kinderen en ouders Jehova

20-02-2009 09:30 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, ieder zijn geloof etc etc. Maar ik loop er nu toch ongewild tegen aan. Mijn zoontje had een aantal kinderen uitgenodigd voor zijn verjaardag, een paar dagen later vertelt 'n moeder dat haar kind niet kan komen. Ok, prima.

Later blijkt dat dit is vanwege hun Jehova geloof. O.k. ieder zijn ding dus.

Nu zag ik op school dat dat kindje tijdens het trakteren en het liedjes zingen uit de klas wordt gehaald, alleen in de aula gaat zitten, tot het "feestje" voorbij is. Dat vond ik toch wel erg cru. Op de momenten dat het leuk en gezellig is wordt hij apart gezet van zijn groep, op verzoek van de ouders. Zo gaat het dus regelmatig als er wat te vieren valt, kerst, sinterklaas, carnaval etc. Hup, jij mag er niet bij zijn. Dat lijkt me voor een kind afschuwelijk.

Die mensen lijken me overigens best aardig, maar ik vind dit toch wel ver gaan. Of ben ik aan het overdrijven?
Jehova´s vieren geen verjaardagen omdat ze dat zelfverheerlijking vinden, en dat afkeuren. Ze doen hun kinderen vaak juist naar een openbare school, want ze zijn het niet eens met de manier van geloven waarop een bijv. katholieke school dit doet.

Vind het wel erg kort door de bocht om dit meteen als kindermishandeling te bombarderen; ieder heeft zijn eigen geloof en manier van leven, zolang je een ander daar geen kwaad mee doet, is daar toch niets mis mee? Laat iedereen het lekker op zijn/ haar eigen manier doen!

Wat niet wil zeggen dat ik het eens ben met de manier van leven van Jehova's getuigen (helemaal niet zelfs) maar vind dit nu toch wel erg zwart-wit.
Tsja, waarom zou je juist die éne dag wel vieren, en alle andere dagen die je zijn geschonken niet ? Waarom moeten we ons sociale hart wel laten zien rond de "feestdagen" (het aantal collectes langs de deur loopt dan echt de spuigaten uit).

Waarom moet er met Kerst ineens wel gedacht worden aan eenzame ouderen en kunnen ze de rest van het jaar verpieteren ?

Ik heb ooit gelezen dat Jehova's alle dagen met evenveel vreugde willen beleven, en dat niet willen laten afhangen van de kalender.

Of je je er nu wel of niet in kunt vinden, ieder mag zijn leven invullen zoals hij/zij dat als prettig beleeft. En of hun kinderen daarvoor "buitengesloten" moeten worden, vaak hebben deze gezinnen zo'n druk sociaal leven binnen hun eigen gemeenschap dat ze helemaal geen tijd hebben om contact te hebben met de "buitenwereld".
ja dat vind ik eigenlijk ook erg. maar er zijn wel verschillen; ik ging vroeger ook naar de kerk, ik moest zelfs verplicht, maar het geloof op zich is me nooit opgedrongen en ik geloof nu ook niet.

met naar de kerk gaan is sowiezo niks mis, vind dat je er best wel wat van kunt leren ongeacht of je gelooft of niet.

maar ja, ik vind het ook erg als kinderen een heel streng protestants geloof, of heel streng moslimgeloof wordt opgedrongen. in landen als arabie is het de cultuur, daar past het beter, maar hier vind ik het niet passen.
Zelf ben ik 'streng gereformeerd' opgevoed. En werk ik op een reformatorische school. We vieren inderdaad geen sinterklaas. Maar heel veel collega's en kinderen vieren dit wel thuis. Omdat er toch wat ouders zijn die dit niet willen vieren we het niet op school.

Verjaardagen van kinderen en collega's worden gewoon gevierd.

Natuurlijk is het vervelend voor een kind als je buiten de klas gesloten wordt. Het is zelfs afschuwelijk. Maar de ouders denken dat ze hier goed aan doen, en willen hun kind beschermen. Dus ze doen het vanuit een goed hart. Of het goed is wat ze doen... ik kan geen goede reden vinden om je kind buiten te sluiten bij een verjaardag.

Ik ben het ook in heel veel opzichten niet eens met mijn opvoeding en zou ik het zelf anders doen. Maar alles wat mijn ouders deden kwam recht uit hun hart! Met het idee dat het goed was wat ze deden!
quote:toetyfroety schreef op 20 februari 2009 @ 10:48:

Volgens mij doet de juf het fout, die Jehova's mogen dan misschien niet hun verjaardag vieren....ze hebben toch niks te zeggen over de rest van de wereld. De juf zou hem gewoon in de klas moeten laten.

Dit zal wel door de ouders geregeld zijn.

Ik heb 1 kind in de klas gehad dat Jehova's getuige was. Dit kind was niet zielig hoor. En het was het meest verzorgde kind uit mijn klas. De ouders deden veel leuke dingen met dit kind in tegen stelling tot andere ouders. De school stond trouwens in een achterstandswijk in Rotterdam.

Hij deed niet mee aan kerst, sinterklaas en verjaardagen. Maar mocht wel trakteren op de trouwdag van zijn ouders. Dat mag dan wel gevierd worden.

Verder was het een gewoon jongetje.
Mijn halve familie is Jehova's getuige en mijn neefjes en nichtjes vierden ook geen verjaardagen e.d. Toch zijn ze nu allemaal volwassen zonder trauma. Waarom? Van kleins af aan is hun wereldje die van de Jehova's getuigen. Ouders stimuleren ook vooral de omgang met andere JG's kindertjes (zo kunnen ze ook niet op slechte ideeen worden gebracht). Mijn neefjes en nichtjes hadden weinig vriendjes en vriendinnetjes op school, gingen zelfs niet mee op schoolreisjes. Hun vriendjes en vriendinnetjes waren die van de "zaal." Ze groeien op met andere ideeen en vinden verjaardagen en Sinterklaas maar stom. Dat wordt er gewoon van kleins af aan al ingeprent. Ik snap dat het zielig overkomt, maar die kinderen weten zelf niet beter dus die missen ook niks.
MIsschien dat het kind ermee op is gegroeid en niet beter weet, maar de kindjes in de klas wel! Het zal afwijken van de gangbare norm, en dat valt kinderen op. Tel daarbij op dat kinderen redelijk hard kunnen zijn over het algemeen, en ik denk dat het jehovakindje er misschien wel meer last van heeft dan zijn ouders vermoeden.

Heb je geen speciale Jehovascholen trouwens?
Mijn beste vriendje op de kleuterschool/1e paar jaar lagere school was ook Jehova getuige. Hij zong niet mee in de klas als er iemand jarig maar mocht wel de traktatie aanpakken, ook hoefde hij niet afgezonderd te zitten o.i.d.Zijn eigen verjaardag werd niet gevierd maar zijn moeder loste dit altijd op door hem te laten trakteren op de laatste schooldag voorafgaand aan de zomervakantie, zodat hij ook "een aanleiding" had om te trakteren. Op verjaardagsfeestjes mocht hij niet komen als hij werd uitgenodigd. Mijn moeder die zijn moeder kende (omdat hij natuurlijk als beste vriendje ook weleens gewoon bij ons kwam spelen) heeft dit een paar keer opgelost door hem na mijn verjaardag op een woensdagmiddag bij ons thuis uit te nodigen (alleen zonder andere kinderen) en pannenkoeken te bakken...dan was er geen sprake van een verjaardag meer maar wel een beetje van feest. Als je kind bent sta je daar niet bij stil maar nu ik de posting van TO lees moest ik er ineens weer aan denken. De situatie die hier wordt geschetst is wel erg cru (kind afzonderen in de aula zetten alsof de andere kinderen iets aan het doen zijn wat het daglicht niet kan verdragen...tssskkk).

