Kleuterleerkrachten: kinderen steeds later zelfstandig?

31-01-2025 15:49 872 berichten
Ik las onlangs een artikel in de Volkskrant waarin kleuterleerkrachten aan het woord kwamen die aangaven dat nieuwe leerlingen steeds vaker nog niet zindelijk zijn, nog niet kunnen traplopen, nog een speen hebben etc, terwijl ze al wel tot 10 kunnen tellen in meerdere talen. In het artikel werd onder andere een link met schermtijd gemaakt.

Ik schrok ervan en vroeg me af of leerkrachten en ouders met kinderen omstreeks de kleuterleeftijd dit herkennen?
Alle reacties Link kopieren Quote
och als t om zelfstandig zijn gaat, ik ken iemand die vindt dat haar zoon ontzettend zelfstandig is. Maar ze blijft hem achter de vodden zitten dat hij samenvattingen moet maken voor de proefwerken .(de knul is18 , dit jaar weer begonnen aan havo na een jaar iets anders gedaan te hebben. En as hij iets van marktplaats op moet halen gaat ze mee, want ja zo'n jongen alleen met 200€ op zak, je weet maar nooit
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Saelle1 schreef:
01-02-2025 17:38
Als jonge kinderen motorisch minder vaardig zijn, minder concentratie vermogen en tijdsbesef hebben dan is dat natuurlijk niet iets waar je de kinderen op aan kan kijken. Dat is dan toch echt het product van opvoeding, onderwijs en de maatschappij als geheel.

Ik heb wel het idee dat schermen een grote rol spelen, strakkere vrijetijdsbesteding, minder tijd om te rommelen en minder fysieke ruimte om buiten te spelen (in sommige buurten) en dat de ontwikkeling van peuters kan hinderen. Maar ik ben geen deskundige. Ik vind het wel zorgelijk dat de leerkrachten die hier schrijven dit herkennen,
Dit. Dat zogenaamde ‘afgeven op de jeugd’ om het er maar vooral niet over te hebben gaat diezelfde jeugd ook niet helpen.
LemoosGaatDoor schreef:
01-02-2025 18:01
Dit. Dat zogenaamde ‘afgeven op de jeugd’ om het er maar vooral niet over te hebben gaat diezelfde jeugd ook niet helpen.
maar wat dan wel? Lijkt me een veel interessantere vraag dan wat er nu vooral gebeurt in dit topic.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Saelle1 schreef:
01-02-2025 17:38
Als jonge kinderen motorisch minder vaardig zijn, minder concentratie vermogen en tijdsbesef hebben dan is dat natuurlijk niet iets waar je de kinderen op aan kan kijken. Dat is dan toch echt het product van opvoeding, onderwijs en de maatschappij als geheel.
Ja precies. Tupac zegt het treffend vind ik.

'And nowadays things changed
Everyone's ashamed of the youth cause the truth look strange
And for me it's reverse
We left them a world that's cursed and it hurts'

Inderdaad zorgelijk dat zoveel leerkrachten er wel iets van herkennen.
Speculaastaart schreef:
01-02-2025 06:57
Bij ons geldt: rekenen en tekenen doe je met een potlood. Dat kun je uitgummen. En dat is belangrijk om je fouten te verbeteren. We werken in werkschriften en door te gummen kun je alle antwoorden dan opnieuw in de juiste vakjes schrijven.
Bij mijn oudste in groep 7 gaat álles met potlood. Wat is er overigens mis mee om het juiste antwoord erbij te schrijven?

Eén keer mochten ze in hun schrijfschrift met een vulpen, maar dat doen we niet meer, dat werd een zooitje. Goh, ik vraag me af waarom…

Ook het geklaag over het slechte handschrift in 7 en 8 is bijzonder. Ze schrijven met pòtlood en ze hebben nooit een puntenslijper waardoor er consequent met zo’n botte punt wordt geschreven. Hard op drukken, dus.
pokkewijf schreef:
01-02-2025 15:18
Huh? Maar waar schrijven zij dan mee? Potlood? Viltstift?
Ja, met potlood. Alles met potlood.
shala91 schreef:
01-02-2025 21:26
Bij mijn oudste in groep 7 gaat álles met potlood. Wat is er overigens mis mee om het juiste antwoord erbij te schrijven?

Eén keer mochten ze in hun schrijfschrift met een vulpen, maar dat doen we niet meer, dat werd een zooitje. Goh, ik vraag me af waarom…

Ook het geklaag over het slechte handschrift in 7 en 8 is bijzonder. Ze schrijven met pòtlood en ze hebben nooit een puntenslijper waardoor er consequent met zo’n botte punt wordt geschreven. Hard op drukken, dus.

Geen plaats. In die werkschriften is ook ruimte voor de uitwerking van de som. En dus niet twee keer die ruimte.

Verder worden er sommen in tabelletjes gemaakt, grafieken, diagrammen etc etc. Dus rekenen we met potlood, zonder discussie.
moizer schreef:
01-02-2025 10:47
Ik heb hier nooit onderzoek naar gedaan, natuurlijk wel over nagedacht.
Zomaar een hersenspinsel: Vroeger waren de meeste moeders thuis. Hadden alle tijd voor hun kind. Tegenwoordig moeten de meeste moeders ook naar hun werk 's morgens. Dus is er 's morgens haast. Snel kinderen in de kleren hijsen, geen tijd voor discussie. Hop, dan maar je zin geven. Juf ziet maar hoe ze het oplost. Jas aan, geen getreuzel met de rits want het is al laat. Dus ouder ritst de boel snel even dicht. Hop, allemaal de auto in (dus niet fietsen (= lichaamsbeweging, motoriek, verkeersinzicht, ervaren dat je door zelf sneller te doen ook sneller op school bent).
's Avonds 2 vermoeide ouders, geen zin in weer gedoe met hun kind (dat wellicht om wat aandacht schreeuwt). Dus wordt er makkelijk toegegeven. En kind achter schermpje... ach, dan kunnen pa en ma even rustig praten (maar kind krijgt geen potje voetballen (=beweging), spelletje (= rekenen en sociale vaardigheden), uitdaging (doorzettingsvermogen, hersenen even lekker aan het werk zetten).
Maar toch knaagt er een schuldgevoel. Want die arme schatjes moeten naar VSO, lunchen op school en daarna BSO. Dus veel compensatiegedrag. Want door je kind te verzorgen toon je je liefde, toch? Op school lunchen is bijvoorbeeld heel zielig. Daarom worden de trommels volgepropt met troostvoer. En daar moet juf met haar bemoeizuchtige mond eens iets van durven zeggen! Nou, ik vind dat eigenlijk niet liefdevol maar zielig! Kind leert verkeerde eetgewoontes aan en er ontstaat overgewicht. Ouder ziet dat ook, maar dat is echt de schuld van school! Ze zitten de hele dag stil en er wordt teveel snoep getrakteerd! (Wederom compensatiegedrag van die 'andere ouders' niet van jezelf natuurlijk, want jou schatje is maar 1x per jaar jarig. Daar ligt het niet aan).
Alles moet met de quickfix, zonder oog voor wat dat doet in de toekomst. Want dan is het NU iig fijn!
Verdrietig kind? Dan moet de ouder van dat nare kind /juf / trainer eens heel goed luisteren 😡 (ipv het gesprek aan te gaan met je kind)
Kinderen hoeven niks zelf op te lossen. Dat doen papa en mama wel, door het hen zo comfortabel mogelijk te maken! Compensatie compensatie compensatie!

Dit is natuurlijk een beetje gechargeerd en geldt niet voor alle ouders.
Ik sla nu alleen even aan op het stukje ‘vroeger hadden moeders tijd voor hun kind’

Schoolgaande kinderen moeten gewoon om half negen in de klas zitten, ongeacht of hun ouders werken. De leerplicht heeft er geen boodschap aan dat jij 5x in de week je koters te laat aflevert omdat een of meerdere van de wenskindjes motorisch minder handig is en dus moeite heeft met zelf ritsen :rofl:
shala91 schreef:
01-02-2025 21:58
Ik sla nu alleen even aan op het stukje ‘vroeger hadden moeders tijd voor hun kind’

Schoolgaande kinderen moeten gewoon om half negen in de klas zitten, ongeacht of hun ouders werken. De leerplicht heeft er geen boodschap aan dat jij 5x in de week je koters te laat aflevert omdat een of meerdere van de wenskindjes motorisch minder handig is en dus moeite heeft met zelf ritsen :rofl:
Maar 'vroeger' hoefde moeder niet de keuken al opgeruimd te hebben, zelf gedouched en in de kleren en make up, eventueel de aardappels voor vanavond geschild en eigenlijk begint haar baan al om 8.00 dus moet wenskind uiterlijk om 7.45 bij de VSO afgeleverd worden.

En ieder jaar is er wel een kleuter die 'zoveel slaap nodig heeft, ik laat hem/haar op dag x en y uitslapen hoor, anders trekt hij/zij het niet!'
moizer schreef:
01-02-2025 22:07
Maar 'vroeger' hoefde moeder niet de keuken al opgeruimd te hebben, zelf gedouched en in de kleren en make up, eventueel de aardappels voor vanavond geschild en eigenlijk begint haar baan al om 8.00 dus moet wenskind uiterlijk om 7.45 bij de VSO afgeleverd worden.

En ieder jaar is er wel een kleuter die 'zoveel slaap nodig heeft, ik laat hem/haar op dag x en y uitslapen hoor, anders trekt hij/zij het niet!'

Zijnde precies de vrije dagen van moeder?
Speculaastaart schreef:
01-02-2025 22:14
Zijnde precies de vrije dagen van moeder?
Jij snapt het 😜
rosanna08 schreef:
01-02-2025 18:17
maar wat dan wel? Lijkt me een veel interessantere vraag dan wat er nu vooral gebeurt in dit topic.
In ieder geval is gelijk schreeuwen dat ‘iedereen zeikt over de jeugd’ geen goed begin lijkt mij. En ik zie overigens weinig mensen afgeven op de jeugd.
moizer schreef:

Gaat de maatschappij wellicht een hoop ziekteverlof uitsparen, de volwassene die geleerd heeft niet over zijn grens te gaan ;)
moizer schreef:

Vroeger hadden moeders 12 kinderen en hun handen vol aan nummer 13 plus het huishouden.
Die kinderen werden naar buiten gestuurd, want moeder had helemaal geen tijd voor ze.

En dan waren ze de hele dag niet welkom.

Was natuurlijk prima voor hun zelfstandigheid, maar dat idealiseren van vroeger is wel een beetje overdreven.

En, uiteraard een open deur, maar die vaders die op tijd op hun werk moeten zijn, zijn uiteraard geen probleem.
solomio wijzigde dit bericht op 02-02-2025 06:18
6.51% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Merys schreef:
02-02-2025 03:08
Gaat de maatschappij wellicht een hoop ziekteverlof uitsparen, de volwassene die geleerd heeft niet over zijn grens te gaan ;)
Juist.

David Dunning
Merys schreef:
02-02-2025 03:08

Of het gaat de maatschappij en hoop geld kosten, de volwassene die niet geleerd heeft door te zetten.
Speculaastaart schreef:
02-02-2025 06:08
Of het gaat de maatschappij en hoop geld kosten, de volwassene die niet geleerd heeft door te zetten.
Wat een mooiere maatschappij zullen we krijgen. Met minder druk, meer compassie, minder overbodige zooi.

David Dunning
LemoosGaatDoor schreef:
02-02-2025 02:00
In ieder geval is gelijk schreeuwen dat ‘iedereen zeikt over de jeugd’ geen goed begin lijkt mij. En ik zie overigens weinig mensen afgeven op de jeugd.
Nee, ik lees alleen maar wat de jeugd allemaal niet kan, dat kan ik toch echt niet al positief bestempelen.
Maar het is vooral een afzeiken van alles wat ouders blijkbaar niet goed doen.

Maar goed, wat zijn de oplossingen? Klagen is lekker hoor, maar weinig constructief.
moizer schreef:

Dus, eigenlijk zou het probleem opgelost zijn als de moeders weer teruggingen naar het aanrecht want dan kan de keuken als de kinderen op school zitten.

Best bizar, om de werkende moeder de schuld te geven van onzindelijke kleuters.
Ik vind dat inderdaad ook bizar. In een ander topic wordt zelfs uitgebreid besproken waarom fulltime werken de norm zou moeten zijn. En in dit topic wordt gesproken dat het mogelijk door werkende ouders komt dat een kleuter minder vaardigheden heeft. Kortom: je doet het als ouders niet snel goed.

*sarcasme modus uit*
Speculaastaart schreef:
02-02-2025 06:08

Doorzetten tot je omvalt is een goed voorbeeld?
Hannelore_ schreef:
02-02-2025 08:18
Ik vind dat inderdaad ook bizar. In een ander topic wordt zelfs uitgebreid besproken waarom fulltime werken de norm zou moeten zijn. En in dit topic wordt gesproken dat het mogelijk door werkende ouders komt dat een kleuter minder vaardigheden heeft. Kortom: je doet het als ouders niet snel goed.

*sarcasme modus uit*
In een andere post las ik dat het 15 jaar geleden beter ging met de zelfstandigheid van kleuters. Nou, laat dat nou net de periode zijn (nog iets later zelfs).dat mijn kinderen kleuters werden.

Ik deed 4 dagen in de week de ochtendshift in mijn eentje voordat ik naar mijn werk moest. Mijn kinderen waren zindelijk en hebben allebei hun strikdiploma gehaald in groep 1. Dus deze theorie kan in de prullenbak.
Hannelore_ schreef:
02-02-2025 08:18
Ik vind dat inderdaad ook bizar. In een ander topic wordt zelfs uitgebreid besproken waarom fulltime werken de norm zou moeten zijn. En in dit topic wordt gesproken dat het mogelijk door werkende ouders
moederskomt dat een kleuter minder vaardigheden heeft. Kortom: je doet het als ouders
moederniet snel goed.

*sarcasme modus uit*
Niet vergeten dat de vaders geen blaam treft hoor (als we al op die toer moeten gaan).
Merys schreef:
02-02-2025 08:26
Doorzetten tot je omvalt is een goed voorbeeld?

Nee, dat niet. Dat zeg ik dan ook niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven