Late lopers

02-10-2008 12:03 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is nu 15 maanden en loopt alleen wanneer wij haar handjes goed vasthouden (alhoewel lopen...het is meer marcheren ). Ze staat wel zelfstandig aan bijv de tafel of in bed, maar dan blijft ze wel op 1 plek staan. Het lijkt wel of ze het eng vindt om dan wat stapjes opzij te zetten.

Ik maak(te) me er eigenlijk nooit zo druk om, op het consultatiebureau doen ze dat trouwens ook niet. Alles is verder in orde, geen afwijkingen aan heupen/voeten oid dus zij zijn heel nuchter "komt vanzelf" en die instelling heb ik zelf ook.

Maar toch...soms krijg je opmerkingen en ik merk aan mezelf dat ik daar een ontzettend onzekere muts van word. Opmerkingen zoals: "Loopt ze nou nóg niet" (met bijbehorend meewarig gezicht) "wat een baby nog zeg" (ze is namelijk ook nogal klein, dysmatuur bij geboorte) etc etc.

Ik heb dan van die buien dat ik toch ga twijfelen of alles wel goed is en of ik het wel goed doe qua stimuleren enz.

Het zijn trouwens wel meestal dezelfden hoor die zulk soort opmerkingen maken en ik hou mezelf voor dat ik er gewoon boven moet staan maar het is soms toch wel lastig.

Verder qua ontwikkeling doet ze het meer dan prima. Alleen het lopen dus niet. Ze heeft trouwens ook nooit gekropen, ze is een billenschuiver. Ze gaat soms wel vooruit op haar knietjes maar dan altijd nog meer schuivend. Meestal schuift ze gewoon op d'r billen en sjeest ze zo de hele kamer door. Wat ik begrepen heb is dat billenschuivers sowieso latere lopers zijn over het algemeen.

Nog meer mensen met (bijv) late lopers die zulke opmerkingen kregen en daardoor wat onzeker werden? En is 15 mnd nu echt zo extreem laat of valt het nog best mee?
Nee, was heel raar gegaan allemaal. Laatste 6 (!) echo's die ik de laatste weken heb gehad (vanaf week 32 ong) hebben ze elke keer geschat dat dochter bij geboorte 3200 gr zou zijn. nacht van de bevalling zelfs nog een echo gehad en ook toen kwamen ze uit op dit gewicht. Dochter werd geboren....lag er zo'n klein guppy. Kinderarts er meteen bijgeroepen en ze heeft dan ook nog een kleine 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Verder niets gevonden. Placenta is opgestuurd en deze was bovengemiddeld goed dus daar heeft het ook niet aan gelegen. Ze denken nu dat het of iets genetisch is of dat dochter toch gestopt is met groeien tijdens zwangerschap. Maar ik heb zoveel echo's gehad, lijkt me sterk (maar ja, ze zaten er ook een kilo naast qua schatting dus tja...)

En bij jouw dochtertje dan?
Wat raar, maar dan heb je misschien ook kans op herhaling? Je hoort wel eens van dit soort gewichtjes bij rokende zwangeren, maar dat het ook "gewoon" kan gebeuren, is wel opvallend. Bij ons was dochter gewoon 6 pond bij 37 weken zwangerschap (toen ze werd geboren dus). Maar ze is dus niet hard gegroeid. We hebben wel gedacht dat er iets met haar gezondheid mis was, maar dat is allemaal uitgezocht en er kwam alleen een lactose-intolerantie uit.

Even terug op het lopen; wij hebben toen ze 15 maanden was,

een heel simpel loopkarretje gekocht bij Ikea; dat helpt voor het bewaren van het evenwicht en ze vinden het vaak geweldig leuk.
Ja, is wel kans op herhaling. Bij evt volgende zwangerschap houden ze het goed in de gaten.

Gelukkig dat er verder niets uit is gekomen dan alhoewel lactose-intolerantie me erg lastig lijkt, maar ik ken het verder niet goed.

Wij hebben diverse dingen waar ze achter kan lopen, dat ze zo'n stang vast kan houden (zoiets bedoel jij ook?) maar dat vindt ze nog maar niks. Zijn ook allemaal met wieltjes eronder en ze vindt het dan wat eng zodra het beweegt.

Toch is ze wel erg bezig met het lopen ergens want met alle knuffels die ze heeft speelt ze nu "stappestappestappe" Dat zegt ze dan terwijl ze de knuffels laat "stappen". In d'r koppie is ze er dus echt wel mee bezig.
Ik vind het maar irritant, die mensen met hun opmerkingen. Ze beseffen kennelijk niet hoe dat over kan komen bij ouders. Ook vraag ik me af waarom ze denken dat jonge ouders op hun mening zitten te wachten.

Ik wou dat ze ophielden met hun maatstaven voor baby's en dreumesen. Kindjes ontwikkelen zich toch wel op hun eigen manier en in hun eigen tempo!
quote:south schreef op 02 oktober 2008 @ 15:41:

@snoopysnoopy: Zo bedoel ik het ook absoluut niet. Dyslectische kinderen hebben het vaak op de basisschool wel moeilijker.

Er zijn zo ontzettend veel mensen die dyslectisch zijn, maar het helemaal gemaakt hebben in het leven. En ook al zal je het niet maken in het leven. Als je maar gelukkig bent. En dat is ook de bedoeling van mijn verhaal; zorg ervoor dat je kind niet ongelukkig wordt doordat het iets zou moeten doen wat het niet kan, maar zorg op tijd voor de juiste hulp.

Loopt jouw dochter al met 9 maanden? Dat is snel!

Ok, duidelijk.

Mijn dochter loopt nog niet los hoor, maar ze loopt wel overal langs en achter haar loopauto (met weerstand, anders gaat de auto er met haar vandoor ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven