kleine woning, 2e kindje??
zaterdag 6 februari 2010 om 22:40
Hallo allemaal, ik ben Jessica en 23 jaar, samen met mijn dochtertje van 1,5 en mijn man wonen we in een te leuk klein appartement. We hebben opzich een best grote leefruimte (keuken en woonkamer) alleen is jammer genoeg het slaapgedeelte erg klein.
Wij slapen in een twee persoons bedstee en onze dochter heeft een redelijk grote kamer voor haar alleen. Verder hebben we nog een berghok waar onze kleding in zit en andere spullen.
Wij hebben zelf dus geen slaapkamer. Mijn man heeft de bedstee in de hal gemaakt. Het ziet er echt allemaal perfect uit en hebben al zeg ik het zelf een echt een gezellig en knus huisje.
Alleen begint het idee aan een tweede nu toch wel heel erg te kriebelen. Ik twijfel alleen of we er echt wel goed aan zouden doen.
De baby zou dan bij ons in de bedstee moeten (hangwieg) of bij mijn andere dochter op de kamer.
Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen die zich herkennen in mijn verhaal, eventuele tips en of meningen.
Voorlopig willen/kunnen we niet verhuizen dus dat is geen optie.
Ik weet gewoon niet wat de goede keuze zou zijn. Soms wordt ik er helemaal gek van.
Als we iets groter hadden gewoond hadden we er zeker voor gegaan.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties....
Wij slapen in een twee persoons bedstee en onze dochter heeft een redelijk grote kamer voor haar alleen. Verder hebben we nog een berghok waar onze kleding in zit en andere spullen.
Wij hebben zelf dus geen slaapkamer. Mijn man heeft de bedstee in de hal gemaakt. Het ziet er echt allemaal perfect uit en hebben al zeg ik het zelf een echt een gezellig en knus huisje.
Alleen begint het idee aan een tweede nu toch wel heel erg te kriebelen. Ik twijfel alleen of we er echt wel goed aan zouden doen.
De baby zou dan bij ons in de bedstee moeten (hangwieg) of bij mijn andere dochter op de kamer.
Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen die zich herkennen in mijn verhaal, eventuele tips en of meningen.
Voorlopig willen/kunnen we niet verhuizen dus dat is geen optie.
Ik weet gewoon niet wat de goede keuze zou zijn. Soms wordt ik er helemaal gek van.
Als we iets groter hadden gewoond hadden we er zeker voor gegaan.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties....
zaterdag 6 februari 2010 om 23:40
zaterdag 6 februari 2010 om 23:41
Jaa, gaaf!! Wij hebben ook zo'n klepbank, alleen dan niet zelf gemaakt Haha.
Klinkt wel heel erg leuk hoor! Zo'n bedstee, met hartjes enzo. Hou ik wel van, lekker kneuterig!! (Bedoeld als compliment )
De boni? Waar zit die? Klinkt ideaal!
Ik sla bij de Aldi ook graag groot in, heb in de gang een washok. In dat washok heb ik allemaal planken om de wasmachine heen gebouwd, als voorraadkast. Gooi hem altijd helemaal vol met aanbiedingen etc. Als ik dan een week niet goed uitkom met mn geld, kan ik altijd even shoppen in mijn eigen winkel
Klinkt wel heel erg leuk hoor! Zo'n bedstee, met hartjes enzo. Hou ik wel van, lekker kneuterig!! (Bedoeld als compliment )
De boni? Waar zit die? Klinkt ideaal!
Ik sla bij de Aldi ook graag groot in, heb in de gang een washok. In dat washok heb ik allemaal planken om de wasmachine heen gebouwd, als voorraadkast. Gooi hem altijd helemaal vol met aanbiedingen etc. Als ik dan een week niet goed uitkom met mn geld, kan ik altijd even shoppen in mijn eigen winkel
zondag 7 februari 2010 om 00:05
Is hetzelfde probleem als drie kinderen hebben en maar drie slaapkamers. Ik vond het de eerste maanden nog wel aardig om met een baby op de kamer te slapen maar nu ligt ie mooi bij zijn zus op de kamer. Ben er klaar mee, met dat kleine babygedoe en kruimel vindt het leuk om 's ochtends bij het wakker worden zijn zus te zien dus iedereen blij.
zondag 7 februari 2010 om 00:15
quote:Faye_C schreef op 07 februari 2010 @ 00:05:
Is hetzelfde probleem als drie kinderen hebben en maar drie slaapkamers. Ik vond het de eerste maanden nog wel aardig om met een baby op de kamer te slapen maar nu ligt ie mooi bij zijn zus op de kamer. Ben er klaar mee, met dat kleine babygedoe en kruimel vindt het leuk om 's ochtends bij het wakker worden zijn zus te zien dus iedereen blij.
En als de baby nou s`nacht wakker word enz?? ben ook zo benieuwd hoe mensen dat ervaren met een baby en een peuter/kleuter op 1 kamer.
Zijn er ook mensen die al meteen hun pasgeboren baby bij een kleuter op de kamer laten slapen??
En wat zijn jullie ervaringen??
En als de baby nou s`nacht wakker word enz?? ben ook zo benieuwd hoe mensen dat ervaren met een baby en een peuter/kleuter op 1 kamer.
Zijn er ook mensen die al meteen hun pasgeboren baby bij een kleuter op de kamer laten slapen??
En wat zijn jullie ervaringen??
zondag 7 februari 2010 om 08:17
Ik snap nooit zo goed waarom mensen ieder kind een eigen slaapkamer zouden willen geven? Zeker op jongere leeftijd lijkt het me helemaal niet lastig als er meer kinderen op één kamer liggen.
Zeker als je voldoende speelmogelijkheden in huis hebt lijkt het me prima kunnen
BGB: Kleinkinderen? Zijn je kinderen al zo groot dan?
Zeker als je voldoende speelmogelijkheden in huis hebt lijkt het me prima kunnen
BGB: Kleinkinderen? Zijn je kinderen al zo groot dan?
zondag 7 februari 2010 om 11:03
Ik ben gewoon ook erg benieuwd hoe mensen het ervaren om een baby bij een peuter of kleuter op de kamer te laten slapen?
Het lijkt mij persoonlijk niet echt ideaal aangezien de baby nog nacht voeding nodig heeft of misschien eerder wakker is.
Of maak ik me hier nu te druk om.
Tuurlijk kan de baby eerst nog even op de ouder hun slaapkamer of zoals in ons geval in de bedstee in een hangwiegje.
Maar op een gegeven moment houd dat ook op.
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen of mening hier over
Het lijkt mij persoonlijk niet echt ideaal aangezien de baby nog nacht voeding nodig heeft of misschien eerder wakker is.
Of maak ik me hier nu te druk om.
Tuurlijk kan de baby eerst nog even op de ouder hun slaapkamer of zoals in ons geval in de bedstee in een hangwiegje.
Maar op een gegeven moment houd dat ook op.
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen of mening hier over
zondag 7 februari 2010 om 12:54
Mijn kinderen sliepen gewoon door als de ander wakker werd.
De eerste tijd sliep de jongste wel bij ons op de kamer, maar ons huisje was zo klein dat ze elkaar toch wel hoorden.
Daar wennen ze zo aan hoor.
En 150 euro voor twee kinderen lijkt me zat. Wij doen met 3 kinderen met minder en ik koop fruit, zuivel en vlees biologisch waar een groot deel van ons budget naartoe gaat. Als de kinderen schoenen of jassen nodig hebben gaat dat wel weer uit een ander potje, maar zo af en toe een nieuwe broek of trui ofzo gaat van het boodschappengeld.
De eerste tijd sliep de jongste wel bij ons op de kamer, maar ons huisje was zo klein dat ze elkaar toch wel hoorden.
Daar wennen ze zo aan hoor.
En 150 euro voor twee kinderen lijkt me zat. Wij doen met 3 kinderen met minder en ik koop fruit, zuivel en vlees biologisch waar een groot deel van ons budget naartoe gaat. Als de kinderen schoenen of jassen nodig hebben gaat dat wel weer uit een ander potje, maar zo af en toe een nieuwe broek of trui ofzo gaat van het boodschappengeld.
zondag 7 februari 2010 om 13:12
quote:isabon schreef op 06 februari 2010 @ 23:19:
Supersmollie: 6 personen op 2 slaapkamers? Respect. Hoe doen jullie dat?
Proppen.
Nee, serieus. De oudsten slapen samen op een kamer. Minismollie slaapt bij ons op de kamer, afwisselend in haar eigen bedje en tussen ons ins. We zijn nu een beetje aan het nadenken over hoe we dat willen gaan doen met de baby erbij, vermoedelijk gaat die in een cosleeper.
Supersmollie: 6 personen op 2 slaapkamers? Respect. Hoe doen jullie dat?
Proppen.
Nee, serieus. De oudsten slapen samen op een kamer. Minismollie slaapt bij ons op de kamer, afwisselend in haar eigen bedje en tussen ons ins. We zijn nu een beetje aan het nadenken over hoe we dat willen gaan doen met de baby erbij, vermoedelijk gaat die in een cosleeper.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zondag 7 februari 2010 om 22:04
quote:Supersmollie1 schreef op 07 februari 2010 @ 13:12:
[...]
Proppen.
Cosleeper???
Wat is dat? Of ben ik nu heel er dom??
[...]
Proppen.
Cosleeper???
Wat is dat? Of ben ik nu heel er dom??
zondag 7 februari 2010 om 22:51
een cosleeper is een 'half bedje' dat je aan je eigen bed kunt verbinden....
zie: http://huis-en-tuin.infon ... -zelf-een-co-sleeper.html
zie: http://huis-en-tuin.infon ... -zelf-een-co-sleeper.html
maandag 8 februari 2010 om 09:23
onze 2e is onderweg, en ook wij hebben vrij weinig slaapruimte. We zitten nog te dubben hoe we het gaan oplossen: de grootste slaapkamer opdelen in 2 vertrekken zodat de oudste in het nieuwe kamertje kan, en de baby straks op haar kamer, of toch de baby het eerste jaar bij ons op de kamer, en ze dan samen op 1 kamer doen. Met onze eerste werden we na 2 nachten al 'gek' van al de kreuntjes en geluidjes van de baby, dat we haar snel naar haar eigen kamer hebben gedaan. Dat lijkt me deze keer weer een probleem worden.
Maar zou het gaan, een 5/6jarige kleuter en haar babybroertje/zusje op 1 kamer? iemand hier ervaring mee?
Maar zou het gaan, een 5/6jarige kleuter en haar babybroertje/zusje op 1 kamer? iemand hier ervaring mee?
maandag 8 februari 2010 om 09:36
quote:Lisey schreef op 08 februari 2010 @ 09:23:
onze 2e is onderweg, en ook wij hebben vrij weinig slaapruimte. We zitten nog te dubben hoe we het gaan oplossen: de grootste slaapkamer opdelen in 2 vertrekken zodat de oudste in het nieuwe kamertje kan, en de baby straks op haar kamer, of toch de baby het eerste jaar bij ons op de kamer, en ze dan samen op 1 kamer doen. Met onze eerste werden we na 2 nachten al 'gek' van al de kreuntjes en geluidjes van de baby, dat we haar snel naar haar eigen kamer hebben gedaan. Dat lijkt me deze keer weer een probleem worden.
Dit is dus eigenlijk ook mijn vraag.
Ik zou ook graag wat ervaringen van andere mensen willen weten hierover..!!
Wij zouden eventueel ook het kamertje van mijn dochter kunnen splitsen alleen heeft dan 1 kamertje geen raam...
Dat zou geen heel groot probleem zijn maar niet echt ideaal!
Ervaringen, meningen, tips... We horen ze graag!!!
Dit is dus eigenlijk ook mijn vraag.
Ik zou ook graag wat ervaringen van andere mensen willen weten hierover..!!
Wij zouden eventueel ook het kamertje van mijn dochter kunnen splitsen alleen heeft dan 1 kamertje geen raam...
Dat zou geen heel groot probleem zijn maar niet echt ideaal!
Ervaringen, meningen, tips... We horen ze graag!!!
maandag 8 februari 2010 om 09:58
Ik zou persoonlijk wachten tot ik een huisje met tenminste twee slaapkamers zou hebben. Eén slaapkamertje en een bedstee is wel heel erg weinig. Wij hebben zelf een redelijk huis, maar zelfs nu hebben we met 2 kinderen al nauwelijks ruimte voor onze spullen. In principe kunnen de twee kinderen best bij elkaar op de kamer, maar stel dat jullie baby een moeilijke slaper is die meerdere keren per nacht huilt, dan is het echt geen pretje. Je bent ook pas 23 en hebt tijd zat, waarom wachten jullie niet nog een paar jaar? Wij hebben na de eerste ook 5 jaar gewacht en nu hebben we een huis dat groot genoeg is, een speeltuin voor de deur etc. Ik ben echt blij dat we er niet al in ons vorige huis voor gegaan zijn.
maandag 8 februari 2010 om 10:06
Waar er twee eten kunnen er ook drie eten, enzovoorts...
Als er genoeg ruimte in je hart is komt de rest vanzelf ook wel goed.
En je kunt naar het financiële plaatje kijken van nu maar ook naar die van over een paar jaar. De grootste kostenpost van jonge kinderen is toch vooral dat je minder kunt werken. Als je dat op lange termijn bekijkt is het juist voordelig om je kinderen kort na elkaar te krijgen, je moet immers toch al veel thuis zijn voor je oudste. Hoe korter je ze op elkaar krijgt hoe korter de periode is dat je minder uren kunt werken.
Als er genoeg ruimte in je hart is komt de rest vanzelf ook wel goed.
En je kunt naar het financiële plaatje kijken van nu maar ook naar die van over een paar jaar. De grootste kostenpost van jonge kinderen is toch vooral dat je minder kunt werken. Als je dat op lange termijn bekijkt is het juist voordelig om je kinderen kort na elkaar te krijgen, je moet immers toch al veel thuis zijn voor je oudste. Hoe korter je ze op elkaar krijgt hoe korter de periode is dat je minder uren kunt werken.
maandag 8 februari 2010 om 10:15
De reden dat ik nu aan een tweede denk is ook omdat ik mijn dochter zo graag een zusje of broertje gun.
Mijn zus en ik kunnen niet zonder elkaar. En het gevoel wat ik met mijn zus deel dat gun ik mijn dochter ook.
Ik weet dat ik nog jong ben, maar wat heeft mijn leeftijd ermee te maken. Ik snap dat de ik daardoor nog zeeen van tijd heb. Over 10 jaar zou het ook nog kunnen. Maar vind een kind van 11 het nog leuk om een tweede broertje of zusje te krijgen? Misschien wel... Ik weet het niet. Tuurlijk is het idealer om pas aan een tweede te denken als we groter wonen en met een speeltuin voor de deur etc etc. Maar dit kan toch ook erg gezellig zijn?
We hebben het financieel niet MEGA goed maar we mogen echt niet klagen! Dus op dat gebied zou het nu goed kunnen.
De enige reden om het niet te doen is de slaapruimte. Bij mij om de hoek zijn wel 3 speeltuintjes waar ik heen kan, kinderboerderij is er op loopafstand. En ook een theetuin met kippetjes en konijntjes in de buurt waar ik wekelijks te vinden ben is hier dicht bij. Ben altijd onderweg met mijn dochtertje (bakfiets).
pffff, moeilijk he?!?!?!
Mijn zus en ik kunnen niet zonder elkaar. En het gevoel wat ik met mijn zus deel dat gun ik mijn dochter ook.
Ik weet dat ik nog jong ben, maar wat heeft mijn leeftijd ermee te maken. Ik snap dat de ik daardoor nog zeeen van tijd heb. Over 10 jaar zou het ook nog kunnen. Maar vind een kind van 11 het nog leuk om een tweede broertje of zusje te krijgen? Misschien wel... Ik weet het niet. Tuurlijk is het idealer om pas aan een tweede te denken als we groter wonen en met een speeltuin voor de deur etc etc. Maar dit kan toch ook erg gezellig zijn?
We hebben het financieel niet MEGA goed maar we mogen echt niet klagen! Dus op dat gebied zou het nu goed kunnen.
De enige reden om het niet te doen is de slaapruimte. Bij mij om de hoek zijn wel 3 speeltuintjes waar ik heen kan, kinderboerderij is er op loopafstand. En ook een theetuin met kippetjes en konijntjes in de buurt waar ik wekelijks te vinden ben is hier dicht bij. Ben altijd onderweg met mijn dochtertje (bakfiets).
pffff, moeilijk he?!?!?!
maandag 8 februari 2010 om 10:38
maandag 8 februari 2010 om 10:42
quote:sosofie schreef op 08 februari 2010 @ 10:38:
Ik zou kiezen voor een hangwiegje bij jullie de eerste tijd.
Als de baby wat groter is kan hij natuurlijk best bij grote zus op de kamer.
Zorg dan voor een licht ledikantje (bv Ikea), evt nog op wieltjes, die je 's nachts zo versjouwd naar de woonkamer als de kids elkaar wakker houden.
Succes!
Wat een goede tip!!!
Bedankt!!
Ik zou kiezen voor een hangwiegje bij jullie de eerste tijd.
Als de baby wat groter is kan hij natuurlijk best bij grote zus op de kamer.
Zorg dan voor een licht ledikantje (bv Ikea), evt nog op wieltjes, die je 's nachts zo versjouwd naar de woonkamer als de kids elkaar wakker houden.
Succes!
Wat een goede tip!!!
Bedankt!!
dinsdag 9 februari 2010 om 10:25
Ik vind dat nou niet bepaald een reden om een tweede kind te willen: dat je dochter zo graag een broertje of zusje wil. Mijn dochter had dat ook wel eerder leuk gevonden, maar ze moest toch echt nog even wachten op een zusje tot ze 5 1/2 was. Nu heeft ze er dan eindelijk een en ze vindt het helemaal geweldig, had echt niet eerder gehoeven. Serieus, ik zou het nog een paar jaar aankijken.
dinsdag 9 februari 2010 om 11:45