Kinderwens en acupunctuur

29-08-2010 16:58 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 3 miskramen in een jaar vind ik dat het tijd wordt om iets te proberen. Gynaecoloog heeft aangegeven voorlopig niets voor mij te kunnen betekenen en ik wil niet blijven afwachten.

Ik heb op internet informatie gevonden over een acupuncturist.

Het schijnt dat je d.m.v. een X-aantal behandelingen vruchtbaarder kunt worden?! Normaal ben ik erg down-to-earth en geloof ik niet echt in dit soort kunsten...maar ik wil voor mezelf toch alles geprobeerd hebben en bovendien: baadt het niet dan schaadt het niet, toch?

Zijn er hier mensen met ervaring met acupunctuur en kinderwens?

Ik hoor het graag!
Allemaal bedankt voor de reacties.

Het vruchtbaarder worden heb ik verkeerd geformuleerd, ik bedoel inderdaad gewoon het "zwanger blijven".

Inmiddels zijn wij 3,5 jaar bezig met zwanger worden, de eerste 2,5 jaar was het nooit raak. Nu dus 3 keer wel in een jaar tijd...

De gynaecoloog wil niets doen, omdat ik inderdaad wel zwanger kan worden. Hij zegt op dit moment niets te kunnen doen aan het volgroeien van de vrucht. Dit snap ik uiteraard wel, maar ik wil gewoon een kind. Daarom ben ik erg geïnteresseerd in acupunctuur.

Ik zal alle reacties nog even rustig doorlezen.

Bedankt allen!
quote:Soezie81 schreef op 29 augustus 2010 @ 19:31:

Meds, dat van iets de werking nooit is aangetoond wil niet zeggen dat het per definitie ook niet werkt.

Juist wel, er is heel veel onderzoek naar gedaan en de conclusies zijn vrij duidelijk. Als iets aantoonbaar niet werkt, dan vind ik het altijd zo raar dan er nog mensen zijn die roepen, " maar je kan het niet zeker weten". Ik weet heel zeker dat er geen blauwe mannetjes in mijn tuin wonen, ik weet dat omdat ik ze nog nooit heb waargenomen, maar ok, er is misschien een hele kleine kans dat ze er toch zijn. Die kans acht ik echter zo klein dat ik het naar alle waarschijnlijkheid uit kan sluiten.

Het feit dat ik met mijn auto nooit de 200 heb gehaald wil niet zeggen dat ie het bergaf met de wind mee ook niet kan halen (overigens betwijfel ik het, maar dat is een ander verhaal ). Ik vraag me dan toch af hoe het kan dat die vriendin van mij eerder altijd in de zomer om de twee weken een week plat lag ivm zware hooikoorts en nu (zonder medicatie!) met alleen acupunctuur de hele zomer zonder problemen doorkomt.

Hooikoorst en allergie is zo'n leuke vage klacht die heel erg kan fluctueren en ook nog eens spontaan kan genezen. Dat jouw vriendin de relatie legt met de acupunctuur is niet causaal, het zou ook kunnen komen omdat ze nu beter in haar vel zit, o.i.d

Voor zover ik weet zit acupunctuur inmiddels meer tussen de alternatieve en 'normale' geneeskunde in, en zijn er steeds meer aanwijzingen dat (delen ervan) wel werken.

Nee hoor, alternatief is alternatief. Waar het om gaat is dat iemand je "behandelt" met een niet bewezen therapie en dat de "therapeut" geen arts is en dus niet bevoegd is te diagnosticeren

@Parel, volgens mij zijn wij het gewoon eens dan .
quote:Potatohead schreef op 29 augustus 2010 @ 19:43:

Allemaal bedankt voor de reacties.

Het vruchtbaarder worden heb ik verkeerd geformuleerd, ik bedoel inderdaad gewoon het "zwanger blijven".

Inmiddels zijn wij 3,5 jaar bezig met zwanger worden, de eerste 2,5 jaar was het nooit raak. Nu dus 3 keer wel in een jaar tijd...

De gynaecoloog wil niets doen, omdat ik inderdaad wel zwanger kan worden. Hij zegt op dit moment niets te kunnen doen aan het volgroeien van de vrucht. Dit snap ik uiteraard wel, maar ik wil gewoon een kind. Daarom ben ik erg geïnteresseerd in acupunctuur.

Ik zal alle reacties nog even rustig doorlezen.

Bedankt allen!Op dit moment kan je gyn niks, je kan zwanger worden dat is duidelijk, ik neem aan dat de vruchtjes niet zijn onderzocht? Gyn kan dus pas wat bij een volgende zwangerschap en evt. nieuwe miskraam. Dan kan hij onderzoeken en evt. iets ondernemen als blijkt dat er een reden is voor de terugkerende miskramen. Maar vaak is er geen eenduidige oorzaak
Er zijn gynaecologen die wel naar meer dingen kijken om te kijken of er andere dingen zijn die meespelen. Ik denk dat Mariesophie daar op doelt.
Meds, ik snap wel wat je bedoelt, maar toch ben ik het niet met je eens (tja, eigenwijs hè?). Ik weet niet wat jouw link is met al deze onderzoeken die ernaar gedaan zijn, maar ik ben niet stuk voor stuk door al deze onderzoeken heen geworsteld. Ik weet dus ook niet precies wàt er onderzocht is en wat daar uitkwam. Maar ik weet wel hoe onderzoeken tot stand komen, en dat lang niet alle onderzoeken objectief gedaan worden. Tegenwoordig zijn er teveel onderzoeken die worden gesponsord door de ene of de andere fabrikant (voor onderzoek is veel geld nodig), en onderzoeksresultaten blijven nu eenmaal altijd onderhevig aan de manier van interpreteren.

Ik geloof ook niet dat er blauwe mannetjes in jouw tuin wonen, en dan heb ik jouw tuin nog niet eens gezien, maar ik heb wel gezien wat de acupunctuur (of zoals jij het ziet: het toeval) voor die vriendin van mij heeft gedaan. Ze is zeker nog niet van haar hooikoorts af, het begint namelijk ieder voorjaar opnieuw, en ik vind het erg 'toevallig' als ze èlk jaar weer, precies 'ervanaf' komt op het moment dat ze weer bij die acupuncturist is geweest. En dat al bijna 10 jaar lang. Als ze wat later gaat merkt ze dat het duidelijk erger wordt voordat ze is geweest, maar is ze geweest, dan is het weg. Ik geloof echt wel in toeval, maar dit is voor mijn gevoel tè toevallig.

Daarnaast vraag ik me dan af waarom ziekenhuizen dus blijkbaar wel al samen werken met acupuncturisten, terwijl is bewezen dat het niet werkt. Ook zijn er genoeg acupuncturisten die echt wel arts zijn, en dus eerst de studie geneeskunde hebben gedaan.

Nogmaals, het blijft een grijs gebied omdat er blijkbaar nog geen algemene onderzoeksbewijzen zijn dat het wel zou kunnen werken, maar ik ben heel simpel: ik geloof in wat ik zie. Als ik zie dat iets voor iemand werkt (met welke achtergrond dan ook) dan heeft die persoon er baat bij. Wie ben ik dan om te roepen dat het niet werkt omdat het niet bewezen is.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Het is (wetenschappelijk) bewezen dat acupunctuur helpt bij zwangerschapsmisselijkheid.

Laat je eens informeren bij een goede, erkende acupuncturist. Mijn ervaring is positief. Behandeling is er opgericht om eventuele blokkades weg te nemen en je cyclus in orde te brengen (in mijn geval)
quote:meds schreef op 29 augustus 2010 @ 19:47:

[...]Nee hoor, alternatief is alternatief. Waar het om gaat is dat iemand je "behandelt" met een niet bewezen therapie en dat de "therapeut" geen arts is en dus niet bevoegd is te diagnosticeren

TO, bij de NAAV (Nederlandse Artsen Acupunctuur Vereniging) kun je namen van acupuncturisten bij jou in de buurt opvragen. De leden van de NAAV zijn allen westers medisch opgeleide, bevoegde, artsen, die zich aanvullend geschoold hebben in acupunctuur.

Website: www.acupunctuur.com

Ook bij de NVA (Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur) kun je een lijst opvragen van aangesloten acupuncturisten. De leden van de NVA zijn minimaal westers medisch HBO geschoold (veel fysiotherapeuten), maar er zijn ook bevoegde artsen lid. Hier kun je gewoon naar vragen.

Website: www.acupunctuur.nl

Succes!
het hielp bij mij absoluut bij misselijkheid, geen twijfel over mogelijk en was ook zeker geen placebo effect. Dus ik geloof er wel in. Ik zie het zo, stel dat de oorzaken van je miskramen bijv ligt in een aangeboren afwijking en niet levensvatbaarheid van het vruchtje, dan kan acupuntuur daar nooit invloed op hebben, maar stel dat het bijv ligt in de doorbloeding van je baarmoeder ofzo, dan zie ik wel voor me dat dat erbij kan helpen.
Het is trouwens zoiezo grote onzin dat een gyn helemaal niks kan met miskramen...

ok hij/zij kan het niet voorkomen maar als je wilt dat er onderzoek naar gedaan wordt dan moet dat gewoon kunnen hoor.

Er kan altijd worden gezocht naar de meest simpele dingen die een blijvende zwangerschap in de weg kunnen staan.

Bij ons werd dit na de 2e miskraam al aangeboden maar wij wilden het graag nog een keer proberen omdat het toch wel erg vaak op vette pech wordt gegooid en daar geloof ik ook wel in.

Ik vind dat vrouwens met miskramen zoiezo veel snel weggestuurd worden met de mededeling; blijf doorgaan....

Ze beseffen niet wat het psychisch kan aanrichten en vaak kunnen bepaalde medicijnen zo het probleem oplossen als blijkt dat het aan een bepaalde aandoening oid ligt.

Je zit veel sneller in de MMM als je moeilijk/niet zwanger raakt dan wanneer je wel snel zwanger raakt maar het blijft niet zitten.

Dat roept bij mij behoorlijk wat irritatie op.
Wiki

In 1990 analyseerden drie Nederlandse epidemiologen 51 gecontroleerde studies van acupunctuur bij chronische pijn, en besloten dat "zelfs de kwaliteit van de betere studies middelmatig bleek te zijn en dat de werkzaamheid van acupunctuur als behandeling tegen chronische pijn twijfelachtig blijft." Ze onderzochten ook verslagen van acupunctuur als behandeling tegen verslaving aan sigaretten, heroïne en alcohol, en concludeerden dat er geen bewijs is dat acupunctuur helpt bij deze kwalen. Ook in China, de geboorteplaats van acupunctuur, kijkt men kritisch naar het gebruik van acupunctuur in de gezondheidszorg. Mede op basis van dergelijk onderzoek wordt acupunctuur binnen de reguliere geneeskunde echter als onwerkzaam gezien en beschouwd als kwakzalverij.
Meds, je hebt neem ik aan wel gezien dat dit een verhaal is van 20 (!!!) jaar geleden??? Daarnaast is de tekst behóórlijk vaag. Ze zeggen dat 'zelfs de kwaliteit van de betere studies middelmatig bleek te zijn'. Wat bedoelen ze hiermee? Ik lees het als: de onderzoeken die zijn gedaan naar de werkzaamheid van acupunctuur waren niet van hoge kwaliteit. Oftewel, geen goede basis om op te concluderen dat het niet zou werken. Ze zeggen dus ook letterlijk dat de werkzaamheid 'twijfelachtig' blijkt. Ja, nogal wiedes, als het onderzoek niet van goede kwaliteit is, hoe kun je er dan duidelijke conclusies aan verbinden?

Het komt er denk ik op neer dat de tekst die je hier hebt neergezet door mij héél anders wordt geïnterpreteerd dan door jou. Dat is precies het punt wat ik wilde maken. Dit geldt namelijk ook voor veel onderzoeksresultaten.

Ook het woordje 'echter' is een beetje vaag in de laatste zin, blijkbaar is men het niet eens met de reden waarom het als onwerkzaam gezien wordt en beschouwd wordt als kwakzalverij.

Zonder dit woordje was deze eindconclusie een heel stuk sterker geweest.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Ik heb het gedaan toen ik zwanger wilde worden, de hoofdreden van de accupunctuur was voor mij niet om sneller zwanger te worden maar meer om meer energie te ktrijgen ( had na t stoppen met de pil ook erg veel last van mijn menstruatie...zon 2 weken gesloopt ervan)

Maar ze heeft ook mijn cyclus toen bekeken ( temperatuurde toen ook) en daar op geprikt, mijn cyclus veranderde daarna wel, de temperatuur steeg beter na mijn eisprong ( volgens haar was die ook te laag....) en ik werd de 3 de cyclus zwanger.

Heeft na mijn idee wel wat gedaan dus...maar geen idee of ik zonder ook zwanger was geworden. Ik zou zeggen baad t niet schaat t niet?!!
@Soezie een oud bericht wil niet zeggen dat het een gedateerd bericht is. Maar voor jou hier dan wat recenter werk, zie ook de noten voor verdere research

http://www.skepsis.nl/acupunctuur.html
Meds, ik heb niet alles woordelijk doorgelezen, maar het enige wat ik weer tegenkom is dat alle onderzoeken die zijn gedaan, niet deugden. Dat zegt dus helemaal niks over het wel of niet werken van acupunctuur, alleen dat zowel de werking (als ook de níet-werking!) gewoon nog steeds niet bewezen is. Als de onderzoeken niet deugen, kun je er gewoon geen enkele conclusie aan verbinden.

Ik probeer je niet te overtuigen hoor, als jij er niet in gelooft kan ik daar niet van wakker liggen, maar je hebt mij nog niet overtuigd dat het per definitie niet zou werken. En zolang er altijd nog mensen zijn die zeggen dat ze er baat bij hebben, moeten ze het maar lekker blijven doen!
Het zal allemaal best, maar ik weet voor mezelf dat acupunctuur me bij iets geholpen heeft waar niks anders bij hielp. En als dat dan tussen mijn oren zou zitten, waarom zouden andere dingen die ik eerst geprobeerd heb niet helpen?
@soezie kijk even naar de noten, dan kan je de onderzoeken zelf opzoeken.

Er zullen heus mensen zijn die blijven zeggen dat ze er baat bij hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat dat komt door de acupunctuur. Als de werking niet kan worden aangetoond, terwijl dit zo eenvoudig te doen is en ook veelvuldig is geprobeerd dan zegt mij dat meer dan af gaan op een individueel verhaal zonder enige wetenschappelijke inborst
quote:meds schreef op 31 augustus 2010 @ 13:40:

@soezie kijk even naar de noten, dan kan je de onderzoeken zelf opzoeken.

Er zullen heus mensen zijn die blijven zeggen dat ze er baat bij hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat dat komt door de acupunctuur. Als de werking niet kan worden aangetoond, terwijl dit zo eenvoudig te doen is en ook veelvuldig is geprobeerd dan zegt mij dat meer dan af gaan op een individueel verhaal zonder enige wetenschappelijke inborstIk snap je standpunt ook wel hoor. En het klinkt ook heel logisch, want hoe kan iets werken als het nog niemand gelukt is om het daadwerkelijk aan te tonen, terwijl al zovelen het hebben geprobeerd? En of iets werkt kun je nou eenmaal niet staven op losse gevallen. Maar er zijn gewoon verhalen die voor mij niet te verklaren zijn anders dan dat het in ieder geval in sòmmige gevallen gewoon werkt. En wat is er dan op tegen? Ik sluit gewoon nog steeds niet uit dat er ooit een onderzoek komt waaruit blijkt dat het wèl werkt. Maar goed, let's just agree to disagree...
Pototahead, heb je wel onderzoeken gehad naar de mogelijke oorzaak van de miskramen? Zo niet, dan zou ik eerst een andere gynaecoloog bezoeken ipv weer zwanger proberen te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven