezen kijken bij een kinderdagverblijf. daar werd ik echt niet vrolijk van

er waren twee zalen: een met kinderen die druk door elkaar heen liepen , twee verzorgsters die geirriteerd de boel in het gareel probeerden te houden, totaal geen liefde of zorg op maat, snel voeden en hup weer in de box

dan was er ook nog de slaapzaal, had verdacht veel weg van het asiel waar wij onze hond vandaan hebben: tien bedjes naast en op elkaar, hoe zielig! allemaal kindjes met slaperige oogjes, een paar zagen er uitgeput uit met een rood behuild gezicht.

ik kan me niet voorstellen dat er vrouwen zijn die hun kind er met een goed geweten heenbrengen

de zin: het zin gediplomeerde verzorgsters dus het zal wel goed zijn slaat bij mij de plank mis, je kind krijgt zo misschien wel wat zorg maar zeker niet de zorg op maat die de eerste maanden zo belangrijk is.
*gaat nu echt de bieb plunderen.*
ik werk drie dagen in de week en breng de kinderen die dagen ook naar het kdv. Maar stiekem ben ik stikjaloers op vrouwen die gewoon lekker thuis blijven. En natuurlijk doe ik ook leuk mee met de 'voordelen'opnoemen van het kdv , sociale contacten etc..maar ik ben niet gek en weet dat dat grote onzin is. Een kind dat de eerste jaren fijn bij een van zn ouders is en genoeg de kans krijgt om met andere kinderen te spelen, dat is gewoon de ideale situatie. Maar dat zit er bij ons gewoon financieel niet in. Diep van binnen irriteer ik me daardoor aan thuisblijfmoeders maar dat is gewoon jaloezie natuurlijk.Net als bij zoveel werkende moeders die de thuisblijfmoeders een beetje minachtend benaderen...
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 10:51:

Ik en vriendlief werken ook fulltime...toch hebben wij het geluk het zo te kunnen regelen dat er maar 2,5 dag max oppas nodig is.Dus?? Wat is nou je punt dan? Kennelijk niet het full time werken? Want je werkt full time 'en begint toch aan een kind'.
Ha Dames,

Bij dit onderwerp valt me altijd op dat veel (vooral) vrouwen de neiging hebben de eigen mening te idealiseren en die van anderen te verwerpen. Ik heb (nog) geen kindje (maar ben er hard voor bezig ) en weet wel hoe ik het zelf wil doen. Maar ik vind het prima als anderen het totaal anders gaan doen. Of ze nu hun kind 5 dagen naar de KDV willen brengen of willen stoppen met werken. Beide niet mijn keuze, maar daarom kies ik het niet. Ik ben helemaal niet van de emancipatie maar vind hierin: De vrijheid zit er voor de vrouwen tegenwoordig in dat zij kan kiezen wat bij haar situatie past. En dat is een luxe om deze vrijheid te hebben. Ieder zijn ding, toch?

En tot slot: wat mij betreft gaat het om wat de vrouw kiest, want al wordt vaak gezegd dat het om het kind gaat en niet om de moeder, dat zeggen moeders die DAT zelf belangrijk vinden (en dus gaat het ook in dat geval om de moeder... )
xpreciousx: de toon op dit topic is gezet door Ziggie. Als je op een dergelijk tone of voice naar mensen reageert met woordkeuzes die aanvallend zijn, krijg je authomatisch een tegenreactie van een verdediging. Dit hoeft echt niet met een schuldgevoel te zijn.

Als jij dom wordt genoemd, ga je daar tegenin omdat je weet dat dat niet zo is, dat kan je dan reageren vanuit schuldgevoel noemen maar ik denk gewoon dat je het onterecht vind dat men je zo aanspreekt. Het gaat hier dus om de woorden die Ziggie gebruikt.

Asiel, dumpen enz enz zijn negatief ingestelde woorden, dat wil niet zeggen dat niemand hier een discussie wil aangaan over het feit waarom je gebruik maakt van een KDV.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ik vind het oprécht níet de ideale situatie Chocoladereep. Misschien voor de eerste 6 maanden, maar daarna vind ik het de ideale situatie dat kinderen verzorgd worden door beide ouders, dat beide ouders voor het inkomen zorgen in gelijke mate en dat ze daarnaast naar een goede opvangplek gaan.

Thuisblijven vind ik ábsoluut niet de ideale situatie.
Thyra dan begrijp je me verkeerd. Is geen aanval tis mijn mening.

Veel plezier in de bieb zwieber,

ik ben er ook vantussen
quote:Thyra schreef op 08 juli 2009 @ 10:56:

Ik vind het oprécht níet de ideale situatie Chocoladereep. Misschien voor de eerste 6 maanden, maar daarna vind ik het de ideale situatie dat kinderen verzorgd worden door beide ouders, dat beide ouders voor het inkomen zorgen in gelijke mate en dat ze daarnaast naar een goede opvangplek gaan.

Thuisblijven vind ik ábsoluut niet de ideale situatie.Ik ook niet. Voor zowel kind als thuisblijvende ouder niet. Medische bijzondere situaties uitgezonderd.
Oh, en voor de volledigheid nog voordelen kdv tov gastouder: meer controle op kwaliteit en meer onderlinge controle (weet jij veel wat die gastouder doet als er niemand kijkt. Misschien zit ze hier wel te forummen terwijl ze 't kind in de goed geïsoleerde geluidsdichte kamer de longen uit het lijf laat schreeuwen. Of zit ondertussen manlief aan de kinderen. Om maar een recent en dus niet ondenkbeeldig voorbeeld te noemen)

En voordelen kdv tov opa & oma: de leidsters zijn niet de opa en oma...
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 10:43:

vertel me waarom wel. Bij thuiskomst gaat je kind naar bed en in het weekend (2 dagen) ben je er voor je kind.

Ik begrijp heel goed dat mensen willen blijven werken...daar kies ik ook voor.

Maar ik vind dat je wel voldoende tijd voor je kind moet hebben.

Als het niet per se moet (omdat je anders niet rondkomt op een normaal niveau), zou ik er zelf ook niet voor kiezen. Niet omdat ik niet full time zou willen werken (want met leuk werk is dat geen offer). Maar simpelweg omdat ik dat niet zou kunnen verantwoorden aan mezelf. Ik vind dat ten minste 1 ouder dan wat meer dagen tijd moet hebben voor het kind. Of dat vader of moeder is maakt me niet uit. Als ik dus full time zou werken (5 dagen), dan vind ik dat de vader niet meer dan 3 dagen zou moeten werken, zodat de balans voor een kdv altijd ten gunste zou uitvallen van de ouders (3 dagen creche, 4 dagen thuis).

Maar goed, dat is in mijn ideale wereld. Daarmee geen oordeel naar ouders die dat anders voelen. Belangrijkste blijft toch altijd hoe het als gezin voor iedereen het beste uitpakt.
quote:Dhelia schreef op 08 juli 2009 @ 10:54:

[...]

Dus?? Wat is nou je punt dan? Kennelijk niet het full time werken? Want je werkt full time 'en begint toch aan een kind'.En ondanks dat je slechts 2,5 dag oppas in de week nodig hebt (en je dus kennelijk nooit tegelijkertijd vrij bent met je partner, wat ik zéker een gemis voor je kind(eren) vind) zie jij je kind dus ook 5 dagen per week niet of nauwelijks. Waarom doe je dat?
Later is nu
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 10:56:

Thyra dan begrijp je me verkeerd. Is geen aanval tis mijn mening.

Veel plezier in de bieb zwieber,

ik ben er ook vantussenDank
In de jaren '80 wees onderzoek uit dat kinderdagverblijven niet goed zouden zijn voor kinderen en in het bijzonder baby's. Uit recent onderzoek blijkt dat als KDV-en kwalitatief goed zijn het geen kwaad kan of zelfs positief is voor de ontwikkeling van het kind.

Er zullen vast baby's zijn waarvoor een KDV geen geschikte vorm van opvang is, maar je mag van goed opgeleid personeel bij het KDV en ouders verwachten dat ze er oog voor hebben als dat het geval is.
Houden jullie het gezellig? Volgens mij wel, toch?

Als het ontspoort dan hoor ik het wel, neem ik aan.
misschien mosterd maar is Ziggies nou dezelfde als Beestje2009?
En aan alle dames. Hoe denken jullie dat het vroeger ging? Bij jullie ouders? Toen er 12 kinderen per gezin waren? De jonge kinderen werden opgevoed door de oudere. En die hadden geen diploma's en veiligheidseisen en minimum aantal kinderen hoor. En dat zijn weer de mensen die jullie opgevoed hebben. Goh wat hebben ze dat slecht gedaan he? En ze zijn zelf ook zo slecht terecht gekomen toch?

Dat wil niet zeggen dat ik niet voor diploma's en veiligheidseisen ben en vroeguh idealiseer, zeker niet, maar sommige dingen zijn vandaag de dag wél goed geregeld en een KDV is daar een voorbeeld van. (al blijven er altijd dingen over die verbeterd kunnen worden maar dat is logisch)
quote:xpreciousx schreef op 08 juli 2009 @ 10:45:

Maar waarom kies je dan voor een kind?! Als je je kind van maandag t'm vrijdag van half acht sóchtends tot half zeven sávonds weg brengt? En daarna het bed in moet?Ik Wij kozen eerst voor een kind. Daarna kwam de praktische vraag hoe dat te combineren. Dus brachten we het weg van half negen tot half zes.
quote:Viva Angel4 schreef op 08 juli 2009 @ 10:58:

Als het ontspoort dan hoor ik het wel, neem ik aan.het is hier echt hartstikke gezellig, Angel
Later is nu
Heeee niet allemaal weglopen, ik zit hier op de bank mezelf nog steeds een beetje te vervelen. Kom, kom een beetje discussie is toch niet erg?
quote:Viva Angel4 schreef op 08 juli 2009 @ 10:58:

Als het ontspoort dan hoor ik het wel, neem ik aan.Ik vind 't heel gezellig, zo aan de eettafel met m'n vierde kopje koffie
Mijn oudste was 9 maanden toen het voor het eerst naar een kdv ging (2 dagen), tot die tijd nam papa ouderschapsverlof op.

De tweede ging met 8 maanden voor het eerst naar het kdv, tot die tijd pasten lieve kennissen op.

De derde ging met 10 maanden voor het eerst naar een kdv, tot die tijd pasten 2 lieve gastouders op.

De vierde is met 6 maanden voor het eerst naar het kdv gegaan, tot die tijd was hij in het ziekenhuis (3 maanden) of thuis (de anderhalve maand voor hij voor het eerst naar het kdv ging was hij thuis.)

Ik heb dus altijd de luxe gehad dat ik mijn baby's niet vanaf 3 maanden al naar het kdv hoefde te brengen.

Ik ben heel erg pro kdv, ook als ik het vergelijk met gastouders (en ik heb ervaring met 2 hele goede en lieve), komt het kdv er toch beter uit. Je kunt er altijd van op aan, ze ondernemen meer met de kids, de kinderen ontmoeten er leeftijdsgenootjes, mijn kinderen zijn er (mede) heel sociale kinderen door geworden.

Maar de babygroep, dat is een onderdeel apart op het kdv.

In mijn vorige woonplaats gingen de oudste 2 naar een kleinschalig kdv, een soort 'huiskamer-idee'. Daar was heel duidelijk echt tijd voor individuele aandacht, ook voor de baby's. Heel erg prettig en daar heb ik nooit zo over de babygroep nagedacht, omdat ik zag dat mijn kinderen er met enorm veel liefde en aandacht verzorg werden.

't Was ook best een bijzonder dagverblijf, later openden ze nog een vestiging waar ook een instelling voor lichamelijk gehandicapte kinderen in gevestigd werd. De kindjes van het kdv speelden samen met de gehandicapte kindjes op één plein, met speciale speeltoestellen voor laatstgenoemde kindjes. Zo leerden ze al heel jong ook omgaan met kindjes met beperkingen. Erg mooi om te zien en het werkte goed.

Nu gaan mijn kinderen naar een groter kdv en hier zie ik op de babygroep meer chaos. Wel zie ik nog steeds lieve, toegewijde leidsters, (hoewel ik er eentje ook erg chagrijnig vind, die heeft gelukkig ook meer een leidinggevende rol en is dus niet continu bij de kinderen), maar ook dat er strak gepland moet worden en helaas ook dat er regelmatig een best wel lang in het bedje huilt.

Ik weet dit omdat ik mijn jongste kind sondevoeding kwam geven en dus op verschillende tijden op de dag binnenkwam.

De leidsters hebben het gewoon te druk om overal direct op te reageren.

Nou heb ik het 'geluk' dat mijn kind ziek is (maar niet ziek genoeg voor een mkdv) en hij dus sowieso meer aandacht verdient en ook krijgt. En ook heb ik het geluk dat hij nooit huilt, dus bang dat hij lang (en overstuur) in zijn bedje ligt te huilen ben ik niet.

Maar ik ben er dus wel anders door gaan kijken naar de babygroep. En ik snap nu beter waarom sommige mensen erg anti kdv voor een baby zijn. Ik was hiervoor gewoon verwend met een superkdv voor baby's wat dat betreft.

Alleen meestal heb je gewoon geen keus en moet je je kind wel vanaf 3 maanden wegbrengen. En daarom zal ik ook nooit een ouder veroordelen die zijn kind wel al vanaf 10 weken naar het kdv brengt.
Whatever, I do what I want
Dat Ziggies Beestje is kwam ook al in mij op, maar Beestje schrijft veel slechter.
Dhelia mijn punt is niet het werken (in tegendeel..ik zou echt niet hele weken thuis kunnen zitten....je moet jezelf ook blijven ontwikkelen etc) ..het is dat er bijna geen tijd over blijft voor de vrouwen en hun kids. Ze hebben de kids dan nog maar 2 dagen in de week. Er blijft bijna geen tijd meer voor je eigen opvoeding..alles wordt uit handen gegeven en dat vind ik persoonlijk best schrijnend.

Dreamer genoeg tijd samen met vriend hoor. Daarbij vind ik persoonliljke papa en mama tijd ook belangrijk.

Iets wat voor papas vroeger eigenlijk nooit voorkwam..maar denk ik wel heel belangrijk is; dat ook vader quality time heeft met zijn kindje.

nu ben ik er echt vantussen.
quote:MamaD schreef op 08 juli 2009 @ 10:55:

Ha Dames,

Bij dit onderwerp valt me altijd op dat veel (vooral) vrouwen de neiging hebben de eigen mening te idealiseren en die van anderen te verwerpen. Ik heb (nog) geen kindje (maar ben er hard voor bezig ) en weet wel hoe ik het zelf wil doen. Maar ik vind het prima als anderen het totaal anders gaan doen. Of ze nu hun kind 5 dagen naar de KDV willen brengen of willen stoppen met werken. Beide niet mijn keuze, maar daarom kies ik het niet. Ik ben helemaal niet van de emancipatie maar vind hierin: De vrijheid zit er voor de vrouwen tegenwoordig in dat zij kan kiezen wat bij haar situatie past. En dat is een luxe om deze vrijheid te hebben. Ieder zijn ding, toch?

En tot slot: wat mij betreft gaat het om wat de vrouw kiest, want al wordt vaak gezegd dat het om het kind gaat en niet om de moeder, dat zeggen moeders die DAT zelf belangrijk vinden (en dus gaat het ook in dat geval om de moeder... )

NEE, het is de keuze van de OUDERS, tenzij je natuurlijk een één oudergezin van alleen een moeder bent. Mijn man en ik hebben er echt samen voor gekozen dat we sámen werkten, en allebei parttime. (nouja, toen de kinderen klein waren allebei 32 uur, dat is toch bijna fulltime en zo voelt het in elk geval wel )

Werk, geld inbrengen, kinderen krijgen en opvoeden, dat is allemaal iets dat je gezamelijk doet.
Later is nu
quote:Dhelia schreef op 08 juli 2009 @ 11:01:

[...]

Ik vind 't heel gezellig, zo aan de eettafel met m'n vierde kopje koffie

Wil je er een koekje bij? Ik zit hier aan de jodenkoeken.

En nee, Ziggie is geen beestje, huisbij, of een andere forummer voor zover ik weet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven