kinderwagen, hoe opmaken?

28-07-2009 17:15 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje aan jullie, misschien kunnen jullie mij helpen!

Wij verwachten ons eerste kindje begin september. het grootste gedeelte van de baby-uitzet is in huis. Maar ik heb nog wat vragen over het opmaken van de kinderwagen. Doe je dit net als het ledikantje of het wiegje?

Ik zat zelf te denken aan een molton met hoeslakentje over de matras. Moet hier ook een bedzeiltje onder? Een vriendin van mij had het over een aerosleep maar die vind ik een beetje prijzig. Wij hebben een bugaboo, die heeft een prima matras maar meer weet ik er ook niet van.

En erover heen? Ik heb een lakentje + dekentje van katoen voor de zomer, en een fleecedekentje voor de koudere periodes.

Is dit wat of vergeet ik iets?

Alle tips zijn welkom! Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Alvast bedankt!
Een hydrofielluier overdwars bij het hoofdje. Ideaal met spugen
Molton met hoeslakentje veel te overdreven vind ik. Gewoon een lakentje en een hydrofiel overdwars bij het hoofdje.
quote:IvyRosa schreef op 28 juli 2009 @ 17:21:

Een hydrofielluier overdwars bij het hoofdje. Ideaal met spugen Wel onder het hoofdje, en niet erop

Je gaat de eerste week toch niet naar buiten met je baby, je kraamverzorgster kan je hiermee ook prima helpen en van advies dienen.
Ja, dat vind ik echt.
Zoon lag bij mij beneden in de kinderwagen, omdat ik de trap niet opkwam. Daarbij was het bloedheet en nam ik hem dus in de wagen mee de tuin in. Jahaaaa, zette de wagen wel in de schaduw

Volgens mij had ik alleen een lakentje en een hydrofiel onder het hoofdje.
De kraamverzorgster heeft de wagen voor het eerst opgemaakt en zo ben ik het blijven doen (dochter is nu vijf weken oud, en ik heb ook een Bugaboo).

Ik gebruik als eerste een hoeslaken. Daarover een flanellen luier. Bij het hoofdeinde een hydrofiel luier in driehoeksvorm gevouwen tegen het spugen. Dan een bovenlakentje en een wiegdekentje. Bij warm weer doe ik alleen een bovenlakentje. Of gewoon zonder bedekking. Dat is even zoeken, maar het went vanzelf.
In de bugaboo zit al een aerosleep,(onder de zwarte hoes) dus daar kun je een speciaal aerosleephoeslakentje (voor de wieg) overheen doen. Moet je wel die zwarte hoes er af halen natuurlijk anders werkt het nog niet. Maar is eigenlijk pas nodig als ze gaan rollen. Ik heb wel dat speciale hoeslaken er over en verder als het koud is nog een deken over de kleine heen. Meer niet.
Ben ik nou gek, ze zijn toch over het algemeen al te groot voor de reiswieg/kinderwagenbak wanneer ze om gaan rollen?

Tegen die tijd laat je ze toch ook niet "zonder toezicht" slapen in die bak(of wieg)?

Geldklopperij als je het mij vraagt.

(even toegeven, die van mij wilde al met 4,5 maand absoluut niet meer in de bak, begon zich ook pas met 8 maanden om te rollen lui ding dat ze was )
Ja, dat vind ik echt.
Die van mij paste met 5 maanden niet eens meer in de bak. Geen idee meer of hij zicht toen om kon rollen, maar als hij het kon, had hij daar niet eens de ruimte voor gehad
quote:IvyRosa schreef op 28 juli 2009 @ 17:41:

Die van mij paste met 5 maanden niet eens meer in de bak. Geen idee meer of hij zicht toen om kon rollen, maar als hij het kon, had hij daar niet eens de ruimte voor gehad

Die van mij begon ik ook te proppen

Wel lekker veilig als ze zo klem liggen *grinnik*

Maarre TO, ik ben het unaniem met mezelf (en Ivy enzo )eens dat je je niet moet laten opnaaien en alleen een hoeslakentje voor een wieg (of aankleedkussen) nodig hebt voor de kinderwagenbak met daaroverheen een hydrofiel.
Ja, dat vind ik echt.
Is ook zo, de mijne is 11 weken en past al bijna niet meer in de bak. (is een hele grote baby) Hoop dat hij tot 4 maanden in kan, dus dan rolt hij nog niet. Maar dat aerosleepding zit al standaard in de bugaboo, dus heb er niets extra's voor betaald.
De VK in het ziekenhuis hier adviseerde geen bedzeiltjes te gebruiken, ivm risico op wiegendood bij omrollen. Verder vond ze fleecedekentjes ongeschikt voor binnen, want te benauwd.
Ik gebruikte een waskussenhoes, daarover een hydrofiel in een driehoek. Verder een lakentje en dekentje voor een wieg of een wrapper;

En dat opmaken van de kinderwagen, dat hebben jullie echt allemaal langer dan een dag volgehouden?
Gewoon een hoeslakentje over het matrasje van de bugaboo, eventueel een hydrofiel tegen het spugen en dan kind in de wrapper zoals hieronder afgebeeld staat. Dat echte "opmaken" hield ik maar 1 week vol geloof ik
Wat deed jij na die eerste dag dan Fleur?
Maar wat bedoel je dan Elska?

Ik deed ook gewoon een aankleedkussenhoes, hydrofiel, lakentje en deken. Maar dat is toch ook opmaken?
Hoeslakentje om het matrasje, hydrofiel voor het kwijl. Dan baby en daarover heen afhankelijk van het weer zo'n klein vierkant dekentje van de Hema of niets. In de winter weet ik het eigenlijk niet meer maar ik heb er nooit heel veel moeite in gestoken in ieder geval. Kind aankleden, eventueel jasje aan, in de wagen en dekentje of wat er over.
quote:dropshot1000 schreef op 28 juli 2009 @ 18:49:

Wat deed jij na die eerste dag dan Fleur?Ik heb de kinderwagen sowieso nooit echt opgemaakt; alleen hydrofiel tegen het spugen en meestal een dekentje eroverheen. Maar ik kan me zo voorstellen dat je helemaal 'goed' begint en alles perfect opmaakt, maar dat je er steeds lakser in wordt.
kinderwagen opmaken? werkelijk nog nooit over nagedacht. Gewoon hoeslakentje over dat matrasje, en dan kind erin en afhankelijk van de buiten temperatuur dekens wel of niet erover heen...
heb de hele wagenbak van de bugaboo nooit gebruikt eigenlijk... droeg dochter (nu bijna 1 jaar) in de draagzak of i de maxicosi (met de adaptoren) op het onderstel van de bugaboo. Ze heeft zoizo lang in de maxi gezeten.... afgelopen zaterdag nog in de auto van mijn zus... maar heb dan ook niet zo'n heel grot kind dan kan dat. Zou idd even aan de kraamhulp vragen strakkies. Succes met bevallen!
Bij de eerste heb ik van alles in huis gehaald van molton tot bedzeil... bij de tweede was het een hoeslaken met een hydrofiel luier. Overigens luister niet te veel naar de kraam want dit adviseert dat de hydrofiel niet meer mag als hoofdkussen. Omdat ze kunnen gaan maaien....nou ze zijn in het begin zo klein dat dat nog niet echt gebeurt.. het maaien met de handjes wel, maar de hydrofiel meppen ze echt niet onder het hoofd vandaan. Dus toen kraam weg was heb ik het weer keurig gebruikt. Is toch een stuk makkelijker dan iedere keer die hoeslakens vervangen. (dan mag je het hele vak van de hema wel leegkopen).
Ah bedankt voor de reacties!

Duurde even voordat ikzelf kon reageren want ik werd er telkens vanaf gegooid.

Zo'n forum is weer handig. Voor je het weet schaf je van alles aan voor de kleine en met een beetje hulp van medeforummers kom je erachter dat het een stuk eenvoudiger kan!

Ik heb gelukkig nog echt iets extra aangeschaft voor de kinderwagen dus daar kom ik wel uit.

En tja... opmaken van de kinderwagen... ik kon er even geen ander woord voor vinden. Ik bedoel het ook niet zo zwaar hoor! ;)

En dat de kraamhulp je met dit soort dingen ook helpt: ik leer weer heel veel!
Je zegt het goed hoor, het is idd opmaken van de kinderwagen
Ja, dat vind ik echt.
quote:fleurtje schreef op 28 juli 2009 @ 18:16:

En dat opmaken van de kinderwagen, dat hebben jullie echt allemaal langer dan een dag volgehouden?Ja, dat doe ik nu na vijf weken nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven