Kleedgeld

19-02-2012 19:02 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet wat een redelijk bedrag aan kleedgeld is voor meiden van 13 en 15 jaar? Ik heb namelijk geen idee. Hoor wel eens 70 Euro per maand en dan per seizoen 1 jas en 1 paar schoenen betaald door de ouders. Is dat redelijk?
Hier staan richtlijnen van het NIBUD.
Ik kreeg vroeger het NIBUD bedrag. Daarnaast betaalden mijn ouders twee paar schoenen en één winterjas per jaar. Ook betaalden zij mijn sportkleding. De rest moest ik zelf betalen.

Mijn uitgaven moest ik overigens netjes bijhouden en af en toe laten zien aan mijn ouders.
Het NIBUD bedrag voor een 12 jarige is 20-60 euro.

Van 20 per maand kun je een kind van 12 niet kleden 60 euro is realistischer maar dat moet je ook maar kunnen betalen.
mijn zonen (16 en 17) krijgen 60 euro per maand. Daar moeten ze alles van doen. Ook sportkleding, schoenen en jassen.

Ze lopen er prima bij, mochten ze een keer echt niet uitkomen (vergeten vaak dat ondergoed en sokken zo duur zijn) dan koop ik dat voor ze.

Ook kijk ik in de opruiming nog vaak voor een shirtje, trui oid en neem dat dan gewoon voor ze mee.

EDIT: ze krijgen er geen zakgeld bij maar kunnen een baantje zoeken/hebben op die leeftijd. Aan belgeld doe ik niet!
mimootje

Netjes dat het lukt voor dat geld.

Ik verkijk me er op denk ik.

Dragen de jongens merkkleding(soms) erbij?

Mijn zoon van 10 kost mij dat ook,dus ik kan hier nog wat van leren.
de oudste draagt merkkleding, de jongste heel soms.

De oudste koopt duurdere kleding maar heeft dus minder. De jongste kijkt echt naar 2 halen 1 betalen De oudste verkoopt zijn kleding ook aan zijn broertje (jas die hij niet meer past, voetbalschoenen) De jongste vind dat goed genoeg.

Beide jongens vragen geld en kleding op hun verjaardag als ze iets speciaals willen dat ze zelf te duur is, Ze leggen ook geld weg en proberen te sparen.

Oudste heeft een baantje waarmee hij ong. 50 euro per maand verdient. Vader hield toen een deel van zijn kleedgeld in (we betalen beide de helft voor de jongens) Ik vond dat niet nodig, als je werkt mag je het best wat ruimer hebben en merken dat het fijn is te werken voor je geld. Hij zit op t MBO

De jongste heeft nog geen baantje, is net 16. We vinden tijd maken voor schoolwerk belangrijker dan werken en geld verdienen. Hij zit in de 3-de voortgezet en heeft er moeite mee dus zetten we geen druk op werken maar op school.
Ik kreeg 28 jaar geleden 100 gulden kleedgeld per maand.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Dat is netjes!!!

Wij betalen alleen al voor zijn schoenen veel geld ivm aangeboren afwijking ( achillespees te kort) Bergschoenen voor de steun en sport schoenen om af te wisselen zodat hij geen zwakke enkels kweekt.Spijkerbroeken jassen shirts enz kom ik op een behoorlijk bedrag uit zonder de schoenen.En hier is het ook niet altijd merk kleding.Ik moet er toch eens naar gaan kijken wat ik kan verbeteren zodat hij dadelijk ook leert om te gaan met kleed geld.
Ik heb wel kleedgeld gehad vroeger. Volgens mij lag dat op een bedrag van 40-60 gulden toen (als 14 jarige). Dan kocht mijn moeder inderdaad nog een paar schoenen en een winterjas.
Ik vind 60 euro per maand waar je alles voor moet doen best weinig eigenlijk

Ik mocht vroeger de KB hebben. Toen nog zo'n 500 gulden per drie maanden
Frankly my dear, I don"t give a damn
Mij lijkt je voorstel heel redelijk hoor!

Ik ben voor mijn 7 jarige ongeveer 75 euro per maand kwijt
Hier 4 x kleedgeld voor 12, 14, 16 en 18 jarige: allemaal 60 euro per maand. Winterjas en 1x schoenen betalen wij.

De kinderen komen uitstekend rond met dit bedrag. Sterker nog, er is geen betere manier om mijn kinderen te leren sparen! Ze zitten bovenop hun geld en denken echt heel goed na voor ze wat kopen. Echt petje af!
Ze redden het met hun 60 euro.

Ik geef dat niet eens voor mijzelf uit maar ja, ik groei ook niet meer...

Ik krijg geen KBS, ze wonen bij hun vader. Ik kan ook niet meer missen op dit moment. Elke maand wordt het overgemaakt en wat minicart zegt, ze zitten erop en kijken echt goed naar prijzen!
Hier hebben we nog een paar jaartjes te gaan voordat er sprake gaat zijn van kleedgeld. Ik vroeg me af op welke leeftijd jullie daarmee begonnen zijn?
Onze kinderen kregen kleedgeld vanaf het moment dat ze naar de middelbare school gingen.
quote:calvijn1 schreef op 19 februari 2012 @ 20:05:

Ik vind 60 euro per maand waar je alles voor moet doen best weinig eigenlijk

Ik mocht vroeger de KB hebben. Toen nog zo'n 500 gulden per drie maanden

Vind je dat serieus weinig? Dat is 720 euro per jaar die ze krijgen voor kleding en schoenen. Vind ik een behoorlijk bedrag. Komt ook redelijk overeen met de kinderbijslag van nu trouwens.

Ik vind kleedgeld net als zakgeld leergeld. Heel gezond als ze ook met een beperkt budget leren omgaan.
Ik kreeg vroeger 110 gulden. Mijn moeder spaarde daarvan 10 euro per maand zodat er ook een winterjas bij kon in het najaar. Schoenen weet ik niet hoe dat ging! Overigens had ik een goede basis collectie in de kast en van 100 gulde of nu 60 euro kun je iedere maand iets er bij halen. Of meer indien goedkoper. Lijkt me prima bedrag.
quote:Sunemom schreef op 19 februari 2012 @ 21:06:

[...]

Vind je dat serieus weinig? Dat is 720 euro per jaar die ze krijgen voor kleding en schoenen. Vind ik een behoorlijk bedrag. Komt ook redelijk overeen met de kinderbijslag van nu trouwens.

Ik vind kleedgeld net als zakgeld leergeld. Heel gezond als ze ook met een beperkt budget leren omgaan.

Op jaarbasis is/lijkt het misschien wel veel, maar wat is nu 60 euro in de maand? Dat is 15 euro per week om alles van te kopen, dus ook je extra's (avondje bios ben je al een tientje kwijt)

Kleding en schoenen is tegenwoordig behoorlijk duur, dus die 60 euro ben je zo kwijt
quote:calvijn1 schreef op 19 februari 2012 @ 21:45:

[...]

Op jaarbasis is/lijkt het misschien wel veel, maar wat is nu 60 euro in de maand? Dat is 15 euro per week om alles van te kopen, dus ook je extra's (avondje bios ben je al een tientje kwijt)

Kleding en schoenen is tegenwoordig behoorlijk duur, dus die 60 euro ben je zo kwijt

Kleedgeld staat, voor mij, los van zakgeld. Avondje bios enz doe je van je zakgeld, kleding van je kleedgeld. Gewoon een budget opstellen met kindlief dus. Je krijgt 60,- euro per maand, maar die hoeft niet op he. Nu een maand niks uitgeven en volgende maand in de uitverkoop scoren met 100,- euro kan ook. Enz.

Jongeren worden vaak juist hartstikke creatief van een budget. Super om al jong goed met geld om te leren aan. Daar heb je je hele leven profijt van.
De zonen van Mimootje krijgen geen zakgeld erbij. Alleen die 60 euro

Vind ik erg weinig.

Ben met je eens dat het goed is voor kinderen om al jong met geld om te gaan.
Hier nog lang niet toe aan kleedgeld. Die nibud bedragen klinken idd altijd zo weinig! Je moet ook maar meer kunnen betalen uiteraard en natuurlijk kunnen ze het opsparen, maar ¤60,- voor alles? Lijkt mij 1 broek en een shirtje? En de rest dan? Bijv een pyjama, ondergoed, sokken? Zelfs bij de Hema tikt dat nog behoorlijk aan vind ik altijd.

Daarnaar vind ik het altijd een beetje flauw om geen zakgeld meer te geven als ze gaan werken. Deden mijn ouders vroeger ook en dat vond ik "stom", nu nog steeds. Daarmee stimuleer je volgens mij niet om te gaan werken, ze mogen dan toch juist ook wat extra te besteden hebben?
Hier is het kleedgeld bedoeld voor kleding.

Naast het kleedgeld krijgen de kinderen ook nog zakgeld.
100 euro. Schoenen wel zelf kopen, winterjas niet. De jongens redden het prima, dochter komt chronisch te kort
Ik kreeg 45 euro per maand tot ik 18 werd. Best makkelijk eigenlijk, kocht of in de uitverkoop of 2e hands.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven