Kinderfeestje

28-02-2024 10:46 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit word voor zoon zijn eerste kinderfeestje, hij word 5 jaar dus.

Hoe ver vantevoren geef je de uitnodigingen?
Hij mag 5 vriendjes/vriendinnetjes uitnodigen.
Ik ken alle ouders behalve van 1 kind dan niet.
Dus dat word dan even uitzoeken of vragen aan juf?

Iemand nog tips en adviezen omtrent het feestje?

Dacht zelf aan 2,5 uur bij ons thuis vieren.
Eerst taart en cadeautjes en daarna even vrij spelen. En dan een spaarpot verven/knutselen. En daarna voor de deur bij het speeltuintje nog wat spelen.
Zoiets?
Alle reacties Link kopieren Quote
O, ambitieus hoor, met 6 kleuters verven. Heb je hulp ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
28-02-2024 10:52
O, ambitieus hoor, met 6 kleuters verven. Heb je hulp ?
Nou, inderdaad. Doe ik op school ook niet, met 6 5-jarigen verven. Hooguit 2 of 3 tegelijk.

Iets beplakken zou wel weer kunnen, dat maakt ook veel minder rommel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jouw kind geeft dat kind vlak voor school begint of erna een uitnodigingskaartje met jullie nummer erop. Heel normaal. Die ouders geven dan aan bij jou of dat kind kan.

Niet bij een leerkracht gaan vragen naar gegevens van ouders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoon,

En 5 jongetjes? En dan verven?
Nee!!

Ga met ze een speurtocht door de wijk doen. Of naar een krijspaleis. Laat ze rennen, vliegen, springen, vallen opstaan en weer doorgaan. Die jongens zijn high van het idee dat ze op een feestje zijn!

Verder: Hier 2 weken voor tijd de uitnodigingen gewoon ouderwets in een uitnodigingskaart. Met wensen voor een klein cadeau (5 - 10 euro) en je telefoonnummer.
Een dag voor tijd een app groepje met de ouders van de kinderen die komen, waar je op de dag zelf even wat foto's in gooit hoe leuk het is.
doreia* wijzigde dit bericht op 28-02-2024 10:57
38.23% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook wat anders gaan doen, jongens of meisjes maakt geen bal uit maar met 5 jaar gaan verven thuis? Die zijn binnen 3 minuten klaar en alles zit onder. :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
28-02-2024 10:55
Jouw kind geeft dat kind vlak voor school begint of erna een uitnodigingskaartje met jullie nummer erop. Heel normaal. Die ouders geven dan aan bij jou of dat kind kan.

Niet bij een leerkracht gaan vragen naar gegevens van ouders.
Hier mag dat niet. De uitnodigingen mag je niet op school geven volgens de schoolgids.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb toen dochter 5 werd, wel met 6 kinderen (2 meisjes, 4 jongens) een kroon versierd. Geen verf inderdaad, wel (glitter)stiften, vrolijk plakband, stickers, ... Ging prima hoor, iets creatiefs erbij is prima te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irrelephant schreef:
28-02-2024 10:59
Hier mag dat niet. De uitnodigingen mag je niet op school geven volgens de schoolgids.
Geef je ze net voor of na school, wat ik ook al tikte.
Wacht je bij de deur.
Wij hebben nooit zulke regels gehad en heb ze nu ook niet voor mijn jongste, maar was gewoon logisch nadenken, niet uitdelen in de klas, dat is niet leuk.
Dus geef je ze voor school of na school, gewoon bij school.

Leerkrachten mogen echt geen naw gaan geven.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 28-02-2024 11:01
27.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Joh, als TO dat wil gaan doen dan is dat toch helemaal leuk. Ja, inderdaad wel rekening mee houden dat het met 10 minuten klaar is.

Volgende maand wordt zoon 5 en hij mag 5 kindjes uitnodigen. Dit zijn toevallig 4 meisjes en 1 jongetje dus die sfeer is wel iets anders dan wanneer het 5 jongetjes zouden zijn. Met kind en broertje erbij zijn het dus 7 kinderen, dat handelen man en ik samen. Heb jij ook iemand die je helpt?

Ik denk dat we over twee weken de uitnodigingen uitdelen. Hij gooit ze wel in de brievenbussen omdat ik niet wil dat klasgenootjes zich op afgewezen voelen. Stel dat elke keer dezelfde kinderen de uitnodigingen aan hun neus voorbij zien gaan.. Dat vind ik sneu. Hij nodigt zijn vriendje en vriendinnetjes uit waar hij ook mee speelt, dus we kennen hun adressen wel. En anders had ik die op het schoolplein aan de ouders gevraagd.

Wij hebben een binnenplan (fotolijstjes versieren - we maken aan het begin een groepsfoto en laten die stiekem tussentijds afdrukken, dus die krijgen ze mee - en disco met discolampen en 'harde muziek', dat wil zoon graag) en een buitenplan (speurtocht inclusief ooglapjes en verstopte, gevulde piratenkist). Dat laatste is in principe plan A, binnenplan bij slecht weer.

Beide plannen beginnen met klassiek cake versieren en eindigen met een friettafel, dat blijft leuk. En hadden we 5 jongetjes op bezoek gehad dan was ik naar een binnenspeeltuin gegaan. Zonder twijfel.
meauve01 wijzigde dit bericht op 28-02-2024 11:09
14.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Beter zelfdrogende klei, kunnen ze het thuis beschilderen ;)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel slim om het programma simpel te houden. Hier drie jongens, bij feestjes wordt de tent afgebroken als je niet uitkijkt. Het is een kwestie van flink afmatten en goed uit laten razen. Hier gaat dat als volgt: bij binnenkomst zitten de gasten elkaar na met lichtzwaarden en Nerfs. Ze worden dan vriendelijk doch dringend verzocht dit buiten voort te zetten. Na een 20 minuten voedertijd met taart en limonade. Dan een buitenactiviteit, denk speurtocht, voetbal, speeltuin, spelletjes. De activiteit eindigt pas als de genodigden geen pap meer kunnen zeggen. Dan wordt het gezelschap hetzij aan tafel geschoven voor patat/poffertjes/whatever (tip: gebruik hierbij geen borden en bestek maar kwak alles zó op een wegwerpkleed) hetzij geparkeerd voor een film met chips. Dan zelf thuisbrengen, anders zit je altijd met ouders die te laat komen of blijven hangen en dan beginnen de kindertjes aan een derde ronde druk gedrag. Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik deed ook verven met zulke kleintjes. Was hun favoriete activiteit.

Ene jaar had ik de verfgroep gesplitst, maar dat zorgde voor veel teleurstelling bij de kinderen die niet bij de jarige zaten.

Ik had zo'n groot stuk schildersplastic op de grond uitgespreid. Je kunt het eventueel ook een stuk tegen de muur op tapen als ze daar dichtbij zitten.

Alleen maar houten of klapstoelen, geen stof of leer.

Ging prima en ze waren hartstikke trots op hun kunstwerk. Ouders vonden het ook fantastisch zo'n nat schilderwerk mee naar huis ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze dochter is ook 5 geworden en we geven een feestje (6 kinderen) thuis. We gaan eerst lekkere broodjes eten met chocolademelk en fristi. Dan mogen de kinderen cadeautjes verstoppen en dochter zoekt ze op. Dan gaan we knutselen (klei, strijkkralen, sleutelhanger) en buitenspelen ( tikkertje en paaseitjes zoeken). Laatste half uur cake versieren.
Dit doen we van 13 tot 1530.

Uitnodiging had ik met Canva gemaakt en ge-appt naar de ouders.

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is heel verschillend, hoe dat gaat. Bij mijn oudste had ik toen ze vijf werd, vier gasten. Allemaal rustige meisjes die na aankomst eerst een uur aan tafel taart hebben gegeten en gekletst. Daarna naar de kinderboerderij waar ze net die dag schapenscheerdag hadden. Afgesloten met lekkere broodjes.
Jongste had vooral jongens uitgenodigd, waarna er binnen vijf minuten al twee (letterlijk) in de gordijnen hingen. We gingen naar een poppentheater, waar ze zich wel een uurtje rustig hebben gehouden en daarna patat eten. Met jongste heb ik daarna nooit meer een feestje thuis laten beginnen. Steeds op woensdagmiddag direct uit school naar een locatie waar ze los mochten en nadien direct thuis gebracht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier gingen we met haar 5e verjaardag naar een binnenspeeltuin.

Kindjes daar af laten zetten en weer op laten halen.

Mijn partner en ik waren samen aanwezig en dit ging met 6 kinderen prima.

Uitnodigingen mee naar school, ruim van te voren zodat iedereen het op tijd wist en er met bijvoorbeeld speelafspraken rekening mee kon houden.

Is er geen klassenapp waar je alle telefoonnummers kan vinden?

Wij zagen 6 kleuters (5 kindjes uitgenodigd) thuis echt niet zitten, op deze manier ging het prima en hebben ze allemaal een topmiddag gehad.
sun wijzigde dit bericht op 28-02-2024 11:51
7.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben vorige maand de 5e verjaardag gevierd van dochter. Met 4 andere meisjes hebben ze een t shirt beschilderd. Daarvoor cadeautjes zoeken en cake eten. Daarna nog even spelen. Duurde 2 uur en we deden het op een vrijdagmiddag na school. Ik vond dat prima zo. Man en ik waren samen (+jongere broertje).

Ik heb een weekje van te voren de ouders geappt of hun kind wilde komen. Via de schoolapp kwam ik achter de nummers die ik niet had.

Haar vriendinnetje deelde 4 weken voorafgaand aan het feestje de uitnodigingen al uit op school. Ik weet eigenlijk niet wat bij ons het beleid is, maar ik kreeg als tip dit niet te doen om teleurstellingen te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Super leuk TO! Lekker simpel en eerlijk, dat zijn de leukste feestjes. De kinderen vinden het al ontzettend leuk om met zo veel kinderen ergens thuis te zijn.

Zou het een leuk idee zijn om een speurtocht te doen naar de speeltuin?

Soms is het handig om een thema te kiezen, dan kun je daar eea aan ophangen. Een "verhaal" is soms wel leuk voor kinderen. Daar kun je dan gelijk je knutselidee aan ophangen. Bijvoorbeeld dino's, dan zou je een speurtocht kunnen doen naar dinosauruseieren. Of piraten, of paw patrol, of boerderij?

Zoiets kan ook leuk zijn: https://mamaduizendpoot.com/dinosaurus-eieren-van-ijs/, dat kun je natuurlijk ook met een thema zelf invullen. Zouden ze eventueel ook buiten kunnen doen.

2,5 uur is prima, dat zie ik hier ook vaak! Uitnodigingen zien we meestal 2-3 weken van tevoren. Laatst eentje een week van tevoren, ook goed. Eén keer was het bij iemand mis gegaan en toen was het 2 dagen van tevoren (en aan veel teveel kinderen) uitgedeeld en wonderwel: iedereen kon :-D .
browniedoc wijzigde dit bericht op 28-02-2024 11:53
14.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk, veel plezier met het feestje!
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Knutselen kan prima maar hou er wel rekening mee dat sommige kinderen in 5 minuten klaar zijn. Tijdsduur van activiteiten inschatten is vaak lastig. Hier wel eens een spelletje gehad waarvan ik dacht dat ze er 5 minuten mee bezig zouden zijn en waar ze vervolgens een uur lang lol van hadden of juist een wat langere activiteit waar ze heel vlug genoeg van hadden.

Zorg dus voor voldoende back up spelletjes/activiteiten. Bijvoorbeeld leg ook wat kleurplaten neer bij het knutselen zodat als sommigen hun spaarpot al af hebben ze ook wat te doen hebben.

Verder zou ik zeker een actief gedeelte hebben waarbij ze hun energie kwijt kunnen: speurtocht, speeltuin, buiten actieve spelletjes doen, voetballen...

Ik zette ook altijd wat geschikt speelgoed klaar in de woonkamer om mee te spelen zoals bijvoorbeeld een doos duplo, houten trein... Dat is handig voor tussendoor en soms gaan ze opeens allemaal spelen en zijn ze een poosje heerlijk rustig.

Zelfde principe voor buiten activiteiten, leg alvast ballen, kegelspel of wat je maar hebt in de tuin. Dan ligt het zo voor het grijpen.

Qua eten zou ik cake versieren doen want dat is meestal een hit (en taart eten ze vaak toch nauwelijks) en na afloop friet, tussendoor chips/snoep.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spaarpot kan dan ook versierd worden met glitterlijm/stickers/stiften

Hij mag 4 kindjes uitnodigen trouwens geen 5
We kunnen daarna achter ons huis natuurpark in. Denk dat dat het dan gewoon word.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
28-02-2024 11:00
Geef je ze net voor of na school, wat ik ook al tikte.
Wacht je bij de deur.
Wij hebben nooit zulke regels gehad en heb ze nu ook niet voor mijn jongste, maar was gewoon logisch nadenken, niet uitdelen in de klas, dat is niet leuk.
Dus geef je ze voor school of na school, gewoon bij school.

Leerkrachten mogen echt geen naw gaan geven.
Wat vreselijk. Gelukkig konden mijn kinderen gewoon overal de kaartjes in de brievenbus doen.
Volgens mij gaat dat hier nog zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjewel allemaal! Heb veel tips eruit gehaald.
Hier 3 jongetjes 1 meisje plus mijn eigen zoontje dan.

Dus taart dan gewoon overslaan?
Vaak eet zoontje dit eigenlijk ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt goed je feestje hoor to
Alle reacties Link kopieren Quote
Cadeautjes laten verstoppen in de woonkamer (of andere geschikte plek) en dan laten zoeken met warm-koud-warmer-heet! Is ook wel een fijne ijsbreker vind ik.
Als er te veel kinderen zijn duurt dat te lang, maar met vier gasten kan dat prima.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven