Kinderen die geen aanstalten maken om uit te vliegen
zaterdag 5 juli 2025 om 12:26
Er zijn wel eens topics van mensen met ‘lastige’ thuiswonende volwassen kinderen en dan luidt het advies vaak ‘tijd om op zichzelf te gaan wonen.’ Ik ben overigens zelf ook zo’n adviseur, maar in de praktijk werkt het waarschijnlijk heel anders.
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
zondag 6 juli 2025 om 19:01
Over welke leeftijd hebben we het hier? Het verbaast me nl. dat je denkt dat je hier veel invloed op hebt. "Ik wil graag dat ze wat verder kijkt'. En als zij dat nu niet wil?Claire45 schreef: ↑06-07-2025 16:30Die jeugdvriendschappen zijn bij mij en de meeste van mijn vrienden allang verwaterd, omdat er inderdaad nieuwe vriendschappen ontstonden, een nieuw leven, een ander perspectief. Dat is ook iets wat gebeurt (meestal) bij op kamers gaan. Ik vind dat geen slechte ontwikkeling; in sommige gevallen blijven die jeugdvriendschappen wel bestaan, maar nu we het toch over schrikbeelden hebben: toen ik ooit een schoolreünie had tijdens mijn studententijd, was een behoorlijk deel van mijn oud-klasgenoten al getrouwd, met elkaar ook nog, of onderling, en ze woonden samen in de buurt waar wij waren opgegroeid. Niks mis met jeugdliefdes natuurlijk, maar ik vind het voor mijn dochter wel belangrijk dat ze op zijn minst haar horizon verbreedt. Als ze daarna alsnog kiest voor het kleine kringetje dat ze nog van school kent: prima. Maar ik wil ook graag dat ze wat verder kijkt, zodat ze in elk geval weet dat er méér is dan alleen het vertrouwde kringetje.
Nothing happens for a reason
zondag 6 juli 2025 om 19:10
zondag 6 juli 2025 om 19:12
Uiteraard wil ik dat ook het liefst voor mijn kinderen, dat leek me wel duidelijk uit mijn berichten en wensen spreken.NomenNescio schreef: ↑06-07-2025 18:20Los van of het wel of niet mogelijk is om uit huis te gaan. Maar dit is toch niet serieus wat je wilt voor je kinderen? Zou jij dat willen? Ik zou het vreselijk erg hebben gevonden voor mijn kinderen als dit hun voorland is.
Wat Claire al ergens schreef en waar zij van geleerd heeft, gegroeid en volwassen geworden, is het maken van fouten op je eigen conto. Ik heb een vergelijkbare ervaring. Heb ook voor dichte deuren gestaan (sleutels vergeten, tas in de kroeg laten staan), te laat naar bed gegaan, lege koelkasten, troep in huis, verkeerde persoon een logeerbed geboden en nog meer van dat soort ervaringen. En als ik íets kan zeggen dat me het meest levensvreugde heeft gegeven, dan is dat eigenlijk wel stiekem dat soort ervaringen. Er is niks op de wereld dat imo de ervaring kan vervangen dat je opgewassen bent tegen (normale) tegenslag en dat je iets zelf hebt weten op te lossen. Dat is zo'n enorme boost voor je zelfvertrouwen en dat is iets dat ik mijn kinderen ook gunde toen ze die leeftijd hadden. Het gevoel dat je op jezelf kunt vertrouwen, dat je creatief leert om oplossingen te bedenken, dat je hulp vraagt buiten je comfortzone, dat je nee kunt zeggen tegen mensen, dat er genoeg mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten en dat je er ook om kunt lachen met wat je nu weer hebt meegemaakt.
Ik vond het oprecht heerlijk om zo te groeien.
Maar wat ik bedoelde is, het is maar goed dat we dat niet allemaal voor onze kinderen willen en die kinderen zelf ook niet want dan kwam er dus nog meer krapte op de studentenkamermarkt.
Dus laat er maar fijn een hoop zeggen: ik blijf bij voorkeur liever met m'n eigen bubbelbad en eigen kitchenette bij papa en mama wonen.
zondag 6 juli 2025 om 19:13
Ik vind het zó schijtverwend, dat tot je 30e thuis blijven wonen om te sparen zodat je meteen een instapklare complete ruime woning kan kopen. Je te goed voelen voor wat hele volksstammen jarenlang, zelfs eeuwenlang, als woonruimte hebben gehad.
Nee, mijn kind hoeft dat echt niet te proberen, doe toch normaal. Maar dat zal wel weer een generatiedingetje zijn, na een te losse opvoeding van een generatie (en de consequenties die dat overduidelijk met zich meebrengt) volgt vaak weer een strengere opvoeding.
Nee, mijn kind hoeft dat echt niet te proberen, doe toch normaal. Maar dat zal wel weer een generatiedingetje zijn, na een te losse opvoeding van een generatie (en de consequenties die dat overduidelijk met zich meebrengt) volgt vaak weer een strengere opvoeding.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
zondag 6 juli 2025 om 19:16
Je mag op je dertigste blij zijn als je een twee- of driekamerappartement met balkonnetje kunt kopen. Thuis gewoond en gespaard of niet.LaFolie schreef: ↑06-07-2025 19:13Ik vind het zó schijtverwend, dat tot je 30e thuis blijven wonen om te sparen zodat je meteen een instapklare complete ruime woning kan kopen. Je te goed voelen voor wat hele volksstammen jarenlang, zelfs eeuwenlang, als woonruimte hebben gehad.
Geen motto
zondag 6 juli 2025 om 19:18
Dit kun je nooit zo simpel stellen, want de meeste VvE’s hebben juist geld tekort en/of achterstallig onderhoud door slecht beheer. Daarnaast is eea ook afhankelijk van grootte gebouw, wel/geen lift (grootste kostenpost) etc.
Live Life to the fullest
En in kinderen buitenzetten na 5HAVO of 6VWO.
Onder het officiële motto "ga de wereld maar verkennen".
Maar eigenlijk "ik wil mijn huis terug en je bij voorkeur enkel nog in de vakanties en met Kerst zien".
wissewis wijzigde dit bericht op 06-07-2025 19:18
5.45% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Maar ik reageerde op Dala die het had over haar kinderen en tot 35 jaar thuiswonen. En ik die me dan afvraagt of je zo'n ontwikkeling dan niet voor je kinderen wenst.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑06-07-2025 18:45Ik trouwde op mijn 23e en heb zo ongeveer al die dingen ook meegemaakt maar iets later in mijn leven. Behalve dan de verkeerde persoon een logeerbed bieden. In mijn omgeving zat ook iedereen in hetzelfde schuitje van een hoge hypotheek, veel zelf klussen, weinig uitgaan, en ook daar werden we creatief van. Mijn jas en de sleutels verdwenen uit de garderobe, geen mobiel, 50km van huis. Auto op de parkeerplaats.
Het voordeel om het op relatief jonge (ongetrouwde) leeftijd te doen is in mijn optiek dat het allemaal nog niet zulke enorme consequenties heeft en dat je jezelf daarmee ook wel leert kennen. Een beetje buitenspelen voor het echte werk. Wat blauwe plekken oplopen, een schram hier en daar, voordat je goed en wel aan het verkeer gaat deelnemen zeg maar.
Iets wat ik persoonlijk wel handig vind om meegemaakt te hebben voor je je aan huwelijk en kinderen verbindt. Maar goed, dat is een vooroordeel van mezelf, dat besef ik me. Ik heb toch ergens het idee dat het handig is om jezelf al wat te hebben leren kennen, voordat je jezelf via een huwelijk aan een ander verbindt. Ik ken mijn lief ook al van jongs af aan, maar het had ook net zo goed anders kunnen lopen en dat we na 5 jaar wel klaar waren met elkaar. Dan is een officiele scheiding ook weer zo wat.
zondag 6 juli 2025 om 19:22
En daar is toch ook niks mis mee? Hele generaties hebben het heel lang met heel weinig m2 moeten doen. Nederland schijnt een van de meeste m2 oppervlak per inwoner te hebben. Even gezocht, dat is pp 55 m2.
Het europeesch gemiddelde is 40-45 m2 pp. Nederland behoort tot de top 5 van Europese landen met de meeste woonruimte per persoon, samen met Luxemburg, België, Ierland en Malta
zondag 6 juli 2025 om 19:24
Nee sorry, dat vond ik hélemaal niet duidelijk uit je teksten naar voren komen! In de vele posts die je schrijft komt op mij eerder het tegendeel naar voren.
zondag 6 juli 2025 om 19:26
Hele generaties hebben op jonge leeftijd op 1 salaris een (eengezins)woning kunnen kopen. Dat zit er nu niet meer in. Zijn die oudere generaties dan ook verwend?NomenNescio schreef: ↑06-07-2025 19:22En daar is toch ook niks mis mee? Hele generaties hebben het heel lang met heel weinig m2 moeten doen. Nederland schijnt een van de meeste m2 oppervlak per inwoner te hebben. Even gezocht, dat is pp 55 m2.
Het europeesch gemiddelde is 40-45 m2 pp. Nederland behoort tot de top 5 van Europese landen met de meeste woonruimte per persoon, samen met Luxemburg, België, Ierland en Malta
zondag 6 juli 2025 om 19:27
Wat een onzin. Er zijn echt geen stelletjes die een relatie kregen op hun 23ste en dan tot hun 30ste in puberkamers hokken om te kunnen sparen.LaFolie schreef: ↑06-07-2025 19:13Ik vind het zó schijtverwend, dat tot je 30e thuis blijven wonen om te sparen zodat je meteen een instapklare complete ruime woning kan kopen. Je te goed voelen voor wat hele volksstammen jarenlang, zelfs eeuwenlang, als woonruimte hebben gehad.
Als je op je 18ste staat ingeschreven voor sociale huur ( kopen kan al bijna niet alleen zonder dat je heel veel inlegt ) ben je wellicht na 10 jaar aan de beurt. Of je moet voor dikke duizend euro vrije vestiging kunnen. huren Dan is het in mijn ogen niet verwend maar slim om gespaard te hebben en dan maar te gaan kopen. ( waarbij je waarschijnlijk minder per maand aflost dan dat je die hoge huur zou betalen)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 6 juli 2025 om 19:30
Ik weet niet wat dit met het aantal m2 per persoon te maken heeft? En dat een 2 of 3 kamer woning niet zo zielig is als je 30 bent.Nogevendit schreef: ↑06-07-2025 19:26Hele generaties hebben op jonge leeftijd op 1 salaris een (eengezins)woning kunnen kopen. Dat zit er nu niet meer in. Zijn die oudere generaties dan ook verwend?
zondag 6 juli 2025 om 19:33
Mijn moeder is gaan samenwonen toen ik 21 was en mijn broers 23 en 25. We zijn toen verhuisd naar andere woning in hetzelfde dorp. Op gegeven moment werd er wel gezegd dat 25 mooie leeftijd was om toch wel uit te vliegen. Uiteindelijk was ik 23 en vlogen we alledrie binnen half jaar uit.
Gevoelsmatig was het niet meer mijn thuis toen ons mam ging samenwonen en we naar een andere woning gingen.
Gevoelsmatig was het niet meer mijn thuis toen ons mam ging samenwonen en we naar een andere woning gingen.
Zebra tussen de paarden
zondag 6 juli 2025 om 19:36
Ik begrijp je gedachtegang, maar zo simpel is dat niet.Dala schreef: ↑06-07-2025 16:44Waar misschien ook andere regelgeving voor moet komen is de leegstand van winkel/kantoorpanden. Dat vind ik toch zo afgrijselijk. Enorme tekorten aan woningen maar sommige panden blijven onbewoond. Zeker wat betreft studentenhuisvesting zou je daar toch iets mee moeten.
Voorbeeld bij ons:
Kleine VvE, 4 woonappartementen op 4 etages en op begane grond een commercieel pand (voorheen kantoorruimte), welke onderdeel is van de VvE. Sinds 2022 staat de bg leeg (90 m2), omdat een nieuwe huurder helaas niet is gevonden. Huidige (particuliere) eigenaar heeft eea verbouwd en vergunning aangevraagd het te verkopen als woning ipv commerciële ruimte. Hiervoor had hij ook toestemming vd VvE nodig en moest de splitsingsakte worden aangepast bij de notaris. Hierin hebben wij, als 4 bewoners (en dus meerderheid vd VvE), expliciet laten vastleggen dat er geen kamerverhuur/airbnb/studenten etc mag plaatsvinden, enkel definitieve zelfstandige bewoning voor 1-2 personen, gezien er ook geen schuurtje en/of tuin is en het pand midden in het centrum vd stad staat.
Ja, zonde vd leegstand, maar hopelijk wel begrijpelijk vwb de overige bewoners. Gelukkig heeft een VvE nogal behoorlijk wat inspraak juridisch gezien.
Vwb leegstaande kantoorpanden op een bedrijventerrein vind ik het wel anders.
Live Life to the fullest
zondag 6 juli 2025 om 19:38
En Nogevendit, de periode waarin je met één salaris een (groot) huis kon kopen was een tijdelijk venster van economische voorspoed na de wederopbouw, geholpen door lage huizenprijzen, gunstige fiscale regelingen en stabiele banen. Het is dus niet zo dat “vroeger alles beter was,” maar eerder dat er een unieke combinatie van factoren samenviel in de jaren 60 tot begin jaren 80.
Deze gouden periode is niet representatief voor hoe het altijd was. Voor de jaren 60 was het kopen van een woning voor de meeste mensen niet haalbaar. Veel mensen huurden of woonden in sociale woningbouw. De lonen waren laag, de woningvoorraad beperkt, en het idee van een koopwoning was voor velen een verre droom. Wat dat betreft zijn we weer terug waar we waren en heeft het niet veel zin om je te focussen op een uitzonderingspositie in de tijd.
Deze gouden periode is niet representatief voor hoe het altijd was. Voor de jaren 60 was het kopen van een woning voor de meeste mensen niet haalbaar. Veel mensen huurden of woonden in sociale woningbouw. De lonen waren laag, de woningvoorraad beperkt, en het idee van een koopwoning was voor velen een verre droom. Wat dat betreft zijn we weer terug waar we waren en heeft het niet veel zin om je te focussen op een uitzonderingspositie in de tijd.
zondag 6 juli 2025 om 19:44
zondag 6 juli 2025 om 19:57
Die dichte deuren hadden vriendinnen op de middelbare school al (we hebben weleens door ramen moeten klimmen), ikzelf toen ik al 10 jaar het huis uit was en mijn moeder onlangs nog. Natuurlijk word je op een bepaalde manier volwassen als je op jezelf woont, maar mensen die op 25 het huis uitgaan beginnen heus niet dan pas met volwassen worden en mensen die op 18 gaan zijn dan niet ineens met een jaar al klaar met volwassen worden. Je kan ook kleine en grote tegenslagen bij je ouders thuis zelf oplossen.NomenNescio schreef: ↑06-07-2025 18:20Los van of het wel of niet mogelijk is om uit huis te gaan. Maar dit is toch niet serieus wat je wilt voor je kinderen? Zou jij dat willen? Ik zou het vreselijk erg hebben gevonden voor mijn kinderen als dit hun voorland is.
Wat Claire al ergens schreef en waar zij van geleerd heeft, gegroeid en volwassen geworden, is het maken van fouten op je eigen conto. Ik heb een vergelijkbare ervaring. Heb ook voor dichte deuren gestaan (sleutels vergeten, tas in de kroeg laten staan), te laat naar bed gegaan, lege koelkasten, troep in huis, verkeerde persoon een logeerbed geboden en nog meer van dat soort ervaringen. En als ik íets kan zeggen dat me het meest levensvreugde heeft gegeven, dan is dat eigenlijk wel stiekem dat soort ervaringen. Er is niks op de wereld dat imo de ervaring kan vervangen dat je opgewassen bent tegen (normale) tegenslag en dat je iets zelf hebt weten op te lossen. Dat is zo'n enorme boost voor je zelfvertrouwen en dat is iets dat ik mijn kinderen ook gunde toen ze die leeftijd hadden. Het gevoel dat je op jezelf kunt vertrouwen, dat je creatief leert om oplossingen te bedenken, dat je hulp vraagt buiten je comfortzone, dat je nee kunt zeggen tegen mensen, dat er genoeg mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten en dat je er ook om kunt lachen met wat je nu weer hebt meegemaakt.
Ik vond het oprecht heerlijk om zo te groeien.
Het hele hbo heb ik ongeveer 3 klasgenoten gehad die op kamers woonde, de rest woonden allemaal thuis. Van mijn middelbare school vrienden groep woont 95% nog steeds hier in het dorp. Dat betekent niet dat ik met sommigen niet alsnog uit elkaar gegroeid ben of dat ik geen andere vriendschappen heb opgedaan. Maar die connectie blijft. Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis in mijn leven door niet op mijn 18de op kamers te zijn gegaan of dat mijn wereld te klein is geweest. Ik denk dat mijn moeder vooral blij is dat ik gelukkig ben. Ook al is dat nog in hetzelfde dorp/op dezelfde sport/met veel dezelfde mensen als 15 jaar terug.
zondag 6 juli 2025 om 20:28
zondag 6 juli 2025 om 20:36
Ik was een kind dat snel het huis uit moest, want ze waren wel klaar met me, man was gewenst en heeft zich nooit teveel gevoeld. Ik ging snel het huis uit, maar man ook best jong. En ik weet wel wie van de twee zich geliefder voelde. Wil ik mijn dochters in huis tot ze 40 zijn? Liever niet, tenzij er sprake is van zorg of toestanden. Maar wil ik ze het gevoel geven dat ze parasiteren als ze met bijvoorbeeld 19 nog thuis wonen? Nee, zeker niet.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 6 juli 2025 om 20:36
Oh echt? Nee, ik ben het juist hélemaal met Claire eens. En heb het zelf zo gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat je het níet zou willen. Maar als andermans kind zegt: ik ga niet in een kleine kamer wonen want ik wil meteen een groot koophuis. Prima. Scheelt weer 1 concurrent op de wachtlijst.NomenNescio schreef: ↑06-07-2025 19:24Nee sorry, dat vond ik hélemaal niet duidelijk uit je teksten naar voren komen! In de vele posts die je schrijft komt op mij eerder het tegendeel naar voren.
Nee, ik zie juist de ultieme vrijheid in de periode op kamers, eentje die je nooit van je leven ergens anders krijgt. Niet als je als kind thuiswoont, al helemaal niet als je gesetteld met vaste partner in je werkcontract rolt.
Nee stel dat zo lang als je kunt uit.
Mijn angst is juist andersom, dat kind kiest voor het doembeeld van thuis blijven wonen en dan ook nog direct in een vaste relatie rolt maar dan op hun 35e zegt: ik heb die ultieme vrijheid van op kamers wonen nooit meegemaakt

zondag 6 juli 2025 om 20:42
Zo lang je het aanbiedt en als optie meegeeft lijkt het mij toch echt eigen keuze dat kind tijdens studies thuis blijft wonen.Dala schreef: ↑06-07-2025 20:36Oh echt? Nee, ik ben het juist hélemaal met Claire eens. En heb het zelf zo gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat je het níet zou willen. Maar als andermans kind zegt: ik ga niet in een kleine kamer wonen want ik wil meteen een groot koophuis. Prima. Scheelt weer 1 concurrent op de wachtlijst.
Nee, ik zie juist de ultieme vrijheid in de periode op kamers, eentje die je nooit van je leven ergens anders krijgt. Niet als je als kind thuiswoont, al helemaal niet als je gesetteld met vaste partner in je werkcontract rolt.
Nee stel dat zo lang als je kunt uit.
Mijn angst is juist andersom, dat kind kiest voor het doembeeld van thuis blijven wonen en dan ook nog direct in een vaste relatie rolt maar dan op hun 35e zegt: ik heb die ultieme vrijheid van op kamers wonen nooit meegemaakt![]()
En daarna met haar vaste-partner-sinds-4-jaar gaat samenwonen.
Dat ze dan op haar 35 of 45 zich misschien afvraagt of ze meer had moeten hoeren-en-sloeren en / of op kamers wonen lijkt mij meer een mijmering dan echt een gemis.
Iets "met andere keuzes gemaakt" op bepaalde momenten.
Zo kan je ook mijmeren over "wat als ik iets anders had gestudeerd" of "wat als ik toch op Erasmus was geweest" of "wat als ik toch voor job A had gekozen ipv job B" of "wat als ik toch voor dat 3de kind was gegaan".
Is dit nu later?
zondag 6 juli 2025 om 20:47
Ik kreeg het gefinancierd. Mijn broers en zusje ook. Zo ben ik ook van plan voor onze kinderen te doen. Ik vind het een hele waardevolle periode.
Denk dat voor NN misschien de verwarring erin zat doordat ik juist de thuiswonende kinderen als "sneller volwassen" beschouw of meeging in de gedachtestromen hoe ik de ultieme vrijheidsbeleving kan garanderen als de kinderen toch per se thuis willen blijven wonen als ze 18, 22 of 30 zijn.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in