Misschien is het voor TO een optie om het kindje alsnog uit te nodigen na de verjaardag voor een gezellige middag met eigen kind...zonder dat de nadruk op "verjaardag" komt te liggen maar op een speelmiddag met iets extra's zoals pannenkoeken o.i.d.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:Liedjepiedje schreef op 20 februari 2009 @ 14:44:

Zelf ben ik 'streng gereformeerd' opgevoed. En werk ik op een reformatorische school. We vieren inderdaad geen sinterklaas. Maar heel veel collega's en kinderen vieren dit wel thuis. Omdat er toch wat ouders zijn die dit niet willen vieren we het niet op school.

Verjaardagen van kinderen en collega's worden gewoon gevierd.

Natuurlijk is het vervelend voor een kind als je buiten de klas gesloten wordt. Het is zelfs afschuwelijk. Maar de ouders denken dat ze hier goed aan doen, en willen hun kind beschermen. Dus ze doen het vanuit een goed hart. Of het goed is wat ze doen... ik kan geen goede reden vinden om je kind buiten te sluiten bij een verjaardag.

Ik ben het ook in heel veel opzichten niet eens met mijn opvoeding en zou ik het zelf anders doen. Maar alles wat mijn ouders deden kwam recht uit hun hart! Met het idee dat het goed was wat ze deden!Ik vind het ook raar, maar mogelijk doen de ouders van het Jehova kindje e.e.a. met net zulke volle overtuiging als jouw eigen ouders en ook met de intentie dat het goed is wat zij doen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Als je als kind wordt opgevoed met de wetenschap dat je geen verjaardagen mag vieren door je geloof, vind ik het niet zielig voor het kind.

Waarom? Het is de geloofsovertuiging van de ouders, zij zullen niet bewust het kind een pleziertje willen ontnemen, maar dit gaat vanuit hun geloofsovertuiging.

Als dit het enige is, dan vind ik dat het nog meevalt.
quote:elninjoo schreef op 20 februari 2009 @ 10:54:

[...]

Het is zielig dat kinderen al op jonge leeftijd geindoctrineerd worden met allerlei hersenspinsels van de ouders. Vooral als het om onbewijsbare zaken als allerlei geloven gaat, vind ik dat kinderen daar eigenlijk pas mee in aanraking moeten mogen worden gebracht als ze zelfstandig kunnen denken en beslissen wat ze er wel of niet van wensen aan te nemen.AMEN
quote:shining schreef op 20 februari 2009 @ 16:06:

Als je als kind wordt opgevoed met de wetenschap dat je geen verjaardagen mag vieren door je geloof, vind ik het niet zielig voor het kind.

Waarom? Het is de geloofsovertuiging van de ouders, zij zullen niet bewust het kind een pleziertje willen ontnemen, maar dit gaat vanuit hun geloofsovertuiging.

Idd ja. Om HUN geloofsovertuiging...Die ze willens en wetens opdragen aan een onschuldig kind wat nog niet voor zichzelf kan denken. Ze belasten het kind ermee en dat wordt maar getolereerd. Achterlijk, belachelijk, absurd.

Al jij er serieus zo over denkt, dan valt me dat vies tegen van een medemens die hersenen zou moeten bezitten.
quote:shining schreef op 20 februari 2009 @ 16:06:

de jehova's vinden een verjaardag zelfverheerlijking, dus ze onthouden hun kind wel degelijk bewust een pleziertje.

onder het mom geloof inderdaad.
Maar zij vieren weer andere dingen, dus de "feestmomenten" zijn er wel degelijk, alleen op andere momenten.

Verbaas me echt over de onverdraagzaamheid hier zeg, vind ik behoorlijk schokkend Laat ieder lekker doen waarvan hij/zij denkt dat het het beste is. Jehova's doen dingen "anders" , maar anders is niet per definitie minder goed!
quote:Enigme schreef op 20 februari 2009 @ 16:12:

[...]

Idd ja. Om HUN geloofsovertuiging...Die ze willens en wetens opdragen aan een onschuldig kind wat nog niet voor zichzelf kan denken. Ze belasten het kind ermee en dat wordt maar getolereerd. Achterlijk, belachelijk, absurd.

Al jij er serieus zo over denkt, dan valt me dat vies tegen van een medemens die hersenen zou moeten bezitten.Ik vind het ander behoorlijk achterlijk, absurd en belachelijk dat jij iemand die een andere levensovertuiging heeft zo noemt.

Jammer dat jij niet snapt dat er ook mensen zijn die een andere opvatting herbben dna jij en jammer dat je dan gelijk denkt dat die persoon geen hersens heeft.
Fairy, hoe gaat het jongetje er zelf mee om trouwens?
Ik ken geen Jehova kinderen, maar heb wel een ex die als Jehova-kind is opgevoed. Dat heeft hem geen goed gedaan.

Het is een hele beschermde wereld waarin andere regels gelden dan de 'echte' wereld en waardoor je vaak buiten de groep wordt geplaatst. Daarnaast heb je uiteindelijk geen keus wat je met je opvoeding en je geloof wil doen, als je besluit 'uit het geloof' te stappen, dan hoor je er niet meer bij en mag niemand uit die kring contact met je hebben. Ongelooflijk moeilijk!

Daarnaast kom je in een wereld van het andere uiterste terecht, alles kan en alles mag, en daar maak je dan al te graag gebruik van. Hij en een aantal geroyeerde JG's zijn hierdoor totaal doorgeslagen in het gebruik van drank en drugs en vrouwen. Dingen die voorheen verboden gebied waren.

Daarbij kwam voor ex nog de zeer wrange wetenschap dat zijn vader voor niks is gestorven. Hij heeft een operatie geweigerd vanwege zijn geloof. Als kind heeft hij bij zijn vader in zijn zak cigaretten gevonden, stiekem roken deed papa dus wel maar een levensreddende operatie ondergaan kon hij niet vanwege zijn geloof. Ex is nog altijd verbolgen...

Voor mij klopt er niks aan dit geloof en gaat het in praktijk tegen alles verhalen in die zij verkondigen.
quote:chica1978 schreef op 20 februari 2009 @ 16:27:

Maar zij vieren weer andere dingen, dus de "feestmomenten" zijn er wel degelijk, alleen op andere momenten.

Verbaas me echt over de onverdraagzaamheid hier zeg, vind ik behoorlijk schokkend Laat ieder lekker doen waarvan hij/zij denkt dat het het beste is. Jehova's doen dingen "anders" , maar anders is niet per definitie minder goed!

mijn reactie hefet niks met onverdraagzaamheid te maken, ik refereer aan een stukje van Shining, waarin zij zegt dat de ouders hun kind niet bewust een pleziertje onthouden. Maar dat doen ze dus wel, want het kind mag niet meevieren met het feestje dat er wordt gevierd in de klas. In de klas wordt 30 keer per jaar een verjaardag gevierd, het kind mag aan dat pleziertje niet meedoen.

Zijn eigen verjaardag daar wordt een andere dag voro uitgezocht, maar dan nog: die 30 pleziertjes per jaar worden hem wel ontnomen. Bewust, want uit geloofsovertuiging. Is niks mis mee, die mensen moeten dat zelf lekker weten, maar het is wel bewust onthouden van pleziertjes. Het feit dat het geloof is doet daar niks aan af, of ben je als het om geloof gaat niet meer in staat om zelf bewust dingen te doen of te laten, nee toch?
quote:sunlight schreef op 20 februari 2009 @ 16:49:

[...]

mijn reactie hefet niks met onverdraagzaamheid te maken, ik refereer aan een stukje van Shining, waarin zij zegt dat de ouders hun kind niet bewust een pleziertje onthouden. Maar dat doen ze dus wel, want het kind mag niet meevieren met het feestje dat er wordt gevierd in de klas. In de klas wordt 30 keer per jaar een verjaardag gevierd, het kind mag aan dat pleziertje niet meedoen.

Zijn eigen verjaardag daar wordt een andere dag voro uitgezocht, maar dan nog: die 30 pleziertjes per jaar worden hem wel ontnomen. Bewust, want uit geloofsovertuiging. Is niks mis mee, die mensen moeten dat zelf lekker weten, maar het is wel bewust onthouden van pleziertjes. Het feit dat het geloof is doet daar niks aan af, of ben je als het om geloof gaat niet meer in staat om zelf bewust dingen te doen of te laten, nee toch?

Klopt, het is wel bewust.

Wat ik bedoel, is dat ik het niet zielig vind omdat het vanuit een geloofsovertuiging gebeurt en de ouders vinden dat het goed is.

De ouders zeggen niet : 'Haha, jij mag lekker niet bij feestjes zijn, omdat wij dat gewoon niet willen''.

De ouders hebben de beste bedoelingen.
Ja oke, dan snap ik t Shi. Dacht dat t werd weggemoffeld onder t geloofskleed
Nee, dat is niet mijn bedoeling Sunlight.

Ik weet dat het ontzettend bewust gebeurt. Maar ik bedoelde dat ik denk dat het niet bewust gebeurt omdat het kind geen pleziertjes mag hebben. Om het kind te pesten ofzo.
quote:shining schreef op 20 februari 2009 @ 16:37:

[...]

Ik vind het ander behoorlijk achterlijk, absurd en belachelijk dat jij iemand die een andere levensovertuiging heeft zo noemt.

Jammer dat jij niet snapt dat er ook mensen zijn die een andere opvatting herbben dna jij en jammer dat je dan gelijk denkt dat die persoon geen hersens heeft.Lezen Shining. Dat volwassenen kiezen voor een geloofsovertuiging, prima. Maar een kind iets dermate belangrijks opleggen vind ik onbegrijpelijk. Dat is pure indoctrinatie.
quote:Enigme schreef op 20 februari 2009 @ 17:39:

[...]

Lezen Shining. Dat volwassenen kiezen voor een geloofsovertuiging, prima. Maar een kind iets dermate belangrijks opleggen vind ik onbegrijpelijk. Dat is pure indoctrinatie.

Maar dat geldt toch voor veel meer zaken?

Ik ken kinderen die vegetarisch worden opgevoed, kinderen die nooit cola mogen of geen snoep, kinderen die per se op een sport moeten, enzovoorts.

Mijn ouders zijn 'normaal' gelovig en wij moesten als kinderen op zondag mee naar de kerk. Is dat dan ook indoctrinatie?

Wanneer noem je iets pure indoctrinatie?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Het gaat wel goed met dat jochie hoor. Is een verzorgd en aardig kind. Ik weet ook niet of hij er zelf onder lijdt, het is gewoon niet anders. Ze zullen thuis en in hun kerk-kring idd wel de nodige contacten hebben op hun manier. En ik twijfel geen moment dat ook deze ouders alleen het beste voor hun kinderen willen.

Ik vond het alleen erg sneu om hem daar zo te zien zitten. En het wijkt af van de algemeen gangbare norm, dat je verjaardagen en feestjes wel gewoon viert. Het valt op omdat ze in deze omgeving de enige Jehova's zijn.

En Enigme, als je ouders streng in welke leer dan ook zijn, geldt dat automatisch ook voor hun kinderen, omdat ze overtuigd zijn van het goede van die leer. Het zou toch raar zijn als pa en moe naar de zwarte kousen kerk gaan en dat de kinderen thuis "lekker eigenwijs"naar de vpro zitten te kijken.
Je kunt een eetgewoonte/sport niet vergelijken met een geloof opleggen. Vegetarisch eten of sporten bepaalt niet je gehele levenswijze en is juist gebaseerd op argumenten. Een geloof duidelijk niet. Als je dat soort dingen met elkaar wilt vergelijken... Dan snap je er blijkbaar niets van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven