Kleuter deels met groep 3 mee laten doen

27-09-2020 23:01 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen wiens kind in de kleuterklas al deels mee mocht draaien met groep 3 of in de eigen klas groep 3 stof kreeg aangeboden (echt leren lezen of rekenen). Waarin deed jouw kind mee / welke stof kreeg je kind aangeboden? Hoe werkte het in de praktijk, hoe heeft je kind het ervaren en hoe pakte het uiteindelijk uit? Was het een fijne tussenoplossing tussen vervelen en versnellen, of had het vervelende neveneffecten? Gaf het een goede uitgangsbasis in groep 3 of leidde het uiteindelijk tot toch een hele klas versnellen (en was dat prima, of had je het achteraf dan liever toch meteen gedaan) of tot ultieme verveling in groep 3?

Achtergrond:
Onze dochter van 5,5 past eigenlijk deels in groep 2 en deels in groep 3. Ze zit in groep 2 en loopt voor op het gebied van lezen en rekenen. Samen met haar juf kwamen we eropuit dat ze de groep 2 stof op deze gebieden al helemaal beheerst. Ook de extra materialen voor de kleuters zullen op dit gebied haar weinig uitdaging meer bieden volgens de juf, want die is ze ook al voorbij. Sociaal zit ze echter wel prima op haar plek in groep 2 en ze kan/moet op andere vlakken wel nog dingen leren. Hoewel we van de juf zouden mogen proberen om haar te versnellen en als het niet gaat dan dat weer terugdraaien, neigen we op dit moment meer ernaar haar toch in groep 2 te houden.

De vraag is dan wel: hoe kan ze zonder een volledige klas te versnellen toch uitdaging krijgen en nieuwe dingen leren, liefst op alle vlakken, dus ook op de gebieden waar ze al sterk in is? Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om dochter echt uit te dagen op verschillende vlakken zonder aan de groep 3 stof te komen. En dan is het zoeken naar een balans tussen genoeg uitdaging geven zonder al het gras van groep 3 alvast weg te maaien.

Dochter zelf wil graag nieuwe dingen leren en zou deels meedoen met groep 3 zeker geen straf vinden. Ik hoor vaak de uitspraak 'laat kleuters lekker spelen', maar dochter houdt niet van fantasiespel en bouwen en heeft al vanaf het begin een hekel gehad aan de huishoek en bouwhoek. Stilzitten en werkhouding zullen denk ik ook geen probleem vormen. De juf heeft haar in de afgelopen weken een paar keer mee laten doen met groep 3 en dat ging haar prima af.

Wat op zich handig is, is dat dochter in een groep 2/3 combinatieklas zit. Een stukje van de dag meedraaien met groep 3 is wat dat betreft dus geen eng of geïsoleerd verhaal, maar hetzelfde lokaal, dezelfde juf en bekende kinderen. Deels meedraaien is voor mij ook logischer dan in haar eentje tussen de spelende groep 2-ers zelfstandig groep 3 werk moeten doen, want dat werkt denk ik niet echt. Dochter is ook niet zo initiatiefrijk en autodidactisch dat ze uit zichzelf bij een tekening spontaan een heel verhaal gaat schrijven ofzo. Maar waarin laat je een kind dan meedoen met groep 3? Leren lezen, leren rekenen, leren schrijven of van alles een beetje? Ik zie voor alles voors en tegens.

Uiteraard gaan we dit verder met de juf bespreken en zal zij zeker ook haar ideeën en ervaring hebben. In ons vorige gesprek leek ze echter een beetje naar 'alles of niets' te sturen, dus of gewoon groep 2 met wat in de praktijk matig aansluitende verrijking, ofwel volledig door naar groep 3 (voor de juf zijn deze opties natuurlijk ook wel een stuk makkelijker dan een programma op maat). Terwijl juist zo'n combigroep volgens mij mooie kansen zou moeten kunnen bieden. Om goed beslagen ten ijs te komen ben ik dus heel benieuwd welke tussenvormen er mogelijk zijn en hoe die uit kunnen pakken.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Hier werd kind 5 in juni en is daarna ook naar een 2/3 combi gegaan. Hij mocht direct naar groep 3 want hij liep behoorlijk voor. Idee was dat hij dan wat vaker mee kon spelen met groep 2 als hij daar behoefte aan had. Mocht het niet gaan in groep 3 kon hij alsnog groep 2 met uitdaging doen. Na een paar dagen zeiden de juffen al dat hij echt in groep 3 hoorde en het prima ging en werd de versnelling definitief. Overigens vond ik een 2/3 combi ideaal want groep 2 was heel vaak aan het buitenspelen en had elke dag gym dus het was vaak lekker rustig in de klas als groep 3 hard aan het werk was.

Echter hij was altijd al meer geïnteresseerd in de wat oudere kinderen en vond het juist heerlijk met hen op te trekken. Sociaal liep hij gelijk op met zijn cognitieve ontwikkeling en dat is nu tien jaar later nog steeds zo. Inmiddels zit hij in 5vwo met net 15 en zijn vrijwel al zijn vrienden 17 of 18, sommige studeren al. Met net 11 naar de middelbare was geen enkel probleem.

Ik denk dat je totaal niet kan voorzien wat op de langere termijn een goede beslissing is. Het enige wat je kan doen is je afvragen waar je kind nu op dit moment gelukkig van wordt.
Ga praten over plustaken. Als je haar in groep twee wilt houden zul je dat toch echt moeten doen. Groep 3 werk laten doen betekent eigenlijk dat je inzet op een latere versnelling
Alle reacties Link kopieren
Als leerkracht meegemaakt met als doel het kind groep 3 over te laten slaan. Het kind kwam 1 of 2 dagen per week de ochtend naar groep 3. Dit zou, ivm contacten in de groep waar kind volgend jaar mee verder zou gaan, uitgebreid worden naar meer dagen. Maar helaas kwam Corona om de hoek kijken.
We hebben ons gericht op voornamelijk het schrijven (dit kon het kind nog niet op de juiste manier) en de manier van werken na de kleuters (hoe ga je met een werkboeken om, waar laat je je spullen, etc). Lezen en rekenen deed kind al beter dan de reguliere groep 3.

Als je kind sociaal daar prima zit en je niet wil laten versnellen vind ik de kleurgroepen de makkelijkste groep om uitdaging te bieden. Google bijvoorbeeld maar eens op ‘Denksleutels’. Hier zitten enorm veel uitdagende opdrachten in!
Ik zou alles wat ze dan nog kan leren in groep 3 bewaren voor groep 3, zodat ze daar nog wat te leren heeft!
Alle reacties Link kopieren
Naar groep 3. Gaat het niet kan ze altijd terug. Ideale situatie juist want ze blijft bij dezelfde kinderen in de klas.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Hoe ver is je dochter nu voor? De groep 2 stof beheersen vind ik namelijk niet echt een zorgelijk signaal. Ze moeten volgens mij eind groep 2 kunnen tellen tot 20 en de helft van de letters kennen. Dat kunnen heel veel kinderen begin groep 2 al (vriendinnetje van dochter las begin groep 2 al op m3 en dat ging bijv in groep 3 heel goed in zon plus met begrijpend lezen erbij.

Maar als de juf ook iets opvalt zal het meer zijn dan hoe ver veel andere kinderen voorlopen. Deels mee lopen met groep 3 lijkt me niet handig. Tenzij je dochter echt al wat leest en rekent ipv alleen telt. Ik denk dat je met deels groep 3 meedoen afstevent op mee naar groep 4 of vervelen in groep 3.

Het sociale blijft lastig. Dochter wordt december 7 en zit in groep 4. Komt sociaal nog wel ok mee, maar je merkt wel dat ze jong is. Er zitten veel oktoberkindjes in de klas, dat scheelt.
Ik zelf was van november en juist ‘oude’ leerling. Maar sociaal was ik alsnog niet sterk, dat was gewoon persoonlijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op school gaan ze pas versnellen als het op alle fronten echt niet meer anders kan.
Mijn dochter krijgt al vanaf groep 1 (kwam vanuit 0) extra uitdaging buiten de klas. Tijdens groep 1 en 2 werd ze 1 middag uit de klas gehaald en kreeg ze verdiepingslessen over uiteenlopende onderwerpen. Begin groep 2 bleek dat ze ook alle doelen al te hebben gehaald maar versnellen vonden ze geen optie (ze kon niet hinkelen! Skeelerde al wel in sneltreinvaart rond) Nu in groep 3, wordt ze 2 keer uit de klas gehaald en doet al het werk op plusniveau. Niet mijn idee, dit doet school na overleg met mij.

Ik zou advies school hierin volgen.
Alle reacties Link kopieren
Laviva88 schreef:
28-09-2020 07:46
Bij ons op school gaan ze pas versnellen als het op alle fronten echt niet meer anders kan.
Mijn dochter krijgt al vanaf groep 1 (kwam vanuit 0) extra uitdaging buiten de klas. Tijdens groep 1 en 2 werd ze 1 middag uit de klas gehaald en kreeg ze verdiepingslessen over uiteenlopende onderwerpen. Begin groep 2 bleek dat ze ook alle doelen al te hebben gehaald maar versnellen vonden ze geen optie (ze kon niet hinkelen! Skeelerde al wel in sneltreinvaart rond) Nu in groep 3, wordt ze 2 keer uit de klas gehaald en doet al het werk op plusniveau. Niet mijn idee, dit doet school na overleg met mij.

Ik zou advies school hierin volgen.

Jij volgt een schooladvies dat kind niet laat versnellen omdat het niet kan hinkelen?????
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
28-09-2020 08:59
Jij volgt een schooladvies dat kind niet laat versnellen omdat het niet kan hinkelen?????

Hinkelen zal gebruikt zijn als voorbeeld dat er motorisch nog wat te leren viel. Het is, lijkt me, wel de bedoeling dat een kind zich evenwichtig, op alle fronten ontwikkelt en na de kleuters wordt er niet meer zoveel buiten gespeeld dus dan lukt dat misschien niet meer om dat adequaat op te pakken. Net zo goed als je een kind niet laat versnellen dat sociaal nog heel veel moet leren, of niet stil kan zitten of niet goed kan praten.

Het zijn geen reken- en leesmachientjes op pootjes.
Bellyflop schreef:
28-09-2020 09:05
Hinkelen zal gebruikt zijn als voorbeeld dat er motorisch nog wat te leren viel. Het is, lijkt me, wel de bedoeling dat een kind zich evenwichtig, op alle fronten ontwikkelt en na de kleuters wordt er niet meer zoveel buiten gespeeld dus dan lukt dat misschien niet meer om dat adequaat op te pakken. Net zo goed als je een kind niet laat versnellen dat sociaal nog heel veel moet leren, of niet stil kan zitten of niet goed kan praten.

Het zijn geen reken- en leesmachientjes op pootjes.
Dit zou voor mij dan weer totaal geen argument zijn in de overweging wel/niet versnellen. Sociale aansluiting wel in zekere mate, maar ook hier moet je voorzichtig mee zijn.
Motorische ontwikkeling vind ik een taak voor thuis: school kan en mag signaleren en adviseren, maar meer verwacht ik niet van ze.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
28-09-2020 00:29
Het punt is dat je niet kunt stoppen. Technisch lezen is wat anders als begrijpend lezen. De AVI gaat over technisch lezen. DMT gaat over tempo lezen. Als ze het lezen goed oppakt dan stopt ze niet bij M3 als er op school niets meer wordt aangeboden. Letters en lezen kan overal.
Dat snap ik, je kunt het niet precies plannen dat ze aan het eind van het jaar op M3 zit. Voor hetzelfde geld gaat ze opeens als een speer. Ook zonder dat je haar leesonderwijs aanbiedt zou dat nog kunnen. Maar het is natuurlijk wel zo dat hoe meer leesonderwijs/tijd je haar aanbiedt, hoe harder ze waarschijnlijk zal gaan. Als je haar fulltime met het lezen van groep 3 laat meedoen en thuis stimuleert om veel te lezen dan zal ze over een jaar vast een stuk verder zijn dan als je haar niets aanbiedt. Beide uitersten lijken me niet ideaal, iets er tussenin lijkt me het beste. Maar dat dat niet precies te sturen is en grillig of anders dan verwacht kan verlopen dat ben ik met je eens.
Altijd de jongste heeft nadelen, altijd je vervelen of maar bezig gehouden worden zodat je zoet bent, ook.
En daarom wil ik het dus graag allebei voorkomen. Ik zie duidelijk de nadelen van allebei en zoek daarom naar een tussenvorm. Dochter loopt ook weer niet extreem voor, dus ik denk dat versnellen niet per se de enige optie is, zeker op lange termijn als in hogere klassen er wat meer mogelijkheden zijn voor differentiatie.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
28-09-2020 07:28
Hoe ver is je dochter nu voor? De groep 2 stof beheersen vind ik namelijk niet echt een zorgelijk signaal. Ze moeten volgens mij eind groep 2 kunnen tellen tot 20 en de helft van de letters kennen. Dat kunnen heel veel kinderen begin groep 2 al (vriendinnetje van dochter las begin groep 2 al op m3 en dat ging bijv in groep 3 heel goed in zon plus met begrijpend lezen erbij.

Maar als de juf ook iets opvalt zal het meer zijn dan hoe ver veel andere kinderen voorlopen. Deels mee lopen met groep 3 lijkt me niet handig. Tenzij je dochter echt al wat leest en rekent ipv alleen telt. Ik denk dat je met deels groep 3 meedoen afstevent op mee naar groep 4 of vervelen in groep 3.

Het sociale blijft lastig. Dochter wordt december 7 en zit in groep 4. Komt sociaal nog wel ok mee, maar je merkt wel dat ze jong is. Er zitten veel oktoberkindjes in de klas, dat scheelt.
Ik zelf was van november en juist ‘oude’ leerling. Maar sociaal was ik alsnog niet sterk, dat was gewoon persoonlijkheid.
Dochter kent alle letters en ook de tweetekenklanken (eu, ie, ij, oe, etc.) en de 'sch'. Ze kan woordjes en korte zinnetjes lezen, voornamelijk nog hakkend en plakkend. Ze heeft goed getalbegrip tot 100 (snapt goed het verschil tussen 36 en 63), kan in stappen van 2 en van 10 tellen, snapt wat optellen en aftrekken is, kan sommetjes tot 5 uit het hoofd en tot 10 met haar vingers. Ik vind het zelf niet extreem, er zijn ook kinderen die in de kleuterklas al vloeiend lezen of tot 20 uit het hoofd rekenen. Maar ze kan al wel meer dan de groep 2 stof.

En wat jij beschrijft is precies mijn dilemma. Ze is sociaal niet erg sterk, als je dan ook nog de jongste bent (er zijn wel een paar najaarskinderen in groep 3, maar die zijn juist vrij 'gehaaid') dan lijkt me dat niet fijn voor haar. Maar het vooruitzicht naar een jaar vervelen volgend jaar in groep 3 klinkt ook niet prettig en bij volgend jaar alsnog een groep overslaan naar groep 4 dan zou ik het liever toch meteen doen, nu ze vrij geruisloos over kan. Als er dus iets aan haar geboden kan worden waarbij ze beide nadelen niet heeft (of de kans daarop verkleint) dan zou ik dat heel fijn vinden.
Alle reacties Link kopieren
wat een herkenning, di had mijn topic kunnen zijn. Wij hebben hier precies dezelfde situatie, al zit ons kind in een groep 1/2 en is groep 3 dus echt een andere klas.

Juf (nieuwe juf dit jaar) had na de eerste dagen al in de gaten dat ons kind wel wat extra uitdaging kan gebruiken. Sociaal-emotioneel is ze nog echt een kleuter, maar qua rekenen en lezen zit ze ruim op groep 3 niveau.

Juf gaat nu extra opdrachtjes voor haar bedenken en zal ook afstemmen met de juf van groep 3 of ze zo nu en dan een werkje/taakje uit die groep mee kan doen. In de tweede helft van het jaar wordt er voor de groep 2 kleuters sowieso al meer toegewerkt naar groep 3, maar voor kind begint ze daar dus meteen mee.
Daarnaast hebben ze veel activiteiten in de school die veel met vaardigheden te maken hebben, zoals bv toneelspel. Daar leert kind natuurlijk ook veel van en dat vindt ze ook leuk. Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste: dat kind plezier blijft houden in naar school gaan.

We gaan het verder per periode bekijken. Man en ik sluiten niet uit dat ze wellicht aan het eind van het jaar naar groep 4 kan ipv groep 3. Ze kleuter nu 2,5 jaar dus loopt in feite dan maar een half jaar achter qua leeftijd.
het is wat het is
Als ik zo je verhaal lees, zou ik het in overleg met school toch meer in verdieping en verrijking in haar eigen groep zoeken. Wat ze nu meedoet in groep 3 is volgend jaar herhaling voor haar en je kunt je afvragen of je haar hier een plezier mee doet komend schooljaar.

Er is voor de kleutergroepen enorm veel materiaal voorhanden. Denk bijvoorbeeld aan werkbladen met doolhoven, sudoku's, beeldraadsels, opgaven met reeksen afmaken, geheimtaal ontcijferen et cetera. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat ze leuk vindt om te doen. Onze jongste was bijvoorbeeld gek op gezelschapsspelen, dus die speelde regelmatig spellen met oudere kinderen (dammen, beginnend schaak).
Alle reacties Link kopieren
ja! schaken en denksporten zoals sudoku's vindt ons kind ook erg leuk!
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste heeft een half jaar lang 's ochtends in groep 3 meegedraaid en 's middags in groep 2.
Dat ging prima.

De vraag is wel wat er daarna gebeurt, want wrsch is ze dan klaar voor groep 4 en wordt het dus een versnelling.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
28-09-2020 10:05
Mijn jongste heeft een half jaar lang 's ochtends in groep 3 meegedraaid en 's middags in groep 2.
Dat ging prima.

De vraag is wel wat er daarna gebeurt, want wrsch is ze dan klaar voor groep 4 en wordt het dus een versnelling.
Ja, precies. Met een dergelijke constructie werk je natuurlijk naar een versnelling toe, dus dat is wel goed om je van te voren te realiseren.
En als dat de insteek is, dan beter nu meteen het schrijfonderwijs mee pakken.
Ik lees even mee omdat ik grote vermoedens heb dat wij hier met ons januarikind (nu ruim 4.5) over een jaar ook mee te maken gaan krijgen. Er zit vrijwel ieder jaar wel een jong (vrijwel altijd januari-)kind in groep 3. Ik denk niet dat onze jongste aan het eind van dit schooljaar mee doorgaat naar groep 3 maar over een jaar, als hij dus 5,5 is zoals jouw kind nu, zal hij - vermoed ik - ook zo'n beetje tussen een groep 2 en een groep 3 leerling in zitten.
School pakt pluswerk/differentiëren wel goed aan vind ik, dus ik heb er vertrouwen in dat dit aangepakt zal kunnen worden. Hoewel ik er bij de kleuters geen ervaring mee heb omdat de oudste (herfstkind) juist heel kort gekleuterd heeft.
Alle reacties Link kopieren
Verdiep je eens in hoogbegaafdheid. Niet omdat ik denk dat je dochter dat is of moet zijn. Maar meer als referentie en wellicht haal je wat uit de tips. Vaak wordt gezegd dat hoogbegaafden geen sociale aansluiting hebben en daar op juist achterlopen. Maar draai het eens om, heb jij aansluiting als je in een klas met Engelsen wordt gezet? Je begrijpt ze niet altijd, ook al ben je best vaardig in de taal. Of voel je je dan toch anders, onbegrepen omdat zij niet kunnen begrijpen waar je het over hebt en dat jij niet begrijpt wat hen bezighoudt. Dus loopt ze op dat punt wel zo uit de pas of mist ze gewoon aansluiting en uitdaging in de lesstof? Die vraag zou ik zeker stellen.

En als het karakter is dan heeft ze dat karakter ongeacht of ze versneld. Dat kan ook volgend jaar als oudste in een groep 2/3 haar onzeker maken als jongere kinderen toch grotere haaibaaien zijn dan zij. Ze kan nu zacht en warm over omdat ze de groep 3 kent. Sociale omgang met haar eigen leeftijd kan in de pauze, na schooltijd, bij hobby/sport etc.

De school is nu net een maand bezig en als de juf er nu zo over begint, vind ik het een heel sterk signaal om de versnelling nu te doen als juf denkt dat het pluswerk van groep 2 onvoldoende is. En bij wat je omschrijft; ze zit al bijna op het niveau van m3. De omstandigheden van dezelfde klas zijn ideaal. De groep 2 vrienden zijn niet meteen weg.

Vraag of juf en ib'r, ongeacht jullie besluit, haar in de gaten houden qua sociaal/emotioneel en motoriek (met name de schrijfhouding en pennengreep). Plan ook wat vaker een contactmoment met juf en/of ib'r om te vragen hoe het gaat, wat jullie thuis opvalt etc.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
28-09-2020 10:44
Verdiep je eens in hoogbegaafdheid. Niet omdat ik denk dat je dochter dat is of moet zijn. Maar meer als referentie en wellicht haal je wat uit de tips. Vaak wordt gezegd dat hoogbegaafden geen sociale aansluiting hebben en daar op juist achterlopen. Maar draai het eens om, heb jij aansluiting als je in een klas met Engelsen wordt gezet? Je begrijpt ze niet altijd, ook al ben je best vaardig in de taal. Of voel je je dan toch anders, onbegrepen omdat zij niet kunnen begrijpen waar je het over hebt en dat jij niet begrijpt wat hen bezighoudt. Dus loopt ze op dat punt wel zo uit de pas of mist ze gewoon aansluiting en uitdaging in de lesstof? Die vraag zou ik zeker stellen.
Met dat idee ben ik bekend ja. Ik denk echter niet dat dat aan de hand is bij dochter of dat een klas versnellen voor haar in dit opzicht een uitkomst zou zijn. Ze heeft juist een aantal goede vriendjes in groep 2 en maar 1 vriendje in groep 3 (waar ze alleen op de BSO mee speelt, hij is hier nog nooit thuis geweest). En is vanuit haar oude groep 1/2 (en was vorig jaar ook al zo), dus ze kent beide groepen kinderen even goed. Ze heeft dus betere aansluiting in groep 2 dan in groep 3. Ze is verder niet heel populair of een allemansvriend en ze vindt 'meisjesdingen' stom, maar dat is volgens mij meer karakter dan sociale voorsprong of achterstand. Ze loopt volgens zowel ons als de juf sociaal niet uit de pas. Er is niks aan de hand op sociaal-emotioneel vlak, zoals bij kinderen die de clown gaan uithangen uit verveling en prompt voor te speels worden aangezien, of veel gaan huilen en als 'emotioneel jong' worden bestempeld. Ze is sociaal gewoon een prima groep 2 kleuter.
Vraag of juf en ib'r, ongeacht jullie besluit, haar in de gaten houden qua sociaal/emotioneel en motoriek (met name de schrijfhouding en pennengreep). Plan ook wat vaker een contactmoment met juf en/of ib'r om te vragen hoe het gaat, wat jullie thuis opvalt etc.
Ja, dat lijkt me sowieso een goede tip, zal ik doen!
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
28-09-2020 10:07
Ja, precies. Met een dergelijke constructie werk je natuurlijk naar een versnelling toe, dus dat is wel goed om je van te voren te realiseren.
En als dat de insteek is, dan beter nu meteen het schrijfonderwijs mee pakken.

Hier was het onderdeel van de versnelling: hij hoorde eigenlijk nog in groep 2, maar moest cognitief echt naar groep 3. Helemaal versnellen vond school te enthousiast, die zaten namelijk ook nog met de 1 oktober grens in hun hoofd, dus die vonden dat mijn novemberkind in groep 2 al versneld was.
Vandaar die tussenoplossing, die wel prima uitpakte voor mijn zoon.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
28-09-2020 09:05
Hinkelen zal gebruikt zijn als voorbeeld dat er motorisch nog wat te leren viel. Het is, lijkt me, wel de bedoeling dat een kind zich evenwichtig, op alle fronten ontwikkelt en na de kleuters wordt er niet meer zoveel buiten gespeeld dus dan lukt dat misschien niet meer om dat adequaat op te pakken. Net zo goed als je een kind niet laat versnellen dat sociaal nog heel veel moet leren, of niet stil kan zitten of niet goed kan praten.

Het zijn geen reken- en leesmachientjes op pootjes.
Kinderen leren op school voornamelijk cognitieve vaardigheden, De rest leren ze maar mondjesmaat op school en grotendeels daarbuiten.
Wat mij betreft moet het cognitieve niveau dus leidend zijn bij het bepalen van het niveau van een kind.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
28-09-2020 10:07
Ja, precies. Met een dergelijke constructie werk je natuurlijk naar een versnelling toe, dus dat is wel goed om je van te voren te realiseren.
En als dat de insteek is, dan beter nu meteen het schrijfonderwijs mee pakken.
Hmm, met die insteek wilde ik het nou juist niet, maar het is een goed punt. Dan denk ik dat verrijking op andere vlakken proberen beter zal zijn, als we willen voorkomen dat ze over een jaar cognitief al helemaal toe is aan groep 4.

En wat denk je van schrijfonderwijs meepakken - met groep 3 of op eigen tempo - zodat ze daarmee én haar uitdaging krijgt buiten lezen en rekenen om én mocht ze onverhoopt toch uit zichzelf nog veel meer gaan voorlopen ze zonder schrijf-achterstand toch door kan naar groep 4? Zou je dat doen, of beter met de groep 2 materialen werken aan de fijne motoriek? Dochter loopt qua schrijven niet echt voor, ze schrijft wel, maar heeft nog een verkeerde pengreep, grote hanepoten en sommige letters en cijfers gespiegeld.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
28-09-2020 09:54
Er is voor de kleutergroepen enorm veel materiaal voorhanden. Denk bijvoorbeeld aan werkbladen met doolhoven, sudoku's, beeldraadsels, opgaven met reeksen afmaken, geheimtaal ontcijferen et cetera. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat ze leuk vindt om te doen. Onze jongste was bijvoorbeeld gek op gezelschapsspelen, dus die speelde regelmatig spellen met oudere kinderen (dammen, beginnend schaak).
Dat zou heel goed werken als alle kinderen werkbladen maken. Dan kan de juf inderdaad een ander blad geven met een uitdagender werkje. Ze zijn echter op onze school erg van het spelend en bewegend leren voor kleuters, er worden niet of nauwelijks werkbladen gemaakt. Mijn oudste heeft er in heel groep 2 zo'n drie mee naar huis genomen. Op zich vind ik dat heel goed, dat ze kleuters weinig aan een tafeltje en stoeltje laten werken en veel laten bewegen. Het past veel beter bij kleuters en maakt het veel leuker voor ze. Maar qua verrijkingsmateriaal wordt het daarmee wel een stuk moeilijker te organiseren voor de juf, het is geen kwestie van een werkje uit de andere la pakken en klaar. Of ze moet het zo doen dat dochter wel werkbladen krijgt terwijl de rest spelend leert en ze daarmee in een uitzonderingspositie wordt geplaatst, wat misschien niet zo prettig is. Of denk je dat dat geen punt is?

Gezelschapsspellen vindt dochter erg leuk, schaken doet ze thuis ook wel eens. Maar dan moet ze wel maatjes hebben waarmee ze dat kan doen en ik weet niet of die er zijn in haar klas. Zal het eens vragen aan de juf, misschien zijn er wel andere kinderen met hetzelfde. Hoe ze in haar eigen groep 2 spellen kan spelen met oudere kinderen dat volg ik niet helemaal, ze is zelf de oudste en ze kunnen niet even een kind uit een hogere klas plukken hiervoor lijkt me?
nicole123 wijzigde dit bericht op 28-09-2020 12:18
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
28-09-2020 07:22
Naar groep 3. Gaat het niet kan ze altijd terug. Ideale situatie juist want ze blijft bij dezelfde kinderen in de klas.
Het maar proberen en teruggaan als het niet gaat lijkt mij verre van ideaal, in die situatie wil ik echt niet belanden. Dat het niet gaat dat bepaal je niet in één dag, dus dat zou betekenen dat het langere tijd sociaal en/of cognitief niet goed zou gaan met dochter. Dat ze helemaal geen aansluiting kan vinden of toch niet mee kan komen met het tempo van de leerstof. En bovenop die ervaring komt dan het gevoel van falen dat je vervolgens een klas terug moet. Dat kun je natuurlijk anders brengen, maar mijn dochter is niet gek en heeft geen luchtig 'het glas is altijd halfvol' karakter, dus die zal zoiets zwaar opvatten. Verder kan het 'gaat het niet' zowel direct optreden als later. Ik ken best wat verhalen waarbij versnellen in het begin wel een fijne optie leek, maar uiteindelijk in hogere klassen of zelfs op de middelbare school toch tot problemen leidde.

Ik wil daarom alleen versnellen als op alle fronten de kans heel groot is dat het goed gaat en de risico's van in groep 2 blijven groter zijn dan de risico's van naar groep 3 gaan. Niet als experiment van we kijken wel waar het schip strandt. Want ik wil geen gestrand schip, ik wil voorkomen dat het schip strandt.
nicole123 schreef:
28-09-2020 11:58
Dat zou heel goed werken als alle kinderen werkbladen maken. Dan kan de juf inderdaad de juf een ander blad geven met een uitdagender werkje. Ze zijn echter op onze school erg van het spelend en bewegend leren voor kleuters, er worden niet of nauwelijks werkbladen gemaakt. Mijn oudste heeft er in heel groep 2 zo'n drie mee naar huis genomen. Op zich vind ik dat heel goed, dat ze kleuters weinig aan een tafeltje en stoeltje laten werken en veel laten bewegen. Het past veel beter bij kleuters en maakt het veel leuker voor ze. Maar qua verrijkingsmateriaal wordt het daarmee wel een stuk moeilijker te organiseren voor de juf, het is geen kwestie van een werkje uit de andere la pakken en klaar. Of ze moet het zo doen dat dochter wel werkbladen krijgt terwijl de rest spelend leert en ze daarmee in een uitzonderingspositie wordt geplaatst, wat misschien niet zo prettig is. Of denk je dat dat geen punt is?

Gezelschapsspellen vindt dochter erg leuk, schaken doet ze thuis ook wel eens. Maar dan moet ze wel maatjes hebben waarmee ze dat kan doen en ik weet niet of die er zijn in haar klas. Zal het eens vragen aan de juf, misschien zijn er wel andere kinderen met hetzelfde. Hoe ze in haar eigen groep 2 spellen kan spelen met oudere kinderen dat volg ik niet helemaal, ze is zelf de oudste en ze kunnen niet even een kind uit een hogere klas plukken hiervoor lijkt me?
Wat net laatste betreft: er kwam hier regelmatig een kind uit een hogere groep (7 of 8)een spelletje spelen. Uiteraard alleen de kinderen die dat leuk vonden, maar we waren er altijd wel een paar voorhanden. Nu is dat op onze school redelijk normaal (groep 7 leest standaard een uur per week met de kinderen uit groep 3). De klasse-assistent kwam ook regelmatig wat doen met zoon.

Jammer dat jouw school zo'n onderscheid maakt tussen spelen en werkbladen maken (leren). Hier was dat onderscheid er niet zo en wordt er minimaal 1 moment van de dag op papier gewerkt (werkbladen, doolhoven etc). De kinderen vonden het volkomen normaal dat mijn zoon soms andere dingen deed. Die waren daar op die leeftijd totaal nog niet mee bezig (maar wederom, op onze school sowieso veel kinderen die in de kleuterklassen nauwelijks Nederlands spreken, dus heel normaal dat kinderen allemaal iets anders deden).

Nu in groep 5 zijn de kinderen er veel meer mee bezig wie op welk niveau werkt, maar bij de kleuters speelde dat totaal niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven