Kleuter deels met groep 3 mee laten doen

27-09-2020 23:01 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen wiens kind in de kleuterklas al deels mee mocht draaien met groep 3 of in de eigen klas groep 3 stof kreeg aangeboden (echt leren lezen of rekenen). Waarin deed jouw kind mee / welke stof kreeg je kind aangeboden? Hoe werkte het in de praktijk, hoe heeft je kind het ervaren en hoe pakte het uiteindelijk uit? Was het een fijne tussenoplossing tussen vervelen en versnellen, of had het vervelende neveneffecten? Gaf het een goede uitgangsbasis in groep 3 of leidde het uiteindelijk tot toch een hele klas versnellen (en was dat prima, of had je het achteraf dan liever toch meteen gedaan) of tot ultieme verveling in groep 3?

Achtergrond:
Onze dochter van 5,5 past eigenlijk deels in groep 2 en deels in groep 3. Ze zit in groep 2 en loopt voor op het gebied van lezen en rekenen. Samen met haar juf kwamen we eropuit dat ze de groep 2 stof op deze gebieden al helemaal beheerst. Ook de extra materialen voor de kleuters zullen op dit gebied haar weinig uitdaging meer bieden volgens de juf, want die is ze ook al voorbij. Sociaal zit ze echter wel prima op haar plek in groep 2 en ze kan/moet op andere vlakken wel nog dingen leren. Hoewel we van de juf zouden mogen proberen om haar te versnellen en als het niet gaat dan dat weer terugdraaien, neigen we op dit moment meer ernaar haar toch in groep 2 te houden.

De vraag is dan wel: hoe kan ze zonder een volledige klas te versnellen toch uitdaging krijgen en nieuwe dingen leren, liefst op alle vlakken, dus ook op de gebieden waar ze al sterk in is? Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om dochter echt uit te dagen op verschillende vlakken zonder aan de groep 3 stof te komen. En dan is het zoeken naar een balans tussen genoeg uitdaging geven zonder al het gras van groep 3 alvast weg te maaien.

Dochter zelf wil graag nieuwe dingen leren en zou deels meedoen met groep 3 zeker geen straf vinden. Ik hoor vaak de uitspraak 'laat kleuters lekker spelen', maar dochter houdt niet van fantasiespel en bouwen en heeft al vanaf het begin een hekel gehad aan de huishoek en bouwhoek. Stilzitten en werkhouding zullen denk ik ook geen probleem vormen. De juf heeft haar in de afgelopen weken een paar keer mee laten doen met groep 3 en dat ging haar prima af.

Wat op zich handig is, is dat dochter in een groep 2/3 combinatieklas zit. Een stukje van de dag meedraaien met groep 3 is wat dat betreft dus geen eng of geïsoleerd verhaal, maar hetzelfde lokaal, dezelfde juf en bekende kinderen. Deels meedraaien is voor mij ook logischer dan in haar eentje tussen de spelende groep 2-ers zelfstandig groep 3 werk moeten doen, want dat werkt denk ik niet echt. Dochter is ook niet zo initiatiefrijk en autodidactisch dat ze uit zichzelf bij een tekening spontaan een heel verhaal gaat schrijven ofzo. Maar waarin laat je een kind dan meedoen met groep 3? Leren lezen, leren rekenen, leren schrijven of van alles een beetje? Ik zie voor alles voors en tegens.

Uiteraard gaan we dit verder met de juf bespreken en zal zij zeker ook haar ideeën en ervaring hebben. In ons vorige gesprek leek ze echter een beetje naar 'alles of niets' te sturen, dus of gewoon groep 2 met wat in de praktijk matig aansluitende verrijking, ofwel volledig door naar groep 3 (voor de juf zijn deze opties natuurlijk ook wel een stuk makkelijker dan een programma op maat). Terwijl juist zo'n combigroep volgens mij mooie kansen zou moeten kunnen bieden. Om goed beslagen ten ijs te komen ben ik dus heel benieuwd welke tussenvormen er mogelijk zijn en hoe die uit kunnen pakken.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!
Toen de oudste nog in de kleuterklas was was een een pakket slimmeriken. Pluswerk voor kleuters. Daar zou eens naar gekeken kunnen worden.
Voor de hogere groepen had je toen ook levelwerk. Kijk of dat er misschien voor kleuters is.
Verder vind ik dat je inderdaad moet versnellen als het echt niet anders gaat en dat is dus als verdiepen en verbreden echt niet meer werkt.
En bij kleuters kun je juist best veel. Mijn jongste zat op een montessori school en daar konden ze hem best goed bezighouden in de kleuterklas. Hij liep met rekenen in die mate voor dat hij sommen in het negatieve maakte. 15-18=-3

Je zou dus ook eens naar montessori materiaal kunnen kijken
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
28-09-2020 12:09
Het maar proberen en teruggaan als het niet gaat lijkt mij verre van ideaal, in die situatie wil ik echt niet belanden. Dat het niet gaat dat bepaal je niet in één dag, dus dat zou betekenen dat het langere tijd sociaal en/of cognitief niet goed zou gaan met dochter. Dat ze helemaal geen aansluiting kan vinden of toch niet mee kan komen met het tempo van de leerstof. En bovenop die ervaring komt dan het gevoel van falen dat je vervolgens een klas terug moet. Dat kun je natuurlijk anders brengen, maar mijn dochter is niet gek en heeft geen luchtig 'het glas is altijd halfvol' karakter, dus die zal zoiets zwaar opvatten. Verder kan het 'gaat het niet' zowel direct optreden als later. Ik ken best wat verhalen waarbij versnellen in het begin wel een fijne optie leek, maar uiteindelijk in hogere klassen of zelfs op de middelbare school toch tot problemen leidde.

Ik wil daarom alleen versnellen als op alle fronten de kans heel groot is dat het goed gaat en de risico's van in groep 2 blijven groter zijn dan de risico's van naar groep 3 gaan. Niet als experiment van we kijken wel waar het schip strandt. Want ik wil geen gestrand schip, ik wil voorkomen dat het schip strandt.
Je hele redenering kun je ook omdraaien: haar niet laten versnellen kan net zoveel narigheid opleveren en ook dan neem je zo'n beslissing niet in een dag en zit ze dus langdurig in een nare situatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Laviva88 schreef:
28-09-2020 12:57
Nee, als het alleen daarop vastzat...want ons meisje is motorische ook vlot.
Wij hebben het zo gelaten omdat we geen vergelijkingsmateriaal hebben en omdat we ook geen zeurderige ouders willen zijn (ik bedoel..iedereen vind zijn kind toch bijzonder?).
Sociaal gezien is ze niet zo goed in vriendschappen, ze is best bazig maar op school gaat ze bij buiten spelen dus vaak bij de juf staan omdat ze niet weet met wie ze kan spelen. Heb wel s gevraagd of het kan komen dat ze daarin ook voorloopt, maar dat konden ze niet zeggen. Daarnaast ben ik zelf niet zo'n voorstander voor versnellen omdat ze dan zo jong keuzes moet gaan maken later en altijd achter loopt tov anderen in wat wel en niet kan/mag.
Maar daar kom je dus alleen achter door haar wel te laten versnellen.
Ze is dus cognitief voor en heeft ook geen aansluiting bij haar leeftijdsgenoten. Waarom dan zo vasthouden aan dat niet versnellen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Of misschien moet je het niet per se als versnellen zien. Als je kind op 31 december was geboren (net een paar weken eerder) had nooit iemand het versnellen genoemd. Terwijl een kind geboren in januari soms precies evenveel onderwijsuren heeft gehad.

Maar iedereen vindt dat een decemberkind vaak zonder meer door moet en een januari-kind als tamelijk
bijzonder als ze jong doorgaan naar groep 3. Terwijl het zo verschilt van kind tot kind.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dacht ik te veel vanuit mijn eigen kind als ik je andere reacties nu lees. Mijn kind heeft al ruim een jaar een prima pengreep, schrijft best netjes en niet meer zo groot, leest avi m3, rekent plus en min sommen tot iig 20 uit zijn hoofd en kan ze op papier tot in de duizend, begint met keer en deel sommen, is bezig met breuken.. Ik denk dat hij best wel eens veel profijt zou kunnen hebben van versnellen. Hij had hier voor ook juist de meeste vriendjes die naar groep 3 gingen. We zijn van school gewisseld omdat school en geen verrijking wilde gaan bieden (te veel moeite, geen tijd voor) en niet wilde versnellen. De huidige school wil ook niet versnellen maar biedt wel verdieping en verrijking aan. Ze proberen mee te gaan in wat hij kan. Het lijkt ons alleen nog steeds niet afdoende te zijn omdat hij thuis soms vervelend wordt van verveleng (heeft dan ook nergems meer zin in) en op school zit hij vaak andersom als de juf wat uit legt (hij weet het toch altijd wel). De verrijking is soms bv om met een deel de cijfers tot 10 te doen en met een groepje dat al verder is tellen van 15 tot 20, ja dat bied niet echt veel uitdaging als je in je hoofd al bezich ben met dingen als 326 + 158 = 484.

Als je kind nu helemaal gelukkig is, uitdaging zat haalt uit de smartgames en hier sociaal op haar plek zit zou ik eerder inzetten op verbreding en differentiatie in de klas dan verder vooruit gaan werken. Ze loopt idd voor op het niveau dat een kleuter moet hebben, maar is het genoeg en op genoeg om ook een groep hoger het beter dan gemiddeld te doen? Het gaat niet alleen om wat je kind misschien net aan kan, maar waar ze het beste uit de verf komt. Ga gewoon nog eens het gesprek met de juf aan welke uitdaging er geboden kan worden. Het hoeft niet uitdaging in het schoolprogramma te zijn, een boekje lezen staat daar niet voor groep 1/2 niet in natuurlijk maar dat kan prima. Of woordjes schrijven ipv letters stempelen oid. En kan vast wel van alles.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-09-2020 17:37
Je hele redenering kun je ook omdraaien: haar niet laten versnellen kan net zoveel narigheid opleveren en ook dan neem je zo'n beslissing niet in een dag en zit ze dus langdurig in een nare situatie.
Klopt. Niet kiezen is ook een keuze, dat besef ik. Punt is dat dochter nu niet in een nare situatie zit. Ook niet in een optimale situatie, maar dat is het alternatief ook niet. En op een later moment versnellen kan altijd alsnog, als blijkt dat het dan wel echt wenselijk is. Andersom kun je later niet alsnog de keuze maken om niet te hebben versneld. Je kunt het terugdraaien, dat wel, maar zoals ik al uitgelegd heb lijkt dat me de meest onwenselijke situatie.

En ik schreef al: ik kijk naar zowel de risico’s van wel versnellen en van niet versnellen en die wil ik afwegen. Ik heb wel degelijk ook oog voor de risico’s van niet versnellen.
Alle reacties Link kopieren
MonaLisa31 schreef:
28-09-2020 18:25
Als je kind nu helemaal gelukkig is, uitdaging zat haalt uit de smartgames en hier sociaal op haar plek zit zou ik eerder inzetten op verbreding en differentiatie in de klas dan verder vooruit gaan werken. Ze loopt idd voor op het niveau dat een kleuter moet hebben, maar is het genoeg en op genoeg om ook een groep hoger het beter dan gemiddeld te doen? Het gaat niet alleen om wat je kind misschien net aan kan, maar waar ze het beste uit de verf komt. Ga gewoon nog eens het gesprek met de juf aan welke uitdaging er geboden kan worden. Het hoeft niet uitdaging in het schoolprogramma te zijn, een boekje lezen staat daar niet voor groep 1/2 niet in natuurlijk maar dat kan prima. Of woordjes schrijven ipv letters stempelen oid. En kan vast wel van alles.
Ja, spijker op zijn kop denk ik. Ik wil haar niet versnellen om misschien haar daarna net mee te laten kunnen komen op cognitief niveau en sociaal niet op haar plek te zitten in de rest van haar schoolloopbaan, alleen maar omdat ze het aankan en de groep 2 leerstof voorbij is.

Of ze helemaal gelukkig is, misschien niet. Ze zou denk ik nog gelukkiger zijn als ze samen met haar vriendjes nu kon leren lezen en rekenen. Maar dat is geen optie. Maar ze is in ieder geval niet erg ongelukkig volgens mij. We zullen het gesprek aangaan met de juf over extra uitdaging.
MonaLisa31 schreef:
28-09-2020 18:25
Misschien dacht ik te veel vanuit mijn eigen kind als ik je andere reacties nu lees. Mijn kind heeft al ruim een jaar een prima pengreep, schrijft best netjes en niet meer zo groot, leest avi m3, rekent plus en min sommen tot iig 20 uit zijn hoofd en kan ze op papier tot in de duizend, begint met keer en deel sommen, is bezig met breuken.. Ik denk dat hij best wel eens veel profijt zou kunnen hebben van versnellen. Hij had hier voor ook juist de meeste vriendjes die naar groep 3 gingen. We zijn van school gewisseld omdat school en geen verrijking wilde gaan bieden (te veel moeite, geen tijd voor) en niet wilde versnellen. De huidige school wil ook niet versnellen maar biedt wel verdieping en verrijking aan. Ze proberen mee te gaan in wat hij kan. Het lijkt ons alleen nog steeds niet afdoende te zijn omdat hij thuis soms vervelend wordt van verveleng (heeft dan ook nergems meer zin in) en op school zit hij vaak andersom als de juf wat uit legt (hij weet het toch altijd wel). De verrijking is soms bv om met een deel de cijfers tot 10 te doen en met een groepje dat al verder is tellen van 15 tot 20, ja dat bied niet echt veel uitdaging als je in je hoofd al bezich ben met dingen als 326 + 158 = 484.

Als je kind nu helemaal gelukkig is, uitdaging zat haalt uit de smartgames en hier sociaal op haar plek zit zou ik eerder inzetten op verbreding en differentiatie in de klas dan verder vooruit gaan werken. Ze loopt idd voor op het niveau dat een kleuter moet hebben, maar is het genoeg en op genoeg om ook een groep hoger het beter dan gemiddeld te doen? Het gaat niet alleen om wat je kind misschien net aan kan, maar waar ze het beste uit de verf komt. Ga gewoon nog eens het gesprek met de juf aan welke uitdaging er geboden kan worden. Het hoeft niet uitdaging in het schoolprogramma te zijn, een boekje lezen staat daar niet voor groep 1/2 niet in natuurlijk maar dat kan prima. Of woordjes schrijven ipv letters stempelen oid. En kan vast wel van alles.
Waarom wil de school niet versnellen? Met dit soort starheid zou ik toch wel grote moeite hebben. Versnellen is lang niet altijd een goede oplossing, maar soms wel de beste van twee kwaden. Als je per definitie tegen versnellen bent kijk je ook niet naar het kind zelf.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste liep ook enorm voor en kon eigenlijk al groep 3 stof aan in groep 2. Maar omdat ze niet wilden dat ze zich in groep 3 zou gaan vervelen mocht ze nog niet echt groep 3 werk gaan doen in groep 2. Ze hebben toen voor haar en nog een aantal andere kinderen die tegen hetzelfde 'probleem' aan liepen een speciale robot aangeschaft waarmee ze konden leren programmeren. Zo kregen ze dus wel extra uitdaging maar gingen ze niet voorlopen in de stof. Uiteindelijk mocht ze eind groep 2 wel beginnen met de werkboekjes van groep 3 op 'maan' niveau en kon ze in groep 3 gelijk op 'zon' niveau starten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de uitdaging op ander vlak zoeken, dan groep 3 werk. Voor slimmere kinderen is groep 3 werk ook al snel te makkelijk.
Ik zou kiezen vooruitdagender werkjes. Misschien vindt ze borduren leuk, verschillende steekjes leren op van die borduurmatjes, tangram, denkspelletjes, complexe patronen op de kralenplank, digtale prentenboeken, proefjes doen, bordspellen met groep 3 kinderen of een ander kind dat wat voorloopt. Als ze bij groep 2 kinderen past, zou ik haar daar mooi laten en zeker als ze in groep 3 komt, alert zijn op uitdaging.
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling, vooral groep 3 is gruwelijk saai voor echt voorlopende kinderen, al het uitdagende werk is al snel te makkelijk en saai. Ik wist dat al, door mijn werk, mijn jongste bevestigde het. Die had in groep 3 gewoon een bore-out. Ze las eind groep 2, zelfstandig voorleesboeken, zoals Pluk van de Petteflat, Meester Jaap enz. Kon ook rekenen op groep 3 niveau, maar ja, versnellen met een vroege leerling...., en ja iets anders aanbieden mocht niet van het bestuur... Totdat zij en vooral haar nog slimmere vriendje vervelend werden, niet meer luisterden, toen mocht er iets aangepast worden. Dit alles, terwijl ik eind groep 2 al een gesprek had op school, er zijn aanpassingen in het programma nodig!

Kortom, zolang ze het spelen leuk vindt, binnen het spel uitdaging bieden, vanaf groep 3 helemaal alert zijn op ander en extra aanbod.

Tijdens observaties in groep 3 heb ik altijd medelijden met de echt voorlopende kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
28-09-2020 21:06
Waarom wil de school niet versnellen? Met dit soort starheid zou ik toch wel grote moeite hebben. Versnellen is lang niet altijd een goede oplossing, maar soms wel de beste van twee kwaden. Als je per definitie tegen versnellen bent kijk je ook niet naar het kind zelf.
Versnellen is nooit gelijk de eerste keuze dus dat ze niet gelijk willen versnellen snap ik wel, hij zit pas sinds dit schooljaar op deze school. Verder communiceren ze heel fijn en staan ze echt wel open voor ons beeld van kind. Kind krijgt ook allemaal plus werk, leest in de klas ed, maar ze willen hem niet nu naar groep 3 doen. Versnellen is later misschien wel een optie voor hun maar daar hebben we het nog niet echt over gehad, ik ben vooral blij dat wij serieus genomen worden en kind gezien wordt. Het is echt een verademing met de school van vorig jaar. Dus misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord, deze school versneld kleuters eigenlijk niet en zoekt de oplossing liever ergens anders. Voor nu is het daar geen optie, maar geven ze hem pluswerk en blijven met ons in gesprek hoe het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weinig gelezen in dit topic, dus wellicht is het niet meer zo relevant maar je kunt ook eens kijken wat er uit onderzoek bekend is over versnellen.

"Voor de vaak veronderstelde negatieve effecten van versnellen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt geen bewijs gevonden: zowel op de korte als lange termijn leidt dit niet tot significant negatieve gevolgen." (Kennisrotonde)

Bron: https://www.nro.nl/kennisrotondevrageno ... enblijven/

Daar staat ook uitgebreidere uitleg en beschrijving hierover.
MonaLisa31 schreef:
28-09-2020 21:33
Versnellen is nooit gelijk de eerste keuze dus dat ze niet gelijk willen versnellen snap ik wel, hij zit pas sinds dit schooljaar op deze school. Verder communiceren ze heel fijn en staan ze echt wel open voor ons beeld van kind. Kind krijgt ook allemaal plus werk, leest in de klas ed, maar ze willen hem niet nu naar groep 3 doen. Versnellen is later misschien wel een optie voor hun maar daar hebben we het nog niet echt over gehad, ik ben vooral blij dat wij serieus genomen worden en kind gezien wordt. Het is echt een verademing met de school van vorig jaar. Dus misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord, deze school versneld kleuters eigenlijk niet en zoekt de oplossing liever ergens anders. Voor nu is het daar geen optie, maar geven ze hem pluswerk en blijven met ons in gesprek hoe het gaat.
Dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat ze sowieso tegen versnellen waren. Het is inderdaad heel fijn als je serieus genomen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Weetiknogsteedsniet schreef:
28-09-2020 22:18
Ik heb weinig gelezen in dit topic, dus wellicht is het niet meer zo relevant maar je kunt ook eens kijken wat er uit onderzoek bekend is over versnellen.
Dank je. Ik heb hier ook al naar gezocht, maar wat ik lastig vind is dat er geen onderzoeken zijn met een echt goede controlegroep. Dan zou je random kinderen wel of niet moeten versnellen en dat is niet ethisch. Versnelde kinderen vergelijken met niet-versnelde even slimme leeftijdgenoten vind ik niet helemaal eerlijk, want over die versnelde kinderen was men waarschijnlijk al bij voorbaat gemiddeld positiever over de kans dat ze in een hogere klas cognitief en sociaal beter op hun plek zouden zijn. Er wordt niet zomaar versneld, dus je hebt een uitzonderlijke groep te pakken als je naar die versnelde kinderen.

En onderzoeken waarin prestaties van versnelde leerlingen worden vergeleken met hun niet-versnelde klasgenoten en dat die beter uitpakken die vind ik ook weinig toevoegen, want dat verwacht je al. Het zou wel heel raar zijn als versnelde leerlingen slechter presteren dan de rest van de klas, het zijn immers de slimste/snelste kinderen die versnellen.

Verder zegt het natuurlijk niets over individuele kinderen, alleen dat het gemiddeld zus en zo uitpakt bij kinderen die in het verleden zijn versneld. Kinderen waarvan je niet weet in hoeverre ze representatief zijn voor je eigen kind.

Dus ik vind het nuttig om het te lezen, maar kan er voor mijn eigen kind niet 1-2-3 conclusies uit trekken.
Alle reacties Link kopieren
En Warrique, m-april, Lisbeth en anderen: bedankt voor jullie ervaringen en adviezen. Fijn om te lezen wat er voor mogelijkheden zijn en wat voor valkuilen er zijn waar we op moeten letten.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn dochter in groep 2 zat was er een groepje kinderen uit groep 2 en 3 samen in een extra groepje (1x per week). Daar leerden ze vooral samenwerken, proberen, fouten maken, hulp vragen en aanbieden
Alle reacties Link kopieren
onze kinderen deden montessorionderwijs, an dan heb je eigenlijk die "last"niet, omdat ieder op eigen niveau werkte.
Jongste kreeg daarnaast dit: https://creativekidsconcepts.com/pittigeplustorens aangeboden, Heel leuk materiaal.
Alle reacties Link kopieren
Op onze school krijgen snelle kinderen Engels. Mijn dochter zit nu in groep 3 en is nu begonnen in de zonlijn. We hebben haar in groep 2 laten zitten en niet versneld maar ze heeft daar bijvoorbeeld wel andere kinderen leren schaken. (Mijn oudste in groep 8 geeft tegenwoordig ook schaakles aan snelle kinderen in groep 2, vindt hij geweldig) of gewoon soduku's gemaakt en andere uitdagende dingen. Groep 3 vindt ze ook geweldig en ze zit in een plusklas. Misschien gewoon eens aansturen dat de school wat vindingrijker wordt.

Ik heb persoonlijk geen goede ervaring met versnellen. Ik heb een zoon van december 2010 die na onze remigratie in groep 4 werd gezet, na 4 maanden in groep 5 en toen in augustus mee ging naar groep 6. Hij liep voor op alles, rekenen, taal (terwijl hij jarenlang alleen van mijn 1x per week Nederlandse les kreeg uit Veilig leren lezen etc) Nu zit hij dus in groep 7. Dit was te snel, sociaal was er geen aansluiting, hij werd gepest en hij is zelf trouwens ook geen sociaal karakter dus dat botste enorm. Alleen dankzij de geweldige juf van groep 6 heeft hij zijn draai terug gevonden. Maar het was wel een vreselijke tijd voor hem. Wij hebben daarom dochter bewust niet versneld.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-09-2020 10:47
onze kinderen deden montessorionderwijs, an dan heb je eigenlijk die "last"niet, omdat ieder op eigen niveau werkte.
Uiteindelijk wel toch? Ook dan moeten de snelle leerlingen denk ik verrijking krijgen en instructie op maat. Je wilt niet dat ze in 4 jaar de basisschool al afgerond hebben en dan met 8 op de middelbare school zitten of nog 4 jaar uit hun neus moeten gaan eten. Maar ik kan me wel voorstellen dat het bij montessori-onderwijs allemaal wat flexibeler is.

Onze school is toe aan het werken naar unit-onderwijs, wat uiteindelijk ook zou betekenen dat het meer op maat is en je geen strakke jaargroepen meer hebt waarin je per se op moment X stof Y moet leren, maar dat je ingedeeld wordt met een groep(je) voor een les of activiteit die past bij het leerdoel waar je zelf aan toe bent. Maar op dit moment is het helaas nog erg jaargroep-gericht. Ze hebben dan wel de 2/3 combinatieklas, maar het enige wat ze daarmee samen doen is eten, trakteren en soms iets als een filmpje kijken of verhaal luisteren. Het taal- en rekenwerk is allemaal nog strikt gescheiden, met alle groep 2-ers bij elkaar en alle groep 3-ers bij elkaar. Ze zijn ook nog maar een paar weken geleden begonnen en het idee is dat het pas over 3 jaar volledig unit-onderwijs is, omdat ze het geleidelijk willen invoeren. Mij kan het niet hard genoeg gaan met die verandering, want voor dochter zou het denk ik een uitkomst zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dank je, Thing1. Dat is precies waarom ik niet zo luchtig kan zeggen ‘Ach, gewoon proberen en als het niet gaat dan draaien we het gewoon weer terug.’ Wie dat zegt snapt volgens mij niet wat voor knauw je kind van zoiets kan krijgen. Fijn dat hij nu zijn draai weer heeft gevonden, maar die nare tijd zou je hem graag bespaard hebben!

En dat schaken zie ik al een paar keer genoemd worden, dat ga ik meenemen. Dochter kan schaken en ik weet dat een van haar vriendjes uit groep 2 het ook kan. Ik weet alleen niet of zoiets samen ook al lukt, of dat er eigenlijk wel een volwassene bij nodig is, maar wie weet. En anders gaan we het thuis wat vaker met haar doen, zodat ze in ieder geval thuis wat cognitieve uitdaging krijgt als dat op school dit jaar minder het geval is.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
28-09-2020 20:20
Ja, spijker op zijn kop denk ik. Ik wil haar niet versnellen om misschien haar daarna net mee te laten kunnen komen op cognitief niveau en sociaal niet op haar plek te zitten in de rest van haar schoolloopbaan, alleen maar omdat ze het aankan en de groep 2 leerstof voorbij is.

Of ze helemaal gelukkig is, misschien niet. Ze zou denk ik nog gelukkiger zijn als ze samen met haar vriendjes nu kon leren lezen en rekenen. Maar dat is geen optie. Maar ze is in ieder geval niet erg ongelukkig volgens mij. We zullen het gesprek aangaan met de juf over extra uitdaging.
Hoe groot is die kans, denk je? Ik zou zeker ook nadenken over het omgekeerde probleem; wat als ze straks versneld is en het allemaal nog steeds heel makkelijk vindt? Die mogelijkheid is er namelijk zeker.

Wat het sociale betreft: daarin is leeftijd niet alles bepalend. Een van mijn kinderen was (veruit) de jongste in zijn klas, maar had de mazzel dat hij meerdere klasgenoten had met gedeelde interesses. Zijn broertje is heel gemiddeld, maar zijn hele klas voetbalt en daar vindt hij niets aan. Het is ook een kwestie van toeval wie er in je klas zitten.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
29-09-2020 14:30
Hoe groot is die kans, denk je? Ik zou zeker ook nadenken over het omgekeerde probleem; wat als ze straks versneld is en het allemaal nog steeds heel makkelijk vindt? Die mogelijkheid is er namelijk zeker.
Het komt in ieder geval voor, ik heb die verhalen wel in mijn omgeving gehoord en gelezen. Ik ken diverse mensen die korter gekleuterd hebben en uiteindelijk gemiddelde Havo leerlingen bleken. En helemaal niks mis met Havo, maar dan lijkt het me dat versnellen niet nodig was geweest.

En klopt, ook met het tegenovergestelde houden we rekening. Versnellen is eigenlijk nooit een instant oplossing waarna je klaar bent, dat besef ik. En dan is het de vraag of je iets opschiet met het versnellen. Daar hoor en lees ik verschillende dingen over. Sommige ouders zeggen: had hem dan maar bij zijn leeftijdgenoten gelaten, want nu zit hij toch ook in de klas ander werk te doen en is alles saai. Anderen zeggen: liever 1 jaar cognitieve voorsprong op je klasgenoten dan 2 jaar en de geestdodende tijd op de basisschool wordt er in ieder geval een jaar korter door. Het ligt denk ik erg aan je kind, hoe zoiets uitpakt. Niet elk voorlopend kind vindt de basisschool geestdodend en het ene kind is beter op zijn plek tussen leeftijdgenoten en het andere niet.
Wat het sociale betreft: daarin is leeftijd niet alles bepalend. Een van mijn kinderen was (veruit) de jongste in zijn klas, maar had de mazzel dat hij meerdere klasgenoten had met gedeelde interesses. Zijn broertje is heel gemiddeld, maar zijn hele klas voetbalt en daar vindt hij niets aan. Het is ook een kwestie van toeval wie er in je klas zitten.
Dat is waar. De beste indicatie hiervoor voor ons is op dit moment hoe dochter aansluit bij de kinderen in groep 2 en groep 3 (vorig jaar haar groep 1/2 klas). En dan zie ik de gedeelde interesses en klik wel met een paar kinderen uit groep 2 en eigenlijk met niemand uit groep 3. Als het andersom was geweest dan was ik meer geneigd geweest haar over te laten stappen naar groep 3.
Mijn kind was absoluut niet zo slim als sommige voorbeelden hier.
Ja, hij kon ik groep 2 lezen,maar zijn snelheid liep nog wat achter.
Rekenen kon hij wel,maar niet van het mate dat hij 100+ sommen uit zijn hoofd deed.
Zijn citotoetsen waren foutloos en zijn vrienden zaten allemaal een groep hoger. Hij liep dus voor op zijn klasgenoten en had daar ook sociaal geen aansluiting.
Wij hebben toen besloten om toch te laten versnellen.
Half jaar groep 2, toen snel over naar groep 3.

Het is absoluut geen hoogbegaafd kind, maar rekenen en spelling doet hij in zijn pluswerkboeken, en aanvullend krijgt hij Engels extra, kunst of geschiedenis. Als pluswerk. Hij zit inmiddels in groep 6, past sociaal erg goed bij zijn klasgenoten en zijn citos zijn nog altijd nagenoeg foutloos.

Toch vind ik hem straks jong als hij naar de middelbare moet, en kan ik daar nu al over nadenken.. we zien het wel, we kunnen altijd nog groep 7 of 8 laten overdoen of een tussenjaar kiezen.
En als het Havo wordt... dan ben ik daar uitermate tevreden mee. Niet ieder kind wat versnelt eindigt op het VWO. Was het dan niet nodig? Echt wel, ik had een ongelukkig kind gehad als ik hem had gelaten bij zijn leeftijdsgenoten en zonder verrijking.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet zo strak benaderen als versnellen. Er hoort gekeken te worden naar het kind. Als ik het zo lees is je kind van januari.
Mijn dochter is van december 2013 en het gaat goed in groep 4. Sociaal is ze niet heel sterk, maar daar had een jaar extra kleuteren niet aan geholpen. Maar dochter was ook echt klaar met groep 1 na een half jaar, kind er niet tegen dat er kindjes niet luisterden en was het meest blij als ze die dag werkjes had mogen maken. Zij is in mijn beleving niet versneld. Dochter zit in pluslijn. Haar vriendinnetje is van eind december 2013 en zit in de gewone lijn. Komt prima mee, maar loopt niet voor. Ook zij is in mijn beleving niet versneld. Beide hebben eigenlijk maar 1-3 weken extra onderwijs gehad tov een januarikindje dat doorstroomt.

Nichtje is van november 2010. Zit nu in groep 7. Gaat zowel sociaal als cognitief goed. Klasgenoot van haar (ook van november) liep in de kleuterklas voor en nu op onderdelen achter (taal, rekenen is dan weer uitstekend). Maar gaat sociaal ook goed. En ja misschien had hij nu op taal beter gescoord na een extra jaar kleuteren, maar onderzoek bewijst dat die voorsprong steeds meer terugloopt en vaak tegen groep 6 al wordt ingehaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven