Kleine babykamer inrichten

20-02-2013 12:10 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi beste moeder2be/moeders,

Ik heb advies nodig. Er is een baby op komst, waar wij heel blij mee zijn, ik ben vandaag alweer 26 wk, juppie. Maar ook al is het ons eerste kind, we hebben nog niks qua spullen gekocht. En nu vind ik het toch wel tijd worden, alleen twijfel ik gewoon over alles.

De toekomstige babykamer is klein, ongeveer 5m2. Er zit best ruime inbouwkast in (nu nog vol met allerlei rommel), die leeggemaakt moet worden en volgens mij voldoende ruimte zal bieden voor (bijna) alle babyspullen qua kleding enzo. Ik twijfel nu dus wat ik voor de kamer moet kopen, ik wil het licht en ruimtelijk inrichten in hoever dat kan met zo'n kleine ruimte. Het enige meubestuk waar ik zeker van ben is het bedje van de kleine. Voor de rest twijfel ik of ik toch nog een extra kast moet kopen, dat de inbouwkast te klein zou zijn, of ik echt wel een commode nodig zal hebben/echt ga gebruiken. Ken namelijk genoeg vriendinnen die een commode amper hebben gebruikt en het makkelijker vonden om op de bank,bed,grond te verschonen.

Ik weet dat dit geen big issue is, maar ik weeet gewoon niet waar te beginnen. Mijn man is juist van het simpele en komt niet echt met geweldige ideeen of sterke argumenten om iets wel/niet te kopen.

Ik ben zelf niet zo van de all-in-one set babykamers, hou meer van mix van marktplaats, iets nieuws, ikea, loods5. Niet alles hoeft van mij uit een winkel te komen, het liefst niet. Maar het moet een leuke gezellige rustige babykamer worden.

Voor extra dramatisch effect...HELP

alvast bedankt voor wat voor input
quote:DeKenau schreef op 20 februari 2013 @ 12:41:

Wij zetten de eerste tijd de kinderwagenbak op onze slaapkamer, werd me aangeraden door de verloskundige.Dat heb ik ook gedaan maar na 3 dagen nachten heb ik zoon in zijn eigen kamer gelegd, ik kon absoluut niet slapen van zijn geluidjes.
quote:lilalinda schreef op 20 februari 2013 @ 13:50:

[...]

ook nooit gebruikt, die fijne stoel in de babykamer. Onrustige baby nam ik mee naar ons bed en voeden ging liggend ook veel fijner.

Zo zie je maar weer, ik heb vannacht weer een uurtje op die fijne stoel mogen bivakkeren.

Zoon is ondertussen 3.
|Ik heb hier nog een commode, een bedje en een bovenkastje staan, dus als je het nodig hebt, laat maar weten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wij hebben de commode de eerste maanden heel veel gebruikt. Sinds dochter kan draaien verschonen we haar op de grond. Ze wil niet meer op haar rug liggen en is in staat zich zo van de commode af te gooien zo wild is ze daarop.

In de babykamer is geen ruimte voor een lekkere stoel. We hadden een luxe bureaustoel op onze slaapkamer gezet. Daar konden we heerlijk met haar zitten tijdens het voeden of gewoon als ze onrustig was en niet kon/wilde slapen. 's Nachts de tv erbij aan als zij al weer sliep, maar niet in haar bedje wou slapen en zo kwamen we die tijd heel relaxed door.
Ik heb ook een redelijk kleine babykamer, er staat een ledikant en een commode en er hangt een plank aan de muur. De commode biedt genoeg ruimte aan kleertjes, hydrofielen, spuugdoekjes etc. Voorraad kleren in grotere maat etc heb ik elders liggen, wanneer hij weer eens ergens uit is gegroeid ruil ik het gewoon om. Werkt prima.

Als je ook een inbouwkast hebt kun je een kleinere commode nemen. Heeft zijn voordelen hoor, een kleine babykamer, je kunt overal bij en nog je hand op hem/haar houden
Hoi, ben ik weer, had lunchpauze, maar leuk al de reacties.

Ik weet niet meer wie t precies zei maar de kastenkamer wordt dus idd de babykamer. De kasten hebben we al verhuisd naar onze slaapkamer, die nu ook een stuk voller is wat ik minder leuk vind uitzien maar is niet anders he.

Zoals ik begrijp uit de reacties is een commode toch echt wel handig, die onthoud ik. Ik ben dan ook meer geneigd om zo'n malmkast van ikea te halen daarvoor ipv een 'echte' commode.

Ook zou ik dolgraag een foto willen zien van jouw kamertje DeKenau. Het kamertje klinkt echt heel leuk, ben benieuwd.

En ik had ook al in mn hoofd om de meubels wit te houden, om het zoveel mogelijk ruimtelijk te doen lijken.

@meryan; ik heb mij niet echt ingelezen in roaming enzo. Wel verschillende verhalen gelezen van mensen die wel/niet baby op hun slaapkamer hadden. Sommige vonden het geweldig en makkelijk met borstvoeding geven enzo. En andere konden juist niet slapen met kind op kamer omdat ze teveel gingen opletten op de ademhaling. En ik weet niet hoe ik zelf straks zal zijn en hoe ik het ga ervaren. Maar niks staat nog vast.

Leuk jullie reacties en ik sta open voor nog meer tips,inspiratie en beschrijvingen van jullie kamers.

Onze kamer is is 1.65x 3 ongeveer, voor een beter beeld. En aan de ene 1.65 kant staat over de gehele lengte een raam. En aan de andere 1.65 kant is de inboukast. Ons (mijn) idee is nu om het bed onder het raam te zetten, daar is ook de verwarming... dus de in de lengte van het bed. Zouden jullie dat ook zo doen of juist niet?

thanx x
Bedje bij de verwarming lijkt mij juist geen goed idee.

Handjes en benen kunnen zo naar de verwarming pakken en lelijk verbranden.

Dwars kan evt wel (hoofdbord naar/tegen verwarming)

Wij hebben zelf ook een klein kamertje 2 bij 4 ongeveer.

Toch past alles erin > kast/bed/commode/badje.

Zorg dat het kamertje niet te druk word door rustige kleuren te gebruiken en niet te veel spullen neer te zetten dan lijkt het (nog) kleiner
Ik had eerst zo'n Malm kast van Ikea in gebruik als commode, maar heb na een paar maanden toch een echte commode gekocht (even speuren en dan zijn er genoeg te vinden, tweedehands of in de aanbieding).

Zoon werd te sterk, te groot en te wild om nog op de Malm te verschonen...

Tip: als baby wat groter wordt, hang dan een mobile of iets anders leuks om naar te kijken/mee te spelen (spiegels doen het ook altijd goed) boven de commode.

Dan gaat het verschonen een stuk makkelijker

Pas op dat baby zich niet kan branden aan de verwarming, of aan de verwarmingsbuizen.
quote:Meri_J schreef op 20 februari 2013 @ 14:04:

Onze kamer is is 1.65x 3 ongeveer, voor een beter beeld. En aan de ene 1.65 kant staat over de gehele lengte een raam. En aan de andere 1.65 kant is de inboukast. Ons (mijn) idee is nu om het bed onder het raam te zetten, daar is ook de verwarming... dus de in de lengte van het bed. Zouden jullie dat ook zo doen of juist niet?

thanx x

Zo een meter langer dan de mijne

Ik had het bedje schuin staan, met het hoofdeind in de hoek bij het raam. Zo kon ik er aan twee kanten bij. Toen hij wat groter werd en zelf kon zitten recht onder het raam. Hij vond het leuk omk naar buiten te kijken.

Joh, een méter meer, voor mijn gevoel een heel stuk groter
Ik vind een commode ideaal,

Alle dingen als washandjes, schoentjes en sokjes, luiers, losse troepjes liggen erin, en ik verschoon zoon alleen daar, want op de bank, bed e.d krijg je zo'n zere rug, plus als je pech hebt zit alles onder de viezigheid.

Je hebt ook inkapbare commodes (of kun je heel makkelijk zelf maken,

Wat ik ook super fijn vind is een lekkere stoel in de babykamer. Zoon krijgt zijn avond en nachtvoeding daar, en daardoor is het voor hem echt duidelijk dat het (nog) nacht is en dat hij moet gaan slapen.
Ik heb toen voor rail en leggers gekozen omdat dan de commodeplank makkelijk weg kon, of omlaag als buro plank. Je kunt de planken dan ook makkelijk anders hangen al naar behoefte
Goede tip van jullie voor het branden aan de verwarming, heb er helemaal niet aan gedacht

En de malmkast beter niet, oke.

@nina1966, ja dan lijkt die van mij idd toch weer groter,ik begrijp wat je bedoelt, heb ik ook als ik mensen hoor praten over hun net 1 of 2 m2 grotere kamer. Ik wil de kamer gewoon zo leuk,efficient en ruimtelijk indelen als t kan. Maar ik merk dat ik bij veel dingen gewoon nog niet weet wat ik als meest handig zal ervaren. Aan de andere kant, zoals al iemand zei, je hebt dingen zo erbij gekocht. Dus hoef ik mij echt niet druk te maken. Maar naar mijn gevoel loop ik achter, had t al lang af moeten zijn, dus ik ben mezelf vooral aan het opjagen.
Joh, kijk anders eens op vt-wonen, daar vind je een room-planner. Heel erg leuk om te doen en je krijgt enig idee.

Ik heb er úren mee gespeeld toen we ons huis bouwden . Is echt leuk speelgoed.
Bij Ikea heb je ook nog een ladenkast van Hemnes. Ook een mooie witte, doet een beetje landelijk aan. Die is wel erg mooi! Bij de Malm op onze slaapkamer breek ik nog wel eens een nagel. Hoewel ik ook best lange nagels heb soms dus misschien niet zo raar.

Wij hebben 2 babykamers (2 kindjes vlak op elkaar). De eerste is groot en daar hebben we een shomroomkamertje voor gekocht. Grote meubelstukken en niet geschikt voor een klein kamertje. Heel fijn daar vind ik de commode met laden. Daar kan heel veel in en je kan er makkelijk bij. Op het kleine kamertje (wel groter dan de jouwe) hebben we een tweedehands kamertje van BamBam. Die is wit en de deurtjes zijn beige, grijs en een randje goud beschilderd met kroontjes, hartjes en sterretjes. Misschien niet jouw smaak maar wat wel mooi is is dat ze op hoge pootjes staan. Daardoor lijkt een klein kamertje ruimer. Nadeel is dat de commode deurtjes heeft maar dat heb ik opgelost door er voor de kleertjes mandjes in te zetten die ik er uit kan trekken.

Bij de oudste zat een plankje bij het kamertje en dat hangt boven de commode (niet te laag hangen! Als je kindje ouder is en gaat zitten/staan kan hij er dan wel heel makkelijk bij). Omdat mijn man erg lang is en er allerlei dingen op legt die ik dan soms niet meer kan zien wilde ik bij de 2e geen plankje. Daar hebben we een kapstokje gekocht om wat dingetjes aan te hangen. Er hangen ook mandjes aan met wat spulletjes als babyolie en creme. Er naast hangt een luierzak, dat scheelt behoorlijk ruimte in je commode.

Ik vind een commode handig omdat we daarin alle spulletjes hebben. Zo kan je zonder je kindje weg te hoeven leggen schone kleertjes pakken. En voor je rug is het ook echt beter. Wij hebben ook een verschoonkussen om op tafel beneden te leggen en dat gebruiken we ook wel veel. Maar mijn man is dus 2 meter lang en hij kan niet op de bank of op bed verschonen, dan krijgt hij echt last van zijn rug.

De kleurtjes zou ik rustig houden. Wit, creme, lichtblauw of een andere pasteltint. Eventueel 1 opvallende muur in een kleurtje.

Ons kleine kamertje was al behangen en het paste heel goed bij de babykamer dus hebben we dat laten zitten. Twee muren licht beige en 2 muren met een soort franse lelie patroon. Parelmoer met het patroon er in creme dikker op geplakt. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen maar het komt gewoon bij de bouwmarkt vandaan. Op zo'n witte muur heb ik van lichtblauw geverfd piepschuim de naam van de jongste geplakt met gouden sterretjes en een gouden kroontje. Klinkt heel fout als ik het zo zeg maar is echt leuk geworden. Lichtblauwe gordijntjes met sterretjes er bij.

Ik zou ook niet voor een themakamer gaan. Mijn schoonzusje heeft Winnie the pooh. Als je dan van iemand een leuke knuffel krijgt past die er weer net niet bij. En nu blijkt de kleine helemaal gek van Nijntje, zit je met die rotbeer.

Een hemeltje zou ik ook niet doen trouwens. Onze oudste had er eentje maar het neemt optisch veel ruimte in beslag. En tegen de tijd dat hij in zijn eigen bedje ging slapen kon hij er bij en moesten we hem weghalen. Bij de 2e dus niet weer gedaan.
Voor inspiratie kan je hier kijken, allerlei mensen die foto's van hun babykamer posten:

babybytes
De wasmachine was mijn commode.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Toen wij de tweede verwachtten hebben we via MP een commode gekocht voor in de badkamer. Dat vind ik ideaal, zeker met meer kinderen. We kleden de kinderen daar aan en uit voor het badderen/douchen. Voordeel: je hoeft niet met volle badjes naar kamertjes te sjouwen en terug of met nat/bloot kind naar de commode op een kamertje. Voor het douchen/badderen pak ik even kleren uit de kast in de slaapkamer. n de commode zitten vooral de gewone badkamerspullen. Ook bij het tandenpoetsen is de commode in de badkamer handig om het kind op de juiste hoogte te hebben. De commode die we nog steeds hebben bij het 'echte' kinderkamertje op zolder gebruiken we sindsdien alleen als opslag. De kinderkleding zit vooralsnog allemaal in de kast op de kinderkamer op de eerste verdieping, ook die van het kind dat op zolder slaapt, omdat dat makkelijker is dan op de eigen kamer.

Voor beneden verschonen hebben we zo'n goedkope commode van Ikea (25 euro) gekocht, omdat we toen een hele kleine eettafel hadden en ik het ook wel zo fris vond niet op tafel te verschonen. En kinderen ook vaak tijdens het eten verschoond moeten worden....

Op de bank of op het bed verschonen zou ik nooit doen. Mijn oudste (meisje) plaste namelijk héél vaak tijdens het verschonen als de luier dus uit was. Ik moest er niet aan denken dat dat op mijn bed of bank gebeurde. Nog los van dat het fysiek ongemakkelijker is voor jezelf. Zoontje deed dat veel minder, dus met hem zou het wel veiliger zijn geweest.
Mijn man en vader hebben bij gebrek aan een extra kamer van een deel overloop een babykamer gemaakt. Gehalveerd met gipsplaten, het is klein maar ideaal.

Heb een kastje bij de Lidl gekocht met 4 deurtjes, daar heb ik verzorgingsproducten, hydrofielen/spuugdoekjes/beddengoed/voorraad natte doekjes in. Ik gebruik die kast als commode.

En eenpersoonskledingkast voor zijn kleren, heb 4 curver bakken op elkaar met grote maten kleding onder de wastafel staan. Daarnaast zijn badje, staat altijd paraat.

En zijn bed natuurlijk. Heb een klein krukje tegen de kast staan, daar voed ik hem snachts.

Het is een heel klein kamertje maar heb alles bij de hand, met dank aan mn handige vader.

De commode is voor mij onmisbaar en de wastafel ook. We hadden boven geen stromend water maar dit is echt ideaal.
@ kuzu: was dat nog moeilijk om boven stromend water 'aan te leggen'?
Ik heb de helft van m'n dressoirkast ingericht als commode. Bovenop de betreffende kast aankleedkussen en ik gebruik hem nog op deze manier. Bij gebrek aan ruimte in zoontjes slaapkamer is dit zo gedaan door mij. Geen idee of het een bruikbare tip is maar voor mij en m'n zoontje is het ideaal, nu ruim 14 maanden verder nog geen seconde spijt van. Van harte trouwens met je zwangerschap.
Je kan ook het badje in de badkamer zetten (scheelt ruimte) en daar badderen of het losse badje gebruiken en vullen onder de douche of in het grote bad zetten.

Zorg dat je na het douchen/badje een aankleedkussen met kleertjes en luier ed heb klaar liggen.

Scheelt in ruimte in de babykamer, en je hoeft niet moeilijk te doen met het vullen van het badje
Of helemaal geen badje kopen en baby mee onder de douche nemen.
Of een tummytub >> kan je ook gewoon onder de gootsteen zetten
Onze kinderkamer is 2 x 2 m voor een tweeling, maar ze slapen nu nog naast ons bed. Als commode hebben wij deze van Ikea, die hangt overigens naast ons bed, dat is de meest centrale plek in ons appartement. Ik wilde eerst geen commode aanschaffen, maar deze is ideaal in gebruik moet ik zeggen, ben er heel blij mee.quote:Apatura schreef op 20 februari 2013 @ 12:33:

Een opklapcommode van ikea?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80141708/
@ Missprincesa:

Nee viel volgens mij wel mee. Maar m'n vader is ook erg handig, dat scheelt denk ik wel.

Ik ben juist blij dat ik hem op zijn kamer kan wassen. De badkamer is aan de andere kant van het huis, beneden, dus om hem het hele huis door te sjouwen voor en na het badderen vind ik niet handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven