Kinderfeestjes, wat kan wel en wat niet?

17-09-2016 22:08 131 berichten
Mijn zoon van 11 jaar kart al een paar jaar. Hij is net jarig geweest en we zijn nu bezig om zijn kinderfeest te plannen. Hij wilde graag gaan karten, maar de moeder van zijn beste vriend gaf aan dat haar zoon niet mee zou mogen. Ze vindt het te gevaarlijk en ik begrijp dat wel. Dus gaan we iets anders doen, mijn zoon wil natuurlijk wel dat zijn beste vriend op zijn feestje komt.

Ze vertelde me dat ze een ander kinderfeest ook geen goed idee vond. Haar zoon, toen 10 jaar, werd uitgenodigd voor een zwemfeest. In de avond, disco zwemmen in een zwemparadijs. Ze vond dat te massaal en te druk, en omdat het ook een behoorlijk groot zwembad is vond ze dat die ouders nooit genoeg overzicht zouden kunnen hebben op de kinderen.

Nu vraag ik me af, wat kan wel en wat kan niet?
quote:feow schreef op 18 september 2016 @ 11:01:

Volgens mij (maar reeds aangegeven dat ik een gebrekkig geheugen heb en kan er dus naast zitten) schreef lady Voldemort ooit dat ze bij klimmen altijd d'r eigen touwen wil doen. En dat stelde ik me voor, zo'n kind dat ik het klimbos d'r eigen zekering even gaat bijwerken.

Duh.Yup, dat was ik. Maar zelfstandig voorklimmen/abseilen is andere koek dan toprope klimmen in een hal of klimmen in een klimbos (die werken met een soort grigri). In de laatste gevallen is alles feitelijk voorgebakken, en als je niet zo stom bent om je achtknoop onderweg los te maken of je karabiner los te schroeven kan je vrij weinig gebeuren. Bij toprope zeker ik mijn kind trouwens wel zelf, dat laat ik dus niet aan anderen over .
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 17 september 2016 @ 22:25:

[...]

zoals bob dylan in jouw tijd al zong: the times they are cha-ha-ngingTijden veranderen niet, de ménsen veranderen. Het is niet alsof één of ander abstract gegeven dat "tijd" heet ouders opeens is begonnen te verplichten kinderfeestjes op kartbanen, bowlingbanen of in pretparken te organiseren. Zijn de ouders zélf die dat op de één of andere manier opeens zomaar nodig vonden. En echt niet dat je dan op een dag wakker wordt, de gordijnen opentrekt en achterom roept: "Oh schat, de tijd is weer veranderd, dus weet je, dat feestje voor Martijn volgende week, wat we gepland hadden, dat kan echt niet meer, want dat mag niet meer van de tijd..."
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Kom op zeg! Natuurlijk veranderen de tijden wel; je kunt toch moeilijk beweren dat de wereld / samenleving er nu hetzelfde uitziet als in de jaren '70.

Panta rhei! zoals Heraclitus ver voor onze jaartelling al zei.
quote:girasole3 schreef op 18 september 2016 @ 18:57:

Kom op zeg! Natuurlijk veranderen de tijden wel; je kunt toch moeilijk beweren dat de wereld / samenleving er nu hetzelfde uitziet als in de jaren '70.

Panta rhei! zoals Heraclitus ver voor onze jaartelling al zei.

Tijden veranderen omdat mensen veranderen, niet omgekeerd. Die wijzer die elke minuut verspringt doet niks. Die verandert niks, behalve het tijdstip dat hij aangeeft. Die verandert geen gewoontes. Doen we zélf. We zijn zélf begonnen het ooit steeds normaler te vinden dat kinderfeestjes evenementen buiten de deur moeten zijn. We zijn zélf begonnen het normaal te vinden dat kinderen van 12/14 op hoge hakken en volgeplamuurd met make-up de deur uit gaan. Niet die wijzer van de klok.

En ja, ik snap wel dat je kinderen meer wilt bieden als je meer hebt, of dat je graag mee wilt doen met de "anderen". Maar soms vind ik het jammer dat kinderen zelfs op de leeftijd van 11 geen kind meer kunnen zijn, die lol hebben met een speurtocht in de buurt (met snoepzak als prijs voor de winnaar), een paar spelletjes in en rondom huis en een bord frites als afsluiter. En dat het dan toch minstens de kartbaan, de bowlingbaan, of het pretpark moet zijn, want anders is het niet "leuk" meer.Eigenlijk triest toch?
Ik las dat de moeder van het vriendje vorig jaar speurtocht had gedaan en dat zoon van TO het heel leuk vond.

Het is nog niet uitgestorven.
quote:Madderijn schreef op 18 september 2016 @ 19:07:

Ik las dat de moeder van het vriendje vorig jaar speurtocht had gedaan en dat zoon van TO het heel leuk vond.

Het is nog niet uitgestorven.Helemaal goed dan toch? Wat is er dan zo moeilijk aan dit feestje?
quote:pejeka schreef op 18 september 2016 @ 19:06:

[...]

Tijden veranderen omdat mensen veranderen, niet omgekeerd. Die wijzer die elke minuut verspringt doet niks. Die verandert niks, behalve het tijdstip dat hij aangeeft. Die verandert geen gewoontes. Doen we zélf. We zijn zélf begonnen het ooit steeds normaler te vinden dat kinderfeestjes evenementen buiten de deur moeten zijn. We zijn zélf begonnen het normaal te vinden dat kinderen van 12/14 op hoge hakken en volgeplamuurd met make-up de deur uit gaan. Niet die wijzer van de klok.

En ja, ik snap wel dat je kinderen meer wilt bieden als je meer hebt, of dat je graag mee wilt doen met de "anderen". Maar soms vind ik het jammer dat kinderen zelfs op de leeftijd van 11 geen kind meer kunnen zijn, die lol hebben met een speurtocht in de buurt (met snoepzak als prijs voor de winnaar), een paar spelletjes in en rondom huis en een bord frites als afsluiter. En dat het dan toch minstens de kartbaan, de bowlingbaan, of het pretpark moet zijn, want anders is het niet "leuk" meer.Eigenlijk triest toch?Mijn kinderen zijn gewoon kind hoor, op de bowlingbaan, op de ijsbaan of in het zwembad.
quote:sssssst schreef op 18 september 2016 @ 19:15:

[...]

Mijn kinderen zijn gewoon kind hoor, op de bowlingbaan, op de ijsbaan of in het zwembad.En ook tijdens een kinderfeestje met gewoon limonade, taart, chips en wat spelletjes in en rond het huis?
Ach Pejeka, hou toch eens op met je gezeur en gezuig over een overdreven feestje zoals zwemmen, bowlen of karten.

Ik gun mijn kind 1x per jaar best een uitgebreid kinderfeestje. Nu vindt ze spelletjes, speurtochten en de speeltuin verderop echt leuk. En als mijn kind dat op haar 11e ook nog wil, prima! Maar op die leeftijd mag een verjaardagsfeestje ook wel wat meer passend bij de leeftijd zijn. Jij gaat op je verjaardag toch ook niet meer koekhappen?
quote:pejeka schreef op 18 september 2016 @ 19:23:

[...]

En ook tijdens een kinderfeestje met gewoon limonade, taart, chips en wat spelletjes in en rond het huis?Jouw feestjes mogen alleen spartaans zijn toch? Wat is er mis met cola? En waarom moet er taart zijn? Hier altijd heel leuke feesten gehad, maar nooit standaard. Thuis en uit.
Hoorde iemand een lama schijten?

[...]

En ook tijdens een kinderfeestje met gewoon limonade, taart, chips en wat spelletjes in en rond het huis?

Mijn moeder (bouwjaar 1950) heeft nooit zo'n 'gewoon' feestje met taart (chips bestond nog niet) en spelletjes in huis gehad. Die hoorde ik in de jaren tachtig ook niet zaniken dat ik verwend was met al dat koekgehap.

Haar moeder (weeskind uit 1915) kreeg zelfs nooit verjaardagscadeautjes. Die gaf haar eigen kinderen fijn cadeautjes zonder gepreek over de gouwe oude tijd.

Mensen hebben nu meer te besteden en zijn meer gewend. Jij kijkt ook niet meer naar het NOS journaal op een zwartwit tv omdat jouw ouders vroeger óók geen HD flatscreen hadden.
Pejeka, Jij kunt dan vinden dat er niks verandert behalve de mensen; maar dat ben ik totaal niet met je eens.

En verder leg je een koppeling die ik niet zie: volgens jou zijn kinderen niet meer tevreden met een simpel feestje en moet het daarom groots. Dat is absoluut niet de ervaring die ik gehad heb met mijn dochter toen ze nog op de basisschool zat. Een avondlijke griezelspeurtocht met gourmet vooraf, een slaapfeestje met alleen ontbijt of klimmen in een klimbos werden met hetzelfde enthousiasme ontvangen. En ik heb werkelijk nooit het idee gehad dat de feestjes steeds grootser moesten om elkaar af te troeven.

Zelf,ging ik in de jaren '70 ook al wel eens bowlen of zwemmen op een feestje aan het eind van de basisschool. En kan ik me nog goed een verjaardag herinneren waar de sigaretten op tafel stonden en de moeder ons aanmoedigde er toch vooral 1 op te steken. Dat vond ik toen al raar. Laat staan dat iemand dat nu zou doen.
quote:Avondzon schreef op 18 september 2016 @ 19:31:

Ach Pejeka, hou toch eens op met je gezeur en gezuig over een overdreven feestje zoals zwemmen, bowlen of karten.

Ik gun mijn kind 1x per jaar best een uitgebreid kinderfeestje. Nu vindt ze spelletjes, speurtochten en de speeltuin verderop echt leuk. En als mijn kind dat op haar 11e ook nog wil, prima! Maar op die leeftijd mag een verjaardagsfeestje ook wel wat meer passend bij de leeftijd zijn. Jij gaat op je verjaardag toch ook niet meer koekhappen?

Tuurlijk niet. Maar waar het me om gaat, is dat ik vaak en hier lees, en om me heen zie, dat die feestje gewoon een beetje over the top gaan af en toe. Want het moet allemaal buiten de deur en spectaculair en amazing. En net zo min als dat ik op mijn verjaardag ga koekhappen, neem ik aan dat jij op je verjaardag je hele vriendenkring meeneemt naar een pretpark ofzo.

En wat ik me dan dus afvraag is: waarom vonden we nog niet eens zo lang geleden als 11-jarige een feestje bij iemand thuis, op welke manier dan ook, met een frietmaaltijd na, of pannenkoeken, helemaal top, terwijl het nu blijkbaar niet meer anders kan dan van alles buiten de deur te organiseren, met uitjes en kartbanen en zwemparadijzen en eten buiten de deur, enzovoort?
Daarom, omdat het leuk is.

Als ik jarig ben ga ik ook liever een leuke activiteit doen met een aantal vrienden ipv in een kringetje te zitten met familie die je alleen op je verjaardag ziet.
quote:pejeka schreef op 18 september 2016 @ 19:48:

[...]

Tuurlijk niet. Maar waar het me om gaat, is dat ik vaak en hier lees, en om me heen zie, dat die feestje gewoon een beetje over the top gaan af en toe. Want het moet allemaal buiten de deur en spectaculair en amazing. En net zo min als dat ik op mijn verjaardag ga koekhappen, neem ik aan dat jij op je verjaardag je hele vriendenkring meeneemt naar een pretpark ofzo.

En wat ik me dan dus afvraag is: waarom vonden we nog niet eens zo lang geleden als 11-jarige een feestje bij iemand thuis, op welke manier dan ook, met een frietmaaltijd na, of pannenkoeken, helemaal top, terwijl het nu blijkbaar niet meer anders kan dan van alles buiten de deur te organiseren, met uitjes en kartbanen en zwemparadijzen en eten buiten de deur, enzovoort?

Nou heb ik drie kinderen, inmiddels op het VO en de overdreven feestjes die jij hier beschrijft ken ik dus helemaal niet. Feestjes in de plaatselijke speeltuin, op de natuurijsbaan, etc. Discozwemmen en bowlen kosten dan iets meer en zo'n overdekte speeltuin ook, maar dan nog kost het geen vermogen en is het niet heel spectaculair want dat hebben ze allemaal al eens gedaan. Er is werkelijk geen ouder in mijn omgeving die iets wil doen om een ander te overtreffen. Discofuif in de kroeg leek heel spectaculair maar vader was daar de kroegbaas.

En waarom in godsnaam altijd friet of pannenkoeken? Mijn kinderen kozen nasi, bami, etc. Weinig extra moeite en gewoon ook leuk.
Omdat het heel veel lawaai en troep kan geven, al die kinderen in huis.

Daarom was ik vorig jaar (ik begin net met feestje schoolgaande kind) zo blij dat het droog was zodat de kinderen eerst uit konden stuiteren buiten voordat ze binnen gingen spelen.

Vanwege die balans ging het goed.

Ik heb collega's die hun feesten liefst clusteren en op locatie vieren. Omdat het niet past in huis, ze geen zin hebben in de rommel, dat soort dingen.

Over vijf jaar is de mijne elf, dan zijn we (2 kinderen x 5 jaar is) tien speurtochten verder.

Dan wil ik ook wel eens iets anders denk ik.

[...]

Ik had het over een verjaardagsfeestje, passend bij de leeftijd. Ik heb niks gezegd over spectaculair en amazing.

[...]En wat ik me dan dus afvraag is: waarom vonden we nog niet eens zo lang geleden als 11-jarige een feestje bij iemand thuis, op welke manier dan ook, met een frietmaaltijd na, of pannenkoeken, helemaal top, terwijl het nu blijkbaar niet meer anders kan dan van alles buiten de deur te organiseren, met uitjes en kartbanen en zwemparadijzen en eten buiten de deur, enzovoort?Ik was 11 in de jaren '90. Toen vierden we kinderfeestjes zelden nog thuis. We gingen bowlen, zwemmen of er werd een slaapfeestje gehouden. Zowel mijn eigen feestjes als die van anderen waren precies hetzelfde. Niks aftroeven, niks gekker of more amazing, maar meer: bij de leeftijd passen.

[...]

En ook tijdens een kinderfeestje met gewoon limonade, taart, chips en wat spelletjes in en rond het huis?Dat komt omdat wij onze kinderen niet meer opvoeden, zijn we te lui voor en te druk. Met fulltime werken, en die verrekte bso weigert een kinderfeestje te organiseren. Waar betaal ik ze gvd dan voor?
quote:Avondzon schreef op 18 september 2016 @ 20:13:

[...]

Ik had het over een verjaardagsfeestje, passend bij de leeftijd. Ik heb niks gezegd over spectaculair en amazing.

[...]

Ik was 11 in de jaren '90. Toen vierden we kinderfeestjes niet zelden nog thuis. We gingen bowlen, zwemmen of er werd een slaapfeestje gehouden. Zowel mijn eigen feestjes als die van anderen waren precies hetzelfde. Niks aftroeven, niks gekker of more amazing, maar meer: bij de leeftijd passen.Ik bijna tien jaar eerder, en ook al zwembadfeestjes hoor, en bowlen. Dierentuin. Slaapfeestjes etc.
quote:lilalinda schreef op 18 september 2016 @ 20:15:

[...]

Dat komt omdat wij onze kinderen niet meer opvoeden, zijn we te lui voor en te druk. Met fulltime werken, en die verrekte bso weigert een kinderfeestje te organiseren. Waar betaal ik ze gvd dan voor?
quote:Madderijn schreef op 18 september 2016 @ 20:00:

Omdat het heel veel lawaai en troep kan geven, al die kinderen in huis.

.Zoveel lawaai dat dan je verzuurde, kinderloze, 60+ buurvrouw komt zeiken of het niet wat zachter kan.
Ik denk dat die verandering in kinderfeestjes zeker met de tijd te maken heeft, maar vooral met wat er tegenwoordig is. Vroeger in mijn tijd waren er nog geen binnenspeeltuinen, je had geen feestarrangementen her en der. De meeste kinderen deden een thuisfeestje met wat spelletjes en rondhangen. Aan het einde kreeg iedereen een snoepzak. Tegenwoordig heb je nou eenmaal meer mogelijkheden. Ik vind thuisfeestjes best leuk, maar een binnenspeeltuin is nou eenmaal makkelijk. En ouders willen vaak niet voor elkaar onder doen. Als Pietje ergens heen gaat voor zijn kinderfeestje, dan moet Klaasje dat ook. In die zin heeft de verandering wel degelijk met tijd te maken. Wat kinderen betreft, zij vinden een speurtocht of met zijn allen in de zomer waterspelletjes spelen en een tent opzetten vaak net zo leuk als een binnenspeeltuin. Het kinderfeest van mijn zoon waar nog steeds over gepraat wordt door andere kinderen als 1 van de leukste feestjes, is niet die waarmee we naar de binnespeeltuin gaan. Het is zijn tweede feestje, toen hebben een speurtocht naar de bushalte gedaan, daarna de bus naar een friettent met een kleine binnenspeeltuin en weer terug met de bus naar huis. Hoogtepunt was die busreis, want dat hadden ze nooit gedaan.
Toen ik 30 jaar geleden 11 jaar was, deden wij ook geen spelletjes meer thuis. Daar was je al veel te "groot" voor. Wel slaapfeestjes, discofeestjes, zwembad- en bowlingfeestjes.

Lasergamen of survival bestond toen nog niet, helaas. Maar ik zie ook niet wat er mis/anders mee is om daar een feestje te vieren.
Toen ik 8 (ruim 25jaar terug) werd gingen we met 6 kinderen uit m'n klas met de bus naar de bioscoop. Ik heb ook (meerdere denk ik zelfs) feestjes bij de mc donalds gegeven: keuken kijken, frietjes eten en een hele grote "binnenspeeltuin" hadden ze daar. Zo anders is het nu toch ook weer niet ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven