Koorts door stress/spanning ?!?
dinsdag 21 juli 2009 om 12:15
Het valt mij op dat mijn oudste zoon (5 jaar) vaak koorts heeft als er iets leuks of spannends staat te gebeuren. In het afgelopn jaar had hij koorts toen er op school kerst gevierd werd, ze in pyama naar school mochten 's avonds omdat er werd voorgelezen door een kinderboekenschrijver, met sportdag, op zijn verjaardag vorige maand en afgelopen weekend toen hij voor het eerst bij mijn broertje ging logeren omdat wij een weekend weggingen.
Ik zag de link al eerder maar dacht dat het niet mogelijk was, maar ik zie nu een patroon en vraag me af of het een lichamelijke reactie kan zijn op stress of spanning.
En verder hoor ik dan natuurlijk hoe we er mee om kunnen gaan.
Ik vind het sneu dat het ventje vaak leuke dingen mist waar hij wel naar uit lijkt te kijken. Aanstaande vrijdag gaan we op vakantie en hij heeft gisteren gevraagd wanneer we gaan zodat hij af kan gaan tellen. Voordat mijn man het wist zei hij "over tien dagen" om weer een koortsaanval te voorkomen.
Graag ervaringen en tips!
Ik zag de link al eerder maar dacht dat het niet mogelijk was, maar ik zie nu een patroon en vraag me af of het een lichamelijke reactie kan zijn op stress of spanning.
En verder hoor ik dan natuurlijk hoe we er mee om kunnen gaan.
Ik vind het sneu dat het ventje vaak leuke dingen mist waar hij wel naar uit lijkt te kijken. Aanstaande vrijdag gaan we op vakantie en hij heeft gisteren gevraagd wanneer we gaan zodat hij af kan gaan tellen. Voordat mijn man het wist zei hij "over tien dagen" om weer een koortsaanval te voorkomen.
Graag ervaringen en tips!
dinsdag 21 juli 2009 om 12:21
Eh, ja.. als hij 40 graden koorts heeft dan houd ik hem thuis, ja.
Op zijn verjaardag was het 40,3 en was hij helemaal uitgeschakeld. Ik heb hem toen nog een paracetamol gegeven maar na drie uur storttte hij volledig in en heeft hij niets meer meegekregen van zijn verjaardag.
De volgende dag is hij echter weer klachtenvrij.
Op zijn verjaardag was het 40,3 en was hij helemaal uitgeschakeld. Ik heb hem toen nog een paracetamol gegeven maar na drie uur storttte hij volledig in en heeft hij niets meer meegekregen van zijn verjaardag.
De volgende dag is hij echter weer klachtenvrij.
dinsdag 21 juli 2009 om 12:26
Met uitjes houd ik hem inderdaad boven de 38,5 graden (en obv zijn algehele voorkomen) thuis. Op zijn verjaardag dus die paracetamol en afgelopen weekend zijn mijn broertje en zijn vriendin naar ons teogekomen ipv de jongens naar hun en zijn wij gewoon een weekend weg gegaan.
Ik zal de huisarts ook contacten, maar het lijkt me haast geen toeval.
Ik zal de huisarts ook contacten, maar het lijkt me haast geen toeval.
dinsdag 21 juli 2009 om 12:27
hey wind,
Wat vervelend voor je, en ook voor je zoontje natuurlijk. Mijn man had daar als kind ook last van. Heeft menig schoolreisje moeten missen door de zenuwen. Volgens mij hebben zijn ouders hem op een gegevenmoment niet meer verteld dat hij de volgende dag jarig was of een schoolreisje had.
Hij is er nu gelukkig wel overheen gegroeid.
Wat vervelend voor je, en ook voor je zoontje natuurlijk. Mijn man had daar als kind ook last van. Heeft menig schoolreisje moeten missen door de zenuwen. Volgens mij hebben zijn ouders hem op een gegevenmoment niet meer verteld dat hij de volgende dag jarig was of een schoolreisje had.
Hij is er nu gelukkig wel overheen gegroeid.
dinsdag 21 juli 2009 om 12:28
quote:Morrie schreef op 21 juli 2009 @ 12:26:
Wind, hij heeft tussendoor ook nog weleens koorts toch? Of heeft hij het echt alleen met spannende dingen?
Ja, weleens.. maar daar heb ik nog niet echt op gelet. Hij heeft volgens mij wel snel koorts en het is dan ook meteen hoog (net als zijn moeder trouwens) en is hij echt ziek.
Ik heb geen kinderen die 38,5 koorts hebben en waar je niets aan merkt.
Wind, hij heeft tussendoor ook nog weleens koorts toch? Of heeft hij het echt alleen met spannende dingen?
Ja, weleens.. maar daar heb ik nog niet echt op gelet. Hij heeft volgens mij wel snel koorts en het is dan ook meteen hoog (net als zijn moeder trouwens) en is hij echt ziek.
Ik heb geen kinderen die 38,5 koorts hebben en waar je niets aan merkt.
dinsdag 21 juli 2009 om 12:31
Liselotte, fijn dat je man er inmiddels overheen is gegroeid
Mijn man heeft trouwens iets soortgelijks. Hij zweet heel erg 's nachts als er iets spannends te gebeuren staat. Tegenwoordig niet meer maar vroeger werd hij badend in het zweet wakker met doorweekt matras en dekbed omdat hij bijvoorbeeld moest afstuderen.
Mijn man heeft trouwens iets soortgelijks. Hij zweet heel erg 's nachts als er iets spannends te gebeuren staat. Tegenwoordig niet meer maar vroeger werd hij badend in het zweet wakker met doorweekt matras en dekbed omdat hij bijvoorbeeld moest afstuderen.
dinsdag 21 juli 2009 om 13:08
Wind, ik zou het niet uitsluiten. Ik herinner me dat ik als puber letterlijk ziek kon worden als ik erg tegen dingen opzag. Van overgeven tot flauwvallen tot erge buikpijn (richting spastische darm) - bij sommige mensen reageert het lijf sterk op gedachten. Ik dacht dan bijv. heel sterk: ik wil daar niet heen en was mijn lijf ergens dankbaar dat ik niet 'hoefde' (want ik kon me ziek melden zonder te liegen). Als je zoon een sterk inlevingsvermogen heeft zou ik hem idd niet meer vertellen wanneer spannende dingen zijn. Mijn ouders verzwegen ook vanalles voor me tot ik een jaar of 7 was. Zag ik opeens koffers in de gang staan, bleken we op vakantie te gaan! Maar omdat het al meteen zover was hoefde ik maar 1 keer over te geven, ipv dagenlang!
Zeker omdat je man ook fysiek reageert op spanning kan het heel goed zoiets zijn. Van koorts heb ik niet gehoord. Werkt trouwens paracetamol niet bij hem? Gewoon eens proberen, misschien krijg je de koorts flink omlaag en kan hij er toch bij zijn.
Is hij verder onzeker? Heeft hij 'succeservaringen' en veel aanmoediging nodig om iets te durven?
Zeker omdat je man ook fysiek reageert op spanning kan het heel goed zoiets zijn. Van koorts heb ik niet gehoord. Werkt trouwens paracetamol niet bij hem? Gewoon eens proberen, misschien krijg je de koorts flink omlaag en kan hij er toch bij zijn.
Is hij verder onzeker? Heeft hij 'succeservaringen' en veel aanmoediging nodig om iets te durven?
dinsdag 21 juli 2009 om 13:56
MissMara, het is een onzeker (hoewel ik het woord 'onzeker' niet de lading vind dekken) jongetje. Hij is bang voor onbekende dingen en dat vindt hij dan weer spannend. Voor de eerste keer naar een kinderfeestje? Hij ziet er echt tegen op. Fijn ook dat hij de uitnodiging voor zijn eesrte feestje een maand voor de datum al kreeg
Als hij er eenmaal is kan hij echt genieten, maar hij moet dus even over die drempel heen.
Paracetamol hebben we hem dus op zijn verjaardag gegeven. Toen had hij 40,3 koorts, maar het was een supermooie dag, zijn vriendjes waren er. We hadden het badje opgezet en een spuitkanon. Eén groot feest. De paracetamol werkte voor 3 uur en daarna stortte hij volledig in en heeft hij heeft feest verder moeten missen.
Als hij er eenmaal is kan hij echt genieten, maar hij moet dus even over die drempel heen.
Paracetamol hebben we hem dus op zijn verjaardag gegeven. Toen had hij 40,3 koorts, maar het was een supermooie dag, zijn vriendjes waren er. We hadden het badje opgezet en een spuitkanon. Eén groot feest. De paracetamol werkte voor 3 uur en daarna stortte hij volledig in en heeft hij heeft feest verder moeten missen.
dinsdag 21 juli 2009 om 14:57
Ik zou het gewoon eerst eens praktische dingen doen die wij hier thuis (met een gevoelige 6-jarige): uitnodigingen niet prominent ophangen maar wegleggen met de woorden: o, dat duurt nog zo lang, daar hoef je nog niet aan te denken hoor. Zelfde met eigen verjaardag (vorige week was hij dus jarig, maar de dag daarvoor was hij het helemaal vergeten en hebben wij het onderwerp ook gemeden: hij heeft heerlijk geslapen en was echt verbaasd toen we luid zingend zijn kamer op kwamen 's ochtends. Heel geslaagd dus!)
Wanneer gaan we op vakantie? Zelfde antwoord, dat duurt nog zo lang, daar hoef je nog niet over na te denken. Wanneer ga ik naar groep 3? Na de vakantie, maar dat duurt nog zo lang, etc. etc.
Voorbereidingen voor feestjes, kadootjes kopen etc. betrekken wij hem maar niet in. Aftelkalenders etc. maken we niet voor hem. Eigen feestje voorbespreken: heel summier en lang van te voren. Vooral benadrukken dat wij het feestje wel organiseren, dat hij zich geen zorgen hoeft te maken etc.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Wanneer gaan we op vakantie? Zelfde antwoord, dat duurt nog zo lang, daar hoef je nog niet over na te denken. Wanneer ga ik naar groep 3? Na de vakantie, maar dat duurt nog zo lang, etc. etc.
Voorbereidingen voor feestjes, kadootjes kopen etc. betrekken wij hem maar niet in. Aftelkalenders etc. maken we niet voor hem. Eigen feestje voorbespreken: heel summier en lang van te voren. Vooral benadrukken dat wij het feestje wel organiseren, dat hij zich geen zorgen hoeft te maken etc.
Hoop dat je er wat aan hebt.