Kleuter gaat opeens duimen en babytaal gebruiken ed

16-07-2019 23:25 99 berichten
Dag allemaal,

Onze kleuter was altijd een kind dat nieuwsgierig was naar nieuwe dingen en ook daar veel over vraagt en veel over vertelt, maar van de een op de andere dag is het veranderd in een duimend kind of een kind dat op mouwen en boorden kauwt. Er komt ook veel minder uit qua verhalen. Daarnaast is broekpoepen ook een dingetje geworden.
Ik snap niet hoe dat kan. Hebben jullie tips en of aanwijzingen?

Kleine situatieschets: Kleuter is bijna 5. Zit in groep 1. Is veel ziek geweest afgelopen jaar.
Ideeën voor een weinig mobiele zwangere:
- Bij zeer warm weer. Plan maken hoe er mee om te gaan voor jezelf. Naar de Ikea, daar is het koel, om daar rond te hobbelen, zo heb ik zomer 2012 overleeft. Kind bij de kinderkamerafdeling, of als ze groot genoeg is, in Smalland.
- kindje vragen wat ze wil. Vaak is dat gewoon thuis zitten. Bijv. Knutselen, verven, met kraaltjes, peg-board, speelzand, loco, boekjes en kleuren. Als je een tuin hebt, daar watertafel. Anders watertafel in badkamer, is daar soms ook koel. Vergeet ventilator niet.
- uit laten rouzen, baan met tape maken in woonkamer, obstakelbaan maken.
- laten sjouwen met grote dozen van de supermarkt, daarvan dingen laten bouwen
- tent laten maken in woonkamer met kussens en lakens. Laten beginnen met een kamertje voor mama, dan kun jij daar de rest van de tijd in liggen...
- wanneer kind het leuk heeft, kom jij aan rust toe. Je hoeft dus niet ver weg te gaan. Voorbereiding is alles. Bijv.
- Doos vol met oud speelgoed (misschien van babytijd? Dat ze daar weer even mee kan spelen. Kan je bijv. Een ‘speciale opdracht’ geven: ‘ ik weet niet goed meer wat baby’s leuk vonden... maar jij vast nog wel. Ik heb een doos gemaakt, kun jij eens onderzoeken wat voor jou leuk was? Misschien zitten er nog wel dingen in, die we ook nog voor de baby moeten halen? (Dan heeft ze niet het idee dat je het van haar afpakt, maar dat het van haar blijft. En kan ze zich richten op iets leuks, iets in de nabije toekomst. Zelf dingen verwerken van eigen babytijd, en jij kunt ook weer denken aan die leuke tijd die er was, en er weer aan komt!) (Hier wilden ze toen alles zelf houden, ook goed, fijn zelfs, weer rammelaar in bed, speen er bij, geen probleem, paar dagen later was ‘t weer over. Toen mocht bijna alles naar de baby...)
- tasje met kleine dingetjes, bijv. Dingetjes, Uit vroegere kindersurprise-eieren, kleine kleurpotloodjes, papiertjes, paar blokjes, paar stokjes, etc. Voor als je weggaat en even wil zitten uitrusten.
- foto’s van vroeger kijken, van te voren een aantal afdrukken, samen foto-album maken, dingen er bij schrijven?
- een schilderijtje vd Action laten beschilderen als een echte schilder
- een tekening van je gezin laten maken door haar, dan kun je daarna doorvragen en bekijken wie ze waar neer zet. Daarover vragen, over lezen wat dingen kunnen betekenen, vaak vertellen ze het zelf al. Veel hartjes en regenbogen?
- bij een fotograaf een mooi portret van jullie gezin laten maken? Om iets samen te doen en ook samen iets af te sluiten?
Daarna evt. Een oude camera aan haar geven, waarmee ze kan oefenen in het maken van beelden. En dan uitzoeken welke te printen en daarvan boekje maken samen, verhaal zelf laten maken en vertellen met foto’s?
- dagje brandweer laten spelen, zelf attributen laten verzinnen, die samen maken in de ochtend. In de middag haar daarmee laten spelen, aan het einde van de dag laten vertellen. Boekje er van halen als kapstok ervoor. Kun je de dag ervoor en dag er na ook samen lezen.
- dagje politie laten spelen, zelf attributen laten verzinnen, die samen maken in de ochtend. In de middag haar daarmee laten spelen, aan het einde van de dag laten vertellen. Boekje er van halen als kapstok ervoor.
- dagje ambulance laten spelen, zelf attributen laten verzinnen, die samen maken in de ochtend. In de middag haar daarmee laten spelen, aan het einde van de dag laten vertellen. Boekje er van halen als kapstok ervoor.
- rollenspel spelen daarbij, zodat ze leert dat ze wel degelijk enige invloed heeft op haar angsten
- zelf poppenkastpoppen maken van papier, op stokje, dan poppenkast laten spelen met poppen, eigen verhaal laten verzinnen
- samen iets koken, koekjes bakken? ABC-vormpjes? :-)
Succes!
anoniem_638f50d5dfb6b wijzigde dit bericht op 17-07-2019 14:26
7.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het kan een opstapeling zijn van dingen he. Dus en thuis een zwangere mama en op school niet lekker in zijn vel zitten.

Mijn dochter wilde de laatste tijd ook niet meer naar school. Moest ineens weer huilen bij het afscheid. Wilde 'mama'tijd. Liet ook babygedrag zien. Had echt wel te maken met mijn zwangerschap hoor. Juist later in de zwangerschap werd dat steeds spannender. Nu de baby er is moet ze daar ook weer aan wennen en is ze veel aanhankelijker, zeurderiger enz. Ook al is ze heel blij met baby, wil ze knuffelen, helpen enz. Het is voor een kleuter best lastig (naast dat het ook leuk is hoor). Het is gewoon spannend en niet te overzien wat het eigenlijk betekent dat mama een baby in de buik heeft. Ook al lees je voor en vertel je erover. Mijn dochter vond het erg leuk maar het heeft zeker stress veroorzaakt voor haar.

Met de signalen die jouw kind over school afgeeft zou ik overigens wel iets doen en in gesprek gaan met de juf. Kijken wat zij herkent.
Alle reacties Link kopieren
Hoe er mee omgaan? Een kind vraagt op deze manier iets, een kind vertelt iets. Zeker dit gedrag niet afwijzen.
Wil hij een baby-knuffel? Ok, een dikke knuffel.
Wil hij duimen? Ok. Wanneer hij naar jouw zin te lang duimt, kan je hem afleiden met iets anders.
Plassen of poepen in de broek of bed? 'Niet erg, kan gebeuren. Volgende keer proberen we het opnieuw!' Dus niet afwijzen, maar wel vertellen wat je in de toekomst verwacht.

En voor de rest goed voorbereiden op de baby, veel vertellen en vragen, boekje lezen over het onderwerp, bevragen over school, etc etc zodat hij zijn ei kwijt kan en jij misschien wat informatie te weten komt.

Ok zou ik hem bevestigen in zijn rol als grote broer. Wat kan een grote broer allemaal doen? Helpen met de pamper en flesje geven, etc.

En zoals ik hier nog lees, school inderdaad bevragen om te kijken hoe het daar loopt.

Als je je zorgen maakt, kun je hem ook altijd enkele sessies 'speltherapie' laten volgen.
Jamaarhoe schreef:
17-07-2019 12:26
Doe ik ook, met die van 6 en die van 4. Even wiegen en een liedje zingen :)

Edit: en jemig met wat je kleuter heeft meegemaakt, in relatie tot je niet te quoten post! En nu ben je weer zwanger. Ik zou mijn kinderen de hele dag wel kunnen wiegen en knuffelen om de stress weg proberen te krijgen. Die van mij zouden constant zorgen maken of het niet nog een keer gebeurt en of mama dan wel terug komt. Dan is school toch stom! Weg bij mama. Dat kan toch niet?
Jamaarhoe, dat ontken ik ook niet.

Wat ik eerder bedoel, het lijkt me niet het gevolg van simpel een zwangerschap, maar de totale omstandigheden.

Zoals Duizel het net omschrijft dat denk ik eigenlijk zelf. Dus én dit én dat én het volgende. Dus niet zo specifiek een ding van het totaal, maar ik denk wel dat het totaal bij elkaar echt niet niks is. Voor ons hele gezin.
duizel schreef:
17-07-2019 14:23
Het kan een opstapeling zijn van dingen he. Dus en thuis een zwangere mama en op school niet lekker in zijn vel zitten.

Mijn dochter wilde de laatste tijd ook niet meer naar school. Moest ineens weer huilen bij het afscheid. Wilde 'mama'tijd. Liet ook babygedrag zien. Had echt wel te maken met mijn zwangerschap hoor. Juist later in de zwangerschap werd dat steeds spannender. Nu de baby er is moet ze daar ook weer aan wennen en is ze veel aanhankelijker, zeurderiger enz. Ook al is ze heel blij met baby, wil ze knuffelen, helpen enz. Het is voor een kleuter best lastig (naast dat het ook leuk is hoor). Het is gewoon spannend en niet te overzien wat het eigenlijk betekent dat mama een baby in de buik heeft. Ook al lees je voor en vertel je erover. Mijn dochter vond het erg leuk maar het heeft zeker stress veroorzaakt voor haar.

Met de signalen die jouw kind over school afgeeft zou ik overigens wel iets doen en in gesprek gaan met de juf. Kijken wat zij herkent.
Dat denk ik ook, dus een combinatie van dingen.
Met de school zijn we ook in gesprek, maar nu gelukkig eerst bijna vakantie, dus op dat punt (voorlopig even) meer rust.
Anoniempje2050 schreef:
17-07-2019 14:15
Ideeën voor een weinig mobiele zwangere:
- Bij zeer warm weer. Plan maken hoe er mee om te gaan voor jezelf. Naar de Ikea, daar is het koel, om daar rond te hobbelen, zo heb ik zomer 2012 overleeft. Kind bij de kinderkamerafdeling, of als ze groot genoeg is, in Smalland.
- kindje vragen wat ze wil. Vaak is dat gewoon thuis zitten. Bijv. Knutselen, verven, met kraaltjes, peg-board, speelzand, loco, boekjes en kleuren. Als je een tuin hebt, daar watertafel. Anders watertafel in badkamer, is daar soms ook koel. Vergeet ventilator niet.
- uit laten rouzen, baan met tape maken in woonkamer, obstakelbaan maken.
- laten sjouwen met grote dozen van de supermarkt, daarvan dingen laten bouwen
- tent laten maken in woonkamer met kussens en lakens. Laten beginnen met een kamertje voor mama, dan kun jij daar de rest van de tijd in liggen...
- wanneer kind het leuk heeft, kom jij aan rust toe. Je hoeft dus niet ver weg te gaan. Voorbereiding is alles. Bijv.
- Doos vol met oud speelgoed (misschien van babytijd? Dat ze daar weer even mee kan spelen. Kan je bijv. Een ‘speciale opdracht’ geven: ‘ ik weet niet goed meer wat baby’s leuk vonden... maar jij vast nog wel. Ik heb een doos gemaakt, kun jij eens onderzoeken wat voor jou leuk was? Misschien zitten er nog wel dingen in, die we ook nog voor de baby moeten halen? (Dan heeft ze niet het idee dat je het van haar afpakt, maar dat het van haar blijft. En kan ze zich richten op iets leuks, iets in de nabije toekomst. Zelf dingen verwerken van eigen babytijd, en jij kunt ook weer denken aan die leuke tijd die er was, en er weer aan komt!) (Hier wilden ze toen alles zelf houden, ook goed, fijn zelfs, weer rammelaar in bed, speen er bij, geen probleem, paar dagen later was ‘t weer over. Toen mocht bijna alles naar de baby...)
- tasje met kleine dingetjes, bijv. Dingetjes, Uit vroegere kindersurprise-eieren, kleine kleurpotloodjes, papiertjes, paar blokjes, paar stokjes, etc. Voor als je weggaat en even wil zitten uitrusten.
- foto’s van vroeger kijken, van te voren een aantal afdrukken, samen foto-album maken, dingen er bij schrijven?
- een schilderijtje vd Action laten beschilderen als een echte schilder
- een tekening van je gezin laten maken door haar, dan kun je daarna doorvragen en bekijken wie ze waar neer zet. Daarover vragen, over lezen wat dingen kunnen betekenen, vaak vertellen ze het zelf al. Veel hartjes en regenbogen?
- bij een fotograaf een mooi portret van jullie gezin laten maken? Om iets samen te doen en ook samen iets af te sluiten?
Daarna evt. Een oude camera aan haar geven, waarmee ze kan oefenen in het maken van beelden. En dan uitzoeken welke te printen en daarvan boekje maken samen, verhaal zelf laten maken en vertellen met foto’s?
- dagje brandweer laten spelen, zelf attributen laten verzinnen, die samen maken in de ochtend. In de middag haar daarmee laten spelen, aan het einde van de dag laten vertellen. Boekje er van halen als kapstok ervoor. Kun je de dag ervoor en dag er na ook samen lezen.
- dagje politie laten spelen, zelf attributen laten verzinnen, die samen maken in de ochtend. In de middag haar daarmee laten spelen, aan het einde van de dag laten vertellen. Boekje er van halen als kapstok ervoor.
- dagje ambulance laten spelen, zelf attributen laten verzinnen, die samen maken in de ochtend. In de middag haar daarmee laten spelen, aan het einde van de dag laten vertellen. Boekje er van halen als kapstok ervoor.
- rollenspel spelen daarbij, zodat ze leert dat ze wel degelijk enige invloed heeft op haar angsten
- zelf poppenkastpoppen maken van papier, op stokje, dan poppenkast laten spelen met poppen, eigen verhaal laten verzinnen
- samen iets koken, koekjes bakken? ABC-vormpjes? :-)
Succes!
Dank je wel voor al je leuke creatieve tips!!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is trouwens ook weer gaan duimen. Ik heb dat zo gelaten. Zij vindt daar veiligheid en troost in. Ik weet niet of dat de juiste manier is maar ik heb gewoon mijn gevoel gevolgd.

Verder heb ik haar veel geknuffeld. Lekker even bij haar in bed gelegen bij het naar bed brengen. Ook toen dat lastiger werd met mijn buik. Als ze 's nachts wakker werd (of wordt) aandacht gegeven. Kortom ik ben meegegaan in haar 'terugval' in haar gedrag. Haar laten merken dat ik van haar hou en dat ze altijd mijn meisje blijft ook al kwam er een baby bij. Driftbuien keur ik niet goed maar worden na het uitpraten altijd afgesloten met een knuffel.
Rosalind schreef:
17-07-2019 12:16
Ik hoop dat dit topic je bewust maakt van de mogelijke (en vele!) spanningen bij je kind.
Je begint met hard te roepen dat jullie niet zo met de zwangerschap bezig zijn en langzaam komen er steeds meer heftige verhalen.

Ik zou vooral inzetten op proberen de stabiliteit in het gezin terug te krijgen. Uiteraard heb je daar niet altijd invloed op, dat blijkt wel.
Maar met denken dat het geen invloed op je kind heeft, doe je haar tekort.
Het feit dat ik er een topic van heb gemaakt, zegt hoop ik al genoeg. Als ik me geen zorgen had gemaakt, had ik geen tijd genomen om mijn verhaal op te schrijven en jullie reacties te lezen.

En ja, het zou mooi zijn als we nog een paar rustige weken tegemoet gaan voor nummer twee geboren wordt. Tot nu toe is dat ons niet gegund helaas😔

Ik denk ook niet dat zaken geen invloed hebben. Ik denk dat alles wat er in het leven van mijn kind gebeurt invloed heeft. Dus óók een zwangerschap, maar in dit geval denk ik dat mijn complicaties, onze (man’s en mijn) angsten, angsten van ons kind, het vele ziek zijn en niet op je plek zitten in de klas samen nog meer impact hebben, dan alleen: ‘mama heeft een baby in haar buik en jij krijgt een broertje of zusje’.

Ik hoop dat ik me zo duidelijk uitdruk. Ik bedoel dat als het zo simpel was als oh het is de zwangerschap, dat het voor mij ook makkelijker zou zijn geweest en ik hiervoor niet een topic zou hebben geopend. Plus dat ik het best veel kenmerken van regressie vind en dat ik daarom graag andermans ervaringen en tips lees.

Zaken echt glashard ontkennen ligt niet direct in mijn aard.
Iloin schreef:
17-07-2019 00:15
Ja, dat kan idd zeker, maar het is iig niet merkbaar.
We bespreken het zeker, we betrekken X er ook in. Maar het ik heb niet het idee dat het kindje in mijn buik heel veel meebrengt. Vooral omdat de baby er al lange tijd aankomt en X al eerder wist dat ik zwanger was dan ikzelf. In de zin van aanvoelen en dat ik door de signalen van X dacht, goh laat ik eens een test doen, maar eigenlijk wist ik het al door X’ reactie op mij.
Al die tijd is er wel nieuwsgierigheid, maar niet dit gedrag. Het is echt iets van de laatste maand.
Serieus?
Iloin schreef:
17-07-2019 16:34
Het feit dat ik er een topic van heb gemaakt, zegt hoop ik al genoeg. Als ik me geen zorgen had gemaakt, had ik geen tijd genomen om mijn verhaal op te schrijven en jullie reacties te lezen.

En ja, het zou mooi zijn als we nog een paar rustige weken tegemoet gaan voor nummer twee geboren wordt. Tot nu toe is dat ons niet gegund helaas😔

Ik denk ook niet dat zaken geen invloed hebben. Ik denk dat alles wat er in het leven van mijn kind gebeurt invloed heeft. Dus óók een zwangerschap, maar in dit geval denk ik dat mijn complicaties, onze (man’s en mijn) angsten, angsten van ons kind, het vele ziek zijn en niet op je plek zitten in de klas samen nog meer impact hebben, dan alleen: ‘mama heeft een baby in haar buik en jij krijgt een broertje of zusje’.

Ik hoop dat ik me zo duidelijk uitdruk. Ik bedoel dat als het zo simpel was als oh het is de zwangerschap, dat het voor mij ook makkelijker zou zijn geweest en ik hiervoor niet een topic zou hebben geopend. Plus dat ik het best veel kenmerken van regressie vind en dat ik daarom graag andermans ervaringen en tips lees.

Zaken echt glashard ontkennen ligt niet direct in mijn aard.
Ik wil niet teveel doorzagen, maar lees je eerste reacties nog eens terug. Daar zeg je toch echt dat het de zwangerschap bijna niet kan zijn, want "jullie zijn er niet zo mee bezig".
Terwijl het gros van de afgelopen heftige gebeurtenissen toch echt wel gerelateerd zijn aan een/de zwangerschap.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het jullie schuld is ofzo maar aangezien je vraagt hoe ermee om te gaan, is het juist wel belangrijk te weten wat de oorzaak is.
In jullie geval denk ik dus dat er weinig aan te doen is en het hopelijk beter wordt als de baby straks geboren is, jullie wat gewend zijn aan de nieuwe situatie van het gezin en het allemaal wat rustiger wordt.
Terwijl als het probleem voornamelijk op school lag, ik zou beginnen met een gesprek met de juf aanvragen, precies uitzoeken wat er speelt en hoe ermee omgegaan wordt etc.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt veel meegemaakt TO.
Ik denk dat het begin ligt bij eerst weer zacht zijn voor jezelf. Durven erkennen wat er allemaal is gebeurd en hoe het je huidige zwangerschap beïnvloed. Met nog een paar weken op de teller, heb je nog veel te verwerken in korte tijd.
Gun eerst jezelf die rust. Ga eens voelen dat dit kindje al die tijd wel in je is blijven groeien en straks in je armen ligt. Voelen dat er ondanks alle zorgen ook iets moois aan komt. Voor jullie allemaal. Zodra jij die rust kan voelen, draag je dat vanzelf een beetje over op je kind. Misschien toch beginnen aan een kamertje en lieve kleine kleertjes?

Sterkte en succes en een fijne tijd gewenst!!
Hips, hopsakee en pierlala.
Wat zeg je dat mooi Merlot!
Ik denk dat het een heel goed advies is.

Succes met de laatste loodjes TO!
Dank jullie wel lieve Merl0t en Rosalind!

Merl0t, mag ik je een pm sturen?
Alle reacties Link kopieren
Iloin schreef:
17-07-2019 21:35
Dank jullie wel lieve Merl0t en Rosalind!

Merl0t, mag ik je een pm sturen?

Ja, tuurlijk.
Hips, hopsakee en pierlala.
Merl0t schreef:
18-07-2019 01:00
Ja, tuurlijk.
Dank je wel! Je hebt bericht!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 4,5 en is al enige maanden af en toe een 'baby'. Volgens mij is dat een natuurlijk gevolg van het groter worden en losmaken. Ze worden groot, zelfstandiger, brengen opeens veel meer tijd door zonder ouder (school). Ik denk juist dat ze dat compenseren met het baby spelen. Ze hebben de aandacht juist heel erg nodig, maar past eigenlijk niet meer bij het 'grote meid' zijn. Daarom juist compenseren door baby te spelen en wel al die aandacht krijgen. Ik speel bij tijden dat spel gewoon mee. Dan vraag ik af en toe of ze een schone luier moet, of een flesje wil. Dan kan ze even heerlijk baby zijn en klein zijn. Maar op andere momenten kan ze dan ook de grote meid zijn!

En ik kan me voorstellen dat jullie kleuter de afgelopen tijden veel te verstouwen heeft gehad. En vergis je niet in kleuters: ze krijgen veel meer mee dan je denkt! En ze zijn zo gevoelig voor spanning!

Heel veel succes met het verwerken van alles wat er gebeurd is! En misschien juist nu tijd om kleuter en jullie wel echt voor te bereiden op de komst van de baby!
Alle reacties Link kopieren
Iloin schreef:
18-07-2019 14:10
Dank je wel! Je hebt bericht!
Check even je inbox.
Hips, hopsakee en pierlala.
Ik ben het topic nog eens aan het teruglezen ivm de supertips van Anoniempje, waarvoor nogmaals veel dank!

Pandax schreef:
17-07-2019 09:05
Mijn dochter heeft dat ook gedaan, niet tijdens een zwangerschap overigens. Bij haar was de oorzaak school. We hebben haar destijds meegenomen naar een kinderpsycholoog, die heeft met haar gepraat om de oorzaak te achterhalen. Dat was heel inzichtelijk. Mocht je externe hulp als optie zien, dan kan ik dat van harte aanbevelen.

Pandax, tussen alle vingers die wezen richting mijn zwangerschap zie ik nu pas jouw reactie.
Wat voor externe hulp heb jij toen ingeschakeld en hoe ging dat verder?

Ik las trouwens in je tweede reactie dat je de omgeving had aangepast. Is je kind van school veranderd?
Inmiddels hebben we hier al een paar weken vakantie. Mijn zwangerschap verloopt nog steeds net zo bagger als voorheen, maar kleuter is lekker thuis. We hebben veel meer rust samen, ik vind het heerlijk! En kleuter merkbaar ook. Ik zie geen gekauw, poepongelukjes of onzin/babytaal meer. Over school laat kleuter zich (nog steeds) niet positief uit.

Verder zijn we qua babyuitzet nauwelijks verder door allerlei ziekenhuisbezoeken voor mij. Mijn geboorteplan heb ik nog niet kunnen bespreken, terwijl het niet lang meer duurt, puur omdat ik te veel deels verklaarbaar/deels niet verklaarbaar pijn heb. Dat geeft veel stress, maar kleuter is nu echt een blij kind dat lekker kletst en bij mama is, wil zijn, maar papa is ook heel oké.
Alle reacties Link kopieren
Iloin schreef:
30-07-2019 12:34
Pandax, tussen alle vingers die wezen richting mijn zwangerschap zie ik nu pas jouw reactie.
Wat voor externe hulp heb jij toen ingeschakeld en hoe ging dat verder?

Ik las trouwens in je tweede reactie dat je de omgeving had aangepast. Is je kind van school veranderd?

Ik heb een kinderpsycholoog ingeschakeld, particulier, want ik wilde er geen maanden mee wachten. Die heeft eerst een paar keer met haar gepraat. Op basis van die gesprekken meende hij dat dochter thuis een veilige haven had, maar dat er op school iets wrijving gaf. Hij bood toen aan onze dochter verder te onderzoeken als we er met school niet uitkwamen. Een jaar later, toen er op school na veel gesprekken en proberen en tijdelijke verlichting weer zo’n slechte periode was, hebben we dat gedaan. En toen zijn we inderdaad ook van school veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte met je zwangerschap, het klinkt als een zwaar traject :hug: Maar fijn om te lezen dat het met je kleuter stukken beter gaat!
Pandax schreef:
30-07-2019 15:52
Ik heb een kinderpsycholoog ingeschakeld, particulier, want ik wilde er geen maanden mee wachten. Die heeft eerst een paar keer met haar gepraat. Op basis van die gesprekken meende hij dat dochter thuis een veilige haven had, maar dat er op school iets wrijving gaf. Hij bood toen aan onze dochter verder te onderzoeken als we er met school niet uitkwamen. Een jaar later, toen er op school na veel gesprekken en proberen en tijdelijke verlichting weer zo’n slechte periode was, hebben we dat gedaan. En toen zijn we inderdaad ook van school veranderd.

Dank je wel! Ik ga kijken hoe we het komend jaar gaan aanpakken, maar dit is wel een idee. Naast dat we kortere lijnen willen met de juf en de IB’er. We hebben afgelopen jaar welgeteld één gesprek gehad, en dat was op ons initiatief, met pijn en moeite want het was tenslotte al bijna vakantie en ze waren aan het afronden :facepalm: .
Ze vonden het ondanks het veel afwezig zijn en het vertoonde gedrag niet nodig om ons, anders dan even tussen neus en lippen door bij doorgeven van de klassenindeling voor komend jaar, te informeren over het feit dat ons kind in groep 1 zou blijven, want zou allerlei vaardigheden niet hebben en vanwege jonger sociaal emotioneel gedrag. Pas toen we dat gesprek eindelijk hadden, hoorden we de reden van het zittenblijven.

Ik moet eerlijk zeggen dat het me nogal verbaast heeft, dat noch de juf noch de IB’er ons eerder heeft verteld hoe het ging op school en ons ook niet heeft aangegeven dat ze dachten aan dat ons kind mogelijk in groep 1 zou blijven.
Pandax schreef:
30-07-2019 15:54
Heel veel sterkte met je zwangerschap, het klinkt als een zwaar traject :hug: Maar fijn om te lezen dat het met je kleuter stukken beter gaat!

Dank je wel! Ja, dat is heel fijn! Het is heerlijk om weer een blij vrolijk en pratend kind in huis te hebben☺️
Onze kleuter is weer naar school! Nu veel positiever dan van het voorjaar, met een nieuwe juf, met kindjes in de klas die hij kent. Eergisteren maakte ie zelfs uit zichzelf een speelafspraakje, supercute (vond ik dan). Het speelafspraakje kon helaas niet nu omdat ik op poppen sta, maar ik vond het iig erg leuk zoals hij zelf op zn klasgenoot afstapte!

We hebben op dit moment iig een veel relaxter kind, dat met plezier naar school gaat, goed slaapt, lekker eet, zich normaal (naar zijn leeftijd) gedraagt. We houden het natuurlijk in de gaten, maar deze week is gewoon fijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven