Klaar voor het ouderschap?

23-09-2008 20:18 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een beetje een gekke vraag misschien, maar hoe (of misschien waardoor) en wanneer waren jullie er zeker van klaar te zijn voor het ouderschap?

Ik ben zelf 25 jaar, getrouwd en woon in een ruim huis. Wat dat betreft zijn we er dus 'klaar' voor. Ik vraag me echter af of ik er al écht aan toe ben zeg maar.

Ben benieuwd of er meiden zijn die dit herkennen en ervaringen willen delen.
Hmm daar heb ik geen minuut over nagedacht. Komt vanzelf wel
Op het moment dat je er klaar voor bent, dan vraag je je dit niet meer af ;)

Oke, is misschien té kort door de bocht...is geen eenduidig antwoord op te geven.

Je zult misschien al een heel goede moeder kunnen zijn, dit los van een aantal andere dingen.

Is je relatie goed? Dit is belangrijker dan de grootte van je huis!!! Je kunt jezelf afvragen of je vrijheden op wilt geven, niet meer uit kunnen slapen, minder spontaan dingen kunnen doen enz enz....en aan de andere kant; daar kun je nu tegenop kijken maar wanneer je kindje er eenmaal is dan gaat dit vanzelf en wil je niet anders meer!!

Maar goed, is allemaal zooo persoonlijk, voor iedereen zal het weer anders zijn....dus misschien toch alleen mijn eerste regel lezen?....

Succes ermee!!
Je bent misschien klaar voor een kind maar wíl je ook echt een kind?
'Leen' je neefjes en nichtjes of buurkinderen voor een hele week(ouders lekker met vakantie), met alles erop en eraan (bedplassen, van hot naar her brengen, drama met aankleden en douchen etc.) en kijk vooral hoe je man en jij daarin samenwerken!

Verder moet je kijken of je er klaar voor bent iemand anders, namelijk je kind, voor het eerst in je leven boven jezelf te stellen. Verder lijk jij een perfecte basis te hebben voor een kindje
Joh, vroeger vroeg niemand zich af of ze wel klaar waren voor het ouderschap, en toen kwam het ook allemaal goed. Ik zou me daar niet druk over maken (heb ik ook niet gedaan, inmiddels 5,5 maand zwanger en ik maak me er nog niet druk over), je komt er toch pas achter als je een kind hebt, denk ik, en dan heb je het maar te doen.
Een kind krijgen zet je wereld op z'n kop, hoe je jezelf ook voorbereid. Dat betekent niet dat het niet geweldig is.
Je weet niet of je klaar bent geweest totdat je er een hebt. En volgens mij ben je er nooit klaar voor eigenlijk. Niets kan je hier echt op voorbereiden. Anders hadden kdv leidsters het een eitje gevonden als moeder en ook die, als ze kinderen hebben, reageren met: het is zoooooooooo veeeeeeeeeeeel anders en nog zwaarder als het je eigen kinderen zijn. (ook leuker natuurlijk).

Vraag is dus niet of jullie er klaar voor zijn maar of jullie het allebei willen.
Ik heb me dat nooit zo afgevraagd. Ik wilde een kind en ik zag geen enkele reden waarom ik geen kind zou kunnen opvoeden.
Bedankt voor jullie reacties! Deze vraag is natuurlijk erg persoonlijk. Ik twijfel er zelf niet over of we de de praktische kant van het ouderschap aankunnen. Ik ben meer zo benieuwd wat het met je relatie kan doen en hoe het is om die constante verantwoordelijkheid te hebben. Misschien toch maar eens een week een kind lenen inderdaad
Ik vind een kind 'lenen' bij lange na niet een reeel beeld geven van de werkelijkheid. Je eigen kind is zó anders, gewoon zoveel leuker dan welk ander kind ook...
Mijn oudste is 10 en ik geloof dat ik inmiddels wel klaar ben voor het moederschap. Na 10 jaar oefenen....... Denk dat ik over een jaar of 8 ook wel in staat ben om een puber te begeleiden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven