Konijntje als verjaardagskado voor 4-jarige?

29-12-2008 12:54 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje:

ik overweeg om mijn bijna 4-jarige zoontje voor zijn verjaardag een klein hangoor dwergkonijntje te geven. Heb alleen helemaal geen ervaring met konijntjes. Het lijkt me dat het beestje tijdens deze kou eerst maar een tijdje in een kooitje binnen zou moeten staan en wellicht later in een hok buiten.

Iemand ervaringen?? Iets waar ik aan moet denken? Argumenten waarom vooral wel/niet doen zijn zeer welkom!
ik kreeg met mn derde verjaardag een konijntje,zo,n spierwitte.heeft altijd binnen gestaan.

kan me alleen niet herinneren hoe we dat met het schoonmaken of iets hadden geregeld,maar mijn moeders kennende moest ik natuurlijk wel helpen.

vond het wel leuk zo,n beestje
neeeee! Zeker niet 1 konijn, neem er toch 2! Het zijn groepsdieren, tenzij jij ze veel aandacht geeft hebben ze echt een maatje nodig. Een gecastreerd mannetje is het liefst.

een vierjarige kan er absoluut niet voor zorgen, dus dat moet jij doen.

een vierjarige kan een konijn ook absoluut niet juist hanteren. tam maken kan een kind niet, en een vals konijn is een furie!

als je geen ervaring hebt met een beest: niet kopen!

eerst heel goed inlezen, er is plenty info gratis online.

Als je een binnenkonijn koopt, binnehouden tot de lente. Koop je een buitenkonijn, nooit binnen zetten.

weet je wat ze eten, hoe veel ruimte ze nodig hebben (veel!) kan hij af en toe los? hoe liggen je snoeren?

een standaard hok is te klein.

een konijn vergt veel verzorging en tijd, en die komt op jou en je man neer. van een kind kan je niks verwachten.

je mag me altijd vragen stellen want ik weet er veel van, maar als ik OP lees gaan er alleen maar rode lampjes branden en belletjes rinkelen: doe het NIET!!!
Een konijn is volgens mij niet echt een huisdier voor kinderen. Vaak vinden konijnen het niet leuk om opgetild te worden, terwijl een kind dit natuurlijk wel wil doen. Er wel konijnen zijn die het heerlijk vinden om te knuffelen, maar die 2 van mij gaan het liefst hun eigen gang.

Daarbij komt dat je een konijn eigenlijk niet alleen kunt houden. Met zijn tweetjes is het beste.

Een jong konijntje kun je nu inderdaad niet zomaar buiten zetten. In het voorjaar kan ie pas naar buiten, hij heeft nu geen wintervacht.
Slecht idee.

Je moet een dier nemen omdat JIJ als volwassene zin hebt om de volledige zorg op je te nemen.

Btw: en mocht je daar zin in hebben lees je dan eerst goed in over konijnen, het zijn namelijk zo ongeveer de meest kwetsbare huisdiertjes die veel intensievere en zorgvuldigere zorg nodig hebben dan de meeste mensen beseffen.
Ik vind het wel heel goed dat je eerst info inwint, bijvoorbeeld hier op het forum. Jammer genoeg doen nog te weinig mensen dat voordat ze tot aanschaf van een huisdier overgaan.
Ik zou het niet doen. Je kind zal zijn interesse snel verliezen en het konijntje zit dat helemaal alleen in zijn hokje. En ze kunnen (ook eenzaam) behoorlijk oud worden!

Kijk eventjes op www.bunnybin.nl Daar staat een heleboel informatie over het hebben van een konijn en wat daar allemaal voor nodig is.
Als jij een konijn wilt, dan kun je het geven. Wil jij geen konijn, dan niet, want uiteindelijk draai jij op voor de zorg en de kosten.
-lief konijntje zit me net in mijn buik te bijten en werd toevallig gezocht door mijn zevenjarige, die heeft hem nu-

Hoe graag wil jíj zelf een konijntje? Kinderen vinden een konijntje de eerste tijd geweldig, na verloop van tijd gaan ze hun eigen gang weer en blijft het konijntje verweesd achter als je er zelf geen interesse in hebt.

Ik heb een binnenkonijn -een pooltje- dat als het warm genoeg is ook naar buiten mag. Het loopt los. 's Nachts gaat hij in de kooi.

Konijnen zijn best zindelijk en vermits je op dezelfde plek tijdig een nieuwe krant legt, doen ze hun behoefte daar. Mijn konijntje doet zelfs liever op de krant dan in zijn bakje in de kooi. Alleen tijdens werkdagen móet hij wel in de kooi.

Buiten in een hok is gewoon zielig, buiten in de tuin is natuurlijk perfect. Het is dan wel de vraag of jouw zoontje en het konijntje aan elkaar zullen hechten.

Ook binnen een grote kooi -een meter of zo-

Ik heb me indertijd ingelezen op bunnybunch.nl... daar staat heel veel info op.
quote:kanijneke schreef op 29 december 2008 @ 13:00:

En ze kunnen (ook eenzaam) behoorlijk oud worden!.Het is veel zieliger hoeveel konijntjes hun natuurlijke leeftijd helemaal niet bereiken omdat er zo onzorgvuldig met ze wordt omgegaan.

Veel konijnen kunnen wel 8 jaar oud worden... wat wordt een gemiddeld konijn in NL, anderhalf, twee jaar?? Rara, waar dat aan ligt....
ik heb trouwens ook jarenlang de combi konijn/cavia gehad, beide van kleinsaf samen, mocht je geen 2 konijnen willen.

een gecastreerd mannetje en een caviadame. ging reuzegoed, beide erg oud geworden.
Eens met de anderen hier: een vierjarige is te jong om goed voor een konijn te zorgen. Jij zal er je tijd en aandacht aan moeten geven.

Konijnen zijn inderdaad groepsdieren dus laat ze ajb niet in hun eentje ergens wegkwijnen.
Konijnen die worden gehouden op plaatsen waar kleine kinderen er mee rond kunnen sleuren gaan vaak al heel jong dood. Zielig voor zo'n beestje!!! Geef liever 'n hond, die kan zichzelf verdedigen, een konijntje kan dit niet!!!
Oke... message loud and clear: niet doen dus!

Wat zou een ander geschikt huisdier kunnen zijn dan? Achtergrondinfo: ex en ik zijn sinds sept. jl. uit elkaar. Zoonlief woont bij mij en vraagt de laatste tijd steeds om een huisdier. Ik zelf werk veel (noodgedwongen) en ik realiseer me dat de verzorging uiteraard op mij neerkomt.

Een hond valt op voorhand al af. Een poes twijfel ik wat over (ben wat huiverig voor lange nagelkrassen op mijn stoelen..), dus vandaar de gedachte aan een konijntje...

Iemand andere goeie ideeën??
Trouwens een konijn is sowiezo niet zo geschikt voor kinderen, omdat ze behoorlijk kunnen krabben als je ze verkeerd oppakt en er op een verkeerde manier mee omgaat. De meeste konijnen zijn geen knuffelbeesten.

Je kunt voor het knuffelen beter een cavia nemen, die zijn over het algemeen een stuk tammer, minder bijterig en krabberig.
quote:Spinster schreef op 29 december 2008 @ 13:03:

[...]

Het is veel zieliger hoeveel konijntjes hun natuurlijke leeftijd helemaal niet bereiken omdat er zo onzorgvuldig met ze wordt omgegaan.

Veel konijnen kunnen wel 8 jaar oud worden... wat wordt een gemiddeld konijn in NL, anderhalf, twee jaar?? Rara, waar dat aan ligt....Mijn vorige hangoor werd zelfs 11!
quote:Marianne1969 schreef op 29 december 2008 @ 13:03:

Trouwens een konijn is sowiezo niet zo geschikt voor kinderen, omdat ze behoorlijk kunnen krabben als je ze verkeerd oppakt en er op een verkeerde manier mee omgaat. De meeste konijnen zijn geen knuffelbeesten.

Je kunt voor het knuffelen beter een cavia nemen, die zijn over het algemeen een stuk tammer, minder bijterig en krabberig.Mosterd
Zo te horen heb jij helemaal geen tijd voor een huisdier en is het met jullie tweetjes (kind en jij) wel even druk zat zo.

Als je kind eenzaam is laat hem dan een leuk clubje uitkiezen, dan maakt hij misschien wat nieuwe vriendjes.
Spinster, ik weet niet waarom je dat perse gezegd wil hebben,maar ik geloof dat we allebei het beste met het konijn voorhebben of niet soms?
Had even wat opgezocht en vond dit stukje.

Hamsters, konijnen en cavia’s

Prooidieren hebben snelle reflexen en zijn geneigd te vluchten. Als dat niet kan, bijten ze van zich af. Voor zulke dieren is alles wat nieuw is, eng. En ze hebben angst voor wat van bovenaf komt. Graaiende kinderhandjes lijken heel erg op grote roofvogelklauwen en die kunnen erg beangstigend zijn voor prooidieren. Vandaar dat ze weg willen als ze door deze handjes van bovenaf benaderd worden. Als dat niet lukt, is happen normaal gedrag. Cavia’s, konijnen en hamsters zijn niet geschikt voor kinderen jonger dan zes jaar. Als je een cavia of een konijn laat vallen, kunnen ze van alles breken. Bovendien trapt een konijn met zijn achterpoten, als het verkeerd wordt opgetild. Beide dieren houden er niet van om lang vastgehouden of in de rondte gesjouwd te worden en dat kun je een klein kind niet uitleggen. Als een hamster plotseling wakker gemaakt wordt, hapt hij in het rond. Voor je het weet heeft de hamster je kind gebeten. Een knaagdier dat wel samen gaat met kleine kinderen is een tamme rat. Die kan beter tegen vallen en hij vindt het leuk om te spelen
quote:yayaatje schreef op 29 december 2008 @ 13:03:

Oke... message loud and clear: niet doen dus!

Wat zou een ander geschikt huisdier kunnen zijn dan? Achtergrondinfo: ex en ik zijn sinds sept. jl. uit elkaar. Zoonlief woont bij mij en vraagt de laatste tijd steeds om een huisdier. Ik zelf werk veel (noodgedwongen) en ik realiseer me dat de verzorging uiteraard op mij neerkomt.

Een hond valt op voorhand al af. Een poes twijfel ik wat over (ben wat huiverig voor lange nagelkrassen op mijn stoelen..), dus vandaar de gedachte aan een konijntje...

Iemand andere goeie ideeën??

cavias, reken erop dat JIJ ze verzorgt, lees je goed in en neem er in godsnaam 2. 2 dames gaat goed.

Haal ze pleasepleaseplease NIET bij de dierenwinkel, ongezond, vol inteelt, meestal komen ze er ook nog zwanger vandaan.

Er zijn genoeg lieve mensen die een opvang hebben of voor de hobby ermee fokken, ga daar eens kijken.

Google maar eens op cavia opvang oid, het is vakantietijd dus ze zitten vol.

leer je kind respect in d eomgang ermee.

cavias worden ongeveer 8 jaar, een ouder dier uit een opvang is vaak al tam en samen met een maatje.

onderhoud is niet erg duur.

ook hier meg je me over vragen, ik heb er veel ervaring mee.
Een cavia, dwerghamster of tamme rat zijn dan mss geschikter. Hou er wel rekening mee dat die latste twee meestal maarbeen jaar of 3 oud worden en dat je dus ook het lesje "huisdier dood" tegemoet gaat.
Spinster, ja, dat gaat ook gebeuren. Zoonlief is helemaal wild van voetballen, dus ik wil 'm begin dit voorjaar op een voetbalclubje voor junioren doen. Goed voor zijn energie en inderdaad, het opdoen van nieuwe contacten.

Het idee van een huisdier vind ik op zich best leuk, ware het niet dat ik gewoon niet weet wélk beestje dan...

Vind het probleem om de verzorging op me te nemen, als hij het zo leuk zou vinden.
quote:kanijneke schreef op 29 december 2008 @ 13:06:

Spinster, ik weet niet waarom je dat perse gezegd wil hebben,maar ik geloof dat we allebei het beste met het konijn voorhebben of niet soms??? "perse gezegd wil hebben" ?

Ik denk dat laatste wel ja, de rest van je post begrijp ik niet zo.
Neem vissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven