kinderen en ouders Jehova

20-02-2009 09:30 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, ieder zijn geloof etc etc. Maar ik loop er nu toch ongewild tegen aan. Mijn zoontje had een aantal kinderen uitgenodigd voor zijn verjaardag, een paar dagen later vertelt 'n moeder dat haar kind niet kan komen. Ok, prima.

Later blijkt dat dit is vanwege hun Jehova geloof. O.k. ieder zijn ding dus.

Nu zag ik op school dat dat kindje tijdens het trakteren en het liedjes zingen uit de klas wordt gehaald, alleen in de aula gaat zitten, tot het "feestje" voorbij is. Dat vond ik toch wel erg cru. Op de momenten dat het leuk en gezellig is wordt hij apart gezet van zijn groep, op verzoek van de ouders. Zo gaat het dus regelmatig als er wat te vieren valt, kerst, sinterklaas, carnaval etc. Hup, jij mag er niet bij zijn. Dat lijkt me voor een kind afschuwelijk.

Die mensen lijken me overigens best aardig, maar ik vind dit toch wel ver gaan. Of ben ik aan het overdrijven?
Niet mee eens Enigme.

Als je voor je kind bepaalt dat het veganistisch moet leven, maak je net zo goed een keuze voor je kind als wanneer je bepaalt dat het geen verjaardagsfeestjes mag vieren.

Als ouders maak je nou eenmaal keuzes voor je kinderen, dat is helemaal niet erg.

Sterker nog, als ouders móet je keuzes maken voor je kinderen omdat ze dat zelf nog niet kunnen.

Ouders mogen in Nederland gelukkig zelf weten of ze hun kinderen met een geloof opvoeden of niet. En of ze hun kinderen alleen maar rauw voedsel willen laten eten of niet.
quote:shining schreef op 20 februari 2009 @ 17:59:

Niet mee eens Enigme.

Als je voor je kind bepaalt dat het veganistisch moet leven, maak je net zo goed een keuze voor je kind als wanneer je bepaalt dat het geen verjaardagsfeestjes mag vieren.

Als ouders maak je nou eenmaal keuzes voor je kinderen, dat is helemaal niet erg.

Sterker nog, als ouders móet je keuzes maken voor je kinderen omdat ze dat zelf nog niet kunnen.

Ouders mogen in Nederland gelukkig zelf weten of ze hun kinderen met een geloof opvoeden of niet. En of ze hun kinderen alleen maar rauw voedsel willen laten eten of niet.

Jij discusieert oneerlijk. Ik heb het hierboven over vegetarisch eten. Niet over veganistisch eten. Tussen vegetarisch eten en veganistisch eten zit een groot verschil.

Zeg ook nergens dat ik goedkeur om een kind te dwingen om op een sport te gaan of om vegetarisch te eten. Maar er zit bij deze voorbeelden iig een degelijk argument achter.

Onder de streep vind ik het nooit goed om een kind ergens toe te dwingen. Echter bij een opvoeding zal je ze wel moeten sturen/leiden...Maar tussen opvoeden en opleggen zitten ook grote verschillen. Dat jullie die nuances niet zien vind ik problematisch te noemen.
Er zit inderdaad verschil tussen veganistisch en vegetarisch eten.

Ik snap alleen niet dat jij zoveel moeite hebt als anderen hun kind met een geloof opvoeden. En dat jij dat achterlijk enz. vindt, snap ik al helemaal niet.

Heb je nooit geleerd om anderen in hun waarde te laten, ook al ben je het totaal niet eens met die keuze?

Ik kies ook niet voor een veganistisch leven bijvoorbeeld of voor een leven als topsporter. Maar daarom noem ik mensen die daar wél voor kiezen voor hun kinderen nog niet achterlijk.
Volledig eens met Shining!

Ook al iets niet jouw keuze, dan kun je daar nog wel respectvol mee omgaan.
quote:fairy1 schreef op 20 februari 2009 @ 17:53:

Het gaat wel goed met dat jochie hoor. Is een verzorgd en aardig kind. Ik weet ook niet of hij er zelf onder lijdt, het is gewoon niet anders. Ze zullen thuis en in hun kerk-kring idd wel de nodige contacten hebben op hun manier. En ik twijfel geen moment dat ook deze ouders alleen het beste voor hun kinderen willen.

Ik vond het alleen erg sneu om hem daar zo te zien zitten. En het wijkt af van de algemeen gangbare norm, dat je verjaardagen en feestjes wel gewoon viert. Het valt op omdat ze in deze omgeving de enige Jehova's zijn.

En Enigme, als je ouders streng in welke leer dan ook zijn, geldt dat automatisch ook voor hun kinderen, omdat ze overtuigd zijn van het goede van die leer. Het zou toch raar zijn als pa en moe naar de zwarte kousen kerk gaan en dat de kinderen thuis "lekker eigenwijs"naar de vpro zitten te kijken.

Gelukkig maar.

Ik snap best dat het niet leuk is om een kind daar alleen te zien zitten.En het wijkt ook af van de algemene norm, vandaar dat men het ook gauw zielig vindt.

Eens met je laatste stukje. Als ouders voed je je kind nou eenmaal op met jouw normen en waarden.

Als je in God gelooft bijvoorbeeld of je wilt héél gezond eten, dan zeg je ook niet tegen je kind: '' Eet maar gerust patat hoor en snoep maar raak, als je 18 bent kun je zelf je keuzes maken.

Helemaal mee eens dus.
,
Als je ouder van een kind bent, wil je het beste voor je kind. Als jij in God gelooft, wil je dat je kind Hem ook leert kennen. Daarom neem je hem mee naar de kerk, moskee of naar de zaal o.i.d.

Dit doe je al vanaf dat het kind daar oud genoeg voor is. Het kind weet niet beter, je hoeft hem er niet voor te dwingen maar je legt uit waarom je graag wilt dat hij mee gaat. Dit heeft niks met indoctrineren te maken. Maar je kiest het beste voor je kind. Als je kind oud genoeg is, en inmiddels een poosje in de maatschappij leeft zal hij misschien de keuzes van zijn ouders anders zien. Misschien neemt hij andere beslissingen. Maar ouders doen dit uit liefde voor hun kind. Omdat ze het beste willen voor hun kind.
Een van mijn beste vriendinnen is Jehova getuige, en zie dus ook haar opvoeding van haar kinderen. Haar kinderen mogen ook geen verjaardagen vieren, en op school niet mee vieren. Ik vond dat eerst ook moeilijk(zielig), maar zij legt haar kinderen alles heel goed uit. Die kinderen vinden het doodnormaal. en zielig zijn ze echt niet. Ze willen het ook zelf, want dit is wat ze mee krijgen vanuit huis. Zij krijgen op andere momenten genoeg. Wij als vriendinnen vieren de verjaardagen van de kinderen niet met elkaar (sturen geen kaartjes, geen cadeautjes) maar nemen gewoon iets leuks mee voor elkaars kindjes als we elkaar zien.

Daarnaast wordt de huwelijksdag van de ouders daar heel ruim gevierd, als een soort feestdag en krijgen de kinderen dan veel cadeautjes.

Ik zou je aanraden om eens met de betreffende ouder te praten en zeggen dat je er moeite mee hebt. Jehova getuigen zijn echt wel gewend om wat commentaar van de omgeving te krijgen, en zullen je op hun manier kunnen uitleggen wat erachter zit.

overigens zou ik er persoonlijke moeite mee hebben als de juf er door andere op aangesproken wordt hoe zielig mijn kind is, door mijn opvattingen etc, en ik er niet persoonlijk op aangesproken wordt.
Hmm, toch blijft het een vreemd geloof......het is maar goed dat er niet genoeg van die mensen zijn om een school te beginnen......verjaardag vieren is zelfverheerlijking...pffffft, hoe kom je erop!

Volgens mij vier je je verjaardag met andere mensen, omdat die op die dag tonen dat ze blij met je zijn......je vader en moeder zijn blij dat jij op die dag werd geboren!

Als Jehova´s dat niet op kunnen brengen......tsja, toch een vorm van kindermishandeling vind ik, er zit meer aan vast dan geen cadeautje en geen snoep....je geeft je kind het gevoel dat hij er niet toe doet.
Er zijn in Nederland zo'n 31.000 Jehova's Getuigen aldus Wikipedia, dus daar kunnen best een paar scholen mee gevuld worden

Een goede kennis van ons is JH en zit dus twee keer per week(geloof ik) in een volledig afgeladen Zaal. Als de JH eigen scholen zouden willen hebben zou dat waarschijnlijk best realiseerbaar zijn maar blijkbaar hebben ze een reden om het niet te doen, zal het hem eens vragen.
Die 31.000 Jehova's wonen misschien erg verspreid over Nederland waardoor een school toch niet echt haalbaar is?

Ik meen trouwens dat strenge moslims ook niet aan verjaardagen doen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:toetyfroety schreef op 21 februari 2009 @ 01:07:

Hmm, toch blijft het een vreemd geloof......het is maar goed dat er niet genoeg van die mensen zijn om een school te beginnen......verjaardag vieren is zelfverheerlijking...pffffft, hoe kom je erop!

Volgens mij vier je je verjaardag met andere mensen, omdat die op die dag tonen dat ze blij met je zijn......je vader en moeder zijn blij dat jij op die dag werd geboren!

Als Jehova´s dat niet op kunnen brengen......tsja, toch een vorm van kindermishandeling vind ik, er zit meer aan vast dan geen cadeautje en geen snoep....je geeft je kind het gevoel dat hij er niet toe doet.

ALs je dat vindt, dan zou ik dat maar snel bij de politie of de raad voor kinderbescherming melden!
mijn vriendin heeft het mij eens uitgelegd waarom ze geen verjaardagen vieren, maar het is me even ontschoten waarom. Het is wel te herleiden tot de bijbel. maar vraag me even niet op welke manier.

Daarnaast vieren ze dus uitgebreid de huwelijksdag van de ouders, dat is ook echt een gebruik bij alle Jehova's. Waardoor die kinderen er uiteindelijk zijn gekomen :-)

En tja ieder zijn geloof natuurlijk. Het is ook niet mijn geloof, en ik ben het met een heleboel dingen niet eens, maar ik vind wel dat er respect moet zijn voor ieder zijn opvattingen en andersom. Dus ook dat Jehova's af en toe water bij de wijn moeten doen met dingen van school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven