Klaar voor het ouderschap?
dinsdag 23 september 2008 om 20:18
Een beetje een gekke vraag misschien, maar hoe (of misschien waardoor) en wanneer waren jullie er zeker van klaar te zijn voor het ouderschap?
Ik ben zelf 25 jaar, getrouwd en woon in een ruim huis. Wat dat betreft zijn we er dus 'klaar' voor. Ik vraag me echter af of ik er al écht aan toe ben zeg maar.
Ben benieuwd of er meiden zijn die dit herkennen en ervaringen willen delen.
Ik ben zelf 25 jaar, getrouwd en woon in een ruim huis. Wat dat betreft zijn we er dus 'klaar' voor. Ik vraag me echter af of ik er al écht aan toe ben zeg maar.
Ben benieuwd of er meiden zijn die dit herkennen en ervaringen willen delen.
dinsdag 23 september 2008 om 20:24
Op het moment dat je er klaar voor bent, dan vraag je je dit niet meer af 
Oke, is misschien té kort door de bocht...is geen eenduidig antwoord op te geven.
Je zult misschien al een heel goede moeder kunnen zijn, dit los van een aantal andere dingen.
Is je relatie goed? Dit is belangrijker dan de grootte van je huis!!! Je kunt jezelf afvragen of je vrijheden op wilt geven, niet meer uit kunnen slapen, minder spontaan dingen kunnen doen enz enz....en aan de andere kant; daar kun je nu tegenop kijken maar wanneer je kindje er eenmaal is dan gaat dit vanzelf en wil je niet anders meer!!
Maar goed, is allemaal zooo persoonlijk, voor iedereen zal het weer anders zijn....dus misschien toch alleen mijn eerste regel lezen?....
Succes ermee!!
Oke, is misschien té kort door de bocht...is geen eenduidig antwoord op te geven.
Je zult misschien al een heel goede moeder kunnen zijn, dit los van een aantal andere dingen.
Is je relatie goed? Dit is belangrijker dan de grootte van je huis!!! Je kunt jezelf afvragen of je vrijheden op wilt geven, niet meer uit kunnen slapen, minder spontaan dingen kunnen doen enz enz....en aan de andere kant; daar kun je nu tegenop kijken maar wanneer je kindje er eenmaal is dan gaat dit vanzelf en wil je niet anders meer!!
Maar goed, is allemaal zooo persoonlijk, voor iedereen zal het weer anders zijn....dus misschien toch alleen mijn eerste regel lezen?....
Succes ermee!!
dinsdag 23 september 2008 om 20:28
'Leen' je neefjes en nichtjes of buurkinderen voor een hele week(ouders lekker met vakantie), met alles erop en eraan (bedplassen, van hot naar her brengen, drama met aankleden en douchen etc.) en kijk vooral hoe je man en jij daarin samenwerken!
Verder moet je kijken of je er klaar voor bent iemand anders, namelijk je kind, voor het eerst in je leven boven jezelf te stellen. Verder lijk jij een perfecte basis te hebben voor een kindje
Verder moet je kijken of je er klaar voor bent iemand anders, namelijk je kind, voor het eerst in je leven boven jezelf te stellen. Verder lijk jij een perfecte basis te hebben voor een kindje
dinsdag 23 september 2008 om 20:31
Joh, vroeger vroeg niemand zich af of ze wel klaar waren voor het ouderschap, en toen kwam het ook allemaal goed. Ik zou me daar niet druk over maken (heb ik ook niet gedaan, inmiddels 5,5 maand zwanger en ik maak me er nog niet druk over), je komt er toch pas achter als je een kind hebt, denk ik, en dan heb je het maar te doen.
dinsdag 23 september 2008 om 20:33
Je weet niet of je klaar bent geweest totdat je er een hebt. En volgens mij ben je er nooit klaar voor eigenlijk. Niets kan je hier echt op voorbereiden. Anders hadden kdv leidsters het een eitje gevonden als moeder en ook die, als ze kinderen hebben, reageren met: het is zoooooooooo veeeeeeeeeeeel anders en nog zwaarder als het je eigen kinderen zijn. (ook leuker natuurlijk).
Vraag is dus niet of jullie er klaar voor zijn maar of jullie het allebei willen.
Vraag is dus niet of jullie er klaar voor zijn maar of jullie het allebei willen.
dinsdag 23 september 2008 om 21:42
Bedankt voor jullie reacties! Deze vraag is natuurlijk erg persoonlijk. Ik twijfel er zelf niet over of we de de praktische kant van het ouderschap aankunnen. Ik ben meer zo benieuwd wat het met je relatie kan doen en hoe het is om die constante verantwoordelijkheid te hebben. Misschien toch maar eens een week een kind lenen inderdaad
dinsdag 23 september 2008 om 23:13