Kleuter (5) wil alles perfect doen

07-03-2021 11:18 48 berichten
Mijn zoontje van 5 en half is heel lief, slim, grappig en ga zo maar door
Wel begin ik inmiddels tegen steeds meer dingen aan te lopen met hem.
Hij heeft al een hele poos dat hij erg verdrietig en boos wordt als iets niet loopt zoals hij het in zijn hoofd heeft.
Denk aan, iemand anders doet de lamp aan etc
Nu wordt het de laatste dagen nog wat ingewikkelder doordat hij echt in tranen uit kan barsten omdat iets niet perfect is in zijn ogen, zoals bijvoorbeeld een tekening die hij gemaakt heeft. Er valt op dat moment ook niet op hem in te praten en hij is er van overtuigd dat het niet perfect is dus niet goed.
Hij is erg leergierig en best slim ( hij leest en doet begin groep 3 sommen maar zit in groep 1)
Momenteel weet ik niet zo goed hoe ik met zijn gedrag om moet gaan en vind het vooral sneu om hem op zo'n moment hem zo verdrietig te zien.
Herkent iemand dit en heeft er iemand misschien tips?
Alle reacties Link kopieren
Praat met school.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Nog weinig ervaring mee. Ik weet dat er boekjes zijn die je kan voorlezen. Zelf zou ik vooral het proces van iets aanmoeding en niet zozeer de focus leggen op het resultaat van iets.
Alle reacties Link kopieren
Op school in gesprek gaan met de leerkracht.

Verder het boek: Het meisje dat nooit fouten maakte
Leerkracht eens vragen om een gesprek. En anders intern begeleider eens vragen of ze wat tips en misschien hulp/info voor je heeft. Kan ook buiten school zijn.
Alle reacties Link kopieren
En hem het gewoon laten ervaren. Hoe eerder die frustratie hoe beter. Is mijn ervaring dan.
Misschien heb je iets aan lezen over fixed mindset icm ontwikkelingsvoorsprong. Complimenteren/ aandacht geven aan proces en niet resultaat. Hier bv info hierover: http://www.treadsoftly.nl/blog/welke-mi ... eimindset/

Misschien heb je ook iets aan lezen over ontwikkelingsvoorsprong en over de zijnskenmerken van hoogbegaafdheid (tessa kieboom). Noem dit omdat je bij HB vaak fixed mindset ziet. En je kind blijkbaar een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Daar is dus veel info over omgaan met dit gedrag te vinden. Er zijn ook facebookgroepen over ontwikkelingsvoorsprong. Vind je veel praktische tips voor op school en in opvoeden/ omgang.

Leerkuil uitleggen aan kind is mss ook helpend.
anoniem_401611 wijzigde dit bericht op 07-03-2021 11:43
8.12% gewijzigd
en als je dat huil gedrag negeert
geen aandacht aan besteed
Alle reacties Link kopieren
Met 5,5 in groep 1? Dat moet sowieso groep 2 zijn toch? Dus dat lijkt me een eerste gesprek waard. Als hij van 2015 is zou hij na dit schooljaar gewoon in groep 3 starten moeten starten maar dat is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter deed dit ook, net als mijn neefje nu. Dat was ‘normaal’ kindergedrag, huilen van frustratie als iets anders gaat dan je had bedacht. Leren omgaan met frustratie helpt. En niet altijd z’n zin geven (dus van zoon mocht niemand het licht aandoen? Niet in meegaan). Geen hoogbegaafdheid hoor. Gewoon nog geen echte vaardigheid in omgaan met frustratie en niet altijd je zin krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Als aanvulling op de growth mindset: de Facebookgroep 'Raising kids with a growth mindset'. Hier overigens ook herkenbaar bij kind van 4,5 (en bij mezelf, dus lekker confronterend... ;-) )
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
07-03-2021 11:36
Misschien heb je iets aan lezen over fixed mindset icm ontwikkelingsvoorsprong. Complimenteren/ aandacht geven aan proces en niet resultaat. Hier bv info hierover: http://www.treadsoftly.nl/blog/welke-mi ... eimindset/

Misschien heb je ook iets aan lezen over ontwikkelingsvoorsprong en over de zijnskenmerken van hoogbegaafdheid (tessa kieboom). Noem dit omdat je bij HB vaak fixed mindset ziet. En je kind blijkbaar een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Daar is dus veel info over omgaan met dit gedrag te vinden. Er zijn ook facebookgroepen over ontwikkelingsvoorsprong. Vind je veel praktische tips voor op school en in opvoeden/ omgang.

Leerkuil uitleggen aan kind is mss ook helpend.
Het aloude van proberen kun je leren dat je je neus uitkomt helpt ook. Of ergens eens vertellen: kijk, dat vond je eerst heel moeilijk en toen heb je heel veel geoefend en nu lukt het je zomaar.m werkt ook gewoon. Die leerkuil lijkt me helemaal niks voor zo’n kind. Althans, ikzelf ga hem nu niet uitleggen aan mijn kind.
Aandachtsgehuil als iemand anders het licht aan doet moet je compleet negeren.
Als het ergens anders vandaan komt verder onderzoeken.
Met de leerkracht praten heeft weinig zin. Heb dingen al meerdere keren aangekaart bij haar maar ze is bij niemand van de klas betrokken. Tijdens de Lockdown heeft ze voor 3 weken werk meegegeven en in die 3 weken heeft niemand meer wat van haar gehoord.
Hij is van de eerste week van oktober dus twijfelgeval maar omdat hij nog heel speels was moest hij nog een keer groep 1 doen.
Het onredelijke gedrag negeer ik al (als dus iemand anders bijv de lamp aan heeft gedaan) Vind vooral de buien waarin hij helemaal overstuur roept dat het niet perfect is moeilijk. Proces positief benoemen kan ik eens proberen! Hij ligt op school verder prima in de groep en heeft ook vriendjes. Wel is hij heel gevoelig en snapt dus ook niet dat iemand wat van hem afpakt ofzo (wat 5 jarige nou eenmaal weleens doen) Dat mag niet dus dat doe je niet zit dan in zijn hoofd, een kleine moraalridder zeg maar
HennieHen schreef:
07-03-2021 11:42
Mijn dochter deed dit ook, net als mijn neefje nu. Dat was ‘normaal’ kindergedrag, huilen van frustratie als iets anders gaat dan je had bedacht. Leren omgaan met frustratie helpt. En niet altijd z’n zin geven (dus van zoon mocht niemand het licht aandoen? Niet in meegaan). Geen hoogbegaafdheid hoor. Gewoon nog geen echte vaardigheid in omgaan met frustratie en niet altijd je zin krijgen.
Op zich is dit ook wel een beetje waar. Het hoort er ook bij. Meer kinderen zijn zo en het is natuurlijk niet gek dat ze bepaalde dingen nog niet kunnen op die leeftijd. Zeker op dast soort vlakken niet. Heel normaal.
Luci_Mster2 schreef:
07-03-2021 11:57
Op zich is dit ook wel een beetje waar. Het hoort er ook bij. Meer kinderen zijn zo en het is natuurlijk niet gek dat ze bepaalde dingen nog niet kunnen op die leeftijd. Zeker op dast soort vlakken niet. Heel normaal.
Ja ik herken het bij vlagen ook wel. Het is wel typisch kleutergedrag om het heel belangrijk te vinden dat dingen gaan zoals jij wil. Nog niet goed om kunnen gaan met de emoties en frustraties als dat niet gaat/lukt hoort ook bij de leeftijd.
Van proberen kun je leren is hier echt een mantra geweest. Ons kind had echt zelf bedacht dat alles perfect moest. Dat is nog steeds haar eerste insteek, maar het gaat wel beter dan vroeger. Zelf laten zien dat je plezier hebt ook al kun je iets niet zo goed hielp hier ook. Daarnaast heb ik voor gejammer om onzin geen tolerantie, al ben ik best bereid dat uit te leggen.
Sowieso zijn dit soort kinderen gevoelig voor uitleggen, heb ik de indruk.
Alle reacties Link kopieren
Annewiep schreef:
07-03-2021 11:54
Vind vooral de buien waarin hij helemaal overstuur roept dat het niet perfect is moeilijk. (...) Wel is hij heel gevoelig en snapt dus ook niet dat iemand wat van hem afpakt ofzo (wat 5 jarige nou eenmaal weleens doen) Dat mag niet dus dat doe je niet zit dan in zijn hoofd, een kleine moraalridder zeg maar
Waar heeft hij ‘perfect’ geleerd? Dat begrip kende mijn dochter op de leeftijd niet hoor.

En elk kind vindt het onbegrijpelijk als er iets wordt afgepakt. Om het 10 minuten later zelf te doen en niet te begrijpen waarom dat vervelend is. Je dicht je kind iets te veel eer toe als ik ‘t zo lees.

Hij is 5! Een kleintje dat bijna alle vaardigheden mbt interactie nog moet leren.

Leren wanneer iets goed genoeg is, dat gebeurt hopelijk als ze begin 20 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit ook bij onze gevoelige kleuter van 5. Dingen “perfect” willen doen, vleugje faalangst en een lichte obsessie met dingen volgens de regels doen.. Wij praten er veel over, geven aan dat die gevoelens er mogen zijn (frustratie, teleurstelling etc), dat het weer over gaat etc. Onze juf is wel betrokken, ziet dit ook zeker vaker rond deze leeftijd, kind is nog niet heel erg weerbaar.. Hier is het overigens erger tijdens spannende periodes/veranderingen.
HennieHen schreef:
07-03-2021 12:12
Leren wanneer iets goed genoeg is, dat gebeurt hopelijk als ze begin 20 zijn.
Dat hoop ik niet voor het kind. Een fixed mindset ontwikkel je als peuter/kleuter/jong kind al. Als je daar op je 20e pas uitkomt ben je vaak al op meerdere gebieden vastgelopen. Je kind begeleiden naar een growth mindset kan al van baby af aan, heeft met communiceren naar je kind en voorleven te maken.
HennieHen schreef:
07-03-2021 12:12
Waar heeft hij ‘perfect’ geleerd? Dat begrip kende mijn dochter op de leeftijd niet hoor.

En elk kind vindt het onbegrijpelijk als er iets wordt afgepakt. Om het 10 minuten later zelf te doen en niet te begrijpen waarom dat vervelend is. Je dicht je kind iets te veel eer toe als ik ‘t zo lees.

Hij is 5! Een kleintje dat bijna alle vaardigheden mbt interactie nog moet leren.

Leren wanneer iets goed genoeg is, dat gebeurt hopelijk als ze begin 20 zijn.

Ik snap je punt. Ik ben de laatste die mijn kind te veel eer toe zou kennen. Mijn oudste deed echt alles wat niet mocht en ben altijd duidelijk geweest naar andere in dat doet mijn kind wel ipv mijn kind zou zo iets nooit doen.

Laat ik het zo zeggen, als hij hier speelt met iemand. Wat hij bij een ander doet weet ik natuurlijk niet.

En waar hij perfect geleerd heeft heb ik geen idee van. Ik ben zelf verre van streberig en dingen perfect doen dus ik heb geen idee
Alle reacties Link kopieren
Annewiep schreef:
07-03-2021 11:54
Met de leerkracht praten heeft weinig zin. Heb dingen al meerdere keren aangekaart bij haar maar ze is bij niemand van de klas betrokken. Tijdens de Lockdown heeft ze voor 3 weken werk meegegeven en in die 3 weken heeft niemand meer wat van haar gehoord.
Hij is van de eerste week van oktober dus twijfelgeval maar omdat hij nog heel speels was moest hij nog een keer groep 1 doen.
Het onredelijke gedrag negeer ik al (als dus iemand anders bijv de lamp aan heeft gedaan) Vind vooral de buien waarin hij helemaal overstuur roept dat het niet perfect is moeilijk. Proces positief benoemen kan ik eens proberen! Hij ligt op school verder prima in de groep en heeft ook vriendjes. Wel is hij heel gevoelig en snapt dus ook niet dat iemand wat van hem afpakt ofzo (wat 5 jarige nou eenmaal weleens doen) Dat mag niet dus dat doe je niet zit dan in zijn hoofd, een kleine moraalridder zeg maar
Zegt hij letterlijk dat het niet perfect is? Of eerder ‘ik kan er helemaal niks van!! In hoofdletters en smijt dan zijn pen op de grond ofzo?

Mijn kind is precies zo en ze moest er even doorheen, dat niet alles zo makkelijk gaat als eerst. En ik was stiekem blij dat ze het nu al gehad heeft, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
07-03-2021 12:16
Dat hoop ik niet voor het kind. Een fixed mindset ontwikkel je als peuter/kleuter/jong kind al. Als je daar op je 20e pas uitkomt ben je vaak al op meerdere gebieden vastgelopen. Je kind begeleiden naar een growth mindset kan al van baby af aan, heeft met communiceren naar je kind en voorleven te maken.
Ik werk met 20ers en eigenaarschap en zelfevaluatie komen echt dan pas om de hoek kijken.
Mevrouw75 schreef:
07-03-2021 12:22
Zegt hij letterlijk dat het niet perfect is? Of eerder ‘ik kan er helemaal niks van!! In hoofdletters en smijt dan zijn pen op de grond ofzo?

Mijn kind is precies zo en ze moest er even doorheen, dat niet alles zo makkelijk gaat als eerst. En ik was stiekem blij dat ze het nu al gehad heeft, zeg maar.
Hij zegt letterlijk "Dit is mislukt want het is niet perfect" *insert hevige huilbui en teleurstelling*

Wel fijn om te horen dat dus meerdere kinderen van die leeftijd dit hebben!
HennieHen schreef:
07-03-2021 12:50
Ik werk met 20ers en eigenaarschap en zelfevaluatie komen echt dan pas om de hoek kijken.
Oke. Maar dat is weer wat anders dan fixed versus growth mindset.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven