kinderen op 1 kamer?

13-01-2020 15:00 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zit met een dilemma.
mijn dochters van 5 en net 9 willen graag op 1 kamer slapen. Ze zijn er zelf mee gekomen. Ze hebben nu allebei een aparte kamer, maar de kamers liggen zo dat een door de kamer van de ander moet om er te komen. Nu willen ze dus in de achterste kamer slapen en in de voorkamer hun kasten zetten en hun bureaus.
ik vind het eigenlijk wel leuk want het lijkt erop dat ze steeds beter met elkaar op kunnen schieten. maar hoe doe ik dat dan met verschillende bedtijden etc? of als ze alleen willen zijn? in feite heeft dan niemand meer een eigen kamer.
Dit lijkt allemaal een non-probleem en dat is het ook ergens wel, maar misschien hebben jullie ervaring met dingen waar ik nu geen rekening mee houd? kan de boel wel ombouwen maar straks gaat het na een week niet.
Er is in het huis ook nog een gezamenlijke speelkamer.
Don't cry, buy a bag and move on.
Als ze alleen willen zijn kan eentje toch in de slaapkamer en de ander in de andere kamer?
Een tijdje een logeerbed n de slaapkamer van de een zetten, kijken hoe het gaat?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Een weekje proefdraaien en het matras van de ene dochter op de achterkamer leggen?
Toen ik een kind was wou ik dit ook uiteindeliijk graag met mijn zusje (wij waren 9 en 7 dacht ik). Ging een tijdje goed, maar uiteindelijk moesten we weer uit elkaar omdat het een en ander drama werd...

Misschien zowiezo een minimale tijdsduur aanhouden ook als het niet gaat? Niet dat jullie weer na een paar dagen zitten te sjouwen.... Een maandje of zo iets?

Het is proberen waard, want wij hadden het eerst ook heel gezellig samen :)
Van mij mogen ze lekker in de weekenden en vakanties bij elkaar slapen, maar door de weeks gewoon op hun eigen kamer. Het wordt 1 groot feest anders. Ze zijn wel ouder, 9 en bijna 12.
himalaya schreef:
13-01-2020 15:02
Een tijdje een logeerbed n de slaapkamer van de een zetten, kijken hoe het gaat?
dat vergat ik te zeggen, dit heb ik gedaan en het lijkt te werken maar misschien doen ze wel heel erg hun best nu :-D
Alice2706 schreef:
13-01-2020 15:03
Toen ik een kind was wou ik dit ook uiteindeliijk graag met mijn zusje (wij waren 9 en 7 dacht ik). Ging een tijdje goed, maar uiteindelijk moesten we weer uit elkaar omdat het een en ander drama werd...

Misschien zowiezo een minimale tijdsduur aanhouden ook als het niet gaat? Niet dat jullie weer na een paar dagen zitten te sjouwen.... Een maandje of zo iets?

Het is proberen waard, want wij hadden het eerst ook heel gezellig samen :)
wat was de reden voor het drama? ik denk dat dit is wat ik bedoel. ik kan er ook niet goed de vinger op leggen wat me tegenhoudt
daenerys79 schreef:
13-01-2020 15:04
dat vergat ik te zeggen, dit heb ik gedaan en het lijkt te werken maar misschien doen ze wel heel erg hun best nu :-D

Nou, dan laat je ze helpen om de kasten/bureaus uit te ruimen en te verplaatsen. Als het dan later niks blijkt te worden dan verhuizen jullie het met zijn allen weer terug.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
13-01-2020 15:07
Nou, dan laat je ze helpen om de kasten/bureaus uit te ruimen en te verplaatsen. Als het dan later niks blijkt te worden dan verhuizen jullie het met zijn allen weer terug.

Je moet er maar opkomen! Maar goed, zo simpel is het dus TO :idee: .
himalaya schreef:
13-01-2020 15:07
oh ja das wel een goed idee, dan zien ze gelijk hoeveel werk het is
Ik zou de komende voorjaarsvakantie gaan proefdraaien. Gewoon matras op de grond erbij en dan eens zien hoe het gaat.

Het leeftijdsverschil vind ik wel erg groot. Ik zou niet verwachten dat zit dit heel veel jaar gaan volhouden en ik zou dus geen grote investeringen doen voor deze situatie. Tuurlijk wel eventueel leuke spulletjes kopen ofzo, maar wel alleen dingen die je ook nog kunt gebruiken en kwijt zou kunnen als ze weer apart gaan slapen.
Ik zou het gewoon doen en er niet een te groot ding van maken.
Hier slapen zoons van 8 en 11 samen. We lopen tegen geen enkel probleem aan. Nooit ruzie, nooit keten, nooit last van elkaar.
Als de een slaapt en de ander nog niet of al wakker, dan doe je zachtjes. Stil in bed met een boek of tablet, of je komt beneden.
Als ze allebei "op zichzelf" op hun kamer zijn zitten ze op hun eigen helft en ze kunnen zich prima voor elkaar afsluiten.
Of dat gaat zal per persoon verschillen. Onze oudste kan zich rot ergeren aan iemands aanwezigheid, dus met hem zou het minder gesmeerd lopen.
Maar dan heb je altijd nog een andere kamer waar een van de 2 kan gaan zitten.
Gewoon doen. Werkt het niet en sjouwen jullie alles over een maandje weer terug maar wie weet hebben ze wel een paar hele gezellig jaren samen.
Ik zou het gewoon doen. Je zet wat spullen over en ze zijn blij. Zijn ze er klaar mee dan zet je de spullen weer terug. Voor de bedtijd zou ik met hun een nieuwe tijd afspreken zodat ze samen naar boven kunnen. Oudste zou dan nog even kunnen lezen.

Hier hebben de kinderen een poos samen geslapen. Eerst met zijn tweeën, later zelfs met zijn drieën. Na een tijd wilde ze een voor een weer een eigeb kamer en zijn de bedden weer terug gezet.
sneeuwwitje80 schreef:
13-01-2020 15:21
Ik zou de komende voorjaarsvakantie gaan proefdraaien. Gewoon matras op de grond erbij en dan eens zien hoe het gaat.

Het leeftijdsverschil vind ik wel erg groot. Ik zou niet verwachten dat zit dit heel veel jaar gaan volhouden en ik zou dus geen grote investeringen doen voor deze situatie. Tuurlijk wel eventueel leuke spulletjes kopen ofzo, maar wel alleen dingen die je ook nog kunt gebruiken en kwijt zou kunnen als ze weer apart gaan slapen.
ja ik denk ook dat de oudste binnen nu en een jaar of 1 a 2 weer een eigen kamer wil. maar ik ga zeker zorgen dat de boel weer makkelijk te verdelen is mochten ze terug gaan. nieuwe kasten wilde in op termijn toch kopen maar ik zorg dat dat ook weer gescheiden kan worden
Ze hebben nu allebei een aparte kamer, maar de kamers liggen zo dat een door de kamer van de ander moet om er te komen.
Ik zou vooral dit probleem aanpakken, want over een paar jaar accepteren ze het niet meer dat de ander hun privacy aantast door door andermans kamer te moeten lopen.
daenerys79 schreef:
13-01-2020 15:05
wat was de reden voor het drama? ik denk dat dit is wat ik bedoel. ik kan er ook niet goed de vinger op leggen wat me tegenhoudt
Op een gegeven moment begin je aan alles te irriteren :-$ Maar dit is denk ik afhankelijk van hoe de kinderen met elkaar zijn. Maar irritaties zoals : dan moet je de kamer schoonmaken maar dan is het niet eerlijk verdeeld want de ene heeft meer troep gemaakt dan de ander.. of wil je toch rust maar de ander is lawaaierig.. Tja bedenk maar van alles haha.
Ik en mijn zusje maakten over algemeen altijd heel veel ruzie. Dus dat zal er ook mee te maken hebben gehad :)
redbulletje schreef:
13-01-2020 15:54
Ik zou vooral dit probleem aanpakken, want over een paar jaar accepteren ze het niet meer dat de ander hun privacy aantast door door andermans kamer te moeten lopen.
Dat denk ik ook! Pubers zijn nogal op hun privacy gesteld, de mijne wel tenminste ;-)
Mijn oppas kinderen wilde dat op gegeven moment ook en ging jaren prima.
Is het echt zoveel werk om die spullen te verslepen? Ik vind het idee wel leuk zou het ze gewoon laten proberen. Ook geen druk op zetten van ja het moet nu zo blijven. Zijn er nog mensen die kunnen helpen sjouwen? Zondag middagje sjouwen ze laten helpen en dan maar zien? In t ergste geval sjouw je alles terug
where ever you go, go with your heart
Hier zijn zonen van 6 en 9 ook bij elkaar in getrokken, ongeveer een anderhalf jaar geleden. Zoon van 9 was erg bang in de nacht en met een eigen mens op zijn kamer ging het veel beter. zoon van 6 gaat een stuk eerder naar bed en slaapt snel en als een betonblok. Zoon van 9 slaapt langer, maar de kleinste sluipt gewoon naar beneden in de ochtend.

de andere slaapkamer is nu legokamer. Ze hebben beiden nog geen behoefte aan privé ruimte en hebben er een hekel aan om ergens helemaal alleen te zijn. Mocht die behoefte wel ontstaan, dan gaat het bed van de oudste weer terug naar de andere kamer. Daar staat zijn kledingkast nog.
Ik ken natuurlijk jouw dochters niet, maar 9 jaar? Die gaat zo vol de pubertijd in en dan heb je toch helemaal geen zin meer om je personal space te delen met je kleine kleuterzusje? En hoe ga je dat dan uitleggen aan je jongste dochter?

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen, maar ik heb dan ook twee enorm wispelturige meiden. De ene dag zijn ze zusjes voor het leven, de andere dag slaan ze elkaar de hersens in. Dat wel of niet bij elkaar op de kamer wordt een neverending story, ben ik bang. Wel, niet, wel, niet. Hoe vaak wil je die strijd aangaan? Hier mogen ze af en toe bij elkaar logeren. Zo blijft het bijzonder en is het duidelijk dat ze gewoon in hun eigen kamer slapen. Daar mogen ze dan hun eigen spulletjes neerzetten die ze niet met elkaar willen delen. En als ze allebei af moeten koelen, kunnen ze dat ook lekker in hun eigen kamer doen.
And if I fly, or if I fall
Least I can say I gave it all
redbulletje schreef:
13-01-2020 15:54
Dat kan niet. ik kan de indeling niet uitleggen maar dat kan echt niet anders. wel hebben ze tegen die tijd een eigen stuk van het huis met eigen badkamer en eigen ingang. ik hoop dat dat een hoop compenseert :proud:

en wordt het echt een halszaak dan kan ik mijn kamer ook nog ruilen met 1 van de 2. gelukkig is er wel ruimte genoeg.
De speelkamer zou ook nog slaap kunnen worden
Lazer_Pink schreef:
13-01-2020 16:32
Ik ken natuurlijk jouw dochters niet, maar 9 jaar? Die gaat zo vol de pubertijd in en dan heb je toch helemaal geen zin meer om je personal space te delen met je kleine kleuterzusje? En hoe ga je dat dan uitleggen aan je jongste dochter?

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen, maar ik heb dan ook twee enorm wispelturige meiden. De ene dag zijn ze zusjes voor het leven, de andere dag slaan ze elkaar de hersens in. Dat wel of niet bij elkaar op de kamer wordt een neverending story, ben ik bang. Wel, niet, wel, niet. Hoe vaak wil je die strijd aangaan? Hier mogen ze af en toe bij elkaar logeren. Zo blijft het bijzonder en is het duidelijk dat ze gewoon in hun eigen kamer slapen. Daar mogen ze dan hun eigen spulletjes neerzetten die ze niet met elkaar willen delen. En als ze allebei af moeten koelen, kunnen ze dat ook lekker in hun eigen kamer doen.
ik dacht dat die van mij ook zo waren maar ik hoor nu al weken niks anders meer. en het gaat ook goed tot nu toe. maar het hoeft ook niet voor altijd, maar niet voor een week
Mijn zoons hebben de hele basisschool periode op 1 kamer geslapen totdat oudste naar de brugklas ging.
Ze schelen 3 jaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven