Kraamhulpen, help!

17-05-2010 09:44 8 berichten
Ik ben nu 31 weken zwanger van de tweede en woon in Singapore.

De baby gaat ook hier (in het ziekenhuis) geboren worden.

Nou was er hier een Nederlandse kraamhulp die bij ons zou komen kramen, maar helaas hoor ik net dat die onverwachts terug naar NL is verhuisd! Exit kraamhulp dus! En om nou zo'n chinese nurse in te huren van wie ik de eerste 4 weken niet onder de douche of naar buiten mag zie ik niet echt zitten...

Nou is dat niet een enorm probleem, mijn schoonouders zijn bij ons in huis tijdens de kraamweek, man is vrij en het meeste weten we natuurlijk nog wel van 3 jaar geleden. Dus we redden ons vast wel. Lactatiekundige heb ik gelukkig al wel gevonden in geval van bv-problemen

Maar wat ik wel fijn zou vinden is om te weten wat jullie allemaal leren aan verse ouders, en waar jullie zoal op letten bij moeder en baby. Zodat ik dat zelf ook een beetje in de gaten kan houden allemaal.

Verdere tips zijn natuurlijk ook welkom!
Alle reacties Link kopieren
Komt er ook geen verpleegkundige een aantal keren langs de eerste weken om hechtingen (eventueel) te controleren, je temperatuur en bloeddruk in de gaten te houden? En een soort cb om de kleine te controleren?

Raar hè, het is in NL ook een luxe, in de meeste andere landen heb je het niet.

Kan je niet op zoek naar een andere kv? Mss via Marktplaats? Er zijn ook wel NLse kv die jouw kant op willen komen. Mijn nicht deed dat bijvoorbeeld ook in Engeland. Zat ze wel de hele week in huis (alleen maar handig ). Signapore is wel wat verder natuurlijk....

Sterkte de laatste weken!
Wat vervelend dat zij is terug verhuist zeg! En onderhandelen met een chinese nurse? Je betaald haar toch?

Opletten of de baarmoeder goed terug gaat op zn plek ivm baarmoeder ontstekingen.

De borsten goed in de gaten houden ivm borst ontstekingen.

Moeder daarom ook temperaturen.

De borstvoeding op gang helpen en helpen als moeder het niet goed weet. Maar begrijp dat je het nog weet van 3 jaar geleden en weet niet of je borstvoeding wilt gaan doen.

Eventuele hechtingen in de gaten houden.

Kijken hoe het gaat met jou als moeder want soms komt ook een post natale depressie voor of post natale psychose.

Het hielprikje.

Kindje wegen om te kijken of het goed groeit.

Eerste dagen zal het afvallen maar dat mag niet teveel maar daarna moet het gaan groeien.

Kijken of het niet een onder temperatuur heeft.

Hoe de ontlasting verloopt.

Ik zal vast dingen vergeten zijn. Het is voor mij ook al weer even geleden dat ik kraamverzorgster ben geweest. Heb mn best gedaan mijn kennis op te halen ;o)

Ik vond t altijd goed te leren trouwens wat te doen bij darmkrampjes. Baby met hoofd richting elleboog leggen en buikje op je hand. Beentjes aan beide kanten van je arm en tegen je lijf houden dan. Worden ze erg rustig van. Verlicht de pijn.

En voorlichten over veel dingen en vooral ook de 4e dag huildag voor de moeder. Heb wel vaak meegemaakt dat ik dan smorgens kwam en dat er dan nog weinig aan de hand was en kraamvrouw dan zei; nou er is niks aan de hand hoor met je huildag!!

2 uur later zat ik naast dr bed. Toch fijn dat ze het wist.
Amalia, dat vroeg ik mij ook af.

Je schoonouders doen natuurlijk geen verzorgen van moeder. Ze kunnen prima je bed verschonen, maar hoe gaat dat met de medische controle van jouzelf?
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Sharra, ik ben nu 39 weken zwanger en woon ook in het buitenland (dit wordt mijn eerste kindje) Hier ook geen kraamzorg dus...

Ik verblijf 3-4 dagen in het ziekenhuis waar ze me alles uit gaan leggen wat betreft kinderverzorging, voeding enz en waar ik alle verzorging krijg.

Daarna komt er nog een paar keer een verpleegster aan huis die mij de medische zorg geeft.

Voorderest krijgt de vader hier 2 weken verlof, kan hij mooi gaan kramen ;)

Dus, hoe is het in Singapore geregeld ? Hoe doen anderen dat ? Kan er geen verpleegster af en toe langskomen voor de medische verzorging ? Beval je in een ziekenhuis of kliniek ? Misschien kan je je inschrijven bij een privékliniek om wat meer verzorging te krijgen ? (Maar dat zal dan wel weer duurder zijn denk ik...)
Sharra, hoe lang blijf je in het ziekenhuis?

Hier in Ierland ook geen kraamhulp, maar bij je eerste blijf je drie nachten in het ziekenhuis (of vijf nachten bij een keizersnee). Tijdens die dagen leer je (en je partner) alles van de midwives (luiers, naveltje, badderen, borstvoeden) en toen ik na die paar dagen naar huis mocht, had ik niet het idee dat ik in het diepe gegooid werd of zo.

Na een paar dagen thuis kwam er een wijkverpleegkundige thuis om te kijken of alles goed ging en om het kind te wegen.

En net als bij jou hadden we daarna ook een week familie in huis, dus die kunnen voor het huishouden en het koken zorgen.

Heb zelf dus geen ervaring met kraamhulpen maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ik er wat aan gemist heb.
Zo wat veel reacties al, wat fijn!

Fijne tips Ziva, ga ik echt iets aan hebben! En ook heel fijn om ervaringen van anderen te lezen die zonder kraamhulp de eerste week gedaan hebben!

Ik weet nog maar net dat die kraamhulp niet komt, dus ik heb nog niet overal antwoord op. Ik ga ook zeker nog rondvragen hoe anderen dat hier doen.

Ze gaan er hier vanuit dat je 2 dagen in 't ziekenhuis blijft. Is een prive-ziekenhuis, dus dat is echt topzorg hier!

Maar eigenlijk wil ik zo snel mogelijk naar huis: er loopt ook nog een klein meisje van 2,5 rond, en die zal er best moeite mee hebben als mama ineens zo lang weg is.

Ik geef mijn dochter ook nog steeds 1 borstvoeding per dag, dus ik denk dat dat wel goed komt. Zal wel raar zijn, ineens weer zo'n kleintje aan de borst!

Medisch maak ik me niet heel veel zorgen, desnoods gaan we in de eerste week/weken een paar keer langs bij de kinderarts en de gyn om ons te laten onderzoeken. Gelukkig hebben we een hele goede verzekering, die alle medische kosten afdekt!
Oh ik heb nu pas door dat je al een kind hebt, had ik gemist in de OP. Joh, dan doe je het toch helemaal makkelijk zonder kraamhulp?

Enne, ik zou juist wél de volle twee dagen blijven hoor. Je dochter is vast in goede handen bij je schoonouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven