Late lopers

02-10-2008 12:03 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is nu 15 maanden en loopt alleen wanneer wij haar handjes goed vasthouden (alhoewel lopen...het is meer marcheren ). Ze staat wel zelfstandig aan bijv de tafel of in bed, maar dan blijft ze wel op 1 plek staan. Het lijkt wel of ze het eng vindt om dan wat stapjes opzij te zetten.

Ik maak(te) me er eigenlijk nooit zo druk om, op het consultatiebureau doen ze dat trouwens ook niet. Alles is verder in orde, geen afwijkingen aan heupen/voeten oid dus zij zijn heel nuchter "komt vanzelf" en die instelling heb ik zelf ook.

Maar toch...soms krijg je opmerkingen en ik merk aan mezelf dat ik daar een ontzettend onzekere muts van word. Opmerkingen zoals: "Loopt ze nou nóg niet" (met bijbehorend meewarig gezicht) "wat een baby nog zeg" (ze is namelijk ook nogal klein, dysmatuur bij geboorte) etc etc.

Ik heb dan van die buien dat ik toch ga twijfelen of alles wel goed is en of ik het wel goed doe qua stimuleren enz.

Het zijn trouwens wel meestal dezelfden hoor die zulk soort opmerkingen maken en ik hou mezelf voor dat ik er gewoon boven moet staan maar het is soms toch wel lastig.

Verder qua ontwikkeling doet ze het meer dan prima. Alleen het lopen dus niet. Ze heeft trouwens ook nooit gekropen, ze is een billenschuiver. Ze gaat soms wel vooruit op haar knietjes maar dan altijd nog meer schuivend. Meestal schuift ze gewoon op d'r billen en sjeest ze zo de hele kamer door. Wat ik begrepen heb is dat billenschuivers sowieso latere lopers zijn over het algemeen.

Nog meer mensen met (bijv) late lopers die zulke opmerkingen kregen en daardoor wat onzeker werden? En is 15 mnd nu echt zo extreem laat of valt het nog best mee?
Met 15 maanden niet lopen is toch heel normaal? Alles tussen de 9 maanden en ruim 1,5 is prima als het om lopen gaat volgens mij.

Mijn dochter was volgens het CB erg vroeg met lopen, ze was 13 maanden toen ze los liep. Maar mijn zoontje is nu bijna 1 en die staat nog niet eens. Zeker als je kindje dysmatuur was (mijn dochter was dat ook, mijn zoontje is ook nog prematuur) kan het best zijn dat ze iets langzamer zijn dan gemiddeld, maar daar is nu nog absoluut geen sprake van.

Mensen die daar iets over zeggen hebben duidelijk weinig verstand van kinderen (bij ons vroeg een kennis met 6 maanden 'en, kan ze al lopen?' en was hoogst verbaasd dat dat niet het geval was, want hij dacht dat baby's zo rond die tijd wel zo'n beetje alles konden.

Gewoon lekker laten zeuren, en het CB houdt het heus in de gaten.
Heb er nooit echt opmerkingen over gekregen, zoonlief liep met 17 maanden. Als ze al aan de handjes loopt, zal het loslopen niet zo lang meer op zich laten wachten.

Verder zou ik me niet onzeker voelen door die opmerkingen. Elk kind is immers sneller/trager in iets anders in de ontwikkeling. Mijn zoon kan bijvoorbeeld nu al met een lepeltje eten op zijn 18 maanden.
Vijftien maanden is echt nog niet laat hoor!

Mijn zoontjes zijn nu anderhalf en de een liep met zestien maanden, de ander een week voor zijn anderhalfde verjaardag. Eerlijk gezegd heb ik me er nooit druk over gemaakt, maar dat komt omdat ik zelf ook een late loper was. (20 maanden en ik schoof geen bil!)

Waar ik wel heel erg moe van werd/word is het constante vergelijken van kinderen! Opmerkingen als "ze zijn wel laat , he?" en "maak je je geen zorgen?" waren/zijn zo vermoeiend! Laat ze lekker hun eigen ontwikkeling in hun eigen tempo volgen!

Maak je niet druk joh! Het lopen komt vanzelf!
Billenschuivertjes schijnen inderdaad later te lopen, dan gemiddeld. Mijn zoontje was geen billenschuiver, maar liep wel pas met 18 maanden ongeveer. Hij liep toen al maanden aan de hand en langs de tafel, maar los lopen ho maar.

Op een gegeven moment lieten we als oefening/spelletje hem tussen ons in heen en weer lopen. Hij kon toen al een of twee stapjes los zetten, voordat hij weer viel. En ineens draaide hij zich om en liep naar zijn speelgoeddoos. Zomaar, zonder aarzelen of vallen. We waren stomverbaasd. Sindsdien loopt hij als een kievit. Het kwartje moest blijkbaar even vallen.

Maar goed, 15 maanden is nog niet erg laat hoor. Pas als een kind met 2 jaar of zo nog niet los kan lopen, is er reden om eens te laten onderzoeken of er een fysieke oorzaak voor is.
..
Oh maak me dus helemaal druk om niks. Zo laat is het dus helemaal niet. Die indruk kreeg ik wel zo ongeveer namelijk. maar ik ben blij dat het dus wel meevalt. Werd ook gek van mezelf hoor wat betreft dat onzekere gedoe. Ik ben ook meer van iedereen ontwikkelt zich in eigen tempo en heb een ontzettende hekel aan dat vergelijken maar tja...sommigen doen dan toch en ik ben er gevoeliger voor dan ik zelf altijd dacht.

Op het cb zeiden ze trouwens dat ze wel laat was maar zich er dus nog geen zorgen over maakten.
Niet druk om maken hoor, elk kindje is anders. En 15 maanden en niet lopen is al helemaal niet raar, heel gewoon zelfs volgens mij.

Ik snap trouwens niet dat mensen soms zulke, toch wel kwetsende, opmerkingen maken. Mijn dochter is snel met alles, is nu 9 maanden en loopt overal langs en achter haar loopauto. Dat betekent niet dat ik andere baby's zou moeten 'afkraken'. Want volgens mij zijn het juist vaak de mensen die kindjes hebben die sneller zijn, die dat soort opmerkingen maken.
quote:SnoopySnoopy schreef op 02 oktober 2008 @ 12:23:

Want volgens mij zijn het juist vaak de mensen die kindjes hebben die sneller zijn, die dat soort opmerkingen maken.Klopt, is wel mijn ervaring inderdaad. Gelukkig zijn nog steeds de meesten niet zo dus ach...het zijn uitzonderingen zullen we maar zeggen.
Er zit gewoon zoveel verschil in kinderen dat laat of vroeg zijn eigenlijk gewoon heel relatief is. Vriendin van mij had 2 kindjes, de één zat met 6 maanden heel stevig, de ander zat pas veel later, de één liep met 12 maanden en de ander deed met 12 maanden nog geen pogingen om zich op te trekken. Uiteindelijk gebeurde dat pas met bijna 1,5 en liep ze toen ze bijna 2 was. Het maakt allemaal niet zoveel uit. Sommige kinderen hebben meer haast dan anderen en sommigen bekijken de wereld liever zittend. Is toch prima?
Doordat mensen met snelle kindjes die opmerkingen vaker maken en mensen met minder snelle kindjes niet, lijkt het net of jouw kindje heel laat is met lopen. Beetje vertekend beeld dus. Gemiddeld is denk ik wel rond een jaar, maar dan zijn er dus ook kindjes die met 10 maanden lopen, maar ook die met anderhalf lopen.
Nee hoor Metis, niet druk maken!

Mijn theorietje is dat kinderen zich concentreren op verschillende dingen, de een is snel met lopen maar laat met praten, de ander is snel met praten maar langzaam met de fijne motoriek of wat voor andere combinaties dan ook. Tegen de tijd dat ze drie zijn zitten ze allemaal ongeveer op hetzelfde lijntje.
Ik vraag me ook af of het echt als afkraken bedoeld is. Ik denk dat door je eigen onzekerheid een gewone vraag als 'loopt ze nog niet?' al over kan komen als 'jeetje, loopt ze nou nóg niet?'

En ik denk dat dat helemaal niet verkeerd bedoeld is.
Is ook zo Eowynn, ligt denk ik ook erg aan interesse van het kind zelf. Wat Ainne ook zegt eigenlijk. Mijn dochter bijv is erg van het kletsen, kan ook al best flink wat woordjes zeggen enzo. Maar dat vindt ze dan ook helemaal leuk. Lopen vindt ze ook wel leuk af en toe maar t is ook een driftkikker. Als iets niet meteen lukt, wordt ze boos en weigert ze verder te proberen op dat moment.
SnoopySnoopy, gemiddeld lopen kindjes niet los met een jaar, maar met een maand of 15. Metis, hier liep dochter twee weken voordat ze 1,5 was. Ik begon het tegen die tijd zelf een beetje lastig te vinden, dat ze nog niet los kon lopen (je rekent er vanaf een maand of 15 gewoon op dat het binnenkort gaat gebeuren). Het komt goed!
quote:Eowynn_ schreef op 02 oktober 2008 @ 12:29:

Ik vraag me ook af of het echt als afkraken bedoeld is. Ik denk dat door je eigen onzekerheid een gewone vraag als 'loopt ze nog niet?' al over kan komen als 'jeetje, loopt ze nou nóg niet?'

En ik denk dat dat helemaal niet verkeerd bedoeld is.

In de voorbeelden die ik noemde is het echt bedoeld als afkraken. Dit ook omdat zij al meer dingen hebben gezegd over mijn dochter maar ook over andere kinderen. Zie het zo dat aan alle kinderen, behalve aan hun (klein)dochter, wat mankeert en zij dit ook steeds menen te moeten verkondigen aan iedereen. Heel vermoeiend. hou mezelf ook voor dat het meer over hen zegt hoor maar soms laat ik me er toch door beinvloeden.

Ik denk wel dat veel mensen het heel onschuldig bedoelen en er niets verkeerds mee bedoelen. Dus dat je inderdaad het verkeerd opvat door eigen onzekerheid.
@ TO: loopt ie ook niet achter een duwkar oid?

Mijn idee over billenschuivers. Zij kunnen al lekker om zich heen kijken, met kruipen is dat lastiger. Misschien een reden waarom ze lopen geen dringende zaak vinden.
Nee, ze loopt ook niet achter iets. Alleen wanneer ze stevig mijn handen vasthoudt.

Wat geloof ik ook meespeelt is dat ze moeilijker de overgang kunnen maken naar staan. Vanaf de knieen is dat makkelijker. Maar het goed om zich heen kunnen kijken zal inderdaad ook meespelen, ze hebben natuurlijk goed zicht op alles dan.
Wat anderen ook al zeggen: niet druk om maken, komt vanzelf.

Mijn zoontje liep pas met 20 maanden redelijk los én is inderdaad ook een billenschuiver. Hij is nu 23 maanden en loopt goed los, maar zelf gaan staan, klimmen en rennen kost hem nog wel wat moeite. Ik ben ook van mening dat ze maar bezig kunnen zijn met 1 ding tegelijk, mijn zoontje was heel snel met praten en daar loopt hij nog steeds erg in voor.

Ik ben overigens voor zijn late lopen wel een paar keer bij een kinderfysiotherapeut geweest (op advies van cb) en zij vertelde me dat hij zogenaamde 'bewegingsarmoede' had. Hij heeft bv. ook nooit echt gerold, is gelijk gaan zitten en heeft vanuit die houding al zijn ontwikkelingen gemaakt (lees billenschuiven). De zijwaartse bewegingen miste hij en daarmee zijn we gaan oefenen. Konthupsen heeft nog steeds zijn voorkeur, maar we zien wel vooruitgang.

Ik heb ook een dochtertje van 4 maanden en haar leggen we nu veel op haar buik om te stimuleren dat ze gaat draaien en vanuit die beweging straks gaat tijgeren, kruipen, optrekken, staan en lopen. Bij mijn zoontje hebben we dat eigenlijk nooit gedaan omdat hij dit niet leuk vond, maar het schijnt dus wel heel belangrijk te zijn. Zo zie je maar dat je bij ieder kind weer wat leert...
Waarom zegt het cb dan dat ze laat is als gemiddeld 15 maanden is???

En volgens mij zijn er best wat mensen die het vragen om zelf te kunnen laten zien hoe 'goed' hun kindjes wel niet zijn. Dus niet echt afkraken, had het een beetje verkeerd omschreven.
Zegt het CB ook niet, Snoopy
Het cb van TS wel...
Ja klopt, bij ons zeiden ze dat ze wel laat was. Ze zeiden er wel gelijk achteraan dat dit niet zorgelijk was oid dus daar heb ik me dan ook nooit zo druk om gemaakt.

Ik heb even gekeken, toen cb dat zei was dochter 14 mnd, nog jonger dus. Wel vreemd dan eigenlijk, had daar nooit zo over nagedacht omdat ik dus zelf al in hoofd had dat ze erg laat was.
anoniem_31840 wijzigde dit bericht op 02-10-2008 12:48
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Niet druk om maken en dat gevergelijk al helemaal niet doen. Ieder zijn of haar eigen tempo. Net alsof snelle kinderen een verdienste zijn van hun ouders ofzo. Wat maakt het allemaal uit. Maar on topic, gemiddeld lopen kinderen los rond de 15-18 maanden ofzo? dus niks mis met jouw kind. En ook al zou ze later los lopen, dan nog is er niks mis mee.
Ik vind dat raar, dat ze met 14 maanden zeggen dat het laat is. Mijn dochter liep met 13 maanden los en ik kreeg te horen dat dat vlot was.
Sorry Snoopy, ik begreep juist van de OP dat het CB zich niet druk maakte, maar lees nu van Metis' laatste post dat ze dus wel gezegd hadden dat dat laat was. Never mind, wij forummers weten wel beter, haha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven