Langvoeders hier?

20-11-2009 16:03 714 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier ook langvoedende moeders hier? En tot hoelang wil je borstvoeding geven of heb je gegeven? Waar ligt de grens voor jullie?

Mijn dochter heb ik 11 maanden gevoed (door omstandigheden gestopt) en mijn zoontje is ruim 14 maanden en krijgt nog steeds borstvoeding. Zolang hij nog wil ga ik voorlopig nog door. Weet nog niet waar mijn grens ligt, ik denk 2 a 3 jaar?
Dan vraag ik me af (nee is geen verwijt naar de lang voedende moeders) Hoe doe je dat dan? Ik kan me namelijk nog herinneren dat mijn zoon met tien weken op een KDV zat en daarna op een PSZ, ga je dan van je werk weg? Kolf je? misschien off-topic maar ik ben wel benieuwd?
quote:Star schreef op 20 november 2009 @ 16:07:

Mijn dochter bepaalde de grens. Ze hield er zelf mee op.

Ja dat vond ik ook zo mooi, het natuurlijke verloop.

Mijn dochter wilde niet meer met 20 maanden.

Hopelijk gaat dat met zoon ook zo, die is nu 5 maanden, mijn minimale te bereiken doel was altijd 6 maanden, ook al gaat het zeker niet vanzelf bij mij, het is toch al bijna weer gelukt, alles wat na de 6 maanden komt, is meegenomen.
@zusenzo, dat was ook wel een beetje mijn gedachte en ik ben niet misbruikt in het verleden, vond het zelfs bij mijn eigen kind een beetje genant....
Ik snap trouwens dat argument van die tanden nooit zo goed. Sommige babies krijgen al tanden met 4 maanden. Moet je dan maar stoppen met borstvoeding? Volgens het Consultatiebureau hebben kinderen na een jaar nog 300 ml melk per dag nodig naast de bijvoeding ook al hebben ze tanden.
Zusenzo, ik denk dat het voor moeders die zelf misbruikt zijn heel moeilijk kan zijn. Ik kan dat me tenminste wel voorstellen, heb vroeger zelf ook geen leuke dingen meegemaakt op sexgebied

In de tijd waarin mijn eerste kinderen geboren waren was er wel voedingsrecht, maar kolven was nog geen bekende optie. In elk geval waren electrische kolven stervensduur. Dat heeft logischerwijs gevolgen voor de duur van de borstvoeding (handkolven ging me niet zo best af).

Alleen de laatste heb ik lekker lang aan de borst gehad, maar ik vrees niet verder gekomen te zijn dan 14 maanden, en dat is kennelijk op dit forum peanuts. Wel 14 maanden live, niks niet kolven.
Ik heb altijd 2 x per dag gekolfd als ik werkte. Verder was ik iig het eerste half jaar bijna niet van huis weg te branden naast het werk. In het 2e half jaar was ik wel weer af en toe weg naast m'n werk en indien nodig kolfde ik.

En qua tanden, ik kan me wel voorstellen dat je daar huiverig voor kan zijn. Bij mijn zoontje heb ik het voor het eerst meegemaakt (dochter had nog geen tanden toendertijd), maar het bijten heb ik snel afgeleerd. Niks pijnlijks meer aan. Alleen soms nog bij net doorkomende tandjes of spruw (heb ik laatst weer gehad)
@ Teigetje: Ik kolfde na een jaar niet meer en mijn dochter dronk gewone melk uit een beker als ik werkte. Ze dronk dan alleen 's ochtends en 's avonds. Ik ben zelfs wel eens een weekend weg geweest en kolfde dan alleen als ik echt stuwing had. Bij thuiskomst kon mijn dochter dan weer drinken wat ze ook meteen wilde
Ik weet niet of dit normaal is ook trouwens, maar mijn man hoeft ook echt niet meer aan mijn borsten te zitten, ja voor zijn plezier, hij doet er mij geen plezier meer mee.

En mijn kinderen zijn al 9 en 6, gewoon omdat mijn borsten nog steeds associeren met de voeding van mijn kinderen, niet met sex..... en ik ben echt niet frigide of zo....
Mijn zoontje heeft bv gekregen tot ongeveer 18 maanden.

Heb tot ongeveer 12 maanden gekolft op mijn werk, daarna kreeg hij alleen bv als ik thuis was en anders gewone melk.

Ben eigenlijk gestopt omdat mijn zoontje toen nog niet doorsliep en dat ws met de bv te maken had.

Genant vind ik het pas worden als ze ouder dan 2 - 2 1/2 zijn.

Als ze idd zelf naar mama lopen en het shirt omhoog trekken. (zoontje is nu 2,5 en zou het me nu echt niet meer voor kunnen stellen!)
Mijn oudste dochter heb ik 11 maanden de borst gegeven.

Nu geef ik weer BV bijna 4 maanden en het bevalt ons prima, dus we gaan voorlopig nog even door.

Bij mij op zwangerschapsgym waren we met 13 meiden en allemaal zijn ze begonnen met BV, nu is er nog maar 1 die het doet. Ze vinden het allemaal zo'n gedoe, als ik vertel dat ik nog wel eens 8 voedingen geef begrijpen ze echt niet dat ik dat volhou. Ze slapen ook allemaal al door, het klinkt wel verleidelijk maar toch vind ik het erg belangrijk dat een kind dit binnenkrijgt en ik vind het een heel bijzonder dat ik dit aan mijn kindje kan geven.
Haha, klinkt als een konijn ofzo langvoeder.

Ik heb 2 jaar en 4 maand BV gegeven. Toen wilde hij zelf niet meer en was het prima zo. De laatste anderhalf jaar gaf ik ook alleen nog maar even een slokje voor de nacht en in de ochtend, op bed boven, dus daar had verder ook niemand last van.
Stressed is just desserts spelled backwards
Scheelt dat die van mij door ziekte geestelijk een stuk jonger was, die kon niet praten en trok ook mijn kleren niet omhoog
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:fachat schreef op 20 november 2009 @ 16:44:

Genant vind ik het pas worden als ze ouder dan 2 - 2 1/2 zijn.

Als ze idd zelf naar mama lopen en het shirt omhoog trekken. (zoontje is nu 2,5 en zou het me nu echt niet meer voor kunnen stellen!)Dat is dus helemaal aan jezelf. Je kunt regels stellen en aanwennen. Overdag krijgt hij gewoon melk uit pak/diksap en ochtend, evt. middag en 's avonds voor het slapen gaan krijgt hij de gelegenheid om bij mij te drinken. Niemand die hier bij is, niemand die het weet zelfs. In mijn omgeving weet bijna niemand dat ik nog BV geef. Alleen als ze het expliciet vragen zeg ik het, maar anders niet. Dus niemand die er 'last' van heeft. En zelf heb ik er geen problemen mee omdat ik het de natuurlijkste vorm van voeden vind.
...
Nee, precies Maleficient: dochter drinkt eigenlijk alleen nog maar 's ochtends en 's nachts. En heeeel af en toe als ze zich heel veel pijn heeft gedaan overdag, maar da's geen echt drinken, da's meer de ultieme troost ofzo.

Die nachtvoeding wil ik er trouwens wel binnenkort af hebben!
Als niet moeder en niet borstvoeding gevende zou ik het gevoelsmatig heel "apart" vinden om een kind van boven de 2 aan de borst te hebben liggen...komt denk ik dat het het geven van borstvoeding toch associeer met echte baby's (je weet wel, zo'n kaalhoofdig en tandloos lief wezentje die kraait etc...)

Vraag mij ook af hoe dat dan zit met je lichaam als je lang borstvoeding geeft (qua gewicht, hormonen etc...). Dat je de tijd die je borstvoeding geeft rekening dient te houden met je voedingspatroon lijkt mij sowieso een must.

En wat is trouwens het nut van een "lange borstvoeding"...ik kan mij nu alleen maar bedenken dat ik mogelijk e.e.a. als zeer onpraktisch zou ervaren.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Shirt omhoog trekken hebben mijn dochters ook nooit gedaan. En zeker als ze een jaar of 2 zijn kun je inderdaad best afspraken met ze maken.
Mijn zoontje drinkt nog 3 a 4 x op een dag. 1 ochtendvoeding, 1 voeding rond de middagslaap, 's avonds voor het slapen en dan nog 1 x in de nacht. Overdag krijgt hij gewoon ander drinken uit een beker.
Ik heb een zoontje van twee jaar en een dochtertje van vijf weken en ze krijgen allebei borstvoeding. De oudste drinkt drie keer per dag op vaste tijdstippen en ik voed hem niet meer in het openbaar, het beeld van een peuter die even aan komt lopen voor een slokje waar iedereen bij zit klopt hier dus niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb Kruimel 15 maanden BV gegeven. Kruimelientje is pas 2 maanden, maar ik ga als er niet iets raars gebeurd in ieder geval 6 maanden volledig BV geven, liefst 9 maanden (die laatste 3 mnd naast bijvoeding dan, maar ik bedoel geen flesvoeding er naast). Kruimel heeft nooit flesvoeding gehad omdat die koemelk allergie had zijn eerste jaar. Ik wil nu wel eerder stoppen met kolven denk ik. Aangezien Kruimelientje niet allergisch is denk ik dat de verleiding om op een gegeven moment wat voedingen te vervangen door flesvoeding wel groter is. Ik vond op een gegeven moment kolven wel zwaar worden (hoewel het eigenlijk rond de 6 maanden het zwaarste is omdat ze dan nog het meest drinken).
quote:Susan schreef op 20 november 2009 @ 16:54:

Ik heb een zoontje van twee jaar en een dochtertje van vijf weken en ze krijgen allebei borstvoeding. De oudste drinkt drie keer per dag op vaste tijdstippen en ik voed hem niet meer in het openbaar, het beeld van een peuter die even aan komt lopen voor een slokje waar iedereen bij zit klopt hier dus niet.

Waar ik zo benieuwd naar ben, is hoe dan de melksamenstelling is? Is die dan opnieuw aangepast aan je dochtertje?

Heb ik me altijd afgevraagd!
quote:sprokkelientje schreef op 20 november 2009 @ 16:50:

Vraag mij ook af hoe dat dan zit met je lichaam als je lang borstvoeding geeft (qua gewicht, hormonen etc...). Dat je de tijd die je borstvoeding geeft rekening dient te houden met je voedingspatroon lijkt mij sowieso een must.

En wat is trouwens het nut van een "lange borstvoeding"...ik kan mij nu alleen maar bedenken dat ik mogelijk e.e.a. als zeer onpraktisch zou ervaren.

Mijn gewicht gaat er helaas niet van omlaag. Van m'n hormonen heb ik weinig last, en met m'n voedingspatroon hou ik niet extreem veel rekening, alleen gebruik ik geen alcohol maar dat is mijn keus.

Lang borstvoeding geven heeft niet alleen het nut van een natuurlijke weerstand meegeven en dat het de kans kan verkleinen op bepaalde ziektes, maar is vaak ook nog de emotionele waarde die moeder/kind hechten aan de voeding, het is tegelijkertijd ook een soort extra knuffelmomentje
quote:Tonia76 schreef op 20 november 2009 @ 17:00:

Waar ik zo benieuwd naar ben, is hoe dan de melksamenstelling is? Is die dan opnieuw aangepast aan je dochtertje?

Heb ik me altijd afgevraagd!Ja, het is dan weer babymelk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:sprokkelientje schreef op 20 november 2009 @ 16:50:

Als niet moeder en niet borstvoeding gevende zou ik het gevoelsmatig heel "apart" vinden om een kind van boven de 2 aan de borst te hebben liggen...komt denk ik dat het het geven van borstvoeding toch associeer met echte baby's (je weet wel, zo'n kaalhoofdig en tandloos lief wezentje die kraait etc...)

Maar je kind begint ook als klein babietje. Ze zijn niet van de een op andere dag ineens 2. Je groeit er zelf langzaam in mee. Ik had bij de geboorte ook nooit gedacht dat ik nu nog bv zou geven! En nu is het voor mij heel normaal

Ik hou helemaal nergens rekening meer mee: ze kan alles eten, dus ook als er stoffen uit mijn eten in de bv komen is dat niet slecht voor haar. Ik zorg alleen wel dat ik niet liters alcohol drink als ik nog ga voeden. Dat zou ik dan weer wel een beetje sneu vinden. Maar 1 glaasje kan best hoor.

En wat is trouwens het nut van een "lange borstvoeding"...ik kan mij nu alleen maar bedenken dat ik mogelijk e.e.a. als zeer onpraktisch zou ervaren.Het immuunsysteem van een kind is pas volgroeid rond zijn/haar 6de jaar. Tot die tijd is het helemaal niet verkeerd om wat extra antistoffen binnen te krijgen. Daarnaast blijkt uit onderzoeken dat hoe langer een kind bv krijgt, hoe minder kans op allergieen ze hebben.

Ik moet zeggen dat ik het zelf wel een lekker idee vind dat als ze weer eens geen groente wil eten, dat ze dan via mij toch nog de nodige vitaminen binnenkrijgt trouwens!
quote:Susan schreef op 20 november 2009 @ 17:02:

[...]

Ja, het is dan weer babymelk.

Wat is de natuur toch mooi!

Mijn dochter van 3 krijgt weleens beetje afgekolfde melk uit een bekertje, ze vindt dat ook geweldig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven